آیین‌­نامه اجرایی جزء (۱) بند (ج) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور

آیین‌نامه اجرایی جزء (۱) بند (ج) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور

مصوب ۱۳۹۶/۳/۲۱

با آخرین اصلاحات تا تاریخ ۱۳۹۶/۶/۸

هیأت وزیران در جلسه ۲۱/۳/۱۳۹۶ به پیشنهاد مشترک شماره ۱۱۹۶۳۷۷ مورخ ۹/۳/۱۳۹۶ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جزء (۱) بند (ج) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ وجوه اداره‌شده: اعتباراتی که از محل منابع داخلی واگذارنده اعتبار و به منظور تحقق اهداف مندرج در ماده (۳) این آیین‌نامه از طریق قرارداد عاملیت در اختیار بانک عامل قرار می‌گیرد.

ب ـ واگذارنده اعتبار: شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که واگذاری وجوه اداره شده به بانک عامل را پس از تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق قرارداد عاملیت برعهده دارند.

پ ـ بانک عامل: بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت بانک مذکور هستند.

ت ـ سرمایه‌گذاری خطرپذیر: سرمایه‌ای که به همراه کمک‌های مدیریتی و مشاوره‌ای در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا قرار داده می‌شود.

ث ـ متقاضی: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی فعال در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اولویت عضویت در نظام صنفی رایانه‌ای و یا سندیکای صنعت مخابرات ایران.

ج ـ گیرنده اعتبار: متقاضی که تأیید مراحل معرفی و تأیید بانک عامل را اخذ و تسهیلات از محل وجوه اداره شده به وی اعطا می‌گردد.

ماده۲ـ سهم هر یک از واگذارنده‌های اعتبار از وجوه اداره شده موضوع این آیین‌نامه با تصویب مجمع عمومی و متناسب با منابع پیش‌بینی شده در بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ آنها، مطابق جدول مورد توافق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود.

ماده۳ـ اعتبارات موضوع این آیین‌نامه بابت سرمایه گذاری در توسعه و ارتقای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، توسعه و ارتقای سطح فناوری و کیفیت تولیدات، تولید برنامه‌های نرم افزاری، ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، ایجاد کارور (اپراتور)های ارایه‌کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش­ها، حمایت از طرح (پروژه)های تحقیقاتی منتهی به تولید نمونه صنعتی یا تولیدات آزمایشگاهی، آموزشی، توسعه‌ای اشتغال آفرین و یا صادرات کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در قلمرو ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت تسهیلات و کمک در اختیار گیرنده اعتبار قرار می‌گیرد.

ماده۴ـ واگذارنده اعتبار موظف است طبق مفاد این آیین‌نامه و براساس قرارداد عاملیت با بانک عامل پس از تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وجوه اداره شده را در اختیار بانک عامل قرار دهد.

ماده۵ ـ بررسی و تصویب طرح‌ها، چگونگی مصرف، تعیین بانک عامل، نحوه توزیع وجوه (تعیین گیرندگان تسهیلات)، سقف، نرخ و مدت بازپرداخت تسهیلات موضوع این آیین‌نامه، نرخ سود وجوه اداره شده، نوع تضمین‌ها و گردش کار و نظارت بر حسن اجرا بر عهده کارگروهی متشکل از نمایندگان منتخب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور است.

تبصره۱ـ مصوبات کارگروه فوق پس از تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل اجرا است.

تبصره۲ـ کارمزد بانک عامل به عنوان حق عاملیت طی قرارداد از طرف واگذارنده اعتبار قابل پرداخت است.

تبصره۳ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز است با رعایت قوانین و مقررات مربوط و پس از اخذ مجوزهای موردنیاز از مراکز ذی‌ربط، دبیرخانه دایمی کارگروه وجوه اداره‌شده را مشروط به رعایت تعداد، سطوح واحدها و سقف پست سازمانی مصوب ایجاد نماید.

تبصره۴ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است اطلاعات لازم درخصوص اعطای تسهیلات این آیین‌نامه را از طریق وبگاه مربوط برای فعالین این حوزه اطلاع‌رسانی نماید.

ماده۶ ـ ذی‌­حساب دستگاه واگذارنده اعتبار، وجوه پرداختی به بانک عامل را براساس صدر ماده (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آیین‌نامه اجرایی آن به عنوان هزینه قطعی منظور می‌نماید و اعمال حساب هزینه به روش تعهدی بلامانع است.

ماده۷ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک عامل موظفند حساب‌های مربوط به وجوه اداره شده را به صورتی نگهداری نمایند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک طرح‌ها، اصل و سود تسهیلات اعطایی و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده و مانده اعتبارات قابل تحصیل باشند.

تبصره ـ با توجه به اینکه واگذارنده اعتبار شرکت دولتی بوده و محل تأمین اعتبار منابع داخلی شرکت دولتی است، باقی‌­مانده اعتبار، اصل و سود تسهیلات و اقساط بازپرداختی موضوع این آیین­‌نامه در اختیار واگذارنده اعتبار این آیین‌نامه قرار می‌گیرد تا مطابق تصمیمات کارگروه مذکور در ماده ۵ این آیین‌نامه و مفاد قرارداد عاملیت با بانک عامل و ضوابط این آیین‌نامه مجدداً به صورت تسهیلات در اختیار بخش‌های غیردولتی قرار ‌گیرد. (اصلاحی ۱۳۹۶)

ماده۸ ـ به‌منظور نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک عامل موظفند هر سه ماه یکبار عملکرد اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را براساس اطلاعات مندرج در ماده (۷) این آیین‌نامه، به سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش نمایند.

ماده۹ـ در صورت درخواست اعتبار گیرنده طرح‌ها (پروژه‌ها)ی توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر درخصوص بخشودگی، معافیت پرداخت سود، تغییر مدت زمان بازپرداخت و تغییر نرخ سود تسهیلات موضوع این آیین‌نامه، کارگروه موضوع ماده (۵) این آیین‌نامه تصمیم‌گیری خواهد نمود.

معاون اول رئیس‌جمهور ـ اسحاق جهانگیری

جزء (۱) بند (ج) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور

به شرکتهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ یک‌هزار و چهارصدمیلیارد (۱.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع داخلی خود و برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد کارور (اپراتور)های ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخشها، حمایت از طرح(پروژه)‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخشهای خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره‌شده براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت نمایند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا