آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه در سال ۹۸ برگزار می‌شود

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه خبر داد:

احتمال برگزاری آزمون در پاییز وجود دارد

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در رابطه با برگزاری آزمون وکالت از سوی این مرکز در سال ۹۸، گفت: آئین نامه می‌گوید هر سال این آزمون برگزار شود و این آزمون برگزار خواهد شد. هنوز نصاب، ظرفیت و تاریخ مشخص نیست اما پیش بینی ما این است که در پاییز این آزمون برگزار شود.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن بزرگداشت هفته قوه قضائیه و تسلیت شهادت امام. جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: هرچه به جامعه وکلا و تخصصی کردن و توسعه فعالیت و شانی که نیاز دارد توجه شود، کمک به دستگاه قضا و قضاوت است. جهت‌گیری من در مرکز این است و برای من فرقی نمی‌کند وکیل یا کارشناس، عضو مرکز باشد یا عضو خانواده وکلا. برای مردم هم فرقی نمی‌کند لذا هر بخشی از خانواده را تقویت کنیم و توسعه دهیم ثمره‌اش به کل این خانه می‌رسد. داخل نهاد کارشناسی هرچه اختلاف نظرها را علنی بگوییم علی رغم اینکه اختلاف نظر طبیعی است کار خود را هدر داده‌ایم.

رئیس مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه عنوان کرد: در یک ماه و نیم گذشته سعی کردیم الزامات اولیه را در مرکز ایجاد و مقدماتش را فراهم کنیم. جهت گیری ما این بود که خود متخصصین عنان و زمام امور را در دست بگیرند. موفق به تأسیس سامانه‌ای در مرکز شدیم جهت ثبت نام از عزیزان عضو مرکز که تمایل به همکاری دارند. فرم آمادگی به همکاری آماده شد. هر یک از وکلا کارشناسان و کارآموزان می‌توانستند و می‌توانند در آن سامانه اعلام کنند که می‌توانند در فلان حوزه از مرکز همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰۰ نفر از وکلا و کارشناسان ما در این سامانه ثبت نام و اعلام آمادگی برای همکاری با تمام ارگان‌های مرکز کردند. ما با کثرت مواجه شدیم و ناگزیر به گلچین و اولویت بندی هستیم. تمام همکارانمان را از میان این افراد عضو خانواده مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه انتخاب خواهیم کرد. از این جمعیت ۴۰ هزار نفری در سراسر کشور نیروها گزینش خواهند شد. در کمیسیون معاضدت، صدور پروانه، آموزش و … قواعد موجود مرکز را مورد بازنگری قرار دادیم و هر آنچه از اختیارات رئیس مرکز امکان تفویضش وجود داشته باشد تفویض خواهد شد.

بهادری جهرمی افزود: آئین نامه مرکز سال گذشته اصلاح شده بود اما نیاز بود اقداماتی انجام شود. اولین اقدام تعویض لوگوی مرکز بود. در این راستا فراخوان دادیم و بیش از ۱۰۰ طرح ارسال و مورد ارزیابی قرار گرفت. یک طرح به عنوان طرح برتر و یک طرح هم به عنوان طرح شایسته تقدیر انتخاب شد. لوگوی جدید را برای رئیس قوه قضائیه ارسال کردیم و پس از اظهار نظر ایشان نهایی و رونمایی خواهد شد. لوگوی برتر با بهره گیری از ایده‌های سایر لوگوها مورد اصلاح قرار گرفت. موضوع مورد توجه دیگر در آئین نامه، اصلاح ساختاری بود. کمیسیون تدوین قوانین و مقررات تأسیس شد. همه دستورالعمل‌ها در حال بازنگری هستند. در مورد برخی مسائل هم دستورالعملی نداشتیم که در حال تدوین یا نهایی شدن هستند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تصریح کرد: در مورد آئین نامه تعرفه حق الوکاله، کارشناسی و داوری آقای رئیسی امر کردند پیشنهاداتی آماده شود. امروز سومین جلسه در معاونت حقوقی در مورد تعرفه حق الوکاله‌ها برگزار می‌شود و دو نفر نماینده از طرف ما در آن جلسه حضور دارند. ما در یک ماه و نیم گذشته بحث برگزاری آزمون مشاوران خانواده را داشتیم که دو هفته پیش برگزار شد. ۵۲۰۰ نفر در این آزمون شرکت کردند. این آزمون به طور همزمان در ۹ استان برگزار شد که مرحله اول از مراحل صدور پروانه مشاور خانواده بود. بعد از برگزاری این آزمون و اعلام نتایج، مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت را خواهیم داشت و سپس پروانه کارآموزی برای این افراد صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: از واحد سنجش و ارزیابی خواستیم سند شایستگی‌های مشاوره تدوین شود. و معیارهای انتخابی مشخص شود. متناسب با این سند فرآیند آزمون، احراز صلاحیت و مصاحبه تدوین می‌شود و سعی می‌کنیم کار را هر چه امکان دارد تخصصی‌تر پیش ببریم. سعی کردیم از نظر همه کارشناسان استفاده کنیم. ان ‌شاءالله این سند رونمایی خواهد شد. رئیس محترم قوه قضائیه نگاه مثبتی به جامعه وکالت و کارشناسی دارند و این نگاه تقریباً شبیه نگاهشان به خانواده قضات است و متناسب با این نگاه توجه ویژه‌ای هم به این خانواده دارند. با عنایت و لطف ایشان دیداری با وکلای سراسر کشور انجام شد که تا جایی که اطلاع دارم اولین دیدار با این حجم و کیفیت بوده است. ۱۲۰ وکیل در این جلسه حضور داشتند و اداره جلسه به خود وکلا داده شده بود. خود وکلای کانون و وکلای مرکز نماینده ‌ای انتخاب کردند و جمعاً ۱۸ نفر صحبت کردند. رئیس قوه قضائیه پاسخ و جهت مثبت را مشخص کردند و به نظر من حرفی باقی نماند و این جلسه دستاورد جدیدی بود.

بهادری جهارمی در رابطه با اقدامات آتی این سازمان گفت: برای اولین بار در تاریخ ۲۰ ساله مرکز ان شاءالله همین هفته (از تاریخ ۱۱ تیرماه) از وکلای استان تهران و کارشناسان استان تهران جهت عضویت در هیئت مدیره انتخابی عضو وکلا و هیئت مدیره انتخابی عضو کارشناسان استان تهران ثبت نام به صورت الکترونیکی به عمل خواهد آمد. ما در دو استان سیستان و بلوچستان و استان تهران این هیئت مدیره را نداشتیم. هیئت مدیره سیستان و بلوچستان شکل گرفت که محصول زحمات دوره قبل بود. انتخابات وکلا هم جمعه گذشته برگزار شد و ۵ نفر اصلی و دو نفر علی البدل و بازرس انتخاب شده است. پیش بینی من این است که در همین تابستان هیئت مدیره انتخابی استان تهران شکل خواهد گرفت.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تصریح کرد: برای اولین بار مطابق آئین نامه جدید، پروانه کارآموزی برای افراد صادر خواهد شد و برای اولین بار صدور پروانه‌ها به رؤسای هئیت مدیره استان‌ها تفویض خواهد شد. فرم‌های وکالت نامه مرکز را از حیث ماهوی و شکلی باز طراحی کردیم و به زودی چاپ خواهند شد. آئین نامه جدیدی برای کارآموزان داشتیم. تصمیم گذشته این بود که آئین نامه برای کارآموزان آتی اجرایی شود اما ما تصمیم گرفتیم کارآموزان جاری هم مشمول شوند. همه کارآموزان حق کاندیداتوری داشتند. حدود ۹۰ کارآموز کاندید شدند. ۳ نفر انتخاب شدند و این افراد امور کارآموزان را بر عهده دارند و خودشان هدایت امور را بر عهده گرفتند هرچند کار سنگینی بود. خواهش من این است که کارآموزان و هیئت مدیره‌ها در سطح کشور هماهنگی لازمی را با این کارآموزان داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه درب مرکز به روی مراجعین بسته نیست، گفت: ما اگر بخواهیم به کار تک تک اعضا برسیم به دلیل اینکه ۴۰ هزار عضو داریم کار سختی خواهد بود. با طراحی نظامات به دنبال راه انداختن کار همه عزیزان هستیم. بسیاری از اعضای عضو مرکز به آرای صادره و دستورات موقت دیوان اعتراض داشتند و رویه این بود که این دستورات را اجرا نمی‌کردند. به رعایت مرّ قوانین تاکید دارم. نص آئین نامه جدید دیوان را صالح ندانسته و امر به هیئت نظارت مرکز واگذار شده است. به صورت کلی دستور کلی صادر شد که تمامی آئین نامه‌های دیوان علیه مرکز لازم الاجرا است و این افراد در حال استیفای حقوق هستند. نیاز نیست تک تک افراد برای این امر مراجعه کنند. نیاز به ملاقات حضوری با رئیس مرکز وجود ندارد اما هر ایده و طرحی باشد از شبکه‌های مجازی قانونی پاسخگو هستم. بیش از ۱۵۰ پیام در روز را شخصاً پاسخ می‌دهم. کم کم این فشار کار از روی من برداشته می‌شود و بخشی از مراجعات کم خواهد شد.

بهادری جهرمی گفت: سه شنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۳ با ثبت نام قبلی زمان ملاقات حضوری در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در رابطه با آئین نامه تعرفه حق الو کاله تصریح کرد: باید جامعه وکالت را در دسترس قرار دهیم ولی اینها به این معنا نیست که اگر وکیلی عددی خارج از عرف گرفت یا موکل رقمی خارج از آن عرف پرداخت کرد مرتکب جرم شده باشد. ما نمی‌توانیم وکیل و موکل را ملزم به کاری کنیم. اگر تأمین معاش وکیل انجام نشود مجبور به قبول تعداد پرونده‌های بیشترمی شود و در حق موکل ظلم خواهد شد.

بهادری جهرمی در رابطه با وعده برگزاری همایش ملی وکلا و کارشناسان رسمی خاطرنشان کرد: ما حداقل سالی یک همایش ملی برای وکلا و کارشناسان رسمی خواهیم داشت. اولین همایش ملی را در ۱۸ تیرماه با حضور اعضای و هیئت مدیره ‌ها در مجتمع شهید بهشتی خواهیم داشت. 

وی در رابطه با ادغام کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا گفت: من نظری در این زمینه نداشتم. از من سوالی پرسیده شد و من گفتم پیش زمینه هر موضعی شفاف سازی وضعیت قانونی موجود است. باید تناسب مرکز وکلا و کانون وکلا مشخص شود. عده‌ای معتقد هستند که عنوان قانونی مرکز وکلا معتبر نیست. عرض من کاملاً حقوقی و تخصصی بود. عرض کردم گام اول برای هر مذاکره‌ای شفاف سازی وضعیت قانونی موجود است. یکی از آنها عنوان مرکز است. به همان دلیل که عنوان قبلی را آئین نامه مشخص کرده بود رئیس قوه می‌توانست به موجب قانون بر اساس صلاحدید هر زمان لازم بود عنوان را تغییر دهد. وقتی قانون نهادی را ایجاد می‌کند آن نهاد قانونی ایجاد شده است. جزئیات قانون در ماده ۱۸۷ به رئیس قوه قضائیه تفویض شده بود.

بهادری جهرمی افزود: نیاز به قانون جدید نداشتیم اما باز هم قانون جدید تصویب شد. شاید شخصی نظر بدهد در تهران دانشگاه تهران و شهید بهشتی ادغام شود. من در این امر بلانظر هستم. مهم این است که بپذیریم هم دانشگاه تهران و هم دانشگاه شهید بهشتی اعتبار دارند. دانشگاه تهران دانشگاه تهران است و مدرک خود را اعطا می‌کند. دانشگاه شهید بهشتی هم کار خود را می‌کند. همان قانون گذار که دو مرکز را ایجاد کند می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کند. هیچ کس نمی‌تواند خود را بالاتر از قانون بداند. همه باید به قانون احترام بگذاریم. ما وکلا باید ملتزم به قانون باشیم. هر کسی ریشه دیگری را زیر سوال ببرد ریشه خود را زیر سوال برده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در رابطه با اینکه آیا امسال آزمون برگزار می‌شود؟ من از پرسیدن این سوال تعجب می‌کنم. آیا می‌شود قانون را اجرا نکرد؟ آئین نامه می‌گوید هر سال این آزمون برگزار شود. آزمون برگزار خواهد شد هنوز نصاب، ظرفیت و تاریخ مشخص نیست اما پیش بینی ما این است که در پاییز این آزمون برگزار شود. من قائل به قانون و کارشناسی هستم. قانون برای ما از واژه ظرفیت استفاده کرده و ما مکلف به اعلام ظرفیت هستیم. رئیس قوه قضائیه در مورد ظرفیت به صراحت اظهار نظر کردند. ما مشکلی در مملکت مبنی بر حجم بسیار زیاد فارغ‌التحصیلان حقوق داریم. مبنای این مشکل چه بوده است؟ آیا مبنا چیزی جز عدم نیاز سنجی و کارشناسی بود؟ اگر هدفمان درآمدزایی و کار بدون کارشناسی نبود الان مردم ما با این مشکل مواجه نبودند. هیچ مسئولی دوست ندارد جوان بیکار ببیند. اگر کسی می‌خواهد به همین رویه جلو برود هیچ مشکلی حل نخواهد شد و مشکل پیچیده‌تر خواهد شد. ما نیاز به کار کارشناسی و نیاز سنجی داریم.

وی ادامه داد: مانند سایر کشورها باید به نسبت تعداد جمعیت و تعداد پرونده نیاز سنجی کنیم که بخشی از این کار انجام شده است و باید ببینیم در کشورمان مطابق با فرهنگ بومی کشور میزان فعالیت‌های بالقوه و بالفعل وکیل در دادگاه و خارج از دادگاه را مشخص کنیم. در حال استخراج آماری در این زمینه هستیم. باید توانایی جذب، کارآموزی و میزبانی را در مرکز داشته باشیم. نمی‌توان لقمه بزرگ‌تر از دهان برداشت. پیشنهادی را برای هیئت نظارت خود مشخص خواهیم کرد. اجازه دهیم کار از جهت کارشناسی انجام شود نه از جهت سیاسی.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در رابطه با آموزش کارآموزان تصریح کرد: آئین نامه ویژه کارآموزان در حال تدوین است. برای مثال گفتیم برای کارآموزانی که تحصیلات تکمیلی دارند در مقایسه با سایرین باید تفاوت‌هایی قائل شد و در جهت تکریم شأن حتی از خود افراد برای آموزش استفاده شود. کارآموز از سطح آزمون گذشته و کارآموز دیگر دانشجو نیست مانند دانشجوی دکتری که نه دانشجو است نه استاد که در فرآیند آموزش خود مشارکت می‌کند. ما گروه‌هایی را ایجاد می‌کنیم که تحت نظر اساتید دوره‌ها و کلاس‌ها را برگزار کنند. کسی که حقوق مدنی ۹۰ درصد زده است نباید در کلاس بنشیند بلکه باید آن را تدریس کند اما کسی که مدنی ۲۰ درصد زده است الزام دارد در کلاس شرکت کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۶۸ دیدگاه ها

  1. هم رشته ای گرامی آقای سعیدی، شما فقط این جمله رو تکرار می‌کنید (من فکر می‌کنم) و (من شنیده‌ام)! شنیدن کی بود مانند دیدن!!! دوست گرامی بنده سر کلاس درس مسئولیت مدنی تخصصی این رشته نشسته ام به همراه هم دانشکده ای هایم در این رشته. و شما جالب است اطلاعاتتان کاملا بر پایه شنیدن است و نه مطالعه! بعد شما بیان کردید که برای یک نماینده حقوقی اینقدر غور لازم نیست! به همین دلیل می گویم پرونده های شما حول موضوعات تکراری دور می‌زند. این موضوعات جدید فقط در دکترین مطرح نیست شما در شهرستان کار حقوقی می نمایید و نه در تهران! تمام دعاوی موضوعات جدید را در وکالت عملی در مجتمع قضایی شهید مدنی و شهید بهشتی و شهید صدر تهران درک کرده ام یا در موردش مطالعه کاربردی داشته ام! باز هم تکرار می کنم شما در همان دهه ۵۰ سیر می کنید! و بهتر است بازنشسته شوید و استراحت کنید.

  2. هم رشته ای گرامی آقای سعیدی، باز هم جنابعالی کلی گویی نمودید! مگر صرف وجود یک کد رشته دلالت بر داشتن مدرس متخصص در آن رشته می باشد؟! همین دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و تهران را در رشته حقوق اقتصادی نگاه کن یک مدرس متخصص و فارغ التحصیل این رشته را ندارند! یعنی چی رشته حقوق اقتصادی یک تعریف اعتباری است؟! اصلا جنابعالی منابع سرفصل این رشته را می دانید که بخواهید در مورد آن اظهارنظر نمایید؟! این کلی گویی های بدون مستند شما خیلی جالب است! شما حتی اینو نمی دونید هیئت جذب وزارت علوم در سال دوبار فراخوان جذب هیئت علمی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها اعلام می نماید! دوست عزیز اطلاعات شما مربوط به دهه ۵۰ هستش!

    1. دهه ۵۰ را تکرار نکن چون اشتباه می کنی دوست من.آگهی جذب هیات علمی هم نشان از نبود دانش آموخته نیست. آگهی مزایده و عدم شرکت در آن نشان بی پولی آحاد جامعه است؟! ۴=۲X2
      من کجا کلی گویی کرده ام. ضمنا سرفصل درسهای حقوق اقتصادی را هم بارها دیده ام.اتفاقا گرایش فقهی اش را هم بررسی کرده ام.

    1. نه آقا.موضوع مرکز مشاوران خار چشم دوستان شده است.نزدیک دو هفته است داریم با امیر حسام مناظره می کنیم برای همین مصاحبه.مردم به کار نیاز دارند؟ بروند جای دیگر. وکالت ملک طلق آبا و اجدادی این عزیزان شده.کسی را هم قبول ندارند.من آنم که رستم بود پهلوان. کامنتهای من و امیرحسام را مرور کن گوشی دستت خواهد آمد آقای امیرهادی

  3. همچنین، دوست گرامی آقای سعیدی، در زمینه مسئولیت مدنی کتاب جدید (حقوق مسئولیت مدنی مبتنی بر نقد و بررسی آراء و رویه قضایی) جناب آقای دکتر ایرج بابایی دانشیار گروه حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی از انتشارات قوه قضائیه رو به شما معرفی می‌کنم. آیا شما به عنوان یک نماینده حقوقی به اندازه یک وکیل دادگستری دغدغه مطالعات و تألیفات بروز را دارید؟! قطعا و یقیناً می گویم خیر!

    1. سپاس از معرفی منبع که کردی. در اولین فرصت مناسب حتما خواهم خواند.اما برای یک نماینده حقوقی نیازی به این حد از غور نیست.نوگرایی در دکترین در عرصه عمل کاربرد چندانی ندارد. اما بی تردید خواندنش بهتر از نخواندن است.

    2. دوستان عزیز از قدیم گفتند نابرده رنج گنج میسر نمیشود پس اگر ظرفیت آزمون های حقوقی برداشته بشه و هر بی سوادی وکیل و سردفتر و قاضی بشه ظلم به افراد باسواد و مردمی هست که به اینها رجوع میکنند و به خاطر یه راهنمایی غلط زندگیشون نابود میشه خود من شبانه روزم را گذاشتم درس خوندم تا بلاخره پارسال در آزمون سردفتری و وکالت قبول شدم و سردفتری را ترجیح دادم ولی به علت اعتراضات واهی یه عده که همیشه بنر به دست آماده اند برای تجمع جلوی کانون ها و ارگانها الان یک ساله بلاتکلیفم و وکالتم از دست دادم اگرهم مسئولین اداره ثبت توانایی نداشتند یه آزمونا درست و بدون حاشیه برگذار کنند چرا دودش باید تو چشم ماها بره؟؟؟با مسئول بی لیاقت برخورد کنند نه با مردم بی پناه

      1. دوست گرامی علی آقا به نظر بنده ریسک کردید که سردفتری که دو مرحله ای هستش رو انتخاب کردید. در هر صورت امیدوارم در مرحله بعد آزمون سردفتری نیز موفق و پیروز باشید.

  4. ضمناً مگر اصلا شما تسلطی بر رشته حقوق اقتصادی داری یا با دانشجویان این رشته در دو دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی مراوده علمی داشته‌اید؟! اگر می‌خواهید در این رشته حرفی یا نظری برای مخاطب داشته باشید شما را به کتاب مبانی تحلیل اقتصادی حقوق از استیون شاول ارجاع می‌دهم لطفاً اول مطالعه کنید و بعد نظر دهید. بنده شخصا با تنی چند از فارغ التحصیلان این رشته مراوده دارم که هم دانشکده‌ای های سابقم می باشند و در حال حاضر به صورت تخصصی و مرتبط با گرایش کارشناسی ارشدشان وکالت تخصصی می نمایند و چند مقاله علمی نیز در این زمینه نگاشته اند.

    1. من از دانش آموخته هایش شنیدم و افسوس می خوردند که کاش خصوصی خوانده بودند.همانقدر که من شنیده ام شما هم شنیده ای؟! مگر خون شما آبی رنگ است که شنیده هایت معتبر تر باشد؟ شما هم مثل من در این گرایش تحصیل نکرده ای پس اعتبار نظراتمان هم وزن است.من چیزی را که ذهنم را جلب نکند نمی خوانم.باید اشتیاق داشته باشم و نسبت به موضوعی ابهام در ذهنم شکل بگیرد.آنوقت به هزار توی مطلب پا می گذارم و موشکافانه می خوانم.یاد داستان تیمور افتادم. برایش شعر عربی می خواندند.متوجه نمی شد.ایراد کردند گفت چیزی که لازم نباشد چه جاجتم به دانستن. خود شما کتاب تجارت دکتر خلعت بری را خوانده ای؟ یا دکتر اعظمی را؟ اصلا می شناسی ایشان را؟! از نخوانده های هرکس که بپرسی کم نیست.اینها را ایراد دانستن است که ایراد دارد.ذهنت را اصلاح کن دوست من. اتفاقا این شما هستی که کهنه اندیشی نه من.

  5. هم رشته ای گرامی آقای سعیدی، اگر شما کتاب مقدمه حقوق تجارت آقای دکتر کورش کاویانی از نشر میزان را مطالعه می نمودید متوجه تغییرات فراوان بیست سال گذشته تا الان می شدید! یک نماینده حقوقی دغدغه‌های یک وکیل دادگستری را ندارد. این مورد می‌توان از همین اظهارات شما فهمید که می‌گویید (مگر حقوق شرکت‌ها چقدر تغییر کرده است؟) به عنوان نمونه شما را در مورد تغییر حقوق شرکت‌های تجاری ارجاع می‌دهم به کتاب (نظام حقوقی حاکم بر گروه شرکت‌ها) یا همان هلدینگ تألیف آقای دکتر ابراهیم عابدی فیروزجایی با دیباچه خانم دکتر لعیا جنیدی دانشیار دانشگاه تهران، از انتشارات شرکت سهامی انتشار ارجاع می‌دهم. آیا شما که ادعا می‌کنید حقوق شرکت‌ها در کتاب‌های بیست سال پیش استاد جناب آقای دکتر اسکینی خلاصه می‌شود چیزی در مورد (اصل آزادی تأسیس شرکت) در حقوق فرانسه مطالعه نموده‌اید؟! قطعا مطالعه نکرده‌اید! دوست گرامی آقای سعیدی با استدلال‌های متعدد به شما ثابت کردم که اطلاعات حقوقی شما به دهه های ۵۰ و ۶۰ تعلق دارد و شما خود به طور ضمنی اقرار نمودید(مگر حقوق شرکتها چقدر تغییر و تحول داشته که نیاز به بازبینی و ویرایش ماهیانه کتابهایش باشد؟!) دوست گرامی بهتر است بازنشسته شوید الان وقت استراحت جنابعالی است و دوره شما تمام شده است! موفق باشید دوست مهندس مکانیک نماینده حقوقی حقوقدان.

    1. تغییر و تحولات در عرصه دکترین طبیعی است.مباحثی مثل هلدینگ و … هم که حاصل اندیشه دوستان نامبرده نیست.خارج از ایران آفریده می شود و اینجا ترجمه ها را شاخ و برگ می دهند.غیر از این است؟مهم عرصه عمل است دوست گرامی. هنوز سرمایه حداقل برای سهامی عام پانصد هزار تومان است یعنی ده بسته آدامس ژاپنی آنوقت که ۵۰۰ هزار تومان در قانون قید شد (یعنی در ۱۳۴۷ ) می شد با این پول در همین تهران حدود چهار خانه عرفی بخری آنهم در حوالی سنگلج و حتی در کاشانک که اصلا باغ مفت بود.ما در تهران در همین سالها ایجاب فروش مغازه داشتیم به ثمن ۵ هزار تومان.خب ببینید در همین لایحه کاهش سرمایه ظرف یک سال می تواند موجب درخواست انحلال شود.با این وضع آیا کاهش سرمایه ای خواهیم داشت؟ پس عملا یک ماده قانونی شما از حیز انتفاع ساقط است و شما داری در سوربن سیر می کنی. امروزه با ۵۰۰ هزار تومان فحش هم می دهند به آدم؟ حالا شما اصل آزادی تاسیس شرکت های تجاری را شاخ و برگ بده.چه اثری در جامعه دارد؟ کو دنبه اش؟ هدف حقوق رتق و فتق امور جاری اجتماع و ساماندهی توزیع ثروت است.در عمل وامانده ایم و آنوقت دنبال این هستیم که در فلان دانشگاه نظریات جدید سوربن یا هاروارد چگونه ساخته و پرداخته می شود؟! دکترین جذاب است اما گیر کردن در تور آن شما را از عمل باز می دارد. حالا من به این بیان ساده حقاقی را بگویم باز شما لجاجت کن و بحر طویل بنویس. مانده ام این خانم زنده دل چقدر حوصله دارد بنده خدا که تحمل می کند مناظره کامنتی ما را؟!

  6. دوست گرامی آقای سعیدی، طرف حرف های من استدلال‌های بدون مستند و دلیل شما می باشد. همان جمله معروف شما (فکر کنم). اتفاقا رشته‌های جدید هیچ نوسانی ندارد و در رشته حقوق اقتصادی جناب آقای دکتر ایرج بابایی (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی) هستند که دارای یک دکتری رشته حقوق خصوصی از دانشگاه پاریس یک (سوربن) فرانسه و نیز دارای دکتری رشته تحلیل اقتصادی حقوق از امریکا. کدام دانشگاه در ایران مدرس تخصصی این رشته را دارد جز دانشگاه علامه طباطبایی؟! شما حتی این را هم نمی دانید در دنیا رشته ای به نام حقوق تجاری اقتصادی وجود خارجی ندارد! اتفاقا بر خلاف نظر شما همانطور که قبلا گفتم علم و عمل الان به صورت توأمان تدریس و مطالعه می شود و به همین دلیل دودی از کنده امثال جنابعالی در مقابل جوانان بلند نمی شود و به بیان دیگر کنده شما دودی ندارد! همین که می گویید کتاب مسئولیت مدنی مقطع کارشناسی و مسئولیت مدنی تطبیقی مقطع ارشد و دکتری جناب آقای دکتر حبیب اله رحیمی (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی) و استاد جناب آقای دکتر سید حسین صفایی را ندیده‌اید که کتابی بروز می باشد دلالت بر عدم مطالعه منابع روز توسط شما دارد چون به عنوان مثال کتاب استاد فقید جناب آقای دکتر امیرناصر کاتوزیان بعد از فوت ایشان در خصوص باب ضمان قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و نیز قانون بیمه اجباری شخص ثالث ۱۳۹۵ بروز نشده. جناب آقای دکتر محمدرضا پاسبان متخصص حقوق شرکت‌ها و فارغ‌التحصیل رشته حقوق شرکت های تجاری از دانشگاه شفیلد انگلستان است و کتاب وی بسیار تخصصی نوشته شده و بروز می باشد، اما مثل این‌که خبر ندارید که کتاب های استاد جناب آقای دکتر اسکینی از ١٣٧٧ به بعد بروز نشده اند! و بنده در زمینه حقوق تجارت یک و حقوق اسناد تجاری کتابی به روانی کتاب جناب آقای دکتر کورش کاویانی از نشر میزان ندیده ام! ضمن این که کتاب مقدمه حقوق تجارت آقای دکتر کورش کاویانی کاملاً متفاوت و بروز می باشد اما متأسفانه شما فکر می کنید که دنیای حقوق تجارت همان دنیای بیست سال پیش بوده و در کتاب های استاد جناب آقای دکتر اسکینی خلاصه می‌شود! آیا در مورد گروه اقتصادی شرکت‌ها یا همان حقوق هلدینگ ها در کتاب دکتر اسکینی مطلبی وجود دارد؟! در مورد قراردادهای فرانشیز چطور؟! و هزاران مسائل نوین دنیای ژرف حقوق تجارت! حالا متوجه می شوم که اطلاعات شما در مورد همه زمینه های حقوقی مربوط به دهه ۵۰ می باشد و فکر می کنید از دهه پنجاه تا پایان دهه ۹۰ در دنیای حقوق هیچ تغییری رخ نداده است و به همین دلیل می گویم از کنده اطلاعات حقوقی شما دودی بلند نمی‌شود و اموارد فوق را با استدلال و بدون تعصب به شما و مخاطبان سایت اختبار ثابت نمودم! بنابراین، جنابعالی از دنیای روز رشته حقوق بی‌خبر می‌باشید و نه بنده! به همین دلیل می‌گویم و باز تکرار می‌کنم که دوران شما تمام شده و وکالت عرصه جوانان است و از همین نکات و اطلاعات حقوقی مختصر فوق مشخص می شود که دنیای یک نماینده حقوقی با دنیای یک وکیل دادگستری حرفه‌ای از زمین تا آسمان متفاوت است. قبول کن هم رشته ای گرامی دوران شما تمام شده است و شما را اصلاً نمی شناسم و نمی دانم که هستید و هیچ تعصبی هم به دانشگاه و رشته ام ندارم این مطالب را بیان کردم تا اثبات نمایم عرصه وکالت از آن جوانان است و جنابعالی باید با دنیای حقوق خداحافظی کنید و به فکر بازنشستگی باشید. موفق باشید دوست مهندس مکانیک نماینده حقوقی حقوقدان.

    1. ببین دوست من اولا ما در ایران زندگی و بحث می کنیم و به رشته های دنیا کاری نداریم .برای ملاحظه رشته حقوق تجاری اقتصادی بین المللی در ایران همین الان سری به دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد در صفحه ۷۸ بزن و کدرشته های ۱۳۸۹۳ ،۱۳۸۹۶ و ۱۳۸۹۷ را ملاحظه کن. حقوق شرکتهای تجاری هم در دانشگاه های شهرکرد و علوم قضایی با کد ۱۳۸۹۴ و ۱۳۸۹۵ در همان صفحه قابل مشاهده است. پس در ایران داریم. بعد هم رشته حقوق اقتصادی یک تعریف اعتباری است. اینکه بگوییم هیچ کجا متخصصش پیدا نمی شود هم درست نیست.لازمه اش فراخوان است.معلوم نیست ای بسا در جای جای ایران دانش آموخته ای باشد که خود را معرفی نمی کند.نمی شود گفت نیست! بعد ه اینکه همه این عزیزان که شما نام می برید شاگردان آقای دکتر اسکینی بوده اند.شاگرد به هرکجا برسد معملش را نباید فراموش کند.ممکن است مطالب مستحدثه ای را بررسی کرده باشند این ذات استاد دانشگاه بودن است نه امتیازش.این کارها را نکنند دیگر چه کاری از ایشان ساخته است؟توقع چه کاری از این عزیزان دارید مگر؟ کشاورزی کنند؟ خب کتاب بنویسند.ویرایش کنند.جوان هم که هستند به قول شما. البته با استدلال شما ماها باید برویم رو به قبله بشویم. راستش را بخواهی هیچ چیزی را نتوانستی به من ثابت کنی جز این واقعیت که بسیار بسیار متعصب هستی.آنهم متعصب افراطی سر هیچ. همین برادر من.

  7. دوست گرامی آقای سعیدی، ضمناً استاد جناب آقای دکتر اخلاقی بازنشسته شده‌اند و بیشتر در حال حاضر در مؤسسه حقوقی خودشان در زمینه دعاوی تجارت بین الملل فعالیت دارند. در ثانی اگر در دانشگاه دیگری نیز تدریس بکنند صرفاً برای مقطع دکتری تدریس می‌نمایند! شما فکر کنم در شهرستان مشغول هستید و اطلاعات شما مربوط به دهه پنجاه و شصت می باشد. موفق باشید دوست حقوقدان و دانشمند.

    1. دود از کنده بلند می شود.اینها هم که می فرمایید اطلاعات تلقی نمی شود.چه فرقی می کند که فلان استاد کجا در چه مقطعی تدریس می کند و در زندگی شخصی اش چه می کند؟! واقعا اینها مهم است؟ چون با من سر لج افتاده ای دیگر هرچه دلت خواست می گویی؟!!حقیقت را بپذیر و لجبازی نکن امیرحسام خان.شما دیگر سوربنی شده ای. باید ذهن و دلت بزرگ باشد. محدود فکر نکن دوست من. ضمنا من خودم را حقوقدان نمی دانم.حقوق دانسته ای ندارد که ماها “دان” اش باشیم. موفق باشی دوست گرامی.

  8. دوست گرامی شما یه اطلاعاتی دارید مربوط به دهه شصت و یه چیزی شنیدید اما هیچ وقت از واقعیت های این دانشگاه‌ها خبر ندارید! برای مثال بروزترین کتاب مسئولیت مدنی برا دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری توسط جناب آقای دکتر حبیب اله رحیمی (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی) و استاد جناب آقای دکتر سید حسین صفایی از نشر سمت و شهردانش تألیف شده است. استاد جناب آقای دکتر اخلاقی هیچگونه تألیف مکتوبی در زمینه حقوق تجارت ندارند. بهترین تألیف در زمینه حقوق تجارت دوره چهار جلدی جناب آقای دکتر کورش کاویانی از نشر میزان است. یا کتاب حقوق شرکت های تجاری دکتر محمدرضا پاسبان (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی) از بهترین تألیفات است. دوست گرامی آقای سعیدی، اطلاعات شما مربوط به دهه شصت و هفتاد و دوره چهار جلدی کتاب حقوق تجارت آقای دکتر اسکینی از انتشارات سمت هستش! شما هنوز متوجه نیستید که این کتاب از دهه هفتاد به این ور ویرایش نشده است. دوست عزیز یک وکیل و فارغ‌التحصیل رشته حقوق درجه یک از کتب به روز دانشگاهی استاندارد و رویه قضایی روز مطلع هست در کارگاه‌های عملی و کاربردی حقوق و نشست های نقد رأی شرکت می کنه و به دلیل تسلط به زبان خارجه به منابع روز دنیا هم دسترسی دارد. به همین دلیل دوست گرامی آقای سعیدی، دوره شما تمام شده است و عرصه وکالت به جوانان تعلق دارد.

    1. اینطور نیست.ضمنا اینها که شما می گویید اطلاعات نیست.تحلیل شخصی توام با تعصب نسبت به یک دانشگاه خاص است. باید دید در بیرون از ذهن شما چه می گذرد.شما همه دانشگاهها را هیچ کردید و می گویید فقط علامه.در حالی که در رنکینگ اینطور نیست.می فرمایید بهترین کتابها مال علامه است.بهترین استادان علامه، بهترین دانشجویان علامه، بابا دست بردارید.به خدا ایران بزرگ است.شما بفرمایید دانشگاه بی نظیر! علامه در گرایشهای حقوق محیط زیست ، در حقوق شرکتهای تجاری و حقوق تجاری اقتصادی بین المللی و حتی در حقوق خانواده کجای جغرافیای آموزش عالی حقوق در ایران قرار دارد؟ کتاب مسئولیت مدنی را که می فرمایید من ندیده ام اما لابد چنین است که شما می فرمایید با این وجود این واقعه چیزی را اثبات نمی کند.مگر کتاب های دکتر کاتوزیان،دکتر قاسم زاده و دکتر باریکلو کم مقدارند؟ نفرمایید.کتاب دکتر پاسبان در شرکتها خوب است اما بی نظیر نیست.گویا ایشان در مقطعی طراح سئوالات درس تجارت در وکالت بود و از کتاب خودش در شرکتها طرح پرسش کرد که نام کتابش بر زبانها افتاد.مگر کتاب دکتر اسکینی اثر کمی است که اینقدر خفیفش می کنید؟ مگر حقوق شرکتها چقدر تغییر و تحول داشته که نیاز به بازبینی و ویرایش ماهیانه کتابهایش باشد؟! کتاب مرحوم دکتر ستوده تهرانی پس از پنج دهه هنوز مرجع است در دکترین. از آسمان به زمین بیایید برادر من. با خیالات و هیجان که کار علمی نمی کنند.

  9. همکار گرامی در کانون وکلای دادگستری مرکز (تهران) چند سال پیش از دانشگاه پاریس یک (سوربن) مدرک دکتری رشته حقوق نفت و گاز اخذ نموده بود و بیان می نمود که فرانسه در این رشته در اول راه قرار دارد! بعد شما می گویید دانشگاه تهران در گرایش نفت و گازش حرف اول را می زند! دوست گرامی شما هنوز نمی دانید گرایش آقای دکتر شیری در دانشگاه سیدنی استرالیا، حقوق تجارت بین الملل بوده و نه نفت و گاز! هر چند بنده از نزدیک ایشان را در دفاع رساله ای که استاد داور بودند(موضوع رساله: تأمین مالی پروژه، که این رساله در حال حاضر در نشر میزان به صورت کتاب منتشر شده است) ملاقات نموده‌ام و ایشان بسیار توانمند هستند.

    1. دوست ارجمند من رشته نفت و گاز را با داخل قیاس کردم نه با سوربن.فرانسه واقعا در این رشته در اول راه است. لابد می دانید حرف اول را آمریکایی ها می زنند.بعد هم نگفتم جناب دکتر شیروی تخصصش نقت و گاز است ایشان استا تجارت بین الملل هستند اما بدان ایشان برخی درسهای نفت و گاز را چه در ارشد و چه دکتری ارائه می کنند. شما خبر ندارید دوست من.کتاب ایشان را در این زمینه ببینید.من البته اصلا گرایش نفت و گاز را دوست ندارم اما گفتم که بدانی.

  10. واقعا شما دانشگاه‌های شهرستان رو با دانشگاه‌های تهران مقایسه می‌کنید؟! خیلی جالب است! مثلاً بفرمایید دانشگاه تهران یا دانشگاه شهید بهشتی چه استاد بنامی در زمینه حقوق تجارت دارد؟! یا دانشگاه تهران چند سال است که رشته حقوق تجارت بین الملل یا حقوق اقتصادی را آورده است؟! اول از همه دانشگاه علامه طباطبایی این دو رشته را آورد و بعد دانشگاه شهید بهشتی! شما احتمالا در دهه شصت به سر می برید دکتر غلامی دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی به همراه استاد جناب آقای دکتر نجفی ابرند آبادی حرف اول را در جرم‌شناسی می زنند! دوست گرامی اطلاعات شما مربوط به دهه شصت است. موفق باشید. ضمن این‌که دانشگاه علامه گرایش‌هایی دارد مانند حقوق ارتباطات که دانشگاه تهران اصلا در این مورد حرفی برای گفتن ندارد!

    1. همیشه لزوما دانشگاههای ما در تهران برترین نیستند.در شهرستانها دانشگاه داریم که دو برابر تهران توانمند است و بنیه دارد اما گناهش این است که مرکز نیست.در همه رشته ها هم هست.در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه کم توانی است همینطور دانشگاه اصفهان؟ در صنعت دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاه به حق ممتازی است.کپی شریف است در اصفهان.آثاری که در آنجا منتشر شده یکی اش در تهران منتشر نشده اما استاد نمونه را همیشه از تهران انتخاب می کنند.چرا؟ چون مرکز است.افت دارد.علوم پایه زنجان را بررسی کرده ای؟ در حقوق هم همین است. امکانات و دوپینگی که به تهران داده اند به دانشگاه های غیر مرکز می دادند و داور منصفی هم داوری می کرد آنوقت می دیدی این که می گویی لزوما درست نیست.تعصب به خرج نده لطفا.واقع بین باش.هرکجا که ما مدرک گرفتیم که ممتاز جهان نیست دوست من.خوب و ممتاز زیاد است.اجازه و فرصت نمی دهند صدایشان به همه برسد.در مورد حقوق اقتصادی که رشته موفقی نبوده و دیدید که جذب دانشجویش هم با نوسان مواجه است.اما به آگاهی شما برسانم که مطالعات تجارت بین الملل و مدیریت قراردادهای نفت و گاز را ابتدا دانشگاه امام صادق آغاز کرد بعد همزمان تهران و علامه پیوستند.در جزییات آن هستم دوست من.این رشته ها هم کلی نوسان داشتند تا به اینجا رسیدند.

  11. دوست گرامی آقای سعیدی، استاد باید جوان باشد وگرنه اساتید بازنشسته دانشگاه پیام نور توان یک استاد جوان را ندارد! باز برگشتید به دهه پنجاه! دوست عزیز دهه ۵۰ تمام شده و الان در پایان دهه ۹۰ هستیم! شما چه فارغ التحصیلی هستید که بدون ارجاع و مستند ادعا دارید؟! و حتی از تقدم و تأخر یک اثر یا یک نظر بی اطلاع هستید؟! و هر صحبتی می کنید سریع می گویید از این واژه منظورم آن نبود و این نبود! دوست گرامی شما که ادعای فقه و فقاهت می کنید هنوز متوجه نیستید که بازدیدکنندگان این سایت عوام نیستند و باید در قلم زدن به تبادر فکری خواننده متن توجه نمایید! و یا این که می گویید (فکر کنم) فلانی مکتب خاصی ندارد فکر کنم فلان اثر اینطور باشد! شما در لوایحتان که به دست نمایندگان حقوقی تان می دهید خطاب به قاضی می نویسید (فکر کنم) حکم فلان قضیه این باشد و وقتی حکم صادر شد باز به قاضی می گویید معنی کلمه ای که در لایحه ذکر نموده ام آن معنی نبود که شما فکر می کردید! دوست گرامی باز تکرار می کنم عصر شما به تاریخ پیوست و الان دوره جوانان است و این استدلال‌ها دیگر خریداری ندارد! موفق باشید دوست دانشمند.

  12. همچنین، آقای دکتر سید حسین صفایی با آقای دکتر حبیب اله رحیمی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، بروزترین کتاب مسئولیت مدنی برای مقطع کارشناسی و کتاب مسئولیت مدنی تطبیقی را برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تألیف نموده‌اند.

  13. ضمناً، آقای دکتر اخلاقی در دانشگاه علامه تدریس نمی کند. و جناب آقای دکتر فیضی دانشیار گروه حقوق تجارت بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی هستند.

  14. دوست گرامی آقای سعیدی، تمام این بزرگوارانی که می گویید پس از بازنشستگی به دانشگاه پیام نور آمده اند! استاد باید به نام و جوان باشد تا حوصله پاسخگویی و بحث با دانشجو را داشته باشد. در دانشگاه ما در حال حاضر اساتید به نام اکثراً دانشیار هستند و فقط استاد جناب آقای دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، استاد تمام هستند. به همین علت بود که بنده بعد از کارشناسی باز دانشگاه علامه طباطبایی را انتخاب کردم و به دانشگاه تهران و شهید بهشتی نرفتم. مثلاً در دانشگاه شهید بهشتی استاد به نامی در حقوق تجارت و مسئولیت مدنی ندارند و آقای دکتر قدر را در دفاع رساله دوستم در این دانشگاه دیدم که سن ایشان خیلی بالا بود. دانشگاه تهران نیز در زمینه حقوق تجارت استاد به نامی نداشت.

    1. اینطور نیست که شما می فرمایید دوست من.بی خبری خوش خبری است.جناب دکتر اخلاقی متخصص چه حوزه ای هستند؟ چرا دقیق پاسخ نمی دهید.طبیعتا دانشگاهها به طور سنتی گرایش های خاصی دارند. مثلا در خصوصی تهران پیشتاز است و در بین الملل علامه. در جزا هم بهشتی پیشتاز بوده همواره. دانشگاه شیراز در هر سه گرایش حرف دارد.دانشگاه قم خصوصی را با غلبه فقه ارائه می دهد و بسیار قوی است.پردیس فارابی تهران یا همان دانشکده علوم قضایی سابق در هر سه گرایش خوب است.در جزا و خصوصی تا حدی رنگ فقهی هم دارند البته.تجارت بین الملل و نفت و گازش هم که واقعا بنام است با حضور امثال جناب دکتر شیروی. واضح است که هر دانشگاهی گرایش غالب خود را دارد.تبعا از استادان بنام هم دعوت می شود.اینها ایراد نیست.افتخارم این است که در پیام نور شاگرد کسانی بودم که شما سرکلاسشان حاضر نبودید. بعد هم اصل دانشجوست. دانشگاه ۲۰تا ۳۰ درصد است.ذهنتان را خانه تکانی کنید دوست من.برخلاف ژستتان آن ذهن خیلی کهنه اندیش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا