گفت‌وگو با محمدمهدی قربانی، رتبه ۳ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ (حقوق جزا و جرم‌شناسی)

پایگاه خبری اختبار- محمدمهدی قربانی، متولد سال ۱۳۷۷ آستانه اشرفیه و فارغ‌التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه گیلان در سال ۱۴۰۰ است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ رتبه ۳ را در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی کسب کرده است.

محمدمهدی قربانی در آزمون سال ۱۴۰۰ مرکز وکلای قوه قضاییه نیز حائز رتبه ۲ در استان گیلان شده بود.

یکی از نکات قابل توجه در کارنامه آزمون کارشناسی ارشد آقای قربانی، نمره بالای درس زبان انگلیسی است.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ضمن عرض تبریک،‌لطفا بگویید از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟ فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

هم‌زمان با پایان ترم هفتم کارشناسی و از بهمن ‌ماه سال ۱۳۹۹ تصمیم به مطالعه و آماده‌شدن برای آزمون وکالت که در آن زمان اعلام شده بود آبان ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد گرفتم. در مهرماه ۱۴۰۰ در آزمون مرکز وکلا علی‌رغم اینکه به آمادگی کامل نرسیده بودم، موفق به کسب رتبه‌ی ۲ در استان گیلان شدم.

تا اسفندماه ۱۴۰۰ و تعویق‌های چندباره نیز سرفصل‌های درسی مرتبط با آزمون وکالت کانون وکلا را مطالعه می‌کردم. اما پس از تعویق دوباره در اسفند ۱۴۰۰ مطالعه برای وکالت را کنار گذاشتم و از نوروز ۱۴۰۱ به شکل جدی به مطالعه‌ی سرفصل‌های مربوط به کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی پرداختم.

از زمانی که شروع به مطالعه‌ی تخصصی برای آزمون ارشد کردم، یکی از نگرانی‌های بزرگ من تفاوت مباحث و همچنین عمیق و جزئی‌شدن سوالات در آزمون ارشد نسبت به آزمون وکالت بود و تصور می‌کردم که منی که برای آزمون وکالت مطالعه کرده‌ام، با توجه به وقت کم نسبت به سایرین نخواهم توانست عملکرد خوبی داشته باشم. اما اینگونه نبود و عملا کیفیت سوالات آزمون ارشد و وکالت تفاوت چندانی ندارد و شخصی که برای یکی از این دو آماده‌ است، خودبه‌خود آمادگی شرکت در دیگری را نیز کسب کرده است.

فقط نکته‌ای که مرا نگران می‌کرد، مبحث مکاتب حقوق جزا بود که گفته می‌شد هرساله در درس حقوق جزای عمومی یک سوال از آن مبحث طرح می‌شود و این مبحث از اندک تفاوت‌های موجود بین آزمون وکالت و آزمون ارشد در دروس تخصصی می‌باشد.

لطفا درباره منابع و برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

منابع مطالعاتی من همانطور که عرض شد مبتنی بر آزمون وکالت بودند. من در دوره‌ی حدودا یک‌ساله‌ای که برای آزمون وکالت مطالعه کردم برای درس جزا از کتاب قانون‌یار یکی از موسسات استفاده کردم اما به این دلیل که از کیفیت مناسبی برخوردار نبود از آوردن نام آن کتاب خودداری می‌کنم تا داوطلبین را به اشتباه نیندازم.

پس از اینکه در فروردین ۱۴۰۱ تصمیم گرفتم برای آزمون ارشد به شکل جدی مطالعه کنم، تصمیم به تغییر منبع خود در درس جزا گرفتم و از کتاب شرح آزمونی آقای احمد غفوری استفاده کردم. من پیش از آن نیز از کتاب محموعه پرسش‌های ۴ گزینه‌ای جزای آقای غفوری استفاده می‌کردم اما مطالعه‌ی کتاب شرح آزمونی به جای آن قانون‌یار نامطلوب، در کنار کتاب تست ایشان خوشبختانه خیلی به من کمک کرد و یکی از تصمیماتی بود که امروز از گرفتن آن خوشحالم. در درس جزای عمومی سوال مربوط به مکاتب حقوق جزا را نیز با خلاصه‌ی پایانی این منبع توانستم به درستی پاسخ دهم.

در درس آیین دادرسی کیفری من از کتاب قانون‌یار چتر دانش استفاده می‌کردم و با توجه به نص‌محور بودن اکثر سوالات این درس بیشتر تمرکز خود را بر متن مواد گذاشتم و سعی‌ام بر این بود که اگر ارتباطی بین مواد مختلف دیدم با یادداشت ذیل آن مواد آن‌ها را به صورت تطبیقی بخوانم و این نکاتی که به منبعم اضافی می‌کردم خیلی در جمع‌بندی هفته‌ی پایانی کمک‌حال من شد.

برای تست نیز از کتاب مجموعه پرسش‌های ۴ گزینه‌ای آیین دادرسی کیفری احمد غفوری استفاده کردم.

در درس متون فقه من با توجه به زمان اندک کمتر از دو ماه تا روز آزمون فرصت نمی‌کردم که به مطالعه‌ی کامل کتاب تحریرالروضه یا شرح لمعه بپردازم؛ لذا سوالات سنوات گذشته‌ی این درس را مطالعه کردم. از مزایای مطالعه‌ی آن‌ها این بود که با منطق طراح سوال در متون فقه که کمی متفاوت‌تر از سایر دروس است آشنا شدم. درس متون فقه از دروسی است که آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی مانند رد گزینه‌‌ها با توجه به سایر گزینه‌ها و حذف آن‌ها با توجه به صورت سوال می‌تواند خیلی مفید باشد.

متون حقوقی به دلیل تفاوت سطح اولیه‌ی داوطلبین راهکار واحدی ندارد. معمولا گفته می‌شود که بهتر است داوطلبین متون حقوقی را در پایان زمان آزمون امتحان دهند. اما این رویه با توجه به سطح داوطلب و انتظاری که از خود در درس متون حقوقی دارد می‌تواند غلط باشد.

پیشنهاد من به داوطلبینی که از سطح قابل قبولی در زبان انگلیسی برخورداند این است که سعی کنند تست‌زنی سرعتی و زمان‌دار را در طول دوره‌ی مطالعه‌ی خود تمرین کنند. چرا که در رقابت با داوطلبینی که کلا متون حقوقی را سفید می‌گذارند، حداقل باید ۴۰ دقیقه زمان آزمون خود را برای سوالات آن اختصاص دهند و باید هنر مدیریت زمان آزمون را به خوبی فرا گرفته باشند.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

سطح سوالات امسال به نظر تعداد زیادی از داوطلبینی که مطالعه کرده بودند آسان بود. بنابراین میانگین درصد رتبه‌های برتر بالاتر از سنوات گذشته بود. لذا داوطلبینی که برای سال‌های آینده مطالعه می‌کنند باید دقت کنند که ممکن است با میانگین درصد کمتری رتبه‌های برتر را کسب کنند. از تبعات آسان‌تر بودن سوالات این بود که در آزمون امسال دو درس متون فقه و متون حقوقی و همچنین معدل موثر دانشجویان اهمیت زیادی پیدا کردند. لذا پیشنهادی که به دانشجویانی که هنوز در حال تحصیل‌اند دارم این است که از تاثیر معدل خود در آزمون ارشد غافل نشوند و دو درس متون فقه و متون حقوقی را جدی‌تر بگیرند.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

یکی از عواملی که بعد از تعویق آزمون وکالت به من انگیزه‌ی مطالعه برای ارشد را می‌داد، حضور در دانشگاه‌های برتر و مطالعه تحت نظارت نخبگان علم حقوق بود. لذا برای ادامه‌ی تحصیل اولویتم با دانشگاه تهران خواهد بود.

کارنامه محمدمهدی قربانی
کارنامه محمدمهدی قربانی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. دقیقا. من بدبخت هم مثل شما ضربه این کتاب رو خوردم. تورخدا منبع بهتر و جامع تری در این خصوص با چشمانی بازتر انتخاب کنید. از دوستام هم متاسفانه این بلا سرشون اومد. کافیه یک درس رو خراب کنی. دیگه بیچاره میشی

  2. یکی از ظلم های آشکار همین معدل موثر هست ضریب معدل دانشگاها رو به صورت متفاوت اعمال میکنن به دانشگاه‌های مستقر در تهران بیشترین ضریب رو میدن باعث حذف شهرستانی ها میشه،دیوان عدالت اداری مهر ۱۴۰۰ شکایت کردم هنوز جوابش نیومده

  3. متاسفانه کتاب قانون یار مجازات اسلامی خیلی ضعیف هستش و به بنده ضربه بدی زد و نتونستم وکالت قبول شم چون روی این کتاب حساب کرده بودم.این دوستمونم به این موضوع اشاره داشتند. داوطلبان عزیز از این نظر و سرنوشتم درس بگیرید و منابعتون رو با چشمانی بازتر انتخاب کنید. امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم به عزیزان داوطلب

  4. زیاد خوشحال نباش ما سال نود و یک گرفتیم تهش کارمندی میری وکالتم اینقدر اشباه شده بدبین نیستم ولی واقعیته متاسفانه.من ده جلد کتاب نوشتم مقاله دارم دو زبان مسلطم وضعیتم اینه اینارو گفتم نه بخاطر تضعیف روحیه بخاطر اینکه عمرتون رو هدر ندید چون چیزی بلد نیستیم توی حقوق فقط حرف میزنیم توی هیچ کشوری قوانین ما مقبول نیست.موفق باشید

  5. تو رشته حقوق تا لیسانس کفایت میکنه وقتی شغلی نداری ارشد و دکتری معنی نداره کارمند باشی یه چی برای اضافه حقوق وگرنه وقت تلف کنیه

  6. سلام. تبریک میگم
    بنده هم شرایط ایشان را داشتم و در ارشد رتبه ی ۲۰۰ و مرکز وکلای خوزستان رتبه ی۲۲ را داشتم. خواستم از ایشان سوال کنم؛ خدمت رفته اند؟ یا با معافیت این عناوین درخشان کسب شده؟
    مجددا به ایشان تبریک عرض میکنم

  7. لطفا با رتبه برترهای تجارت بین‌الملل هم صحبت کنید
    ازشون بخواین دقیقا منابع درس زبان رو ذکر کنن..تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا