آموزش ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد

پایگاه خبری اختبار- صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از ۲۰ دی ماه سال جاری به صورت اختیاری می توانند فرایندهای ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های موبایلی مورد تایید بانک مرکزی انجام دهند.

به گزارش اختبار، مططابق آنچه از سوی روابط عمومی بانک مرکزی اعلام شده، در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش عموم در اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون صدور چک به منظور ثبت الکترونیکی چک در سامانه صیاد، امکان ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری از طریق اپلیکیشن‌های موبایلیِ مورد تائید بانک مرکزی که اسامی آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) منتشر می شود، فراهم شده است.

بر اساس این سامانه صدور قانونی و نقد شدن برگه ی چک منوط به تعیین هویت گیرنده، مبلغ و تاریخ آن توسط صادر کننده در سامانه است و انتقال چک با ثبت هویت گیرنده ی جدید امکان پذیر است و عدم ثبت این اقلام از نقد شدن چک جلوگیری می کند.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، امکان ثبت اختیاری صدور ،دریافت و انتقال چک از طریق نرم افزارهای آپ و ۷۲۴ و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) فراهم گردیده است.

در این گزارش با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در اپلیکیش «آپ» را آشنا خواهید شد.

جهت استفاده از این سرویس در اپلیکیشن «آپ»میباست جدید ترین نسخه اپلیکیشن را نصب نموده و پس از ورود به برنامه، سرویس چک صیادی را انتخاب نمایید.

در ا ین سرویس وضعیت اعتباری صادرکننده چک، ثبت چک صیادی، تایید دریافت و مندرجات برگ چک، انتقال چک صیادی، استعلام وضعیت چک صیادی وجود دارد. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی بعد از منوی باز شده گزینه ی «ثبت چک صیادی» را انتخاب نموده و در صفحه ی باز شده میبایست نام بانک صادر کننده ی چک و شناسه ۱۶ رقمی صیاد را وارد کرد. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی سوم با پیغام احراز هویت و ثبت مشخصات کارت بانکی صادر کننده چک با استفاده از رمز پویا و شماره تلفن صاحب حساب مواجه خواهید شد. مطابق تصویر زیر:

در چهارمین مرحله با ثبت مشخصات کارت بانکی با استفاده از رمز پویا و کد شش رقمی ارسال شده به تلفن همراه صاحب حساب در سایت شاپرک، احراز هویت شما انجام میپذیرد.

در مرحله ی پنجم بعد از مشاهده ی ثبت مشخصات کارت بانکی و تایید احراز هویت اطلاعات حساب چک شما نشان داده خواهد شد که در صورت تایید می بایست وارد مرحله ی بعد شوید. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی ششم میبایست مندرجات چک شامل مبلغ و تاریخ چک و دریافت کننده های چک را وارد نمایید. لازم به ذکر است که در حال حاضر سامانه صیاد فقط برای صدور چک در وجه اشخاص حقیقی فعال می باشد.

در آخرین مرحله مشخصات کامل چک صادر شده را مشاهده خواهید کرد و در صورت تایید گزینه ی ثبت و تایید چک را انتخاب خواهید کرد و بدین صورت چک شما در سامانه ی صیاد ثبت خواهد شد و فقط گیرنده ی مورد تایید شما می تواند چک را نقد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۰ دیدگاه ها

  1. خیلی سخته
    دیگه از چک دادن هم سیر شدیم
    این دگه چه بلاییه تو جون مردم میاندازند
    خودشونو راحت میکنن، آخری هم بانک رو میزارن زیر بغلشونو میرن
    امیدوارم دولت جدید یه کاری بکنه
    مردم در عذابن از دست یه عده

  2. احسنت . کاملا صدرصد موافقم . پسرخاله خودم استخدام بانک شد پراید داشت رییس بانک بهش گفته بود با پراید نیا برا بانک افت داره یه وام داده بهش یک هفته ای دنا پلاس خریده بود . علی برکت الله . دو سه سال نیس رفته بانک الان تو مهرشهر کرج خونه ویلایی خریده . منم ۱۰ ساله شاغلم هنوز تو اجاره خونم موندم و یه پراید هم ندارم . طرف تا دوسال قبل هم هندونه میفروخت با وانت . حکومت اسلامی همراه با عدالت .

  3. سلام و عرض ادب من اشتباهی وجه چکو به اسم خودم ثبت کردم چجوری اصلاح کنم هیچ گذینه ی نداره؟؟؟راهنمایی لطفا

  4. سلام.ماچک رواستعلام وکارت بانکی روثبت کردیم…ولی پولی به حساب نیومد.صاحب چک کِ اونوبه من داده گفت خودم چک روثبت کردم…الان چکاربایدانجام بدم….بالاخره میتونم چکمونقدکنم یانه…چجوری…لطفاراهنمایی کنین الان۱۰روزِدرگیرم

  5. الودگی سیستم بانکی کاملا بر همه محرز است–طرف دوسال بعد از استخدام در بانک خونه میخره و بهترین ماشین رو سوار میشه—هر وامی که خدا هم ازش خبر دار نمیشه برای اشناهاش میگیره و درصدی و خودش برمیداره—-بعد چون بانک به کارت ملی اعتماد نداره (چون خودش سر دسته دزد هاست) هزار راه پیچیده و سخت میزاره برای ارباب رجوع—اگر به بگیر و ببند باشه –چرا بانک هیچ وقت روشن نمیکنه منابع قرض الحسنه به چه کسانی وام داده میشه

  6. دوست من فرمایشات شما کاملا متین و عالیست. ولی با کمال تاسف از ماست که برماست. مطمئن باشید خیلی زود به این امر هم عادت میکنیم.

  7. سلام من ی چکی رو ازیکی گرفتم بنگاه بهم گف ک خودش ثبت کرده صاحب چک هم ثبت کرده الان باید من ثبتش کنم..چجوریه مگه کسی ک چک میگیره هم باید ثبت کنه ممنون میشم راهنمایی کنین

  8. به نام خدا
    باسلام
    هفت مرحله برای مثلا یک چک پانصد هزارتومانی!
    درواقع برای چهار پنج درصد متخلف که تجربه شده اغلب ازداخل خود بانکها هستند, مردم را به گرفتاری می اندازند.
    این طرح نشان دهنده بی صداقتی سیستم بانکی کشور است. ضمن آنکه دولت خودش اعتبار اسناد خود مانند کارت ملی را مورد تردید کلی قرارداده است.در کجای دنیا برای صدور یک چک چنین کاری را به مشتری تحمیل می کنند. اگر کد ملی معتبر است حتی چک در وجه حامل هم میشود که معتبر باشد. کار دولت این نیست که با تکالیف پیچیده برای مردم کار و مسولیت خودش را ساده کند این همان استبداد است. کار یک سیستم کارآمد و با صداقت این است که پیچیدگی یک روال را در پس زمینه به عهده دستگاه عریض و تحویل خودش بگیرد و کار مردم را به آسان ترین شکل راه بیندازد.
    در طرح صیاد بسیاری از امور بلا تکلیف مانده است. حساب های با دو امضا. حساب های حقوقی.
    ثبت چک باید از طریق شعب بانک که کل اطلاعات مشتری را در اختیار دارند انجام شود و یا حداق برنامه ای برای یکبار ثبت کردن مشتری در دسترس آنان قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا