برای تسلط بر حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت چه بخوانیم؟

منابع آزمونی روان و در عین حال جامع برای حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت

سه درس حقوق مدنی، حقوق تجارت و آیین دادرسی مدنی از درس‌های پایه‌ای و مهم رشته حقوق محسوب می شوند که اهمیت بالایی در آزمون های حقوقی دارند. در اغلب آزمون های حقوقی، از جمله آزمون وکالت، این سه درس از منابع اصلی سوالات هستند.

ضریب درس های حقوق مدنی، تجارت و آیین دادرسی مدنی در آزمون وکالت

در آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری، درس‌های حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی با ضریب ۳، بالاترین ضریب را در بین مواد امتحانی دارند. حقوق تجارت هم در آزمون وکالت ضریب ۲  دارد. در آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه هر سه درس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت، ضریب ۲ دارند.

دغدغه های داوطلبان آزمون حقوقی برای فراگیری دروس مدنی و آیین دادرسی مدنی و تجارت

  • یکی از دغدغه های داوطلبان آزمون های حقوقی، پیدا کردن منبع جامع و کامل با پوشش حداکثری مباحث آزمونی است.
  • ارتباط گرفتن داوطلبان با منابع آزمونی‌ای که تهیه کرده اند، از دیگر مسائل مهم برای آنهاست.

دغدغه اول را مولف برطرف می کند اما دغدغه دوم به سطح دانش، سواد و اطلاعات حقوقی خواننده بر می گردد. با این حال یک منبع مفید آزمونی هم می تواند در برطرف کردن این مشکل کمک کند و ارتباط مفهومی و نوشتاری بهتری با مخاطب خود برقرار کند.

ویژگی منابع مفید آزمونی در دروس حقوقی

منبع مفید آزمونی، منبعی است که بیشتر داوطلبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در عین حال پوشش کاملی از قوانین اصلی و خاص حقوقی داشته باشد. به عبارت دیگر، منبعی مفید و مناسب است که در کنار طرح جامع و کامل مباحث مطرح در آزمون حقوقی (شامل قوانین خاص و آرای وحدت رویه) بیان ساده، روان و قابل فهم داشته باشد.

قدرت بیان و توانایی نویسنده در ساده سازی مطالب آزمونی، می تواند بر پرباری منبع آزمونی اضافه کند و به تبع آن، کتاب و نویسنده را از اقبال و استقبال خواننده بهره مند کند.

منابعی که در سال های اخیر از چنین اقبال و استقبالی برخوردار شده است، اندک اما، رو به فزونی است. مجموعه کتاب‌های تالیفی دکتر محمد مهدی توکلی، از جمله کتاب‌هایی است که به دلایل فوق مورد استقبال قرار گرفته است. از دکتر توکلی، در زمینه منابع آزمونی، کتب متعددی تالیف شده است.

مجموعه کتب مختصر توکلی

داوطلبان آزمون های حقوقی، دکتر توکلی را با مجموعه کتاب‌های مختصر او به خاطر می آورند. مختصر حقوق مدنی توکلی، مختصر حقوق تجارت توکلی و مختصر آیین دادرسی مدنی توکلی از تالیفات قبلی مولف است: شرحی مختصر، ساده و روان بر منابعی مفصل و سنگین.

مجموعه آموزش جامع دکتر توکلی

با تالیف مجموعه کتاب‌های آموزش جامع توکلی، چاپ و انتشار مجموعه کتاب‌های مختصر، متوقف شد. اکنون مجموعه دو جلدی آموزش جامع حقوق مدنی، جایگزین مختصر حقوق مدنی شده است. مجموعه دوجلدی آموزش جامع آیین دادرسی مدنی نیز جایگزین مختصر آیین دادرسی مدنی است. اما در زمینه حقوق تجارت، هم چنان کتاب مختصر حقوق تجارت توکلی چاپ و منتشر می شود.

علل استقبال و اقبال از کتاب‌های توکلی

  • به نظر گروهی از داوطلبان، علت اقبال و استقبال مجموعه کتب توکلی، زبان ساده و روان آن هاست. به گونه ای که هر داوطلب، با هر سطح از دانش حقوقی می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند، بدون این که با واژگان ثقیل کتاب‌های مرجع مواجه باشد.
  • پرداختن به مسائل مبتلابه و روز جامعه نیز از علل دیگر اقبال مجموعه کتب توکلی است. بیان نکات کاربردی موضوع پرونده های حقوقی مرتبط با موضوع از دیگر علل استقبال از این کتب اظهار شده است.
  • در سال‌های اخیر، توجه طراحان سوالات آزمون وکالت به ارتباط مواد قانونی با یکدیگر باعث شد که نهایتا قوانین خاص به عنوان منبع رسمی آزمون مشخص و اعلام شوند. زاویه دید مولف مجموعه کتب توکلی و توجه خاص به این نکته می تواند از جمله علل جذابیت آن باشد.

نمایش بیشتر

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    من کاملا با شما موافقم
    ایشان هم در تدریس بی نظیره بی نظیر هستند و هم اینکه کتاب تستشون واقعا عالیه.

  2. به نظرم بهترین و استانداردترین کتاب تست حقوق مدنی؛ کتاب تست حقوق مدنی دکتر محمد حسین شهبازی از انتشارات خودش است (یک جلد سؤالات و جلد دیگر پاسخ ها). تست‌های تألیفی غالباً با مقصود طراحان آزمون تفاوت دارند و به قول مولانا هرکسی از ظن خود شد یار من! – از درون من نجست اسرار من.
    بنده خودم با این کتاب تست حقوق مدنی رو ١٠٠% زدم. این مجموعه تست به دلیل پاسخ های تشریحی و استاندارد، یک دور مطالعه مختصر حقوق مدنی محسوب میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا