گفت و گو با فیصل شرحانی؛ رتبه ۱ کانون وکلای خوزستان در آزمون وکالت ۹۹

پایگاه خبری اختبار- فیصل شرحانی متولد ۱۳۷۵ فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی دانشگاه آزاد اهواز است که در آزمون وکالت ۹۹ موفق به کسب رتبه ۱ کانون وکلای خوزستان شده است.

شرح گفت‌وگوی او با اختبار درباره تجربه آزمون پرچالش وکالت ۹۹ را در ادامه بخوانید.

لطفا مختصری از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

بنده فیصل شرحانی هستم متولد فروردین ۱۳۷۵.
بهمن ماه سال ۹۵ در رشته حقوق قضایی ثبت نام کرده و در بهمن ماه سال ۹۸ در ظرف ۶ ترم از دانشگاه آزاد اهواز فارغ التحصیل شدم.

قبل از شرکت در آزمون وکالت ۹۹، تنها در آزمون ارشد سال ۱۳۹۹ شرکت کرده بودم که علی رغم قبولی و کسب رتبه ۱۷ در گرایش حقوق خصوصی بنا بر شرایطی وارد مقطع کارشناسی ارشد نشدم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

بنده در طول مدت زمان آمادگی برای آزمون شاغل نبوده و وقت خود را صرف مطالعه برای آزمون و بعضاً ترجمه و تحقیق راجع به حقوق کشور های خاورمیانه میکردم.

مطالعه برای آزمون را از اواخر شهریور سال ۹۹ شروع کردم .همه گیری بیماری کرونا برای من فرصتی را ایجاد کرد که در خانه بمانم و به طور جدی تر مطالعه را ادامه دهم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

در خصوص منابع مطالعاتی و شیوه مطالعاتی باید عرض کنم که بنده در طول دوران کارشناسی فقط منابع مرجع را خواندم و در آن حین فیش برداری و خلاصه نویسی می کردم و برای آزمون دست نوشته هایم را همراه با متن قانون و کتاب قاتون مدنی در نظم کنونی مطالعه می کردم.

در خصوص حقوق جزا عمومی با توجه به تصویب قاتون کاهش حبس تعزیری بسیاری از یادداشت هایم بی استفاده شدند و ناچار شدم برای مطالعه، کتاب مختصر حقوق جزا عمومی دکتر منصورآبادی را تهیه کنم که الحق و الانصاف کتاب مفیدی بود.

می‌شود گفت جز منابعی که به آنها اشاره کردم، منبع خاصی نداشتم، اما در خصوص کتاب های تست، برای حقوق مدنی و حقوق تجارت از آثار آقای قربانی، آیین دادرسی مدنی کتاب تست آقای عمروانی، حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری کتب تست آقای غفوری و برای اصول فقه کتاب تست خانم سمیرا محمدی را استفاده کردم.

آزمون وکالت ۹۹ حاشیه‌های فراوانی داشت. این حواشی چه اثری روی شما داشت؟

 در خصوص تعویقات ناشی از همه گیری ویروس کووید۱۹، در اولین تعویق فرصت را مغتنم شمرده و ساعات مطالعاتی خود را از ۷ ساعت به ۹ ساعت و نیم تا تاریخ جدید آزمون افزایش دادم.با تعویق دوم که در آن زمان از آمادگی نسبتاً کاملی برخوردار بودم از هجوم احساسات منفی نظیر بلاتکلیفی و مقارن با آن، اخبار منفی همچون ارائه طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار و بتع از آن نگرانی از بی‌ضابطه شدن جذب وکیل و هدر رفتن زحمات برای یک هفته دچار نا امیدی شدم.

برای رهایی از این احساسات از فضای مجازی فاصله گرفته و به مطالعه ادامه دادم. تا اینکه در ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ که چند ساعت قبل از برگزاری آزمون بود و حتی کارت ورود به جلسه را دریافت کرده بودم آزمون برای نوبت سوم به تعویق افتاد ،در این لحظه و تا تاریخ ۴ اردیبهشت درس را کنار گذاشتم و مشغول استراحت شدم. در ۵ اردبیهشت مجدداً مطالعه را از روزی ۷ ساعت شروع کردم و به تدریج به ۱۷ ساعت در روز تا موعد برگزاری آزمون ادامه دادم.

آزمون دادن در شرایط کرونایی چطور بود و سر جلسه چه احساسی داشتید؟

در دهه سوم تیرماه ۱۴۰۰ که موج جدید کرونا شروع شده بود اهمیت برگزاری آزمون از عدم ابتلای مجدد به کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار بود و همچنان منتظر برگزاری آزمون بودم.

تا اینکه ۲۵ تیر فرا رسید و در کمال ناباواری در جلسه آزمون حاضر شدم. شب قبل که از استرس و اضطراب بیش از یک ساعت و ربع نتوانستم بخوابم اما در عین حال از برگزاری آزمون خوشحال بودم، خوشحالی که نه خستگی ناشی از کم خوابی به آن خدشه ای وارد می کرد و نه خطر ابتلا به کرونا. چنین حالی به من کمک فراوانی کرد که تمرکز و روحیه ام سرجلسه آزمون حفظ شود.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

اگر بخواهم به داوطلبین آزمون توصیه ای بکنم باید بگویم هیچ چیزی بیش از مطالعه مستمر و بی وقفه ولو اندک کمک کننده نیست. وقفه در طول مدت مطالعه بسیار مخرب است.

توصیه دوم بنده این است که از تعدد و تنوع منابع به طور جدی دور کنند. توصیه سوم،مطالعه قوانین خاص، مواد اصلاحی اخیرالتصویب و آراء وحدت رویه اخیرالصدور را تحت هیچ عنوانی دست کم نگیرید.

و توصیه آخر اینکه آزمون وکالت به آن میزانی که تصور می شود سخت نیست، به تلاش خود ادامه دهید اما به خود سخت نگیرید.

فیصل شرحانی؛ رتبه 1 کانون وکلای خوزستان در آزمون وکالت 99
فیصل شرحانی؛ رتبه ۱ کانون وکلای خوزستان در آزمون وکالت ۹۹
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. کلا رشته حقوق در دانشگاه چمران اهواز هم جزو رشته های قوی هست و هر ساله رتبه های برتر میارن بچه ها.. مبروک استاذ فیصل! نتمنا لک التوفیق فی کل مجالات الحیاه!..👍👌👏👏

  2. سلام خداقوت
    لطفا نقطه نظرات رتبه برتر های ارشد حقوق امسال (مخصوصا حقوق خصوصی و جزا و جرم شناسی که پر متقاضی هستن) رو هم قرار بدین .
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا