گفت‌وگو با مهدی هادی، رتبه ۵ مرحله تستی آزمون قضاوت ۹۹

پایگاه خبری اختبار- مهدی هادی متولد سال ۱۳۶۶ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور است که در آزمون قضاوت ۹۹ (مرحله تستی) موفق به کسب رتبه ۵ کشوری شده است. آقای هادی در آزمون وکالت سال ۹۷نیز رتبه ۳ کانون وکالت را به دست آورده و می‌گوید هدف اصلی‌اش از شرکت در آزمون قضاوت امسال، محک‌زدن توانمندی‌اش برای شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۰ بوده است.

حاصل گفت‌وگوی اختبار با او را در ادامه می‌خوانید.

 لطفاً مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان را بفرمایید

 با سلام و عرض ادب خدمت شما و خوانندگان محترم مهدی هادی هستم متولد شهر اردبیل، دوره دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک سپری نمودم و سال ۸۶ در رشته مهندسی  IT مشغول به تحصیل شدم، بعد از گذراندن دوره خدمت سربازی در سال ۹۴ در رشته حقوق مقطع کارشناسی (با استفاده از شرایط تحصیل بدون کنکور دانشگاه پیام نور) شروع به تحصیل مجدد نمودم و پس از اتمام دوره کارشناسی به کمک خداوند متعال در اولین سال شرکت در آزمون وکالت توانستم رتبه سه کانون اردبیل را کسب نمایند سپس در آزمون کارشناسی ارشد حائز رتبه لازم جهت ورود به دانشگاه خوارزمی تهران گردیدم و هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی تهران و کارآموز وکالت هستم.

دلیل این تغییر رشته از مهندسی به حقوق چه بود؟

 دلیل تغییر رشته بنده، نبود بازار کار مناسب و آینده ای روشن در بیشتر رشته های فنی مهندسی است که متاسفانه باعث گردید بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی به رشته های پزشکی و حقوق گرایش پیدا کنند البته  در رشته حقوق نیز  شاهد  جذب  بی ضابطه  وکیل  هستیم  که  به نظر بنده نه تنها کمکی به جامعه و مردم نخواهد کرد بلکه باعث زیر سوال رفتن جایگاه وکیل به عنوان فردی که متخصص در امور حقوقی می باشد، خواهد شد. همچنین به دلیل جذب فراوان سطح سواد  حقوقی پذیرفته‌شدگان کاهش خواهد یافت و همچنین به واسطه نبود  زیرساخت های لازم برای آموزش حجم فراوانی از کارآموزان، آموزش این عزیزان نیز با مشکل مواجه خواهد شد که باعث متضرر شدن مستقیم مردم خواهد گردید و می تواند خدشه ای به اعتماد مردم به دستگاه قضا وارد کند.

 با توجه به اینکه شما در آزمون وکالت هم پذیرفته شده اید چرا تصمیم گرفتید به سراغ قضاوت بروید؟ اگر مراحل آزمون قضاوت را با موفقیت طی کنید وکالت را کنار می گذارید؟

به سه دلیل در آزمون قضاوت شرکت کردم؛ اول اینکه امسال در آزمون دکترا ثبت نام کردم و نیازمند سنجش وضعیت علمی خویش بودم تا بتوانم برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای دکترا داشته باشم. دوم به دلیل اشتغال به وکالت از فضای آزمونی کمی فاصله گرفته بودم که در آزمون دکترا می توانست مشکل ساز شود. سوم اینکه قضاوت فضای کاملاً متفاوتی با وکالت دارد و علاقمند تجربه این فضا هستم البته احراز شایستگی لازم برای تصدی امر قضا دارای مراحل مختلفی است و در اینکه نهایتا به کدام شغل اشتغال پیدا کنم نیازمند تحقیق بیشتری است چرا که با وجود علاقه به شغل قضا این شغل دارای حساسیت هایی از جهت شرعی و وجدانی است و باید شرایط لازم برای تصدی به قضا را در خود ایجاد کنم.

از کی مطالعه برای آزمون را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟

با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از قبولی بنده در آزمون وکالت نمی‌گذرد و اکنون نیز دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد می باشند بنابراین بیشتر مباحث خصوصاً مباحث مربوط به حقوقی خصوصی هنوز از ذهن پاک نشده است و در دانشگاه و مسائل وکالتی دوره میشود اما در مورد مباحث جزایی حدود ۳ هفته تا آزمون، مطالعاتی را انجام داده بودم اما این مطالعات به جهت اختصاص وقت به وکالت و دانشگاه محدود بود

منابع مطالعاتی تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

در مباحث حقوقی مطالعه‌ای برای آزمون قضاوت نداشتم و به مطالعات پراکنده در کلاس های دانشگاه اکتفا نمودم اما در مباحث جزایی به مطالعه قوانین پرداختم و چند دور قوانین کیفری را تا روز آزمون مطالعه کردم.

چند سوال تکراری که قبلا در آزمون های حقوقی مطرح شده بود مشاهده کردم اما در کل آزمون دارای سطح خوب و قابل قبولی بود

شرکت در آزمون قضاوت ۹۹ با ماسک و… سخت نبود؟ چطور این وضعیت را مدیریت کردید که روی آمادگی تان اثری نگذارد؟

این شرایط برای همه داوطلبان وجود دارد به شخصه معتقدم نباید زیاد به مسائل حاشیه ای توجه کرد و باید ذهن را معطوف متن موضوع نمود و این موضوع را همیشه به دوستان خود یادآوری می کنم

با مراحل بعدی آزمون قضاوت چقدر آشنا هستید؟

سال گذشته نیز رتبه ۱۴ را کسب نموده بودم اما بعد از گذراندن مرحله تستی و تشریحی انصراف دادم بنابراین از دیگر مراحل این آزمون اطلاعی ندارم ولی در صورت نیاز می توان از تجربه افراد که در این مراحل حضور داشتند استفاده کرد.

برای داوطلبان دوره های بعدی آزمون قضاوت چه توصیه ای دارید؟

هر آزمون نیازمند سطحی خاص از اطلاعات حقوقی است و از داوطلبان آزمون های حقوقی انتظار معلوماتی در حد اساتید حقوق نیست بنابراین هدفمند مطالعه کنید بسیاری از کتاب‌های موجود در بازار به مطالب ریز حقوقی اشاره می کنند در حالی که برای آزمون مفید نیستند در کل سه توصیه مشخص دارند اول قوانین را بسیار مطالعه کنید به حدی که وقتی در مورد موضوعی صحبت می کنید بتوانید به مواد مختلف استناد کرده و بین مواد قانونی ارتباط برقرار کنید دوم تلاش کنید مبنا و دلیل حکمی که در قانون عنوان شده را بدانید و به حفظ نمودن صرف قوانین اکتفا نکنید در این زمینه کتب مرجع اساتید کمک شایانی می نماید سوم برای تحکیم مطالب وقت زیادی را به تست زنی اختصاص بدهید بعد از مدتی اگر با استفاده درست از کتاب های تستی مطالب را در ذهن خود ثبت کنید دیگر در مواقع ضروری برای آزمون‌های دیگر با مطالعه مختصری به سطح خوبی از آمادگی خواهید رسید البته  علم حقوق بسیار وسیع است و مطالعه کتب حقوقی همیشه لازم است اما این سه توصیه را برای قبولی در آزمون های حقوقی عنوان نمودند

 در پایان آرزوی موفقیت برای تمام داوطلبان آزمونهای حقوقی دارم و از شما به دلیل  زحمات فراوان در جهت اداره صفحه و کانال اختبار که مرجع قابل اطمینانی برای اخبار و وقایع حقوقی است تشکر می نمایم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر میشه راه ارتباطی با قبول شدهای ازمون تشریحی قضاوت یکی دوسال پیش رو بفرمایید ایمیل واتساپ یا اینستاگرام، یاهمین اقای هادی شدیدا به راهنمایی برا ازمون تشریحی نیاز دارم ممنون میشم کمک کنید

  2. کاملا مشخصه خیلی ها از رشته های دیگه وقتی که توفیقی پیدا نکردن اومدن حقوق اونم بدون کنکور که اینطوری دارن به شأن حقوق توهین میکنن و میگن فقط حفظیه. بذارین بدونن تو آمریکا انقدر شأن حقوق بالاست که اصلا شرمشون میشده برای دوره کارشناسی اسم لیسانس بذارن و اسمشو گذاشتن : جی دی . اونم قبلش باید برن حتما یک لیسانس دیگه بگیرن حالا هر رشته ای که مغز و ذهنشون آماده بشه اطلاعات و انسان و جامعه شناشیشون بهتر بشه، بعد بیان اونم اگه شایسته بودن و هزار تا سختی، جی دی حقوق قبول شن. فارغ التحصیلای جی دی بعدش میتونن استاد دانشگاه شن حتی نیاز به دکترا نیست.تو رزومه اساتید برترین دانشگاههای اونام هست که استاد فقط جی دی داره یعنی جوریس داکتر و ادامه تحصیل تا دکترا یه چیز نادره.حالا اینجا متاسفانه تا تونستن رشته مارو خراب کردن با هزار تا دانشگاه( به اصطلاح دانشگاه) . اگه بحث حفظ شأن وکالته که همه تا قبول میشن نگرانش میشن، پس اول باید شأن خود رشته رو هم حفظ کرد. این که نشد.پزشک اگر جان کسی دستشه، وکیل و قاضی جان و مال و ناموس و شرف دیگران دستشه عملا کل زندگی فرد مراجعه کننده دستشه اصلا قابل قیاس هم نیست که اینجوری به خودشون جرات توهین به حقوق میدن و در سطح یک رشته حفظی!!!!!! میارن پایین. اونی که واقعا درس خونده باشه خوب میدونه حقوق حفظی نیست‌ ‌.ما تو لیسانس امتحاناتمون دو تا سوال بود و کلا نمره.قانونم حفظ بودی نمیشد راحت ج داد. کابوسی بود امتحانات ما. ارشدم که بماند چیا کشیدیم سر کتکور و کلاسای سخت و امتحانای تحلیلی و پایان نامه….اونوقت میان میگن رشته حقوق حفظیه و‌همه باید راحت واردش بشن. تو تمام دنیا فرقه بین کسی ک دانشگاه عالی درس خونده با دانشگاههای …اصلا این رنکینگ برای چیه پس!؟ نصف همکلاسیای من همون سال بعد لیسانس با رتبه های زیر صد و زیر بیست ارشد قبول شدن و الاتم بهنرین وکلا و قضات ایرانن. کاش نخوایم حقیقت رو اونطور ببینیم که دلمون میخواد.هیچ دانش آموز درس خون با اراده ای که برای ایندش برنامه ریخته واسه رایگان بودن نمیره دولتی، تحقیق کنن ببیند دانشگاه دولتی رفتن دلایل دیگه ای داره. جالبه واقعا بعضی استدلالات.

    1. یعنی الان به نظر شما قضات کشور دارن عادلانه ترین احکام و صادر میکنن یا اکثر احکامی که صادر میشه با رشوه و نفوذ و رابطه هستش هرکسی که پارتی داشت واسه خودش میخوره و میبره چون خیالش راحته که نهایتا اگه طرف شکایت کنه خیلی راحت میان موضوع شکوایه طرف و تغییر میدن و پرونده مختومه میشه میره پی کارش این شده نتیجه وضعیت عدالت خواهی از دادگاههای کشور حداقل بذارین رقابت ایجاد بشه بلکه قصات انقدر راحت هر حکمی دلشان میخواد صادر نکنن بدانند که خروج از بی طرفی در روند رسیدگی به پرونده باعث به تعلیق افتادن مدرکش میشود

  3. در ضمن رشته حقوق به هیچ عنوان حفظی نیست.همش تفکر و استدلاله.حفظیات فقط مسیر رو برای تفکر فراهم میکنن تا بتونه یک وکیل یادش بیاد اینجا میتونه به کدوم قانون متوسل شه اما درنهایت همه چیز اندیشه و استدلاله‌. اصلا هم رسته بی ارزش و آسونی نیست اونطو. که شما کامنت کردین.من وقتمو به جای سرچ در مورد سختی دانشگاه پیام نور!!! رو چیزای مهمتری میذارم چون خبر دارم از سطحش شما لطفا یک تحقیق در مورد روند پذیرش رشته حقوق در دنیا بفرمایید و ببینید چه رشته ارزشمندیه در آمریکا که لیسانس حقوق کار هرکسی تیست و هر داوطلب اول باید یک مدرک غیر لیسانس حثوق بگیره بعد وارد لیسانس حقوق بشه .شآن وکیل در آمریکا به حدی بالاست و قبول دارن نقش علم و دانش یک حقوقدان رو که اصلا پزشک در برابرش این ابهت ساختگی تو ایران رو نداره.بازهم میگم پزشک فقط جان مردم دستشه اما وکیل و قاضی همه چیز مردم دستشونه.روانیست هر دانشگاهی به خودش حتی بددددددون کنکور اجازه حتی برگزاریشو میده! در آخر هم اصلا بحث من سر ارزشمندبودن یا نبودن دانشگاه شما نبود حتی گفتم در وضع کنونی منظورم ممنوعیت شرکت بچه های پیام نور در ازمون وکالت نیست من بحثم چیز دیگه ای بود.

  4. یک درصد فک کن اگه فارغ التحصیل دانشگاه پیام نور نبودی انقدر پر و پیمون ازش دفاع میکردی. بله همه حرفاتون درسته چون وکیل کم داریم هر دانشگاهی باز کنیم و رشته حقوق بگیریم. اصولا کسی که فضای دانشکده دولتی حقوق و سطح امتحانات مارو که در حدکیس حقوقس بود و هر امتحان دو تا سوال و بیست نمره بوددرک نکرده باشه باید دم از سختتتتتت دانشگاه پیام نور بزنه. دانشگاه پیام نور یک درصدم سخت باشه به خاطر کلاس محور نبودنشه.هرچند قبولش سخته اما کسی که هوش بالا و توان زیادی گذاشته قطعا میرفت دانشگاه دولتی نه که تا شرایط راحت قبول شدنشو دید بره اونجا.بهذهرحال شما رو نمیشه قانع کرد و منم چنین قصدی ندارم چون مشخصه صرفا چون فارغ التحصبل اونجا هستین ازش دفاع میکنید.من جواب این اقارو دادم چون یادش رفت خودشون راحت وارد رشته به این مهمی شدن الان میگن وکیل نباید گرفت و ازمون به این سخای رو ندید میگیرن.ما از سد سخت کانون رد میشیم و وظیفه کانونه طبق قانون هر سال امتحان بگیره و هر کسی نمیتونه بعد قبولیش این روندو زیر سوال ببره. در ضمن اگه پزشکی جون افرداد دستشه ، قاضی و وکیل جان و مال و ناموس و … مردم دستشه.
    موفق باشید

    1. گیریم که دانشجو های پیام نور راحت وارد دانشگاه شدن ! شما ها که ادعای این رو دارید که تو دانشگاه دولتی امتحاناتتون در حد کیس حقوقی بوده !!! تو همین آزمون قضاوت و وکالت موندید.ولی بعضی از رتبه های تک رقمی وکالت و قضاوت از پیام نور بودن …خیلی قشنگ حرفای خودتون رو دارید نقض می کنید..این خودش نشون میده خیلی از شما دولتی ها فقط با جزوه چند صفحه ای واحداتون رو پاس کردید بر خلاف پیام نوری ها که باید برای هر درس یک کتاب ۳۰۰ صفحه ای رو به طور میانگین بخونن…مهم نیست کجا درس خوندید…همه قراره توی یه آزمون شرکت کنند با شرایط برابر..پس اگه ادعای این رو دارید که چیزی بارتونه ، تو آزمون نشون بدید!!…بجاش میاید اینجا از کسی که رتبه ۵ قضاوت شده ایراد الکی میگیرید..

  5. باید بگم که با کمی مطالعه و تحقیق میشه فهمید که سطح این دانشگاه اصلا پایین نیس و به خاطر امتحانات تستس و سراسری که گرفته میشه هرترم،نمره الکی به کسی داده نمیشه و ثبولی های کارشناسی ارشد از دانشگاه های پیام نور خیلی بیشتر از آزاد و دولتی هست.چون تو دانشگاه های دولتی استاد با جزوه خودش پیش میره اما تو پیام نور تدریس کتاب محور هست.اصلااا منصفانه و عاقلانه نیس که پزشکی و با حقوق مقایسه میکنید و برابری میدید!!چون پزشکی و پیراپزشکی با مرگ و زندگی انسان ها و درمان بیماری ها سروکار داره وهرکسی نمیتونه واردش بشه اما رشته حقوق یه رشته کاملا حفظی هست.همه رشته های علوم انسانی اعم از حقوق حسابداری و روانشناسی بدون کنکور شدن و به نظر من وقت گذاشتن و جون کندن(به قول خودتون)برای ورود به دانشگاه دولتی چندان مهم و قابل توجه نیست.چون همونی که میشه تو پیام نور و غیرانتفایی بدون کنکور خوند و دارید تو دولتی میخونید.از نظر من تنها فایده دولتی خوندن تو این رشته ها جنبه مالی و شهریه اش هست که اونجا رایگان میشه واسه تون. برای همه آرزوی قبولی در این رشته رو دارم.چون طبق آمار تعداد وکلا از تعدادموردنیاز تو کشکر،کمتر هست.بنابراین لازمه افراد بیشتری وارد این حرفا بشند.

    1. دوست عزیز فکر نکنم شما با ادمایی هنوز روبرو نشدید که تمام مالشون و سرمایه اشون به خاطر اشتباه وکیل از دست دادند حتما تحقیق کنید و میبینید که فرقی با جون ادما نداره این رشته ،ارزششون به همون میزان هست اگر هم فکر می کنید کسی به خاطر هزینه تحصیل میره دانشگاه دولتی هم سخت در اشتباهید خیلی فرق داره که چه استادی داره بهت درس میده ، درنشگاه پیام نور که خوشبختانه یا بدبختانه از روی نمونه سوال تکراری هر ترم امتحان میگیره.

  6. جناب تلاش شما قابل تقدیر هست فقط یه سوال پیش میاد شما که برای اخذ مدرک کارشناسی از شرایط تحصیل بدون کنکور استفاده کردین الان نگران جذب بی رویه وکیل هستین؟؟؟
    اخه چقدر تناقض!!!!
    دوست عزززیزززز اجر و زحمت دیگران به باد ندین ما که پشت این ازمون موندیم بعضا از دانشگاه های خوب با معدل خوب فارغ تحصیل شدیم

  7. خانم زنده دل لطفا پیاممو بذارین. جالبه ایشون خودش به لطف پذیرش بی ضابطه تو رشته حقوق که تو تمام دنیا جزو تاپ تربن رشته هاست و شرایط سختی برای ورود به دانشگاه براش وجود داره( جز ایران که ظاهرا راحتترین رشته شده به یمن…) ، تونسته لیسانس حقوق بگیره( امروزه تو هر کوی و برزن دانشگاههای مختلف سطح پایین اونم بدون آزمون رشته حقوق میکنن) اونوقت ایشون داره از پذیرش زیاد وکیل که موجب افت کیفی میشه حرف میزنه .به سلامتی دارن امتحان به این سختی میگیرن که نفس داوطلبا رو میگیره. اگه قرار بر ارتقای کیفی هست اصلا نباید اجازه بدن هر دانشگاهی با هر سطح علمی پایینی، رشته حقوقو اونم بدون کنکور پذیرش کنه چون به قول ایشون قراره متخصص وارد جامعه بشه!!. خیلی جالبه هر کس که خودش سد آزمونو رد میکنه نگران سطح کیفی وکالت میشه. در ضمن اگه از لحاظ علمی باشه عادلانه تر اونه که ماهایی که با کلی شبانه روز درس خوندن و خون دل خوردن، تو کنکور کارشناسی با رتبه های سه رقمی و دو رقمی وارد بهترین دانشکده های دولتی حقوق ایران شدیم فقط بتونیم وکیل و قاضی و… شیم اینارو صرفا در جواب این آقا گفتم و لزوما به این معنا نیست که حتما میخوام در عمل هم خیل عظیم ورودی های پیام نوری از امتحانات وکالت و… محروم باشن. منظور من این بود ایشون خودش به خاطر بی کنکور بودن وارد حقوق شد.منظور من اینه وکالت هم مثل پزشکی دقیقا یک تخصص مهمه چرا بدون کنکور دانشجو برمیدارن آخه …همه رشته ها بعد تموم شدن درسشون مستقیم میرن سر کار اونوقت ما فارغ التحصیلای حقوق باید از هفت خوان رد بشیم، بااین حال بعضیا تا ازمون وکالتو پشت سر میذارن دم از زیاد بودن وکیل میزنن…

    1. به نظر من اگر شخصی اعتراض به این داشته باشد که چرا دیگران تمایل به تغییر رشته و یا ورود به صنف کاری انها میشوند بیشتر به فکر خطر افتادن شغل و جایگاه خودشان هستند تا اینکه به فکر حل مشکلات جامعه وگرنه ایجاد رقابت در هر شغلی نتنها تاثیر منفی ندارد بلکه بسیار مفید و نتیجه مثبتی هم خواهد گذاشت و باعث پیشرفت و شکوفایی بیشتر درآن شغل میگردد

    1. سلام
      از حدود یک سال پیش یک پایگاه خبری دیگر به نام وکلاپرس رو ثبت کردیم که مسائل صنفی و تخصصی وکالت رو همکارانمون در اونجا پوشش می‌دن و تمرکز اصلی اختبار با توجه به نوع مخاطبانش بر مسائل آزمونی قرار گرفته. در سایت، کانال و اینستاگرام وکلاپرس مفصلا به این مطلبی که می‌فرمایید پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا