گفت‌وگو با رتبه ۲ آزمون وکالت ۹۷ در کانون وکلای اصفهان

از دنیای «سنگ‌های مصنوعی» تا عالم «حقوق»

پایگاه خبری اختبار- با انتشار نتایج آزمون وکالت، بسیاری علاقمندند رتبه‌های برتر آزمون را بشناسند و از راهی که برای این موفقیت طی کرده‌اند باخبر شوند.

حکایت رتبه ۲ آزمون وکالت کانون اصفهان در این میان حکایتی خواندنی است.

پوریا بابایی راد که در خانواده‌ای حقوقی پرورش یافته و خواهر و برادری وکیل دارد، مسیر زندگی‌اش را با تولید سنگ‌های مصنوعی آغاز کرده و حتی چند کتاب علمی در این حوزه تألیف کرده اما در نهایت به سراغ رشته حقوق رفته و در سال ۹۶ از مقطع کارشناسی رشته حقوق در دانشگاه پیام نور مرکز وزوان استان اصفهان فارغ‌التحصیل شده است.

او دلیل این تغییر مسیر جدی را «علاقه به مطالعه در زمینه توسعه کشور» عنوان می‌کند و می‌گوید: تصمیم گرفتم در رشته حقوق تحصیل کنم چراکه حقوق دریای بزرگی است که با هر زمینه ای در ارتباط است و از آنجا که می‌خواهم در این زمینه مطالعاتم را ادامه بدهم تصمیم گرفتم که در یک شغل مرتبط فعالیت کنم. علاوه‌براین چون دوست دارم یک محقق و پژوهشگر شوم، نیاز به شغلی داشتم که هم مرتبط با زمینه مطالعاتم باشد و هم کسب درآمد کافی برای رسیدن به این هدف برایم امکان‌پذیر باشد؛ لذا شغل وکالت را انتخاب کردم.

او که برای دومین بار در آزمون وکالت شرکت کرده است می‌گوید: من تابستان ۹۶ فارغ التحصیل شدم و فرصت کافی برای آزمون نداشتم اما برای آشنایی با شرایط در آزمون وکالت سال گذشته شرکت کردم. در واقع امسال اولین تجربه من با قصد قبولی بود.

همه انسانها تجربه شکست دارند ولی توصیه من به دوستانی که چندسال در آزمون شکست خورده اند این است که ابتدا واقعیت‌های زندگی خود را قبول کنند و کاملاً واقع‌گرا باشند تا بتوانند نقاط ضعف خودشان را پیدا کنند. این تفکر که  سؤال‌ها سخت بود یا رقابت شدید است یا ظرفیت‌ها کم است یا  سؤالات استاندارد نیست و اختلافی است، سم مهلکی برای موفقیت و پاک کردن صورت‌مسئله است و نهایتاً متضرر اصلی شخص داوطلب خواهد بود.

رتبه ۲ آزمون وکالت اصفهان شیوه مطالعه خود را این‌طور تشریح می‌کند: از اواخر آذرماه ۹۶ شروع به مطالعه کردم و بین ۸ تا ۱۲ ساعت مطالعه داشتم. من تمام نکات کتاب‌هایی که می‌خواندم وارد قانون می‌کردم و در س‌هایی مثل مدنی ۳ که تحلیلی بود جزوه خلاصه تهیه کردم و ابتدای کتاب قانون قرار می‌دادم به طوری که از خرداد ماه فقط کتاب قانون و تست داشتم. منابع من:

مدنی:کتاب حقوق مدنی ۳ و تست مجتبی جرعه‌نوش و جزوه دکتر شهبازی و قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان. البته زیرنویس‌هایی که متوجه نمی‌شدم یا مهم بودند را به منابع اصلی رجوع می‌کردم.

آیین دادرسی مدنی:قانون و تست دکتر کمالوند. در این مورد هم ارجاعات به سه جلد پیشرفته دکتر شمس را میخواندم.

اصول فقه: کتاب دو جلدی سمیرا محمدی و سه جلد قافی.

حقوق تجارت: مجموعه دوجلدی رشیدی‌نسب و تکتاب ست نیلوفر حسینی.

حقوق جزای عمومی فقط قانون و حقوق جزای اختصاصی سه جلد دکتر میرمحمد صادقی و جزوه استاد ساولانی.

آیین دادرسی کیفری: فقط متن قانون.

درمورد استفاده از دوره آموزشی هم خدمت دوستان عرض می‌کنم که واقعاً می‌توانید با کتاب‌های اساتید سطح علمی خودتان را قوی کنید ولی من توصیه می‌کنم حتما در آزمونی آزمایشی شرکت کنید تا نقاط ضعفتان را پیدا و اصلاح کنید.من در آزمون آزمایشی دادآفرین شرکت کردم و راضی بودم و اطلاعی از سطح کیفی آزمون‌های بقیه مؤسسات ندارم.

آقای بابائی راد به داوطلبان آزمون وکالت ۹۸ توصیه کرد که اولاً هدف خود را از تلاش بنویسند و همیشه جلوی چشمشان باشد تا مأیوس نشوند و ادامه دهند. ثانیاً سعی کنند منابع مطالعاتی را محدود کنند تا بتوانند دوره جمع‌بندی خوبی داشته باشند چراکه مهمترین قسمت آمادگی آزمون، دوره جمع‌بندی است. از همه مهمتر اما قبول شرایط و واقعیت‌های خودشان و انتخاب برنامه متناسب با توان خودشان است و با این تفکر مطالعه و برنامه ریزی کنند؛ مثلاً اگر مدنی را متوجه نمی‌شوند این مسئله را قبول کنند و سعی در رفع نقطه ضعف‌هایشان کنند نه اینکه دنبال تغییر منبع یا استاد یا هرجیزی دیگری باشند.

او در پایان از خانواده‌اش و کارمندان کتابخانه امام خمینی (ره) شهر بهارستان به‌خاطر مساعدت‌های یک سال اخیرشان تشکر کرد و به نقل از نلسون ماندلا گفت: «موفقیت پیش رفتن است نه به نقطه ی پایان رسیدن».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام لطفاً بفرمائیدمن که هم شاغلم وهم زن وبچه دارم چی وچطوری بخونم که درآزمون وکالت راقبول بشوم وراه یادگرفتن قانون چیه

  2. سلام آقا رحمان بابایی راد ، موفقیت جنابعالی را تبریک میگویم و از خداوند ، سعادت دنیا و آخرت را خواستارم

  3. سلام رتبه من ۱۸۸ شده نمیدونم قبولم یا نه البرز شرکت کردم میشه بگید. سهمیه ایثارگران داشتم

  4. سلام علیکم
    من امسال برای آزمون سردفتری دو سه ماه فشرده وقت گذاشتم و با همون مطالعه در آزمون وکالت شرکت کردم چون فرصت مطالعه نداشتم مطمئن بودم که قبول نمیشم برای همین یک صفحه هم مطالعه نکردم ولی سر آزمون دیدم سوالات خیلی ساده طرح شده و اگر روزی ۵ ساعت مطالعه می کردم امید قبولی داشتم

    1. اصلا اینجوری فکر نکنید کسانی ک خیلی سطح پایین مطالعه کنن همین حسو دارن بر عکس کسانی ک مطالعه عمیق داشته باشن مطمینا مواردی ک تله علمی دارن و متوجه خواهند شد

  5. باشه چشم

    یک نفر پیدا نشد خدا پیغمبری راستشو بگه نمیدونم چرا همه رتبه ها کلی کتاب متفرقه هایی رو خوندن که بعضا اسمشم خیلیا نشنیدن.

    1. منابعشان که شناخته شده است خیلی از داوطلبان از این منابع استفاده کردند
      البته کتب حقوقی زیاد هست در این رابطه

  6. واقعا احسنت به هوش و همت والاشون! من همیشه فک میکردم فارق التحصیل های دانشگاه های پیام نور شانس کمتری از بقیه دارن، ولی الان فهمیدم عنصر تعیین کننده تو آزمون وکالت فقط و فقط مطالعه و تسلط بر منابع هست، نه کیفیت دانشگاهی که ازش مدرک گرفتیم!

    1. واقعا مممنونم کلی انرژی دادید…منم مرکز وزوانم و ترم اخر…
      و بسیار ذدق و شوق رسیدن دارم😊🥰🥰

  7. نگران جزا بودم که شانس هم کمک کرد اما اصلا شانس رو قبول ندارم خودم باید تلاش میکردم حالا حق داوطلبان گردن شانس من است چون بدون تلاش مضاعف جزا رو جواب دادم

  8. با سلام جناب اقای بابایی راد خوشحالم که بازحمت وپشتکار توانستی موفق شوی وافتخاری بزرگ برای خانواده بزرگ وحقوقی خودوهمچنین دوستان خود باشی باارزوی موفقیت برای شما در ادامه راه-دوست کوچک شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا