گفت و گو با حامد موحدی رتبه ۱ گرایش حقوق عمومی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰

پایگاه خبری اختبار- حامد موحدی، متولد ۱۳۷۷ و فارغ‌التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ موفق به کسب رتبه ۱گرایش حقوق عمومی شده است. او همچنین رتبه ۷ را در گرایش حقوق بین الملل، رتبه ۶ را در گرایش حقوق بشر، رتبه ۴ را در گرایش حقوق محیط زیست و رتبه ۲ را در گرایش حقوق ارتباطات به دست آورده است.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

حامد موحدی هستم. متولد ۱۳۷۷. دیپلم را در رشته‌ی علوم تجربی کسب کرده‌ام و با تغییر رشته در سال آخر دبیرستان، در کنکور انسانی شرکت کرده‌ام. در سال ۹۵، رتبه‌ی ۳۱ منطقه یک را کسب کردم و اکنون فارغ‌التحصیل دوره‌ی کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران هستم.

علت انتخاب تحصیل در رشته حقوق عمومی

من بیشتر به مسائل بین رشته‌ای و تقاطع حقوق با سیاست و علوم اجتماعی علاقه‌مندام اما مزیتی که حقوق دارد این است که نگاه دقیق، واقع‌بینانه و انضمامی‌ای به شما می‌بخشد که شاید در سایر رشته‌ها یافت نشود. ضمن این که به هر حال در زمینه‌ی ادامه‌ی تحصیل و اشتغال نیز شرایط نسبتا مساعدتری دارد.

دلیل اصلی من برای ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد، علاقه به ادامه‌ی تحصیل و اعتقاد به این مسأله بوده است که معلوماتی که در دوره‌ی لیسانس کسب می‌شود، ارضاکننده و مکفی نیست و برای مفید واقع شدن، باید سختی حضور در مقاطع بالا را به جان خرید.

دلیل انتخاب گرایش عمومی و بین‌الملل نیز همین علاقه‌ی شخصی بوده است.

شیوه برنامه ریزی و مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد حقوق عمومی

از حدود مرداد ماه ۹۹ مطالعه‌ی فقه و زبان را آغاز کردم و از اواخر شهریور ماه، دروس تخصصی را هم وارد برنامه کردم.

مهم‌ترین نکته‌ای که از اساتید بزرگوار و دوستانی که از ایشان مشورت گرفتم، اخذ کردم این بود که دروس متون فقه و متون حقوقی باید روزانه و به طور منظم مطالعه شوند.

در کنار این دو درس، معمولا دو درس تخصصی را هم در برنامه قرار می‌دادم. البته به دلیل وجود امتحانات دانشگاه، گاهی این برنامه تعدیل یا حتی تعطیل می‌شد اما سعی داشتم این نظم حفظ شود. البته زمانی که یک دور کامل این منابع را به پایان رساندم(در حدود بهمن ماه)، برای مرور برنامه‌ی فشرده‌تری داشتم و معمولا سه درس تخصصی را همراه فقه و متون حقوقی پیش می‌بردم.

نکته‌ای که مایل‌ام بر آن تاکید کنم این است که درصد قابل توجهی از سوالات کنکور، با دانش عمومی دوره‌ی کارشناسی قابل پاسخ‌گویی اند اما برای کسب درصد بالا، مرور چندین‌باره‌ی منابع و تمرکز بر جزییات، بسیار مهم است.

نکته‌ی دیگر راجع به تست‌زنی است که به نظر من، در ابتدا لازم نیست انجام شود و پس از مقداری مطالعه و قرارگرفتن در جو، می‌تواند مفید باشد. من سعی کردم بیشتر تست‌های کنکور سال‌های گذشته را بزنم و از این جهت راضی بودم.

منابع حامد موحدی در آزمون کارشناسی ارشد حقوق عمومی

انتخاب منابع از طریق مشاوره با دوستان و اساتید انجام شد.

متون حقوقی:

لاتکست دکتر افتخار جهرمی و سایت‌های اینترنتی.

متون فقه:

تحریرالروضه و متن لمعه‌ی دمشقیه.

حقوق بین‌الملل عمومی:

حقوق بین‌الملل عمومی دکتر ضیایی، جزوه‌ی دکتر بیگ‌زاده و اسناد و کنوانسیون‌های بین‌المللی.

حقوق اداری:

حقوق اداری دکتر طباطبایی، حقوق اداری دکتر استوارسنگری و دکتر امامی، حقوق اداری مجید نجارزاده.

حقوق اساسی:

حقوق اساسی و نهادهای سیاسی دکتر قاضی، جلد دوم حقوق اساسی دکتر هاشمی، فایل‌های صوتی تدریس آقای قدوسی، متن قانون اساسی و نظرات تفسیری.

حقوق سازمان‌های بین‌المللی:

سازمان‌های بین‌المللی دکتر رضا موسی‌زاده، جزوه‌ی کلاسی دکتر امین‌زاده، منشور ملل متحد.

سطح سوالات آزمون کارشناسی ارشد حقوق عمومی ۱۴۰۰

سوالات حقوق اساسی در آزمون امسال دشوارتر بودند. اما من سعی کردم با حفظ آرامش، به سوالاتی که به نظرم غیرمتعارف و دشوار می‌آمدند، پاسخ ندهم تا نمره‌ی منفی زیادی اعمال نشود. به طور کلی تفاوت اندکی با سنوات قبل داشت و تنها درس حقوق اساسی کمی دشوارتر و غیرمعمول‌تر از قبل بود که البته وقوع چنین اتفاقی در تمام آزمون‌ها طبیعی است و داوطلبان نباید خود را ببازند.

دانشگاه مد نظر برای ادامه تحصیل

طبیعتا یکی از سه دانشگاه مطرح تهران مد نظرم بود و در انتخاب رشته، حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی را انتخاب کردم.

تجربه آزمون در شرایط کرونایی

مطالعه در انزوا و به دور از محیط دانشگاه، طبیعتا بسیار سخت بود و همچنین تعویق‌های متعدد، آزمون امسال را بسیار فرسایشی کرد و این مسائل طبیعتا آسیب‌زا بودند. اما توصیه‌ای که به دوستان عزیزم دارم این است که دست از تلاش برندارند و تمام توان خود را، ولو اندک باشد، به کار گیرند.

 حامد موحدی رتبه ۱ گرایش حقوق عمومی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰
حامد موحدی رتبه ۱ گرایش حقوق عمومی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا