گفت‌وگو با یعقوب حق‌پرست؛ رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۱ در کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی

پایگاه خبری اختبار- یعقوب حق‌پرست متولد سال ۱۳۶۹ و تحصیل‌کرده دانشگاه پیام نور (مقطع کارشناسی) و آزاد اسلامی تبریز (کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی) تبریز است که در آزمون وکالت سال ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با تراز ۱۱۰۰۴ شده است.

آقای حق‌پرست پیش‌تر نیز ۳ بار در آزمون وکالت شرکت کرده بود که موفق به قبولی نشده بود.

گفت‌وگوی او با اختبار را در ادامه بخوانید.

شرایطتان در زمان مطالعه آزمونی چطور بود؟ فرصت برای مطالعه تمام‌وقت داشتید؟

بنده از سال ۱۳۹۴ یک موسسه حقوق تاسیس کرده‌ام که بیشتر در زمینه داوری فعالیت دارد. در زمان مطالعه شاغل بودم. همچنین چون جزو داوران مجاز دادگستری بودم هر روز حداقل یک جلسه رسیدگی نیز داشتم علاوه‌براین سختی‌ها و مشغله‌های زندگی متاهلی نیز وجود داشت.

ولی در هر حال عزم جدی برای قبولی در آزمون گرفتم که نهایت استفاده از وقت را برنامه ریزی کردم چرا که اوقات اداری به دلیل شرایط شغلی نمی‌توانستم مطالعه کنم و بعداز ظهر هم چون دفتر داشتم مجبور بودم که هر روز بعد از اتمام وقت دفتر از ساعت ده شب بعداز صرف شام شروع به مطالعه کنم و روزانه بصورت مستمر تا ساعت دو شب درس می‌خواندم.

چطور شد که در چهارمین باری که در آزمون شرکت کردید چنین نتیجه خوبی به دست آوردید؟

من بدلیل مشغله کاری زیاد هر سال فقط یک دور مطالعه می‌کردم دیگر فرصت نمی‌شد آنها را مرور کنم. احساس می‌کردم چون سال‌های قبل همین مطالب را خوانده‌ام یک بار خواندن کفایت می‌کند در حالی که چون مطالب فرار هستن بایستی تکرار و مرور انجام می‌شد.

علت اینکه این بار نتیجه گرفتم این بود که یکی از دوستانم (آقای امین بخشی‌زاده) فایل صوتی تدریس‌هایش در زمینه حقوق جزا و آیین دادرسی را برایم فرستاد و تشویقم کرد که مطالعه کنم. تدریس ایشان بسیار برایم جالب بود و وقتی به حقوق جزا مسلط شدم حیفم آمد که بقیه درس‌ها را نخوانم و این جرقه ای شد که من مطالعه جدی را شروع کردم و به طور مستمر و بدون هیچ وقفه‌ای درس خواندم.

تاثیر تعویق‌های آزمون بر مطالعه شما چه بود؟

اتفاقاً تعویق‌های آزمون روی آمادگی ام تاثیر مثبتی گذاشت و باعث شد بتوانم به مرور و تکرار مطالب اقدام کنم و کمک بسزایی به قبولی ام کرد.

منابع مطالعه‌تان چه بود؟

همانطور که گفتم در درس حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری از جزوات و تدریس‌های دکتر بخشی‌زاده استفاده کردم.

برای سایر درس‌ها منابعم بیشتر جزوات کمک‌آزمونی بود.

همچنین در درس حقوق تجارت و آیین دادرسی مدنی و حقوق مدنی از تالیفات دکتر توکلی استفاده کردم که از یکی از موسسات تهیه کرده بودم.

برنامه مطالعه‌تان چطور بود؟

بنده روزانه فقط چهار ساعت درس می‌خواندم چون آمادگی ابتدایی را  از سال‌های قبل داشتم این بار از تمرین و تکرار مستمر نتیجه گرفتم که بدون هیچ وقفه ای روزانه از ده شب تا دو شب مستمر می‌خواندم.

کدام درس برایتان بیشتر از همه چالش‌برانگیز بود؟

همیشه در درس اصول فقه مشکل داشتم که سرجلسه نیز برایم وقت‌گیر و سخت بود که در نهایت تمرکزم را روی دیگر دروس قرار دادم و به دلیل اینکه میدانستم نسبت به سایر دروس تاثیر کمتری در نمره آزمون دارد  در زمان مطالعه کمتر برای آن وقت صرف می‌کردم.

توصیه‌تان به داوطلب‌های آزمون وکالت چیست؟

توصیه‌ام بیشتر از هرچیز تکرار و استمرار است. هر منابعی که برای مطالعه انتخاب می‌کنند اگر تکرار و استمرار در آن داشته باشند حتی بدون تست‌زنی هم موفق می‌شوند چون مطالب حقوقی و آزمونی فرار هستند. اما اگر تکرار و مرور و یادگیری عمیق نداشته باشند قطعا نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود.

و کلام آخر؟

لازم می‌دانم که از جناب اقای دکتر امین بخشی زاده که مشوق و راهنمای بنده بوده و علی رغم مشغله کاری که داشتند و مشکلاتی که در این راه وجود داشت همیشه و همه جا بنده را راهنمایی کردند و از پاسخ به سوالاتم دریغ‌نداشتند تقدیر و تشکر کنم.

 همچنین از همسرم که در این راه بنده را یاری داد و هیچ موقع گله مند وضعیت حاضر نبوده و در راه رسیدن به هدفم در مسائل زندگی کمک‌حال اینجانب بوده است کمال تشکر و قدر دانی را داردم.

کارنامه یعقوب حق‌پرست
کارنامه یعقوب حق‌پرست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا