۱۵ آیین نامه اجرایی قانون آیین نامه دادرسی کیفری در مرحله تصویب نهایی قرار دارند

مشاور معاون حقوقی رئیس قوه قضاییه اعلام کرد :

۱۵ آیین نامه اجرایی قانون آیین نامه دادرسی کیفری در مرحله تصویب نهایی قرار دارند

مشاور معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ آیین نامه اجرای قانون آیین نامه دادرسی کیفری در معاونت حقوقی بررسی شده و در مرحله تصویب نهایی است.

محمد رضا ساکی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی میزان با تشریح آخرین وضعیت آیین نامه‌های اجرایی مصوب سال ۹۲ اظهارکرد: در اجرای قانون آئین دادرسی کیفری جدید مصوب سال ۹۲ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن درسال ۹۳ – ۹۴ حدود ۲۳ آیین نامه اجرایی پیش بینی شده است.

وی گفت: متولی تهیه این آیین نامه ها در اغلب موارد وزیر محترم دادگستری است و برخی از آنها نیز برعهده سایر مراجع گذاشته شده که اغلب این آیین نامه‌ها تهیه شده و سیر مراحل نهایی خود را می گذراند. به موجب قانون کلیه آیین نامه‌های اجرایی مربوطه باید به تایید و تصویب ریاست قوه قضاییه نیز برسد.

وی افزود: معاونت حقوقی قوه قضاییه کار بررسی نهایی این آیین نامه‌ها را برعهده دارد که این موضوع در کمیسیون تخصصی که متشکل از اساتید دانشگاه‌ و قضات دیوانعالی کشور هستند، انجام می‌شود و با دقت مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

ساکی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ آیین نامه در معاونت حقوقی بررسی شده و از طریق معاونت اول محترم قوه قضاییه در جهت طی مراحل نهایی ارسال شده است و منتظر تصمیم نهایی ریاست محترم قوه قضاییه هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از آیین نامه هایی که مراحل نهایی را طی کرده ، آیین نامه اجرایی ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری است که مربوط به احراز شرایط ضابطان دادگستری که مطابق قانون این افراد علاوه بر وثاقت و مورد اعتماد بودن باید مهارت‌های لازم را در دوره‌های آموزش فرا بگیرند و کارت ویژه ضابطان دادگستری را اخذ کنند.

مشاور معاون حقوقی رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بنا به حکم صریح قانون تحقیقات و اقداماتی که ضابطان دادگستری که فاقد کارت ضابطیت باشند، فاقد اعتبار است.

وی اظهارکرد: درآیین نامه اجرایی این ماده قانونی تشریفات طی دوره آموزشی شرایط و نحوه این دوره برای کلیه ضابطان دادگستری اعم از ضابطان عام و خاص پیش بینی شده است اما به دلیل اینکه قانون گذار سه ماه برای تهیه آیین نامه اجرایی آن پیش بینی نموده در حال حاضر مقدمات اجرایی آموزش‌های مزبور فراهم شده و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه متولی این امر شناخته شده و در حال آموزش ضابطان می باشند.

گفتنی است، پس از انقضا سه ماه مهلت قانونی کلیه ضابطان دادگستری باید این دوره های آموزشی را طی نموده باشند. سایر آیین نامه ها به همین شرط انجام و مراحل نهایی را طی می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا