آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۱ امروز منتشر می‌شود

پایگاه خبری اختبار- پس از چالش‌های متعدد و بلاتکلیفی طولانی داوطلبان، قرار است آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۰ امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شود.

به گزارش اختبار، آزمون وکالت ۱۴۰۰ ابتدا قرار بود در آذرماه سال گذشته برگزار شود اما به دلیل وجود اختلاف‌نظرهایی با قوه قضاییه و به امید رفع این اختلافات در آینده نزدیک، اسفند ۱۴۰۰ به عنوان زمان جدید آزمون تعیین شد اما با تداوم چالش‌ها و اختلافات فی‌مابین، در اسفندماه نیز آزمون برگزار نشد.

مهم‌ترین موضوع اختلافات، تصویب آیین‌نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در تیرماه ۱۴۰۰ بود، آیین‌نامه‌ای که کانون‌های وکلا به مواد متعددی از آن معترض بوده و آن را به دلیل مغایرت با استقلال نهاد وکالت، غیرقابل اجرا می‌دانستند.

بااینحال با نزدیک شدن موعد ثبت نام آزمون وکالت و اصرار معاونت حقوقی قوه قضاییه بر برگزاری آزمون مطابق با تفسیر این معاونت از آیین‌نامه مذکور، عملاً سد محکمی در مسیر انتشار آگهی ایجاد شد.

در این راستا معاون حقوقی قوه قضاییه با ارسال نامه‌ای به سازمان سنجش اعلام کرد حضور نماینده قوه قضاییه (معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه) در کلیه مراحل و فرایندهای برگزاری آزمون های وکالت از جمله انعقاد قرارداد، تعیین زمان برگزاری آزمون، اعلام نتایج و تعویق زمان برگزاری آزمون ضروری است. همچنین انتشار آگهی ثبت نام آزمون باید پس از تایید معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه صورت بگیرد.

کانون‌های وکلا چنین اقدامی را مغایر با اصل تفکیک قوا و اصل استقلال نهاد وکالت دانسته و حاضر به تغییر متن آگهی آزمون مطابق این نامه نشدند، در مقابل نیز سازمان سنجش از انتشار آگهی آزمون وکالت به دلیل دستور معاون حقوقی قوه قضاییه خودداری کرد و عملاً برگزاری آزمون غیرممکن شد.

بیشتر بخوانید:

اما نهایتاً پس از حواشی و افت‌وخیزهای متعدد، بالاخره روز ۲۰ اردیبهشت نایب‌رئیس اسکودا در یک لایو اینستاگرامی از رفع موانع برگزاری آزمون خبر داد و گفت آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۰ روز ۲۶ اردیبهشت در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

مهلت ثبت‌نام تا چهارشنبه ۴ خرداد ادامه خواهد داشت و آزمون در ۳۰ تیر برگزار می‌شود.

هنوز مشخص نیست علت همراهی قوه قضاییه با برگزاری آزمون و مبنای رفع اختلافات چه بوده است اما شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار شده در متن آگهی، لزوم رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا، بدون ذکر سال تصویب آن، آورده شود و مشخص نخواهد شد که منظور، آیین‌نامه مصوب ۱۳۳۴ است یا ۱۴۰۰.

باید دید با اتخاذ چنین راهکاری نهایتا و در مرحله اجرا آیا چالش‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد یا خیر.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. دوستان این آگهی بر خلاف قانون تسهیل صدور مجوز های کاری است… در نتیجه آگهی آزمون تغییر خواهد کرد و آزمون باز هم به تعویق می افتد… احتملاً اواخر مرداد یا اوایل شهریور بیافته…
    چون آگهی آزمون باید اصلاح و مجدد منتشر بشود…
    مثلاً در خصوص شرایط سنی الان یک عده ممنوع از آزمون برای تهران هستند یا کلاً نمی توانند آزمون بدهند، در حالی که قانون تسهیل می گه هرگونه محدودیت فراتر از قانون تسهیل ممنوع است…
    پس یک عده که الان نمی توانند ثبت نام کنند بعداً می توانند ثبت نام کنند…
    پس فعلاً این آگهی آزمون سر کاریه….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا