گفت‌وگو با امیرحسین فروغی دارنده مدال برنز المپیاد علمی دانشجویی ۱۴۰۰ در رشته حقوق

پایگاه خبری اختبار- امیرحسین فروغی متولد سال ۱۳۷۸ استان قزوین، دانش آموخته حقوق‌‌ دانشگاه امام بین المللی خمینی(ره) و دانشجوی کارشناسی ارشدحقوق‌ جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران است که در المپیاد کشوری حقوق سال ۱۴۰۰ رتبه ۳ را کسب کرده است.

او در گفت‌وگویی تفصیلی با اختبار درباره المپیاد علمی دانشجویی، شرایط شرکت و منابع مفید برای کسب آمادگی این آزمون توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید:

مصاحبه با علی نعمتی دارنده مدال برنز بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی رشته حقوق

المپیاد علمی چیست وشرکت در آن چه شرایطی دارد؟

به منظور تشویق و ترغیب دانشجویان دانشگاه های کشور به مطالعه، تحقیق و ایجاد فرصت های مناسب برای اعتلای علمی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، در سال ۱۳۷۵ تصمیم گرفت تا المپیاد علمی-دانشجویی کشور را سالیانه برگزار کند و مسئولیت این امررا، به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار شد و این سازمان نیز از آن زمان تاکنون، المپیادهای علمی-دانشجویی کشور را برگزار کرده است.

اما برای شرکت در این آزمون باید ازیکی از دو طریق زیر اقدام کنید:

۱-المپیادغیرمتمرکز:

این روش معمولا مرسوم ترین روش برای شرکت دانشجویان حقوق است،وهر ساله ۵نفر از استعدادهای درخشان های دانشگاه ها به انتخاب گروه حقوق انتخاب می شوند(شیوه انتخاب این دانشجویان براساس نظرگروه حقوق است ومعمولا براساس رنک دانشجویان است که انتخاب می شوند. البته دانشگاه هایی مثل شهیدبهشتی و تهران از بین استعدادهای درخشان هم یک آزمون داخلی میگیرند).

بعد این ۵ نفر در ۱۰ قطب باهم رقابت می کنند و از هر قطب ۵ نفر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

بنده در قطب ۴ بودم و با دانشجویان دانشگاه استان قم، اراک و همدان رقابت کردم.

۲ -المپیادمتمرکز:

این روش هم برای دانشجویانی که متقاضی شرکت در آزمون ارشد هستند، مناسب است، چرا که نفرات برتر آزمون کارشناسی ارشد بدون درنظر گرفتن معدلشان و براساس تراز خام دعوت می شوند به مرحله نهایی المپیاد، بنابراین ممکن است رتبه ۳ حقوق جزا دعوت نشود ولی رتبه۱۰ حقوق خصوصی دعوت شود، چرا که فقط نمره خام تراز بدون احتساب تاثیر ۲۰درصد معدل کل را در نظر می گیرند.

از نفرات برتر کارشناسی ارشدتاسقف۱۵نفردعوت می شوند،البته ممکن است یکسال۱۰نفریا کمتردعوت شوند.مثلا امسال ۱۰نفرازنفرات کارشناسی ارشدتمایل شرکت در المپیاد داشتند.

البته دانشجویان سال سومی هم می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند ولی باید گزینه «شرکت در المپیاد»رابزنند و۷۰واحد درسی را گذارنده باشند ولی دانشجویان سال آخری نیاز به زدن این گزینه ندارند.

در المپیاد غیرمتمرکز، سوالات به شکل تشریحی است ولی شیوه متمرکز به شکل تستی است چون همان آزمون ارشد به مثابه آزمون مرحله اول است.

اما در مرحله نهایی المپیادکشوری حقوق، این دو دسته از دانشجویان باهم رقابت می کنند و حائز رتبه۱ تا ۶۵ می شوند. سوالات مرحله نهایی هم به شکل تشریحی است.

چطور از برگزاری المپیادمطلع شدید و از کی مطالعه و کسب آمادگی را شروع کردید؟

بنده از سال اول دانشگاه از طریق اساتید دانشگاه از این آزمون اطلاع داشتم ولی به طور رسمی در سال آخر دانشگاه، دفتر استعداد درخشان دانشگاه و گروه حقوق یک اطلاعیه زدند و از بنده برای شرکت المپیاد غیرمتمرکز حقوق دعوت کردند.

حقیقت این است که من مطالعه خاصی برای این آزمون نکردم و نتیجه حاصله، ناشی از مطالعه بنده در دوران کارشناسی است که به طور دقیق دروس و کتاب های مرجع حقوق را مطالعه کردم.

منابع شما برای این آزمون چه بود چطور آنها را مطالعه کردید؟

در مرحله المپیاد غیرمتمرکز و المپیاد نهایی ۶ عنوان درسی وجود دارد که همه آنها ضریب ۱دارند و از ۱۰۰ نمره هستند.

۱ -حقوق مدنی:

معمولا از حقوق مدنی۳ و۶  سوال مطرح می شود و امسال هم از قسمت بیع و غصب سوال آمده بود.برای این دو درس بنده کتاب های حقوق مدنی۳دکترشهیدی وحقوق مدنی عقود معین دکترکاتوزیان را پیشنهاد میکنم.البته برای سایرحقوق های مدنی کتاب های دکتر کاتوزیان و صفایی را پیشنهاد می کنم.

۲-متون فقه و اصول فقه:

متون فقه:کتاب«تحریرالروضه فی الشرح المعه» اثر آقای آیتی و آقای امینی است دوجلداست وترجمه آن«فقه استدلالی»آقای دادمرزی.
اصول فقه:کتاب«مبانی استنباط حقوق اسلامی»اثردکتر ابوالحسن محمدی.

۳-حقوق اساسی:

قانون اساسی + تفاسیرشورای نگهبان+کتاب «بایسته های حقوق اساسی» دکتر قاضی‌زاده شریعت‌پناهی و کتاب های دکتر هاشمی.

۴-حقوق بین الملل عمومی:

کتاب دکتر ضیائی بیگدلی

۵-حقوق جزای عمومی:

کتاب آقای دکتر اردبیلی + شرح آزمونی احمدغفوری.

۶-آیین دادرسی کیفری:

دوجلدی آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی + نکته های آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی.

بنده بخشی از این منابع را در دوران کارشناسی مطالعه کردم بودم، ولی درس جزای عمومی و آیین دادرسی کیفری را که برای آزمون ارشد مطالعه کرده بودم و آمادگی داشتم و همین سبب شد که جزای عمومی نمره۸۰از۱۰۰وآ.د.ک نمره۸۵از۱۰۰راکسب کنم‌. در این دو درس به خاطر سپردن مواد به نوشتن و استدلال کردن به کمکشان می آید.

در سایر دروس هم سه نکته را رعایت کنند:

طرح مقدمه برای پاسخ؛ فرض‌بندی برای سوال و حتی الامکان رسم نمودار و همچنین استدلال و استناد به کتب حقوقی و قانون.

منابع آزمون المپیاد متمرکز همان منابع آزمون کارشناسی ارشد است.

المپیاد علمی‌دانشجویی چه مزایایی دارد؟

۱-رتبه های۱-۱۵می توانند یک کد رشته محل را انتخاب کنند و مشابه آزمون کارشناسی ارشد.

البته رتبه های۴_۱۵یک مصاحبه علمی هم از ایشان گرفته می شود ولی رتبه۱_۳بدون مصاحبه علمی می توانند در دانشگاه های برتر کشور ادامه تحصیل دهند.

۲. رتبه های ۱_۳مدال طلا،نقره،برنز کسب می کنند.

۳. به نفراول کارت هدیه به ارزش۲میلیون و پانصدهزار تومان؛ به نفر دوم کارت هدیه به مبلغ ۲ میلیون تومان؛ به نفر سوم کارت هدیه به ارزش۱ میلیون و پانصد هزار تومان طی جشنی که وزیرعلوم، ریئس سازمان سنجش، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در آن حاضر هستند، اهدا می شود.

۴-نفرات اول تا سوم ۵ امتیاز برای مصاحبه دکتری تخصصی کسب می کنند، این درحالی است که نوشتن یک کتاب ۴امتیاز دارد.

البته در مصاحبه آزمون قضاوت و اختبار وکالت و جذب هئیت علمی هم امتیازی درنظر می گیرند. رتبه های ۴ تا ۱۵ هم به شکل تنازلی از امتیاز برخوردار می شوند. مثلا رتبه ۴و ۵ حائز ۴ امتیاز برای مصاحبه دکتری می شوند و به همین ترتیب.

۵-رتبه های۱-۳می توانند از طرح جایگزین سربازی«طرح احمدی روشن» بنیادملی نخبگان استفاده کنند، نفر اول ۱۰۰ امتیاز، نفر دوم ۷۵ امتیاز، نفر سوم ۵۰امتیاز دریافت می‌کنند.

البته برای اخذ این طرح باید حداقل ۸۰ امتیاز کسب نمود تا در شورای عالی بنیاد ملی نخبگان تصویب شود.

۶- عضویت دربنیادملی نخبگان کشور و استفاده از تسهیلات این بنیاد که شامل: هدیه ماهانه، طرح استادیاری، بن رایگان کتاب و مزایای دیگر است.

و سخن پایانی؟

ابتدا از زحمات خانواده و اساتید بزرگوارم به ویژه آقای دکتر محسن عینی که خیلی زحمت کشیدند و به بنده روحیه دادند،تشکر و قدردانی می کنم و به دوستانم می‌گویم که از اسم المپیادکشوری نترسید، این هم آزمونی‌ست مثل سایرآزمون ها و خیال نکنید همه رتبه های برتر المپیاد نخبه هستند.

توکل به خدا داشته باشید و باتوجه به مزایای گفته شده برای خودتان انگیزه ایجاد کنید و برنامه ریزی کنید و حواستان را در آزمون المپیاد با دقت جمع کنید،بنده در مرحله نهایی اصلا سوالات اصول فقه را ندیدم و این باعث شد ۵۰ امتیاز را ازدست بدهم و همین باعث شد که به جای رتبه۱،رتبه۳ را کسب کنم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. باسلام و احترام.
    ببخشید می‌خواستم بپرسم که برای شرکت در آزمون المپیاد(مرحله غیر متمرکز) صرفاً مطالعه این منابع کافی است؟
    حقوق جزای عمومی(۳جلدی دکتر اردبیلی)/حقوق بین‌الملل عمومی(جزوات دکتر ابراهیم بیگ زاده[و اینکه جزوات دکتر را از کجا بایستی تهیه کنیم])/اصول فقه(کتب دکتر سید مصطفی محقق داماد[دفتر ۱و۲و۳])/متون فقه(لمعه دمشقیه)/ آیین دادرسی کیفری (دو جلدی دکتر خالقی)

    و اینکه برای حقوق اساسی تفاسیر شورای نگهبان الزاماً بایستی مطالعه شود؟
    و همچنین کتب دکتر هاشمی هم همان جلد دوم صرفا بایستی مطالعه شود؟

  2. چه جوریه همه مطالعه خاصی برای المپیاد، ازمون وکالت، قضاوت و ارشد و دکتری نمی‌کنن ولی رتبه ۱ تا ۳ می‌شن؟!

      1. سلام
        شما برای آزمون ارشد جزا و جرم‌شناسی مطالعه کرده بودید و یا اینکه پس از کسب رتبه سوم در المپیاد این گرایش رو انتخاب کردید؟
        مطالعات شما بیشتر مرجع خوانی بوده ولی برای اشخاصی که قبلا مرجع خوندند و در حال حاضر از کتب منبع استفاده می‌کنند، اگر پیشنهادی برای مطالعه دارید لطفا به اشتراک بذارید.

        1. سلام
          بنده برای ارشد مطالعه کرده بودم و از طریق آزمون ارشد،دانشگاه تهران،کرایش جزاو جرم شناسی دوره روزانه قبول شدم.اگر چه ازطریق المپیاد که نتیجه اش بعداز آزمون ارشد اعلام شد هم میتونستم این گرایش و رشته قبول شم.
          بهت منابع مرجع رو بخونید،چون المپیاد یه لول بالاتر از ارشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا