آموزش ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد

پایگاه خبری اختبار- صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از ۲۰ دی ماه سال جاری به صورت اختیاری می توانند فرایندهای ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های موبایلی مورد تایید بانک مرکزی انجام دهند.

به گزارش اختبار، مططابق آنچه از سوی روابط عمومی بانک مرکزی اعلام شده، در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش عموم در اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون صدور چک به منظور ثبت الکترونیکی چک در سامانه صیاد، امکان ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری از طریق اپلیکیشن‌های موبایلیِ مورد تائید بانک مرکزی که اسامی آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) منتشر می شود، فراهم شده است.

بر اساس این سامانه صدور قانونی و نقد شدن برگه ی چک منوط به تعیین هویت گیرنده، مبلغ و تاریخ آن توسط صادر کننده در سامانه است و انتقال چک با ثبت هویت گیرنده ی جدید امکان پذیر است و عدم ثبت این اقلام از نقد شدن چک جلوگیری می کند.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، امکان ثبت اختیاری صدور ،دریافت و انتقال چک از طریق نرم افزارهای آپ و ۷۲۴ و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) فراهم گردیده است.

در این گزارش با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در اپلیکیش «آپ» را آشنا خواهید شد.

جهت استفاده از این سرویس در اپلیکیشن «آپ»میباست جدید ترین نسخه اپلیکیشن را نصب نموده و پس از ورود به برنامه، سرویس چک صیادی را انتخاب نمایید.

در ا ین سرویس وضعیت اعتباری صادرکننده چک، ثبت چک صیادی، تایید دریافت و مندرجات برگ چک، انتقال چک صیادی، استعلام وضعیت چک صیادی وجود دارد. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی بعد از منوی باز شده گزینه ی «ثبت چک صیادی» را انتخاب نموده و در صفحه ی باز شده میبایست نام بانک صادر کننده ی چک و شناسه ۱۶ رقمی صیاد را وارد کرد. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی سوم با پیغام احراز هویت و ثبت مشخصات کارت بانکی صادر کننده چک با استفاده از رمز پویا و شماره تلفن صاحب حساب مواجه خواهید شد. مطابق تصویر زیر:

در چهارمین مرحله با ثبت مشخصات کارت بانکی با استفاده از رمز پویا و کد شش رقمی ارسال شده به تلفن همراه صاحب حساب در سایت شاپرک، احراز هویت شما انجام میپذیرد.

در مرحله ی پنجم بعد از مشاهده ی ثبت مشخصات کارت بانکی و تایید احراز هویت اطلاعات حساب چک شما نشان داده خواهد شد که در صورت تایید می بایست وارد مرحله ی بعد شوید. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی ششم میبایست مندرجات چک شامل مبلغ و تاریخ چک و دریافت کننده های چک را وارد نمایید. لازم به ذکر است که در حال حاضر سامانه صیاد فقط برای صدور چک در وجه اشخاص حقیقی فعال می باشد.

در آخرین مرحله مشخصات کامل چک صادر شده را مشاهده خواهید کرد و در صورت تایید گزینه ی ثبت و تایید چک را انتخاب خواهید کرد و بدین صورت چک شما در سامانه ی صیاد ثبت خواهد شد و فقط گیرنده ی مورد تایید شما می تواند چک را نقد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۰ دیدگاه ها

  1. سلام مشکلات عدیده برای صادر کننده چک بوجود اومده از چک باید صرف نظر کرد همیشهبرنامه ریزی ما اینطوره که یک نفر تو اداره دیر میاد ماهمه افراد اداره را موظف میکنیم اثر انگشت حضورغیاب بزنند بابا همین سیب پوسیده رو اخراج کنید اصل بر درستی افراد است …..

  2. سلام
    کافی نت دارم ، برنامه آپ مشکل داره و خطای “خطا در عملیات فرخوانی سرویس صیاد” میده اگه روش دیگر هم هست معرفی کنید، ممنون

    1. والا اصلا هم خوش به حالمون نیست، چون اگه درست کار کنه که بیشتر مردم با گوشی میزنند خودشون، بیشتر در مواقعی که مشکل داره به ما مراجعه می کنند که اونم فقط وقت مارو می گیره

    2. توام اگه میامدی تو شغل ما میدیدی که روزی ۱۰۰ نفر میان میپرسن سهام عدالت چی شده سهام عدالت ثبت نام داره سهام عدالت وام میده سهام عدالت ….. می فهمیدی کجا چه خبره . تا این ملت داریم روز به روز بدتر از دیروزیم

  3. سلام

    ب نظر من ب دردسرش می ارزه ..

    حداقل خیالت راحته ….چکی که دریافت میکنی نقد میشه ..

    اعتبار بالایی داره …

    امنیت بالایی داره ….

    وصولی صدرصد انجام میشه ….

    استرس نداری …

    باید همراه تکنولوژی ب جلو رفت اگه از تکنولوژی جا بمونی زندگی سختی خواهی داشت …

    مثل زمان گذشته که مردم برای جابجا کردن ۵۰میلیون تومن پول چقدر دردسر میکشیدن……

    اما الان از توی خونه ات با زدن یه دکمه میلیاردها تومن پول ب هر نقطه ای از دنیا که بخوای جابجا میکنی …

    این از ارزش بالای تکنولوژی هست …

    مردم بعد ها ارزش این کار رو میدونند …

    باید خدارو شکر کرد ..

    خدایا شکرت….خدایا شکرت ….خدایا شکرت ….

  4. واقعا که من تو سال ۹۹چک کشیدم دادم دست مشتری برا ۱۰ فروردین حالا اول (یعنی تو تعطیلات قانون رو اجرا کردن ) سال ۱۴۰۰قانون چک عوض شده و باید توسامانه ثبت بشه – با وجود داشتن موجودی چکم برگشت خورده و توسیستم اعتبار سنجی برام منفی ثبت می شه – حداقل قانون رو برای چک های جدیدی که بانک مرکزی سال ۱۴۰۰ صادر میکنه اجرا میکردن -مراحل ثبتشم که خوندم خیلی طولانیه و نیاز به ریزاطلاعات تکمیلی که واقعا ثبتش توسیستم خسته کنندس داره – کد ملی شرکت و سازمان رو از کجابیاریم آخه – مگه مغازه دار به همین راحتی کدملیشو به همه میده آخه

  5. بسیار کار خوب و پسندیده ای هست ، دیگه نمی ترسی چک بدی به کسی که ببره مبلغ و رقمش رو عوض کنه و ازت کلاه برداری کنه و یا چک بی محل از کسی بگیری که پشتوانه نداشته باشه و مالت رو به یه برگ کاغذ بی ارزش بدی ، بعد با کلی دردسر و شکایت بازی ، بافتی دنبال پس گرفتن پولت ، یه مقدار شاید اول سخت باشه ثبت و کنترل چک اما اگه کسی گرفتار کلاهبرداری از طریق چک شده باشه ، می دونه که خیلی هم خوبه و می ارزه به اینکه اول کار آدم ۵ دقیقه وقت بذاره یه چک مطمئن بگیره تا اینکه بعد از یک ماه که موعد چکت رسید بفهمی چکی که گرفتی از طرف ، اصلاً قابلیت نقد شدن نداره و ضمناً هر ننه قمری نمی یاد چک بگیره و کلاه برداری کنه از ملت ، دست مسئولین درد نکنه که بلاخره یه سامانی به چک و مقوله کلاه برداری توسط چک پرداختند

  6. خیلی مسخرس این همه وقت بزاریم بریم با این اینترنت هایی هم که سرعت نور داره هم صددرصد انجام میشه .مردم الافن برن این همه کار کنن 😂😂😂😂😂

  7. سلام، همیشه ما برای هر کاری جنبه های منفی را می بینیم و تفسیر می کنیم بالاخره امنیت چک و متعهد بودن صادر کننده و این همه چک برگشتی و رفتن به دادگاه و پاسگاه و ثبت هم باید درنظر گرفت، مگر صدور کارت چنین مشکلاتی را برای بعضی افراد نداشت؟

  8. متاسفانه تو سیستم اداریه ما هر روز همه چی پیچیده تر و گنگ تر میشه.هیچوق اسایش مردم در نظر گرفته نمیشه و همه اینا بخاطر دریافت دارائی ب نفعه دولت انجام میشه.انگار ما اشتباه کردیم تو این خاک ب دنیا امدیم!اقتصادو درست کنید با لیست گردش مالی دارایی هم دریافت کنید.

  9. با این کار فکر کنم کسی چک نکشه چون اینقدر دردسر داره که فقط اعتبار چک لطمه میخوره و اینکه کسی که در هفته مثلا ۱۰فقره چک می‌کشه الان با اعتبار سنحی نمیتونه در هفته سه تا چک هم بکشه و این باعث کمتر شدن معاملات خواهد شد

  10. چ مسیر طولانی برای نقدکردن،یک برگ چک بایدطی شود من بازنشسته،من کشاورز ،من؟؟؟؟؟باچ روشی چک بدهم،یاچک نقد کنم،برای هر برگه چک این همه وقت حیف نیست،بانک مرکزی کمی معقول بیندیشید،فکرهمه اقشارجامعه باشید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا