یادداشت اینستاگرامی دکتر علی خالقی درباره حادثه تلخ فوت مهسا امینی

پایگاه خبری اختبار- دکتر علی خالقی استاد برجسته آیین دادرسی کیفری در یادداشت کوتاهی که در حساب اینستاگرام خود منتشر کرده به بررسی حادثه تلف فوت مهسا امینی در مقر نیروی انتظامی تهران پرداخته است.

لازم به توضیح است که دکتر خالقی این یادداشت را پیش از انتشار خبر تلخ فوت مهسا امینی و پیش از انتشار فیلمی از دوربین مدار بسته مقر نیروی انتظامی که صحنه هایی از ورود و بدحال شدن وی را نشان می دهد منتشر شده است.

دکتر خالقی در این یادداشت با انتقاد از رویه دستگیری و انتقال شهروندان برای «آموزش و توجیه» به مراکز انتظامی، این رفتار پلیس را در تعارض با وظیفه ذاتی آن در جهت ایجاد حس امنیت و آرامش برای مردم دانسته است.

دکتر خالقی در این یادداشت اینستاگرامی این طور نوشته است:

مهسا امینی دختری که چند روزی به تهران سفر کرده بود، هم اکنون بر تخت یکی از بیمارستانهای این شهر برای ادامه حیات با مرگ مبارزه می‌کند. گفته شده که او در ایستگاه مترو حجاب شرعی را رعایت نکرده و پلیس خبر داده که او برای «توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود.»

قبلاً به تواتر از توهین و خشونت نسبت به دستگیرشدگان و خانواده‌های آنان در این ساختمان معروف در خیابان وزراء نقل قول‌هایی شنیده بودیم، اما این بار یکی از آنها دقایقی پس از انتقالِ تحت‌الحفظ به آن محل در آستانه مرگ قرار گرفته و پلیس را با اتهامی سنگین مواجه ساخته است.

اظهارات اولیه متهم حاکی از آن است که مهسا امینی به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شده؛ اظهاراتی که با بازبینی تصاویر دوربین‌های محل که هم‌اکنون تمام قرارگاه‌های پلیس در پایتخت به آن مجهز هستند و نیز شنیدن اظهارات شهود قابل راستی‌آزمایی است.

از مجرمان خشونت پیشه که بگذریم، اقدامات قهرآمیز پلیس نظیر دستگیری و انتقال نسبت به شهروندان عادی فاقد هرگونه بیماری زمینه‌ای هم می‌تواند شوک عصبی ویرانگری را بر آنها وارد سازد و برخورد پلیسی با آنها نباید همسان با برخورد با مجرمان دسته نخست باشد. پیگرد قضایی این حادثه نیاز به شکایت خانواده مهسا ندارد، هرچند که شکایت آنها در تعیین سرنوشت پرونده بی‌تأثیر نیست.

برای هر انسانی، امنیت یک ارزش محسوب می‌شود. این شانس نیروی انتظامی است که از جمله وظایف اصلی آن، برقراری و حفظ ارزشی است که غالب مردم خواهان آنند و تنها اقلیتی بزهکار در پی نقض آن. برقراری امنیت نیازمند یک نیروی انتظامی قوی و نیروی انتظامی قوی نیازمند حمایت مردمی است. قرار دادن نیروی انتظامی در مقابل مردم، محروم کردن این نیرو از این حمایت است و این کاری است که سیاستگذاران نظام کیفری ما در حال انجامش هستند.

نظام کیفری ما در این حوزه از یک ناهماهنگی رنج می‌برد: بخش زیادی از توان انسانی و لجستیک نیروی انتظامی در شرایطی که خود از محدودیت‌های بسیاری رنج می‌برد، به جای مبارزه با جرائم خشونت‌بار که آشکارا احساس امنیت را از شهروندان سلب کرده، صرف مراقبت، دستگیری و انتقال دختران و زنانی به بازداشتگاه شده است که خود نیازمند همان امنیت و آرامشی هستند که این نیرو برای برقراری آن ایجاد شده است. پس از انتقال نیز، از این نیرو خواسته می‌شود که در یک جلسه به فرد دستگیرشده آموزش‌هایی برای «توجیه» او بدهد که متولیان رسمی و اصلی این کار سالهاست که در انجام آن ناکام مانده‌اند.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by على خالقى (@khaleghi.law.ut)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. اگه نمیخواید کامنت هایی رو که برخلاف نظرتون هست رو منتشر کنید کامنت هارو کلا ببندید اختبار! متاسفم برای این رسانه حقوقی

  2. برای دختر کم سن سال مأخوذ به حیّا اشاره کردن مستقیم به لباس زیر و زبان بدن و حرکات دست و دست زدن به شال به مراتب معنای بدتری می ده دامن ساپورت نپوشیده بود که !!!حالا ا سهوی دکمه هم باز باشه در ان حد نبوده که بخواد به لباس زیرش مستقیم اشاره کنه زشته والا
    سنجاق می داد می گفت عزیزم جلوی لباس ات ببند

  3. خانم زنده دل فرضا این فیلم قابل استناد نباشه، آیا مستندی هست که نشون بده ایشون ضرب و شتم شده؟ کسی دیده؟ الان که دیگه فضای مجازی و ازادی بیان هست اگه چیزی بود تا الان درز پیدا کرده بود. پس هنوز ادله ای نیست که نشون بده نیروی انتظامی تفریط کرده. هرچند خود ترساندن دخترک جرم هست. ولی هم صدا شدن با این همه اغراق و دروغ معاندین قابل درک نیست. ما باید مطالبه خودمونو داشته باشیم که نفی گشت ارشاده. و نباید کل سیستم و پلیس رو زیر سوال ببریم که!

  4. با سلام و وقت بخیر.بنده نه دانشجوی استاد بوده ام نه سیاست خاصی رو پیرو هستم تنها کتاب نکته های آ.د کیفری ایشون رو خوندم. برادر گرامی بحث تحقیق در مواقع ی است که می خواهیم امری را اثبات کنیم الان قانونی غیر کارشناسی و غیر عرفی اجرا شده و این از آثار سهمگین و غیرقابل جبران آن است. مگر بعد از عبور از خط قرمز کلاس میبرن تا… اگر جرم شده این کارا دیگه چیه
    ثانیا برادر محترم همه ی گفتار و افکار را از باب حقوقخوانی محترم در نظر بگیریم لباس ایشان چه ایرادی داشت ؟؟؟؟؟؟
    مگر لباس تعریف شده که البته با این اوضاع میشه گفت نظر چماغی بر یک پوشش می باشد….
    ثالثا خود عوامل اجرایی نیاز به توجیه دارند که اگر توجیه بود با اعلام غریبی و مهمان بودنش باید گذشت می‌کرد وا اسفاااااا از اینکه یکی مریض هم باشه ببینید یک تصمیم لحظه ایی نابجا چطور کل کشور و مردم را غم و اندوه فرو برده شما فقط تصور کن اگه ایشون گذشت می‌کرد و با یه لبخند خوش آمد میگفت و بعدش یه توصیه ی مادرانه (که به هیچ وجه شامل لباس ایشان نمیشد) می کرد و بعد در بازار حال ایشان به هم میخورد کسی ادعایی داشت که حالا با یه عمل مامور هم خودمون میسوزیم هم آب ریختیم تو هاون جامعه بین المللی.
    نتیجتا بنا به فرموده ی آیت الله محقق داماد فریضه امر به معروف رو. زیر سوال بردند وگرنه ما نوکر نیروی انتظامی هستیم ما خودمون امنیت از اشرار رو مدیون نیروی انتظامی و مادران و همسران ایشون هستیم ما عاشق وطن و سربازان جان بر کف آنها هستیم اما سپردن این کار به غایت اشتباه بر آنها کاری نابجا بوده و است.
    همه ی اینها یه طرف فقط چند روز هس حالم برای غریبی و توضیحی که به مامور میده خرابه.
    کاش می‌شد هر انسانی لباس منطقه و عرف خودش رو بپوشه …به عنوان حق طبیعی و اولیه ی جامعه ی بشری وگرنه کسی که دنبال کار فحشا است تا به حال راست کار گشت ارشاد نخورده تا توجیه و ارشاد بشه….

  5. جناب آقای دکتر خالقی
    استاد عزیز ما ؛ خودتان به ما یاد دادید که بدون تحقیقات مقدماتی هر اظهارنظری خلاف منطق و تیری به تاریکی است. خودتان به ما یاد دادید که امروزه فیلم از محکم ادله اثبات دعوی است . الان که فیلم آن مرحومه انتشار یافته است و از ادله تحقیقات به استناد صحبت های خود شما می باشد ، باید خودتان را محکوم بفرمایید. استاد عزیز بنده تصور نمی کردم که شما به این آسانی سیاست را مقابل حق قرار دهید.
    از اظهار نظر شما بینهایت متاسف شدم که چهره ی استاد من اینگونه بوده است ؟؟؟!!!.
    حقوقدانان عزیز سایت اختبار ، شما اظهارنظری نسبت به نظریه استاد ندارید ؟
    دانشجوی سابق کارشناسی ارشد شما در سال ۱۳۸۶

    1. با توجه به اینکه نیروی انتظامی یک طرف این پرونده (متهم) است، دسترسی به تریبونی با ده‌ها میلیون مخاطب (صدواسیما) برای پخش فیلمی که توسط خود نیروی انتظامی ارائه شده و فیلم کامل تمام ماجرا نیز نیست، مغایر با اصل تناظر به نظر می‌رسه.
      حتی در انتشار این ویدئو که مستند نظر شما قرار گرفته هم قانون و اصول حقوقی رعایت نشده.

      1. فیلم قبلش به چه درد میخوره ؟ لحظه فوت پخش شده که خودتون هم مشخصه قبول دارید اتفاق خاصی نیفتاده

        بدون مستند چجوری میگید قانون رعایت نشده!؟

    2. دکتر خالقی عزیز استاد منم بوده ؛ به من (و احتمالاً به شما، ولی فراموش کردی) یاد داده که تحقیقات مقدماتی مجموع بررسی های جامع در یک پرونده هست و تو این پرونده هم تحقیقات مقدماتی و اظهارنظر درباره اتفاقی که در اون دو یا سه ساعت در اختیار داشتن خانم امینی تا بیمارستان بر سرش اومده نمی تونه صرفاً بر مبنای یک کلیپ یک و نیم دقیقه ای صورت بگیره. بهتر بود شما هم عجله نمی کردی و لااقل تا زمان اعلام علت فوت از پزشکی قانونی منتظر می موندی.

  6. ان زن نیاید ان طور با تحقیر به شال ایشان دست می زِد و زیر و رو می کرد از ادب دوره بعضا زنان ادارات رفتار خوب ندارند

  7. طبق بند ۶و۷ ماده واحده احترام به حقوق شهروندی:
    در جریان دستگیری و بازجویی یا استطلاع و تحقیق از ایذای افراد نظیر بستن چشم و سایر اعضا تحقیر استخفاف به آنان اجتناب گردد
    حال این شامل حال متهم میشه و صد البته شامل حال تمام انسان ها

  8. حق توهین حق ضرب و شتم و حتی با مجرمی که قاتل هم هست نیروی انتظامی نداره این در قانون مجازات هم هست فقط الان شماره ماده اش و نمیدونم … چه به برسه به آدمی که فقط یکم ضعف حجاب داشته

  9. چه حیف دکتر جان
    مهسا امینی رفت
    دیر شد
    خیلی دیر
    مهسا
    مهسا
    مهسا
    به کدامین گناه
    دزد
    قاتل
    متجاوز
    اختلاس
    رانت‌خواری
    همه و همه
    آزادند و زنده
    اما مهسای ۲۲ ساله….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا