گفت‌وگو با حمیدرضا خلیلی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای کرمان

پایگاه خبری اختبار- حمیدرضا خلیلی، متولد سال ۱۳۷۱ در شهر یزد، دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه شهید باهنر کرمان و رتبه یک آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون کرمان است.

او علاوه بر قبولی در آزمون وکالت ۹۹، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۹۹ نیز پذیرفته شده است.

آقای خلیلی در گفت‌وگویی با اختبار درباره منابع و شیوه کسب آمادگی‌اش نکاتی را مطرح کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

گفت‌وگو با حمیدرضا خلیلی

رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای کرمان

از آنجا که بعد از فارغ التحصیلی و اتمام دوران سربازی آنچنان فرصتی تا آزمون باقی نمانده بود تمام تمرکزم را روی آمادگی برای آزمون گذاشتم. از شهریورماه ۹۹که مطالعه ام شروع شد تا آذرماه حدوداً سه ماه فرصت داشتنم اما با توجه به آموخته ها و مطالعات قبلی ام در طول دوران دانشگاه این اطمینان را داشتم که به آزمون خواهم رسید.

برای شخص من تعویق‌های آزمون وکالت چندان مشکل‌ساز نبود و چون دیر مطالعه را شروع کردم به نوعی به من برای قبولی کمک نیز کرد.

من منابع مطالعه خود در آزمون وکالت را با مشورت از دوستانی که در سال‌های قبل در آن درس‌ها موفق بوده‌اند انتخاب می‌کردم.

در خصوص درس حقوق مدنی در طول دوران تحصیلم کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی مرحوم دکتر کاتوزیان را مطالعه کرده بودم اما در مدتی که برای آزمون آماده می‌شدم فقط جزوه دکتر شعبانی را مطالعه کردم، با این حال در کنار آن، رجوع به متن قانون به من خیلی کمک کرد. برای تست‌های این درس، کتاب تست دکتر جرعه نوش را معرفی می‌کنم. جدا از اینکه داوطلب را به فکر وا می دارد سعی کرده است پاسخ های تشریحی کامل و جامعی را ارائه بدهد.

 برای درس آیین دادرسی مدنی کتاب دو جلدی علی فلاح مناسب است. برای اینکه در این درس موفق باشیم، متن قانون هم حتما باید خوانده شود. برای تست این درس هم من از منابع پراکنده ای استفاده کردم.

به نظر من درخصوص درس حقوق جزا اگر کتاب دکتر غفوری به خوبی فهمیده شود دیگر نیاز به هیچ منبع دیگه ای نیست. البته آرای وحدت رویه چند سال اخیر برای این درس و البته درس آیین دادرسی کیفری خیلی مهم است. کتاب تست دکتر غفوری هم کاملا مناسب است.

برای درس آیین دادرسی کیفری کتاب دو جلدی دکتر شادی عظیم زاده و تست دکتر غفوری را پیشنهاد می کنم.

کتاب دو جلدی حقوق تجارت آقای رشیدی نسب به نظرم بهترین گزینه برای درس حقوق تجارت است و در کنارش کتاب تست دکتر قربانی لاچوانی باید کار شود..

در درس اصول فقه هم کتاب اصول فقه موسسه فاضل (حوریا سجادی و محمدباقر حسینی) به زبان خیلی ساده تمام مباحث را پوشش داده و کاملاً برای آزمون وکالت مناسب است.

به داوطلبین توصیه می کنم حتما آرای وحدت رویه چند سال اخیر را به خوبی مطالعه کنند، در آزمون های اخیر به دفعات از آرای وحدت رویه سوال آمده است و اینکه تست زدن اصولاً حوصله سربر و سخت است ولی اگر داوطلبی قصد قبولی در آزمون وکالت را دارد راه فراری از آن نیست. حداقل باید تست های آزمون های پنج شش سال اخیر را با دقت کار کنیم.

برنامه مطالعه من به این شکل بود که ۶ روز ابتدایی هفته را به ۱۲ قسمت تقسیم کردم، به این صورت که هر روز را به دو درس (ترجیحاً دروس موافق مثلا شنبه را به مدنی و آیین دادرسی مدنی) اختصاص می‌دادم. آخر هر روز و اول روز بعد را هم حدود نیم ساعت خلاصه های آن روز را مرور می‌کردم و جمعه ها را هم سعی می کردم تست بزنم.

هر داوطلبی یه شناخت کلی از خودش و ظرفیت بالقوه خودش داره، باید از خودمان به همون اندازه توقع داشته باشیم و برای تکمیل ۱۰۰ درصد این ظرفیت برنامه بریزیم. به نظر من اگر بیشتر از این میزان از خودتون توقع داشته باشیم در بلندمدت حتماً جواب می دهد اما برای مطالعه کوتاه مدت ممکن است جواب خوبی نداشته باشه.

نکته آخر و بسیار مهم، شیوه مدیریت جلسه آزمون است.. بارها و بارها خودتان را در شرایط سخت آزمونی و با تغییرات عمده نسبت به آزمونهای سال‌های قبل تصور کنید. اکثر داوطلبین موقع آزمون آنچه که باید می خواندند را خوانده اند و آماده هستند، آنچه بیشترین تفاوت‌ها را رقم می زند، مدیریت آن چند ساعت جلسه آزمون است.

در پایان این گفتگو از همسر عزیزم که شرایط را به خوبی درک کرد و در طول مدت آمادگی آزمون کنارم بود از صمیم قلب تشکر می کنم‌.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. با سلام
    در خصوص اعتراض به اجرای احتمالی آیین نامه ی جدید در مورد پذیرفته شدگان سال ۹۹ که تکالیف زیاد و غیر ضروری را برای آنها به دنبال دارد گروهی متشکل از رتبه های یک تمام استانها به نیابت از سایر قبولیا ایجاد شده تا صدای اعتراض قبول شده های ۹۹ باشد.منتها تاکنون موفق به دسترسی به رتبه ی یک استان کرمان آقای خلیلی نشده ایم.لذا خواهشمند است در صورت دسترسی به ایشان بنده را درجریان بگذارید. با سپاس

  2. گاهی اوقات فکر میکنم من پسر این خانواده نیستم..بخدا…آخه یکجوری دارن دهنمو صاف میکنن منو میندازن زندان …میگم نکنه من بچه یه خونواده دیگم منو رو تخت بیمارستان عوضم کردن..والا (گاهی اوقات فکر میکنم..)شاید بچه رفسنجانی باشم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا