گفت‌وگو با محمد تهرانی؛ رتبه ۳ کانون وکلای مرکز در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰)

پایگاه خبری اختبار– محمد تهرانی متولد سال ۱۳۶۴ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی است که در آزمون وکالت سال ۱۴۰۱ با تراز ۱۱۸۱۷ موفق به کسب رتبه ۳ کانون وکلای دادگستری مرکز شده است.

آقای تهرانی سال گذشته نیز در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه استان تهران رتبه ۶ را به دست آورده است.

با او که پیش از این در رشته مهندسی شیلات تحصیل کرده درباره علت علاقمند‌شدن به رشته حقوق و نحوه کسب آمادگی برای آزمون‌های حقوقی گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا قدری درباره سوابق تحصیلی و شغلی خودتان توضیح بدهید

دیپلم ریاضی دارم و پیش از این در دانشگاه تهران در رشته مهندسی شیلات تحصیل کردم. چندین سال مشغول به امر آبزی‌پروری بودم. متاسفانه پیرو دعاوی که با اداره منابع طبیعی داشتیم مجبور به حضور در دادگاه و دفاع از حقوقم شدم. آنجا بود که به اهمیت علم حقوق پی بردم و علاقه بسیار زیادی در من نسبت به این رشته ایجاد شد به طوری که تصمیم به تحصیل و فراگیری آن گرفتم و در دانشگاه آزاد شروع به تحصیل کردم.

با اتمام تحصیل و اطمینان از درستی مسیری که انتخاب کردم به صورت جدی شروع به مطالعه برای آزمون وکالت کردم. در آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه رتبه ۶ استان تهران و در آزمون کارشناسی ارشد رتبه ۱۴ حقوق خصوصی و در آزمون کانون وکلای دادگستری رتبه ۳ کانون وکلای مرکز را کسب کردم و هم اکنون افتخار این را دارم که مشغول تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در خدمت اساتید بزرگ حقوق دانشگاه شهید بهشتی هستم.

مطالعه آزمونی را از کی شروع کردید؟

در طول دوران تحصیل در مقطع کارشناسی تلاش  می کردم منابع اصلی حقوق مثل کتب مرحوم دکتر کاتوزیان را مطالعه کنم که این امر تاثیر بسیار زیادی در قدرت استنباط من گذاشت.مطالعه برای آزمون را از سال ۱۳۹۹ شروع کردم و اوایل در کنار کار روزی ۲ الی ۳ ساعت مطالعه می کردم. از تیر ماه ۱۴۰۰ با تعطیل کردن کلیه فعالیت های کاری شروع به مطالعه جدی برای آزمون کردم.

کسب آمادگی برای دو آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون‌های وکلای دادگستری چه تفاوت‌هایی داشت؟

فارغ از بحث تفاوت های ساختاری ۲ نهاد،شیوه مطالعه من برای هر دو آزمون یکی بود.

مصاحبه مرکز وکلای قوه قضائیه از ۲ قسمت علمی و عقیدتی تشکیل شده.در مصاحبه علمی ۵ سوال از من پرسیده شد که به نظرم سطح سوالات بسیار بالا بود. در قسمت عقیدتی مباحثی مثل احکام دین اسلام و آداب انجام واجبات و برخی مستحبات و استنباط از برخی مباحث روز جامعه پرسیده شد. فضای مصاحبه بسیار دوستانه بود و مصاحبه کنندگان بسیار با ادب و احترام سوالات را مطرح می کردند.

توصیه من به دوستان اولا مطالعه مباحث علمی و کتب احکامی که برای اینگونه مراحل منتشر شده و ثانیا حفظ آرامش و خونسردی و ثالثا پاسخ صادقانه به سوالات و پرهیز از اغراق است.

شرایط مطالعه‌تان چطور بود؟ امکان مطالعه تمام‌وقت را داشتید؟

من در حین مطالعه کلیه فعالیت های شغلی خودم را تعطیل کرده بودم. متاسفانه در دوره کرونا نگرانی بابت سلامت خودم و خانوادم شرایط سختی را ایجاد کرده بود.

در طول مدت مطالعه رخداد های بسیار سختی برای من و خانواده ام پیش آمد؛ از تولد فرزندم در حالی که همسرم به دلیل کرونای شدید در بیمارستان بستری شده بود تا فوت ناگهانی یکی از اعضای خانواده ام در اسفند ۱۴۰۰ در اثر تصادف. تمام این مسائل باعث رها کردن چندباره مطالعه شد ولی به کمک خانواده ام موفق شدم از مسیر منحرف نشده و به روند مطالعه برگردم.

تعویق‌های آزمون اثری روی برنامه‌ریزی‌تان نداشت؟

با توجه به شرایط عجیبی که در این دوره پیش آمده بود(از کرونا گرفته تا مسائلی که نهاد وکالت را درگیر کرده بود) پیش بینی یک بار تعویق رو میکردم.ولی تعویق دوم در اسفند ۱۴۰۰ واقعا اذیت کننده بود. با اعلام تعویق دوم مطالعه برای آزمون وکالت را کنار گذاشتم و فقط روی دروس آزمون کارشناسی ارشد حقوق خصوصی متمرکز شدم. پس از آزمون ارشد نیز مطالعه فشرده برای آزمون کانون وکلا در تیر ۱۴۰۱ رو شروع کردم.

حاشیه‌های آزمون به‌خصوص تصویب قانون تسهیل صدور مجوزها باعث دلسردی شما نشد؟

بررسی طرح تسهیل در کمسیون جهش و رونق تولید آن هم در حالی که در این طرح درباره امور بسیار مهم و تخصصی از قبیل وکالت تصمیم گیری شده و عدم توجه به هشدارهای اساتید بزرگ حقوق کشور که بار ها بصورت عمومی و خصوصی از مضرات این طرح سخن گفتند و نهایتا تصویب و تبدیل شدن آن به قانون مسلما کل جامعه حقوقی کشور را تحت تاثیر قرار داد که داوطلبان آزمون وکالت نیز از این امر مستثنی نبودند.

اما به نظر من در هر حال جامعه حتی بیشتر از گذشته به وکلای کاردان و مجرب نیاز دارد و اینگونه وکلا مسلما جایگاه خود را در جامعه حفظ خواهند کرد.

منابع مطالعه‌تان برای این آزمون‌ها چه بود؟

من برای هر ۳ آزمون مرکز وکلا و کارشناسی ارشد و کانون وکلا از منابع یکسانی استفاده کردم. برای انتخاب منابع چندین روز بررسی کردم و از افرادی که در آزمون های قبل موفق شده بودند راهنمایی گرفتم.

حقوق مدنی: دو جلدی دکتر توکلی و کتاب نظم دکتر کاتوزیان و مراجعه موردی (بصورت خیلی محدود) به کتب مرجع و برای مرور در ماه های آخر از کتابچه مکتوب همراه مدنی موسسه مکتوب آخر که در طول مطالعه نکاتی که از تست ها و منابع دیگر به نظرم مهم می رسید را در کنار آن یادداشت می کردم. برای تست مدنی ۶ ماه قبل از آزمون تست های کتاب تست آقای جرعه نوش را کامل زده بودم و بعد از آن تا زمان آزمون تست های نرم افزار تمداد مکتوب آخر.

آیین دادرسی مدنی: ۲ جلدی دکتر توکلی و مراجعه مکرر به ۳ جلدی پیشرفته دکتر شمس و استخراج نکات آن و تست های نرم افزار تمداد مکتوب آخر.

حقوق تجارت: نص قانون و کتاب ۲ جلدی آقای رشیدی نسب و تست خانم نیلوفر حسینی و ماه های آخر تست های نرم افزار تمداد مکتوب آخر.

حقوق جزا:  کتاب آقای غفوری و تست نرم افزار تمداد مکتوب آخر.

آیین دادرسی کیفری: کتاب آقای غفوری و تست نرم افزار تمداد مکتوب آخر.همینطور کتاب گویای نص قانون آیین دادرسی کیفری را از نرم افزار تبصره مکررا گوش می کردم.

اصول فقه: جلدی اصول فقه خانم سمیرا محمدی و کتاب تست ایشان

حقوق اساسی: مطالعه اصول قانون اساسی و تست نرم افزار تمداد مکتوب آخر.

متون فقه: برای وکالت تحریرالوسیله و برای ارشد مطالعه ای نداشتم فقط قبلا شرح لعمه شهید اول را خوانده بودم.

حقوق ثبت: نص مواد و تست نرم افزار تمداد مکتوب آخر

خرید اینترنتی منابع آزمون وکالت

برنامه مطالعه‌تان به چه ترتیبی بود؟

من در هیچیک از کلاسهای آمادگی آزمون شرکت نکردم.اما برای اینکه برنامه های مطالعاتی منظمی داشته باشم در ۲ نوبت پیش از آزمون مرکز وکلا و پیش از آزمون کانون وکلا در آزمون های آزمایشی شرکت کردم.

من به شدت به برنامه هر آزمون آزمایشی مقید بودم و هر آزمون را برای خودم مثل آزمون نهایی فرض می کردم و با این برنامه ریزی ده ها بار هر منبع رو مرور کردم.روش تست زنی من هم به این صورت بود که بلافاصله بعد از مطالعه برای تثبیت مباحث و پیدا کردن نقاط ضعف شروع به زدن تست می کردم.هر تستی که به نظرم مهم می رسید را نشانه گذاری میکردم و در مرور های بعدی به آن توجه بیشتری می کردم.محل مطالعه من کتابخانه عمومی بود.در ساعات استراحت در کتابخانه با دوستانی که داوطلب آزمون وکالت بودند مباحثات زیادی در مورد مسائل حقوقی انجام میدادیم که به تثبیت مباحث برای من خیلی کمک کرد.ساعات مطالعه من بصورت کرنومتری روزی ۶ الی ۸ ساعت بود که به غیر از مواردی که از کنترل من خارج بود هیچگاه ترک نشد.من هر روز اغلب فقط یک درس را مطالعه میکردم تا انسجام مطلب در مورد آن درس در ذهنم باقی بماند.

انتظار این رتبه را داشتید؟

در ابتدای شروع مطالعات انتظار کسب رتبه تک رقمی را نداشتم.ولی با ادامه مطالعه به صورت منظم و مشاهده تسلط به دروس در ماه های آخر تقریبا به کسب رتبه خوب مطمئن بودم.

برای داوطلبان آزمون‌های حقوقی چه توصیه‌ای دارید؟

خطاب به تمامی داوطلبان عرض میکنم آزمون های حقوقی فقط مسیر رسیدن به مشاغل حقوقی نیست.ماهیت رشته حقوق چنین است که بعد از موفقیت در آزمون وقتی به گذشته نگاه می کنید متوجه می شوید این مطالعات از شما یک انسان دیگری ساخته است.برای تمامی داوطلبان عزیز آرزوی موفقیت دارم.

و سخن آخر؟

در پایان لازم می دانم از همسر و مادر عزیزم که در این مسیر سخت پشتیبان من بودند و مسولین محترم فرهنگسرای خاوران که محیطی مناسب را برای علاقمندان به مطالعه فراهم کرده اند قدردانی کنم.

کارنامه محمد تهرانی
کارنامه محمد تهرانی

کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار
قوانین خاص منبع آزمون کالت منطبق بر اعلامی اسکودا و مرکز وکلای قوه قضاییه

جهت سفارش کتاب قوانین خاص حقوقی و کیفری منبع آزمون وکالت نوشته سیاوش هوشیار از طریق لینک زیر اقدام کنید.

همچنین می‌توانید با شماره‌تلفن ۰۲۱۶۶۴۱۳۲۸۰ تماس بگیرید.

سفارش قوانین خاص حقوقی و کیفری آزمون وکالت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    تبریک میگم بابت این موفقیت تون
    ببخشید شما روش مطالعه تون به صورت تند خوانی بوده ؟
    میشه در این مورد راهنمایی بفرمایین مچکرم

  2. باعرض سلام وخسته نباشید به مدیریت محترم سایت اختبار و همچنین خانم زنده دل عزیز که مصاحبه چنین انسانهای موفق را میذارید تا برای بقیه انگیزه وقوت قلب باشه تاباروحیه مضاعف دراین راه سخت وپر پیچ خم قدم بردارن ودرآخرآرزوی موفقیت برای همه شما دوستان عزیزرا ازخداوندبزرگ مسلت دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا