گزارش مشروح پنجاه و پنجمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

گزارش مشروح پنجاه و پنجمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

یک شنبه ۱۶ آذر۱۳۹۳

دستور اعلام شده برای پنجاه و پنجمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز:

۱- مذاکره با ریاست کل دادگستری استان تهران و معاونین

۲- بررسی اساسنامه مرکز داوری

۳- پرونده های صدور

۴- پرونده های انتقال

۵- چگونگی وصول ۴% صندوق حمایت

۶-  پرونده آقایان عباس صراف صادقی و سید پرویز حسینی

گزارش مشروح پنجاه و پنجمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز – یک شنبه ۱۶ آذر۱۳۹۳

منبع: صفحه دکتر محمد رضا کامیار

نویسنده گزارش: مریم دهقان طرزجانی

جلسه در ساعت ۹:۱۲ دقیقه با حضور آقایان مصباح، محمدنبی، مالکی، دیوسالار، حامدتوسلی، سمامی، احمدی لاکلایه، نجفی توانا، شهبازی نیا، سردار زاده و خانم ضرابی آغاز شد. آقایان کامیار، کریمی، امینی و علیزاده طباطبایی با کمی تأخیر به جلسه ملحق شدند.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای محمد نبی آغاز شد.

نطق پیش از دستور جلسه: .

ابتدا آقای نجفی توانا با عرض تسلیت به آقای مالکی، اشاره نمودند به جلسه ای که در روز قبل با آقای اسماعیلی رئیس دادگستری استان و معاونین قضایی وی به همراه آقای محمد نبی داشتند و بیان نمودند که در جلسه روی حذف بازرسی بدنی وکلا تاکید داشته و بنا شد همراهی وهماهنگی لازم صورت پذیرد و نیز کمیته ای تشکیل شود برای موضوع وکلا و قضات ناسالم، آقای اسماعیلی نیز در جلسه اشاره کردند که رویکرد جدید قوه قضاییه متفاوت شده است و نگاه ها نسبت به گذشته تغییر کرده است. در خصوص لایحه جامع نیز تصریح داشتند که به نظرم برای بعد از عید در مجلس مطرح می گردد.
در مجموع احساس می شود برخوردها بسیار بهتر از گذشته است. اولین جلسه علمی دوره تخصصی را با کمک مرکز علمی کاربردی برگزارکردیم و آموزه هایی در خصوص دیوان عدالت اداری بوده است, ارزیابی مثبت بود و بناشد گواهینامه تخصصی به فراگیران داده شود تا به سمت بحث های تخصصی برویم.

آقای کریمی: درخصوص نقل وانتقالات باید به عرض برسانم نظارت آقای مصباح قوی است ولی به دلیل حرف های مختلف خواهشم این است نقل و انتقالات در سال های اخیر را بازرسان بررسی و رسیدگی کنند، ملاحظه شود نوبت ها و سایر موارد رعایت شده است یا خیر.

آقای نجفی توانا: یک سوال دارم این اشخاصی که حرف و حدیث می زنند خود متقاضی انتقال نبودند؟ قطعا کار کمیسیون و اساسا کاری فاقد ایراد نیست ولیکن من شهادت می دهم کوچکترین تضییع با وجود مدیریت آقای مصباح اعمال نشده است و آقای امینی و سمامی می توانند بازرسی کنند.

آقای سمامی: سه مطلب است. مطلب اول – اول ماموریت اینجانب در خصوص همکارخانم است که به دلیل برخورد زشتی که در دادسرای ناحیه ۴ با ایشان شده بود که طبق گفته وی به شعبه دادیاری مراجعه کرده اند و از مدیر دفتر تقاضایی داشتند و مدیر دفتر برخورد بسیار زشتی داشته و هنگامی که اعمال زشت مدیر دفتر را به دادیار گفته اند دادیار رفتار زشتی کرده ودستور دادند به این خانم دستبد بزنید لذا بنده به دادسرا مراجعه داشتم و ضمن تقدیر و تشکر از سرپرست دادسرا دکتر اسدیان موضوع را مطرح کردم. این برخورد ها گویا با خانواده من شده است و بسیار نادرست می باشد و آقای اسدیان بیان داشت ما از شخص خاطی دفاعی نمی کنیم.

آقای نجفی توانا: علت این برخورد چیست؟

آقای سمامی: خود خانم می گوید من به شعبه رفتم مدیر دفتر با پرخاش برخورد نمود و گفت شما وکیل متهم هستی حق پیگیری حضوری ندارید، بنده از باب نظارت به دادیار مراجعه کردم و ایشان حمایت بلاوجه از مدیر دفتر کرد و با فراخواندن مامور دادسرا مرا دستبند زدند.

آقای نجفی توانا: ممکن است خود شخص توهین کرده باشد.البته تخلف محرز است.

آقای سمامی: بر فرض توهین دادیار به هیچ وجه حق دستبند زدن را ندارد اگر توهین شود باید صورت جلسه شده و ارجاع به شعبه دیگر شود و شعبه رسیدگی کند. قاضی حق دستبند ندارد.
مطلب دوم – در خصوص برخورد با کارآموزان وکالت است، تعدادی از کارآموزان هنگامی که مراجعه می کنند به مجتمع های قضایی از حضورشان دردادگاه امتناع می شود. در کانون به کارآموز گفته می شود باید از پرونده جاری گزارش تهیه کنید ولی در مجتمع نمی گذارند و می گویند از بایگانی پرونده بگیرید و پرونده هایی که رای صادر شده به کارآموز می دهند.
مطلب سوم – متاسفانه برخورد با همکاران است هر بار به مجتمع مراجعه می کنم برخورد بدتر می شود، من به همراهم گوشی نمی برم، وقتی به سربازان می گویم گوشی به همراهم ندارم گویا بدتر لج می کنند و برخوردی بدتر به مراتب انجام می دهند، آقای نجفی توانا شما حق دارید در مقام اعتراض، اعتراض کنید.

آقای نجفی توانا: با آقای لطفی صحبت کردم و توضیح دادم بعضی از شعبات برخورد بد می کنند که این پدیده ای ضدارزشی در جامعه است، به هر حال متاسفانه برنمی تابند یک نهاد مدنی را ولیکن من برای حساسیتی که آقای سمامی دارند متشکرم.

آقای مصباح: در خصوص کار آموزان این مشکل وجود دارد در گذشته هم بوده است، مکاتباتی با رئیس قوه قضاییه انجام شد و اخیرا نیز این مشکل بوده است، به همین دلیل به رئیس قوه قضاییه نامه ای ارسال شد و در متن آن در خصوص این موارد قید شد که شما به وکلا لطف نمی کنید بلکه جزو وظایف شما است. بنده خودم اوایل کارم هیچ کس مرا نمی شناختم ولی حرمتم در دادگستری بیشتر لحاظ می شد، امروز متاسفانه چه کارآموز چه وکیل امنیت شغلی ندارند.

آقای حامد توسلی: ابتدا تسلیت می گویم به آقای مالکی و بحث دیگر بیمه sos است به نظرم باید با دیگر بیمه ها قرار داد ببندیم تا بهتر بتوانیم همکار مریض را یاری کنیم، به واقع بررسی کنید بیمه ها را وامتیازات را تطبیق بدهید.

آقای امینی: متاسفانه وظیفه صندوق حمایت است.

آقای نجفی توانا: پیگیری شود.

آقای احمدی لاکلایه: در خصوص کمیسیون تسخیری چرا ما نباید یک نفر را که با قوه قضاییه ارتباط و تعامل دارد داشته باشیم که برود آنجا و در مورد همکارانی که از سال ۸۸ کار تسخیری کردند وهیچ مطالباتی نداشته اند، وصول مطالبات نمایند.

آقای امینی: در مورد نطق پیش از دستور استدعا دارم مطالب را تا ساعت ۱۰ نهایتا به اتمام برسانیم وحتی اگر از نیم ساعت رد کردیم یک جایی قطع شود و اگر اشخاصی باقی ماندند به نوبت درپیش از دستور جلسه بعد مطالبشان بررسی شود .
در مورد بازدید بدنی و مشکلاتی این چنینی باید بگویم صرف نظراز هیات رئیسه همه اعضا مسول هستند و باید راهکار بدهیم، منتظر نمانیم. در مورد بحث آقای کریمی راجع به بعضی ازحرف ها درمورد کمیسیون نقل و انتقالات لازم به عرض است که درهفته پیش راجع به غیبت های مکرر و طولانی خیلی از اعضا بحث کردیم که دراین جلسه این شبهه از سوی آقای کریمی مطرح شد که اصل این پیشنهاد بسیار عالی است ولی استدعا داریم که اسم ببرند ونام وشرایط راذکر کنند درکلی گویی احتمال انتقام و متهم ساختن بی اساس مطرح است.
ثانیا تمام تصمیمات کمیسیون چه دردوره قبل و چه در دوره حاضر به اتفاق آرا صادر می شد و به اتفاق آرا در هیات مدیره مطرح و تصویب می شد تبعا از آذر ماه ۱۳۹۲ که کمیسیون منحل شد باید از عملکرد هیات مدیره بحث کرد نه کمیسیون، این کمیسیون همواره آماده هرگونه بازرسی توسط هریک از اعضا هیات مدیره است. اگراعضا به وظایف خود از جمله حداقل وظایف حضور در جلسات توجه کنند و یا توجه می کردند تمام تصمیمات کمیسیون در جلسات هیات مدیره قرائت می شود و حتی در مقابل برخی از نامه های مکرر برخی از اعضا هیات مدیره مقاومت کردیم حتی اگراین نامه ازهمکارعزیز ما آقای دکتر کریمی (به عنوان مثال) هم بوده باشد.
از بازرس محترم آقای آقای سمامی انتظار داریم مثل سایر موارد با دقت و پشتکار مستمر خود اقدام نمایند. کمیسیون درش باز است هم به روی بازرس و هم به روی همه اعضا.

آقای احمدی لاکلایه: تسلیت میگم به آقای مالکی و روز دانشجو مبارک و انشا الله دانشجویان همیشه پر نشاط باشند. بحث بنده هم بیمه sos است مهم آن است که امتیازات فراوان است. ولیکن صندوق حمایت جدا ثبت نام می کند کانون جدا ثبت نام می‌کند. در حال حاضر کسی که آنجا ثبت نام کرده شکایت دارد ما الان کمسیون رفاه داریم یکی از دوستان بروند این مطلب را جمع بندی کنند.

آقای نجفی توانا: با گزارش آقای احمدی آقای حامد توسلی گزارش جامع تهیه نمایید.

آقای محمد نبی: ما به جهت بخشنامه آقای ادب (رئیس ثبت شرکت ها) روز جلسه ی دو ساعت و نیمه باایشان داشتیم و مباحث مختلفی مطرح شد، مشکلاتی که ایشان از دوسال پیش نامه نگاری کرده بودند و کسی پاسخ نداده است. ایشان متاسفانه مدارک متعددی از وکلا ی جوان ما آورد که به عنوان مثال خود وکیل تمبر کانون را روی وکالتنامه الصاق کرده است، دو بحث پیش رو داریم:
اول بحث تفاهم نامه کار آفرینی است، بتوان با مذاکرات برای ثبت شرکت ها به شکلی اجرایی نمود که برای کار ثبت شرکت ها حتما باید امور خود را با یک وکیل انجام دهند و پیشنهاد شد یک نفر بازرس برای بررسی این وضعیت که علیه وکلای مطرح شده برود.

آقای کریمی: تشکر می کنم از آقای سمامی، اگر برای حمایت از همکارمان انتقاد نکنیم روز به روز وضعیت بدتر می شود.

آقای کریمی، مالکی و شهبازی نیا در طی نامه ای درخواست بررسی در خصوص نقل و انتقالات انجام شده را داشتند.

آقای سمامی: به نظرم واقعا لازم نیست در این دوره من در جریان موارد به صورت دقیق هستم. جای کوچکترین موردی نیست و کاملا منطقی پیش می رود، من به نظرم احتیاجی ندارد من مخالف هستم.

آقای دیو سالار و امینی پیشنهاد کردند خود آقای کریمی به همراه بازرسان ضمیمه گردد.

آقای نجفی توانا: تا به امروز همه چی قانونی بوده است و به قانون عمل شده است.

آقای کریمی: گزارش شفاف می خواهیم و بازرس صلاحیت دارد برای همه امور کانون بازرسی کند.

در نهایت با رای گیری آقای نجفی توانا تصویب شد در خصوص نقل وانتقالات برای یک دوره یک ساله تحقیق و بازرسی و ارائه گزارش انجام بگیرد.

آقای امینی: پیشنهاد من این است که آقای سمامی در این خصوص رسیدگی و خواهشمندم آقایان سردار زاده و کامیار به ایشان ضم شوند. آقای کامیار خوب است و مورد قبول جامعه وکالت است.

آقای کریمی: بنده نیزموافقم آقای کامیار مورد قبول جامعه وکالت است ما باید مسائل را مطرح و حل کنیم و رو در رو باید مسائل را مطرح کنیم.

نهایتا آقای کامیار به عنوان مسول انجام تحقیق به اتفاق آرا انتخاب شد.

آقای کریمی ساعت ۱۰:۳۰ جلسه را ترک نمودند.

سپس آقای کامیار گزارش جلسه قبل را قرائت نمودند و آقای نجفی توانا پیشنهاد نمودند دستور اول در مورد گزارش مذاکره با رئیس دادگستری استان است که ابتدای جلسه توسط اقای نجفی توانا صحبت با آقای اسماعیلی رئیس دادگستری استان و لطفی رئیس دادگاه تجدید نظر و ضیایی معاون حفاظت اطلاعات شرح داده شد.

دستور دوم: بررسی اساسنامه مرکز داوری

در خصوص دستور بررسی اساسنامه مرکز داوری آقای دکتر کامیار فرمودند نظر به اینکه هیات مدیره ماموریتی به گروهی سه نفره متشکل از آقای امینی و شهبازی نیا واینجانب برای ارائه پیشنهادات در خصوص اساسنامه داده است و در گزارش کتبی هم تقدیم شده به عرض می رساند به نظر اینجانبان داوری موسسه ای غیر تجاری و مستقل است و پیشنهاد می شود مرکز داوری موسسه مستقل غیر تجاری باشد و ثبت شود وآقای شهبازی نیا نیز در این راستا تاکید کردند که در هیچ کجای دنیا مرکز داوری شما پیدا نمی کنید که وابسته باشد. در کشور چین که پایگاه اصلی داوری است پس از حذف وابستگی اهمیت پیدا کرد. این مرکز داوری کانون پتانسیل این را دارد که بزرگترین مرکز داوری باشد. بنابراین باید درسایز بزرگ ببینیم. دکتر امینی نیز با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید براستقلال نمودند.

آقای کامیار: افراد دنبال بی طرفی هستند و مراکز داوری وابسته مورد اقبال قرارنمی گیرد.

آقایان مصباح و نجفی توانا بر این دیدگاه بودند که ممکن است شخصیت حقوقی مستقل سبب منفک شدن آن مرکز از کانون گردد و داوری از کانون خارج گردد و نهایت آقای نجفی توانا پیشنهاد دادند آقایان شهبازی نیا و کامیار و مصباح اساسنامه را با توجه به دو نکته و هدف، شامل کیفیت اعطای استقلال شخصیت حقوقی به این نهاد و لحاظ دغدغه ها و اعتبار قانونی و مدیریتی غیر مستقیم کانون، حداکثر ظرف مهلت دوهفته بررسی نمایند که این پیشنهاد تصویب شد.

دستورسوم: چگونگی وصول ۴% سهم صندوق

آقای محمدنبی: طبق قانون صندوق حمایت، سهم وکیل بیمه شده ۸%است و سهم کانون وکلا ۴% که همه ماهه باید پرداخت شود و متاسفانه علی رغم هزینه های موجود برای کانون پرداخت این ۴٪ هزینه مضاعف و سنگینی ایجاد کرده است که نیازبه پیگیری دارد، باید در اسکودا و خود کانون این جزو دستور کار قرار بگیرد. کارگروه تخصصی اصلاح اساسنامه صندوق یکی از موضوعات مورد بحث را کیفیت سهم ۴% کانون ها قرارداده است و پس از آن مجمع عمومی فوق العاده صندوق باید تشکیل شود و مصوبه نیاز است نهایتا به هیات دولت برای تصویب داده شود.

آقای مالکی: کانون وکلا کارفرما نیست که ۴٪ را بپردازد ما کارمان ارایه خدمات عمومی است .

آقای نجفی توانا: در تمام دنیا دولت به کانون ها کمک می کند، من در کنفرانس اخیری که راجع به مسایل کانون وکلا در فرانسه برگزار شد دیدم که وزیر دادگستری به خاطر کم کردن کمک هایش مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

در نهایت مقرر شد موضوع در مجمع صندوق پیگیری شود.

جلسه درساعت ۱۱:۴۵ برای نماز تعطیل و سپس به صورت غیر علنی ادامه و ساعت۱۳:۴۰ پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا