گفت‌وگو با علیرضا جاویدی، رتبه ۲ گرایش حقوق خصوصی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

پایگاه خبری اختبار- علیرضا جاویدی متولد سال ۱۳۷۸ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه تبریز است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۲ در گرایش حقوق خصوصی شده است.

با او درباره منابع و شیوه مطالعه‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

زمان آغاز مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد

من به خاطر علاقه‌ای که به رشته حقوق دارم از همان اوایل دانشگاه مطالعه داشتم و تسلط نسبتاً خوبی بر مطالب پیدا کرده بودم. اما به طور مشخص از مردادماه سال آخر دوره کارشناسی شروع به مطالعه آزمونی و مرور و تست زنی به صورت تمام وقت کردم.

شیوه مطالعه ای که به آن باور دارم و خودم هم همانطور مطالعه می‌کردم، شیوه مطالعه عمیق و تفسیری مطالب به شکل درگیرانه است به گونه ای که مثلا مواد قانونی را می‌خواندم سپس خودم نکات و مفاهیمی را از آنها استخراج می‌کردم و مباحث تحلیلی نویسندگان بزرگ حقوقی را هم از منابع مختلف مطالعه می‌کردم تا با مباحث ارتباط برقرار کنم.

منابع مطالعه آزمون کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

برای آزمون کارشناسی ارشد، کتب مرجع نویسندگان برجسته را خواندم؛

برای حقوق مدنی کتاب های دکتر کاتوزیان و امامی و صفائی؛

برای حقوق تجارت کتاب های دکتر اسکینی و ستوده و کاویانی؛

برای آیین دادرسی مدنی کتاب های دکتر شمس؛

برای متون فقه تحریرالروضه و برای متون حقوقی law made simple را خوندم.

بعدها با استفاده از کتب آزمونی مطالب را مرور و جمع‌بندی نهایی را انجام دادم. کتب آزمونی‌ای که مطالعه کردم نیز عبارتند از: شرح مدنی دکتر بیات، حقوق تجارت در نظم حقوقی کنونی دکتر فرحناکیان و آیین دادرسی مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر حیاتی. این منابع را به خاطر شهرتی که داشتند و کیفیتی که خودم در آنها احساس کرده بودم انتخاب کردم.

شیوه مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

برنامه مطالعاتی‌ام به این شکل بود که دروس را با ترتیب خاصی چیده بودم به گونه ای که مطالعه پشت سر هم آنان خسته کننده نباشد ؛ مثلا متون فقه و متون حقوقی را پشت سر هم قرار نم‌یدادم چون در یکی با مطالب به زبان عربی و در دیگری با مطالبی به زبان لاتین سروکار داریم که خواندن پشت سر هم آنان خسته‌کننده خواهد بود.

مراحل مطالعه اولیه، مرور و تست‌زنی مبحث به مبحث، مرور و تست‌زنی جامع و شرکت در آزمون‌های آزمایشی را که برای آمادگی آزمون لازم می‌دانستم پشت سر گذاشتم.

تجربه شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

سوالات آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ مطابق انتظارم بود و من با بررسی سوالات آزمون های سال‌های قبل با سبک و سیاق طراحی سوالات آشنایی پیدا کرده بودم.

خوشبختانه در درس حقوق تجارت و حقوق مدنی به عنوان دورس اصلی و مهم گرایش خصوصی نمره بالایی کسب کردم. در درس آئین دادسی مدنی نتیجه کمی کمتر از حد انتظارم بود چرا که در آزمون های آزمایشی عملکرد بهتری داشتم. در درس متون حقوقی علی‌رغم اینکه می‌توانستم درصد بالاتری کسب کنم به خاطر اینکه زمان خیلی کمی را در آزمون به این درس اختصاص دادم فرصت نشد.

در مقابل، زمان زیادی را صرف پاسخ به سوالات درس متون فقه کردم که شکر خدا نمره خوبی به دست آمد.

دانشگاه انتخابی برای ادامه تحصیل

با توجه به اعلام نتایج نهایی آزمون، در دانشگاه تهران ادامه خواهم داد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا