گفت و گو با یاسر پایدار؛ رتبه ۱ کانون وکلای گلستان در آزمون وکالت ۹۹

پایگاه خبری اختبار- یاسر پایدار متولد ۱۳۵۹ دانش آموخته دانشگاه پیام نور است که موفق به کسب رتبه ۱ کانون وکلای گلستان در آزمون وکالت ۱۳۹۹ شده است.

با او در خصوص تجربه شرکت در این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

مختصری در مورد سوابق تحصیلی‌تان بفرمایید؟

یاسر پایدار هستم، متولد سال ۱۳۵۹ و ۴۱ ساله. رشته اول من در تحصیلات تکمیلی مهندسی عمران بود و کارشناسی را در دانشگاه صنعتی بابل و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل بودم که کارشناسی ارشد نا تمام ماند. در سال ۹۳ در رشته حقوق، دانشگاه پیام نور، شروع به تحصیل کردم و در سال ۹۵ فارغ التحصیل شدم.

پیش از این هم تجربه شرکت در آزمون‌های حقوقی را داشتید؟

سه سال گذشته هم زمان با اشتغال در آزمون شرکت نمودم که پذیرفته نشدم، در ابتدای شهریور ۹۹ با استعفاء از شغل قبلی (در یک شرکت عمرانی مشغول به کار بودم) ، تمام وقت خود را به مطالعه جهت آزمون اختصاص دادم.

سال ۹۸ در آزمون تستی قضاوت پذیرفته شدم و به دلیل علاقه به وکالت در آزمون تشریحی شرکت نکردم، همان سال در آزمون تستی مرکز مشاوران رتبه ۸۰۰ کسب کردم که در ادامه آن ماراتن چند مرحله ای و غیر شفاف حذف شدم، غیر شفاف به این دلیل که هیچگاه شخص نشد آزمون تستی و مصاحبه چه سهمی در رتبه نهایی داوطلبان داشت.

شیوه و منابع مطالعه شما چه بود؟

حقوق مدنی:

متن قانون + جزوه آقای دکتر شهبازی + کتاب تست آقای دکتر قربانی.

آیین دادرسی مدنی:

متن قانون + کتاب آقای دکتر عمروانی + تست آقای دکتر عمروانی.

اصول فقه:

کتاب اصول فقه دانشگاهی آقای شب خیز +کتاب اصول فقه و تست آقای بنی صدر

حقوق تجارت:

کتاب آقای دکتر فلاح + جزوه آقای دکتر حقیقت + تست آقای دکتر قربانی

حقوق جزاء:

کتاب شرح آزمونی و تست آقای دکتر غفوری

آئین دادرسی کیفری:

 کتاب شرح آزمونی و تست آقای دکتر غفوری

ضمناً توصیه می کنم قوانین خاص حتماً مطالعه شوند، زیرا معمولاً تست های قوانین خاص آسان تر بوده و از متن ماده طرح می شوند.

از کلیه اساتید فوق سپاسگذارم.

ابتدای هر هفته برنامه ای تنظیم نموده و مباحثی که باید مطالعه می شد را مشخص می کردم، در هر روز قسمتی از هر شش درس گنجانده شده بود، طبیعتاً گاهی اوقات بخشی از برنامه ممکن بود اجراء نشود، زیرا برای هر درس زمان مشخصی پیش بینی نشده بود وتلاش می کردم هر مبحث با حوصله خوانده شود و کیفیت مطالعه فدای کمیت آن نشود.

در طول مدت مطالعه همراهی و مساعدت اعضای خانواده مهمترین عامل پیش‌رفت من بود، مخصوصاً پدرم که هم راهنما و هم استاد من بودن وصبر و بردباری دخترم فرین که ساعات طولانی مطالعه فرصت کافی برای صرف وقت با او باقی نمی گذاشت.

 تعویق چند باره آزمون چه اثری در روند مطالعه شما داشت؟

من تصمیم داشتم در آزمون سال ۹۹ با تمام توان شرکت کنم در صورت عدم موفقیت به شغل قبلی بپردازم، با توجه به علاقه ای که به رشته حقوق و شغل وکالت داشتم گزینه ای جز صبر و ادامه تلاش وجود نداشت. قطعاً تعویق آزمون آزار دهنده بود و چگونگی تعویق و بحث هایی که در مورد نحوه پذیرش کارآموزان و چگونگی اجراء قانون و آئین نامه جدید و زمان اجرایی شدن آنها باعث تشدید آزردگی و نگرانی داوطلبین می شد.

تجربه آزمون دروضعیت کرونا چطور بود؟

بلاتکلیفی موجود آنقدر آزار دهنده بود که نفس برگزاری آزمون موهبتی تلقی می شد! و سایر مشکلات و نگرانی ها در مقابل آن ناچیز بود. به هر حال مشکلات ناشی از رعایت پروتکل ها برای حفظ سلامت خود و دیگران هم واجب بوده و هم داوطلبان به صورت برابر با آن مواجه بودند.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه من مطالعه عمیق و با حوصله مطالب است، به دلیل رقابت فشرده در آزمون صرف روخوانی مطالب کفایت نمی کند. داوطلبان سعی کنند هنگام مطالعه، هر بحث را برای خود تجزیه و تحلیل کرده و ارتباط موضوع را با سایر مباحث در ذهن خود ترسیم نمایند و موضوعات را به صورت دقیق فهم نمایند و به جای مطالعه منابع گوناگون، مطالعه منبع واحد را تکرار نمایند. به نظر من در صورت عدم فرصت کافی و ضیق وقت فهم بخشی از کتاب با تکرار آن به روخوانی صرف  کل کتاب مرجح است.

برای همه داوطلبان آرزوی موفقیت دارم و به موفقیت همه آنهایی که تلاش نموده و در سختی ها مقاومت کرده و به راهی که طی می کنند ایمان دارند؛ باور دارم.

یاسر پایدار؛ رتبه اول کانون وکلای گلستان در آزمون وکالت 99
یاسر پایدار؛ رتبه اول کانون وکلای گلستان در آزمون وکالت ۹۹

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. درپاسخ به آقای سید : سلام دوست عزیز . یک وکیل حرفه ای با مطالعه پرونده به درستی متوجه می شود نتیجه طرح دعوی و خواسته چه می شود و اگر وجدان اخلاقی داشته باشد به موکل خود می گوید و اگر وجدان کار نداشتباشد موکل خود را امیدوار به برنده شدن می کند و آخرش هم دعوایش به نتیجه نمی رسد . ضمنا خیلی از پرونده های حقوقی را نباید از طریق طرح دعوی حل کرد و به نتیجه رسید که این یک موضوع حرفه ای هست که وکلایی که کارکشته هستند خوب متوجه این موضوع می شوند . در اصل حقوق علمی هست که به شما کمک می کند چگونه از علم خود به صورت یک هنر مند استفاده کنید تا به مقصد برسید . البته متاسفانه در حال حاضر وکلای حرفه ای و کارکشته در ایران کم داریم و بیشتر این عزیزان حقوق خوان هستند تا حقوقدان . یعنی کاری رو که الان متاسفانه بیشتر وکلا انجام می دهند رسیدگی به پرونده ها بر اساس صرف قانون و مقررات است ولی یک وکیل حرفه ای به خوبی می داند همیشه استناد به قوانین به تنهایی کافی برای سرمنزل مقصود نیست .این گروه وکلای حرفه ای که تعدادشان کم هست به خوبی می دانند در هرپرونده چگونه عمل کنند و چه موقع مذاکره یا جلسه با طرف مقابل (خوانده ) یا … کنند و چه موقع به مراجع قضایی یا اداری یا … مراجعه کنند . موفق باشید .

  2. اینکه در مورد آدم‌ها ذهنیت بد نداشته باشیم قطعاً به سعادت نزدیک‌تر است. مراقب باشیم نسبت به اقشار قضاوت ذهنی نداشته باشیم. وکالت هم مثل هر شغل و پیشه‌ی اجتماعی و مهمی مسئولیت دارد.

    1. اگه کسی از آخرت برگشت میتونید ازش بپرسید.در ضمن هر کسی را در قبر خودش دفن میکنند و خودش پاسخگوی اعمال و کردار و رفتار خویش خواهد بود.

  3. با سلام و احترام و تبریک قبولی شما
    من در سال ۸۳ با رتبه ۳ در آزمون وکالت قبول شدم شغل پر استرس و سختی است الان با وصف اینکه ۱۷سال سابقه کاری دارم هر پرونده ای که می گیرم انگار روز اول کاری من است .
    امیدوارم پشیمان نشوی مهندسی عمران که به مراتب در آمدش بیشتر است و مشغله ذهنی و استرس آن کمتر است ولی وکالت هم شیرینی و مزایای خودش را دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا