آئین‌نامه زناشوئی بانوان ایران با اتباع بیگانه غیر ایرانی

آئین‌نامه زناشوئی بانوان ایران با اتباع بیگانه غیر ایرانی

مصوب ۱۳۴۵

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۶/۷/۴۵ بنا به پیشنهاد شماره ۵۷۳۵/ش ۱۵ـ۲۷/۵/۴۵ وزارت کشور در اجرای ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی و ماده ۱۷ قانون ازدواج مصوب سال ۱۳۱۶ آئین‌ نامه زناشوئی بانوان ایران با اتباع بیگانه غیر ایرانی را بشرح زیر تصویب نمودند.

ماده ۱ـ بوزارت کشور اجازه داده می ‌شود پروانه اجازه زناشوئی بانوان ایرانی را با اتباع بیگانه با رعایت مقررات این آئین ‌نامه صادر نماید.

ماده ۲ـ با رأی صدور پروانه فوق متقاضیان باید مدارک زیر را تهیه و تسلیم دارند.
(۱) درخواستنامه مرد و زن مبنی بر تقاضای صدور پروانه اجازه زناشوئی طبق نمونه وزارت کشور.
(۲) گواهینامه از مرجع رسمی کشور متبوع مرد مبنی بر بلامانع بودن ازدواج با زن ایرانی و برسمیت شناختن ازدواج در کشور متبوع مرد. در صورتیکه تهیه گواهینامه مذکور برای متقاضی امکان پذیر نباشد. وزارت کشور میتواند بدون دریافت مدرک فوق در صورت رضایت زن پروانه زناشوئی را صادر نماید.
(۳) در صورتیکه مرد غیر مسلمان و زن مسلمان باشد گواهی یا استشهاد تشرف مرد بدین مبین اسلام.

ماده ۳) وزارت کشور در صورت تقاضای زن علاوه بر مدارک مذکور در ماده ۲ مدارک زیر را نیز از مرد بیگانه مطالبه خواهد نمود.

۱) گواهی نامه مبنی بر اینکه مرد مجرد است یا متأهل از مرجع رسمی محلی یا مأموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد.

۲) گواهی نداشتن پیشینه بد و محکومیت کیفری مرد از مراجع رسمی محلی یا مأموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد و همچنین گواهی عدم سوء پیشینه کیفری از مراجع کشور شاهنشاهی در صورتیکه مرد بیگانه در ایران اقامت داشته باشد.

۳) گواهی از مراجع محلی یا مأموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد مبنی بر وجود استطاعت و مکنت زوج و همچنین تعهد نامه ثبتی از طرف مرد بیگانه مبنی بر اینکه متعهد شود هزینه و نفقه زن و اولاد و هرگونه حق دیگری که زن نسبت باو پیدا کند در صورت بد رفتاری یا ترک و طلاق پرداخت نماید.

تبصره:
در مواردیکه وزارت کشور مصلحت بداند برای حسن انجام وظایفی که طبق مقررات قوانین ایران زوج در قبال زوجه دارد از قبیل حسن رفتار و انفاق در تمام مدت زناشوئی و اداء واجبات مالی زوجه و اولاد تحت حضانت وی و امثال آن و همچنین در مواردیکه تفریق پیش آید برای پرداخت هزینه مراجعت همسر مطلقه تا محل سکونت زن در ایران می‏ تواند تضمین متناسب از شوهر مطالبه نماید.
فرم تعهد نامه و تضمینی که در قبیل موارد باید اخذ شود و چگونگی استفاده از ضمانت نامه را وزارت کشور تهیه خواهد نمود.

ماده ۴) وزارت کشور میتواند باستانداریها و فرمانداریهای کل و همچنین با موافقت وزارت امور خارجه ببعضی از نمایندگان سیاسی و کنسولی شاهنشاهی در خارجه اختیار دهد که طبق مقررات این آئین ‌نامه پروانه اجازه زناشوئی را مستقیماً در محل صادر نموده و مراتب را به ثبت احوال اعلام دارند.

وزیر مشاور ـ دکتر محمود کشفیان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا