آزمون وکالت کانون وکلا بزودی برگزار خواهد شد

شنیده ها حکایت از توافق اسکودا و قوه قضائیه در مورد آیین نامه لایحه استقلال دارند

پایگاه خبری اختبار- کشمکش طولانی میان کانون های وکلای دادگستری و قوه قضائیه بر سر آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری از جمله موجب شد که برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ به تاخیر بیفتد.

چالش آیین نامه و گره کور آزمون وکالت ۱۴۰۰

در حالی که کشمکش میان کانون های وکلای دادگستری و قوه قضائیه درباره متن آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ادامه داشت، سیدابراهیم رئیسی در آخرین روزهای تصدی قوه قضائیه در اقدامی غافلگیرکننده تصویب و ابلاغ آیین نامه جدید را اعلام کرد.

پس از این اقدام رئیس جمهور فعلی، چالش آیین نامه جدید پیچیده تر شد تا جایی که تقریبا این موضوع در مذاکرات میان کانون های وکلای دادگستری کشور و قوه قضائیه به یک بن بست و گره کور تبدیل شد.

اصرار کانون های وکلا به برگزاری آزمون وکالت

در این میان کانون های وکلای دادگستری از طرفی بر اساس تکلیف قانونی خود قصد برگزاری آزمون وکالت در سال ۱۴۰۰ را داشتند ولی از سوی دیگر قوه قضائیه با اصرار بر اجرای آیین نامه مصوب تیر ۱۴۰۰ مانع از برگزاری آزمون وکالت طبق آیین نامه سابق می شد.

نهایتا علی رغم اعلام تاریخ برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ و حتی تنظیم و ارسال آگهی برگزاری آزمون به سازمان سنجش، با گره خوردن موضوع برگزاری آزمون با چالش آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، برگزاری آزمون در سال ۱۴۰۰ ممکن نشد.

آزمون وکالت به مثابه استقلال کانون وکلا

در تمام این مدت مذاکرات میان کانون های وکلای دادگستری و قوه قضائیه برای رسیدن به یک راه حل در مورد موضوع آیین نامه جریان داشت و کانون های وکلا با اصرار بر ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت، آیین نامه مورد نظر قوه قضائیه را غیر قابل اجرا می دانستند.

از سویی کانون های وکلای دادگستری برگزاری آزمون وکالت را یکی از جلوه های استقلال کانون وکلا و در صلاحیت قانونی خود و ممانعت از برگزاری آزمون وکالت یا انجام آن از مجاری دیگر را خلاف استقلال کانون وکلا و قانون می دانستند.

شنیده ها حکایت از حصول توافق اسکودا و قوه قضائیه دارند

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر دستیابی اسکودا و قوه قضائیه به یک توافق در مورد آیین نامه از گوشه و کنار به گوش می رسد، که در صورت صحت می تواند راه را برای برگزاری با تاخیر آزمون وکالت ۱۴۰۰ و همین طور آزمون وکالت ۱۴۰۱ باز کند.

هرچند هنوز از جزئیات توافقی که از آن صحبت می شود اطلاعاتی منتشر نشده است ولی بر اساس همین شنیده ها به نظر می رسد اسکودا و قوه قضائیه در مورد اجرای بخش های مورد توافق آیین نامه و ادامه مذاکرات درباره بخش های مورد اختلاف به توافق رسیده اند.

تشکیل مجمع عمومی فوق العاده اسکودا

مجمع عمومی اسکودا مشتکل از اعضای هیات مدیره همه کانون های وکلای دادگستری ایران فردا چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ به طور فوق العاده در تهران تشکیل جلسه خواهد داد و هرچند به طور رسمی دستور جلسه اعلام نشده است ولی پیش بینی می شود در این جلسه موضوع توافق در مورد آیین نامه مطرح و در صورت تصویب اعلام خواهد شد.

بر این اساس در صورت تصویب این توافق در مجمع عمومی اسکودا به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری جمعی کانون های وکلای دادگستری ایران، باید انتظار داشت که در آینده ای نزدیک آگهی آزمون با تاخیر وکالت ۱۴۰۰ منتشر و ثبت نام و برگزاری آن انجام شود.

برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۱

اسکودا پیش از این موکدا اعلام کرده بود که هرچند امکان برگزاری آزمون در سال ۱۴۰۰ فراهم نشده است ولی به محض رفع موانع این آزمون را علاوه بر آزمون سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد کرد، با این حال باید منتظر اعلام جزئیات از سوی اسکودا بمانیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. تاریخ برگزاری آزمون می بایست حداقل از سه ماه قبل به داوطلبان اعلام شود تا امکان برنامه ریزی و جمع بندی منابع عریض و طویل آزمون وکالت فراهم باشد… به این ترتیب آزمون وکالت قاعدتاً مانند سال گذشته می بایست در اواخر تیرماه برگزار شود…

  2. امیدواریم شرط سنی ٢۴ سال در زمان ثبت نام حذف یا حداقل با یکسال کاهش به ٢٣ سال تقلیل پیدا کنه

  3. عزیزان تازمانیکه توافق کامل نشده وتصمیم قطعی وحتمی به برگزاری آزمون نگرفتین این مدل خبرارونشرندین🙄باتشکرازفهم وشعورشماکه دلسوزین:|

  4. بعد از کلی چشم انتظاری و مشکلات زیادی که برای ما داوطلبین آزمون کانون وکلا پیش اومده خوشحال کننده ترین خبر برگزاری هر چه زودتر آزمون هست ما سختی های زیادی کشیدیم حفظ شرایط آزمونی مطالعه مداوم و روزانه خونه نشینی و هزارتا چالش دیگه مارو واقعا خسته و دلزده کرده چون برای یک آزمون مگه چقدر میشه مطالعه کرد و باانگیزه بود!!!این تاوان بی کفایتی ها و بی تدبیری هایی در برگزاری آزمون هست که مارو متحمل این همه چالش کرده و شرایط رو برامون دشوار و غیرقابل تحمل کرده،
    آزمون باید برگزار بشه سنگ اندازی به اندازه کافی انجام شد با وقت و انرژی و روح و روان ما هم به اندازه کافی بازی شده.مانع تراشی ها برای ورود ما به کانون وکلا فایده نداره چون من خودم به شخصه هوادار کانون هستم و میمونم و کانون وکلا هم باید تا جایی که میتونه هوادار ما باشه مارو حمایت کنه با برگزاری آزمون به موقع و عادلانه و خود کانون هم نباید مانع تراشی کنه سوالات رو طوری طراحی کنه که معقول باشه و در سطح کسی که میخواد ورود به کارآموزی داشته باشه‌.
    این مداخلات و موانعی که پیش اومده قطعا به ضرر بسیاری از بچه هایی شده که داوطلب کانون هستن و به خاطر ماه ها خونه نشینی و درس خوندن طولانی و طاقت فرسا واقعا توان شون رو از دست دادن ولی من میگم باید ادامه داد و ناامید نشد گرچه برخی نهادها و افراد به بهترین شکل موفق شدن مارو برنجونن وقت و سرمایه جوانی مارو هدر بدن ولی فعلا ایستادگی و مقاومت تنها راه حل داوطلب های آزمون کانون وکلاست.
    ما بعد از ورود به کانون وکلا هم در مقام وکیل دادگستری چالش های زیادی در حرفه خودمون خواهیم داشت و این چالش ها رو خیلی جلوتر داریم حس می کنیم با دست و پنجه نرم کردن برای شرکت در ازمون کانون وکلا.

  5. حالا برگزار نکنن فقط قوه قضاییه خودش برگزار کنه چه فرقی میکنه براساس قانون کلیه محاکم موظف هستند پروانه وکالت صادر شده توسط قوه قضاییه و چه توسط کانون را قبول کنند. حالا قوه انقد ضعیف شده که منتظر کانون باشه یا خواهش کنه!

  6. با سلام ،پایگاه خبری اختبار حدث و گمانه زنی های شما خبر نیست.لطفا با پخش این چنین مطالبی استرس داوطلبان را زیاد نکنید به اندازه کافی مشکلات وجود دارد

  7. اینجوری که اعلام شده یعنی امسال ۴ تا آزمون وکالت داریم بعد طرح تسهیل هم اگه تصویب بشه نصف جمعیت ایران وکیل میشن
    یعنی تو خیابون هر کیو ببینی اصل بر وکیل بودن طرفه خخخخخخخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا