آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

مورخ 1401/5/12

آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

شماره ۸۰۷۳۶/ت ۵۹۹۶۲هـ

مورخ: ۱۲/۵/۱۴۰۱

  • وزارت نفت
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • وزارت جهادکشاورزی
  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • وزارت امور اقتصادی و دارایی
  • سازمان برنامه و بودجه کشور
  • معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

هیأت وزیران در جلسه ۸/۴/۱۴۰۱ به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور (با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه­های نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری) و به استناد بند (ص) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آیین ­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور: شرکت‌های مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ـ و واحدهای فناور دارای شخصیت حقوقی.

۲ـ وزارتخانه‌های مرتبط: وزارتخانه‌‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری.

۳ـ معاونت: معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور.

۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

ث ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور.

ماده۲ـ منابع اجرای این آیین‌نامه که به صورت مستقل در خزانه اعمال حساب می‌شود، به شرح زیر است:

۱ـ درآمد حاصل از وصول حقوق ورودی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی (بخشی از ردیف (۱۱۰۴۰۱) جدول شماره (۵) قانون با عنوان حقوق ورودی سایر کالا‌ها).

۲ـ درآمد حاصل از وضع عوارض صادراتی بر مواد خام و کالا‌های با ارزش افزوده پایین موضوع ماده (۳۷) قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (مندرج در ردیف (۱۶۰۱۷۷) جدول (۵) قانون).

۳ـ درآمد حاصل از وضع مالیات بر صادرات مواد معدنی فلزی ـ غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی ‌به صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور (مندرج در ردیف (۱۱۰۵۱۸) جدول شماره (۵) قانون) که مربوط به درآمد موضوع بند (ث) تبصره (۶) قانون است.

تبصره ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است هر سه ماه یک­بار گزارش میزان این درآمد را به معاونت و سازمان اعلام نماید.

ماده۳ـ سازمان موظف است متناسب با وصول منابع به شرح ماده (۲) این آییـن‌نامه که به تأیید خزانه­داری کل کشور می­رسد، اعتبار ردیف (۲۸ ـ ۵۳۰۰۰۰) جدول شماره (۹) قانون (به شرح جدول شماره (۳۱) قانون) و مطابق موافقتنامه متبادله و با رعایت سازوکار ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور به معاونت تخصیص دهد:

جدول شماره ۳۱ ـ هزینه‌های بند (ص) تبصره (۶)

ماده۴ـ حمایت‌های موضوع قسمت اول جدول شماره (۳۱) قانون در خصوص پارک‌ها و مراکز رشد بر اساس شاخص‌هایی که توسط معاونت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه می‌گردد، توزیع می‌شود.

ماده۵ ـ در راستای جهش تولید دانش‌بنیان (موضوع قسمت اول جدول شماره (۳۱) قانون) معاونت موظف است از اجرای طرح‌های کلان فناوری و طرح‌های پیشران فناوری به ویژه در ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی، توسعه پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و مراکز رشد و افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت نماید.

تبصره ـ معاونت مجاز است طبق جدول شماره (۳۱) قانون، از شهرک‌های فناوری، صندوق­های پژوهش و فناوری غیردولتی و شتاب‌دهنده‌ها با رعایت قوانین و مقررات حمایت نماید.

ماده۶ ـ موضوعات و اقلام مشمول برای بهره‌مندی از حمایت‌های این آیین‌نامه در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، موضوع قسمت دوم جدول شماره (۳۱) قانون به شرح مندرج در بند (ص) تبصره (۶) قانون تعیین می‌شود. سایر اقلام و موضوعات مشمول مرتبط با حوزه‌های مذکور و توزیع بودجه مربوط در این ماده براساس تفاهم مشترک معاونت و وزارتخانه­های مرتبط از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند می­شوند.

تبصره۱ـ حمایت‌های مربوط به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش به موارد زیر اختصاص ‌می‌یابد:

۱ـ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای تکمیل زنجیره ارزش و همکاری با سایر شرکت­ها و واحدهای تحقیق و توسعه.

۲ـ خریداران محصولات، تجهیزات و فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور.

۳ـ همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با سایر شرکت‌ها.

۴ـ صندوق­های حمایتی حوزه دانش و فناوری.

۵ ـ پارک­های علم و فناوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده­ها و مراکز و کارخانه­های نوآوری و پردیس­های علم و فناوری برای توسعه هسته­های فناور.

۶ ـ نهادهای صدور گواهی کیفیت کالا، خدمات و دانش فنی.

۷ـ شبکه­های خدمات آزمایشگاهی دانش­بنیان.

تبصره۲ـ اولویت طرح­ها برای حمایت‌های مربوط به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش به موارد زیر اختصاص می‌یابد:

۱ـ طرح‌هایی که سهم عمده منابع مورد نیاز اجرای آن از منابعی غیر از حمایت‌های موضوع این آیین‌نامه تأمین شده باشد (با تأکید بر جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی).

۲ـ طرح‌های تولید بار اول محصولات دانش‌بنیان در کشور.

۳ـ طرح‌های دارای قراردادهای خرید قطعی یا پیش‌خرید (خرید تضمینی) خدمات و محصولات.

۴ـ طرح­های اولویت­دار فناورانه و دانش­بنیان در دستگاه­های اجرایی.

ماده۷ـ تکالیف قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اجرای ماده (۳۷) قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به منظور تکمیل و توسعه زنجیره ارزش، طی تفاهم میان وزارتخانه یادشده و معاونت در سقف اعتبارات وزارت صنعت، معدن و تجارت مندرج در جدول شماره (۳۱ ) قانون انجام می­شود.

ماده۸ ـ به استناد بند (۲۴) بخش (ج) تغییرات متفرقه قانون، مازاد منابع حاصل از منابع موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه و جدول شماره (۳۱) قانون تا سقف یکصد هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰۰) ریال به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص می‌یابد.

ماده۹ـ معاونت مسئول اجرای این آیین‌نامه بوده و موظف است هر سه ماه یک­بار گزارش اقدامات انجام­شده را به سازمان ارایه نماید.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا