گفت‌وگو با علیرضا علیجانی، رتبه ۳ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۰ (سهمیه ۵ درصد)

پایگاه خبری اختبار- علیرضا علیجانی، متولد سال ۱۳۷۸ شهرستان بردسکن و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی حقوق از دانشگاه دولتی بجنورد است که در آزمون قضاوت سال ۱۴۰۰ (جذب عمومی) رتبه ۳ را در سهمیه ایثارگران (۵ درصد) به دست آورده است.

درباره نحوه مطالعه برای این آزمون با او گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

زمان آغاز مطالعه آزمونی

از تیرماه ۱۴۰۰ که فارغ التحصیل شدم تصمیم گرفتم که برای آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه آماده شوم.

باتوجه به این که تقریبا ۲ ماه با این آزمون فاصله داشتم با برنامه ریزی فشرده شروع کردم به قانون‌خوانی که نهایتاً موفق به قبولی در این آزمون شدم و با این پیش درامد به سراغ آزمون قضاوت رفتم.

بعد از آزمون مرکز وکلا دست از مطالعه نکشیده و همچنان مطالعه خود را ادامه دادم تا این که آذرماه ۱۴۰۰ فرا رسید و آگهی ثبت نام آزمون قضاوت منتشر شد. تصمیم جدی گرفتم که برای این آزمون نیز آماده شوم. با مطالعه آگهی و باتوجه به تغییرات منابع آزمون اقدام به تهیه منابع نمودم و نظر به حجم منابع برنامه ریزی کردم.

در مطالعه خودم را مقید به مطالعه به میزان خاصی در هر روز نکردم بلکه با توجه به توانایی خودم و حجم منابع بدین صورت مطالعه کرده که یک مبحث از یک درس را مطالعه می‌کردم و تست می‌زدم و بعد به سراغ مبحثی دیگر از درسی دیگر می‌رفتم.

به نظر من این سه فاکتور یعنی انتخاب منبع درست و برنامه‌ریزی و پایبندی به برنامه ریزی شما را به موفقیت در هر آزمون حقوقی خواهد رساند.

همچنین کسی بهتر از خودتان نمی‌تواند برای شما برنامه‌ریزی کند، چراکه هیچ کس بهتر از خودتان از توانایی‌ها و نقاط ضعف و قوت شما آگاهی ندارد‌.

با توضیحات فوق و کسب آمادگی قابل قبول در آزمون مرحله اول که در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد موفق به کسب رتبه ۱۵۵ آزمون تستی شدم.

تجربه آزمون تشریحی قضاوت

پس از قبولی در آزمون تستی دعوت شدیم برای مرحله تشریحی که بصورت متمرکز در استان تهران برگزار شد.

این آزمون شامل ۴ سوال بود که هر سوال چند بخش و بصورت مسئله طرح شده بود.

سوال اول از قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی ۳۰ نمره

سوال دوم از قانون تجارت ۲۰ نمره

سوال سوم و چهارم از قانون مجازات و آیین دادرسی کیفری هر کدام ۲۵ نمره.

در مورد بارم نمره ها دقیقا حضور ذهن ندارم اما جمع نمرات ۱۰۰ و نحوه توضیع ان به احتمال قریب‌به‌یقین به همین شکل بود که خدمت شما عرض کردم.

در پاسخ به سوالات انچه از همه مهم تر است نحوه استدال برای پاسخ به سوال است.

همچنین امسال برخلاف سالیان گذشته استفاده از قانون مجاز نبود لکن مسائل به گونه ای طرح شده بود که با اندک اشنایی نسبت به قوانین امکان پاسخ مستند نیز وجود داشت.

منابع مطالعه برای آزمون قضاوت (دانشگاهیان)

منابعی که بنده انتخاب کردم برای مرحله تستی به شرح ذیل است:

حقوق مدنی: کتب دکتر کاتوزیان در مباحث مرتبط که معرفی شده بود؛

آیین دادرسی مدنی: دوره سه جلدی دکتر شمس؛

آیین دادرسی کیفری: نکته ها در آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی؛

حقوق جزای عمومی: مجموعه سه جلدی دکتر اردبیلی؛

لمعه: بنده روی این درس سرمایه گذاری خاصی نکردم؛

اصول فقه: مجموعه سه جلدی دکتر قافی و دکتر سعید شریعتی؛

قواعد فقه: کتب دکتر محقق داماد که حتما پیشنهاد می‌کنم.

در مورد استعداد شغلی نکته ای که برای داوطلبین سال اولی مفید است که سوال اول چون متن طولانی دارد ابتدا پاسخ داده نشود و بعد از پاسخ به سوالات دیگر سراغ آن بروند چراکه ممکن است مانند من برای پاسخ به سوالات آخر این بخش زمان کافی پیدا نکنند.

بیشتر بخوانید : آشنایی با منابع و نحوه پاسخگویی مرحله تشریحی آزمون قضاوت

پیشنهادی برای کوتاه کردن فرایند جذب قضات

باتوجه به برگزاری آزمون تستی و تشریحی بنظر بنده و بسیاری دیگر، نیازی به برگزاری مرحله مصاحبه علمی نیست، همانطور که باتوجه به نطق اخیر رئیس محترم قوه قضائیه در مورد فرایند طولانی و معیار های ناکارآمد در جذب قضات در اقدامی پسندیده و با اعلام معاونت منابع انسانی قوه قضائیه مصاحبه علمی برای برخی از داوطلبین حذف شد.

سخن آخر

از خانواده ام و اساتید و دوستانی که در این مسیر چراغ راه بودند و به بنده کمک کردند، تشکر می‌کنم.

همچنین در روزهایی قرار داریم که مصادف است با هشتمین سالگرد فوت دکتر کاتوزیان آن دانشمند توانا که اگر بگوییم عمر و زندگی خودرا وقف عرصه حقوق و این مرز و بوم کردند مبالغه نکرده ایم. جامعه حقوقی ما مدیون ایشان و امثال ایشان هستند باشد که با احقاق حق تضییع‌شده ذی‌حق دین خود را ادا کنیم.

کارنامه علیرضا علیجانی
کارنامه علیرضا علیجانی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. قطعا گفتگویی با مصاحبه شوندگان مرحله روانشانسی داشته باشید(قبول سدگان امسال)،چون خیلی از قبول شدگان بلاتکلیف و بیخبر موندن ،خالی از لطف نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا