گزارش مشروح سی و یکمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

گزارش مشروح سی و یکمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

منبع: صفحۀ دکتر محمد رضا کامیار، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

تهیه و تنظیم: ژینوس شریف رازی

جلسه مورخ ۲۸ مرداد ۹۳ هیات مدیره بعد از تلاوت قرآن توسط آقای دکتر محمد نبی در ساعت ۹.۲۰ با حضور آقای دکتر نجفی.اقای جندقی دکتر محمد نبی اقای فرض پور. اقای دیوسالار دکتر شهبازی نیا اقای سمامی. آقای دکتر کامیار و آقای حامد توسلی تشکیل گردید. در ابتدای جلسه اقای دکتر نجفی توانا علت تاخیر در تشکیل جلسه را انتظار برای رسیدن به حد نصاب اعلام کرد ند و از اینکه اعضا در آخرین جلسه قبل از تعطیلات شرکت نمودند تشکر نمودند وسپس آقای نجفی توانا اعلام کردند با توجه به اینکه آقای جندقی قصد بیان مطالبی در نطق پیش از دستور را دارند جلسه غیر علنی باشد.
ساعت ده جلسه علنی گردید. دکتر شهبازی نیا ساعت ده در جلسه حاضر شدند.آقای دکتر کامیار صورتجلسه ی قبل (جلسه ی ۳۰ ام) را قرائت کردند.سپس نامه ی اسکودا در خصوص مجمع عمومی و همایش سراسری کانونهای وکلا توسط آقای دکتر نجفی توانا مطرح شد.ایشان اظهار کردند برگزاری این همایش ها بسیار هزینه در بردارد که با نتایج حاصله از آن ها متناسب نیست.آقای جندقی اظهار کردند من هم موافقم وپیشنهاد من هم این بود که سالی یکبار برگزار شود اما نظر سایر کانون ها این بود که برگزاری همایش انعکاس بیرونی دارد و بهتره زود به زود برگزار شود. آقای محمد نبی پیشنهاد دادند از اسکودا و سایر کانون ها بخواهیم این موضوع را در دستور کار قرار دهند .آقای فرض پور بیان کردند من موافق همایش ۶ ماه یکبار بودم یادم می آید کانون گیلان نوبت برگزاری اش بود و سواحل زیبا کنار را انتخاب کردند و حدود پنج شش میلیون آن زمان هزینه اش شد در طول سه الی ۴ سال من موافق این طرح بودم چون کانون ها در حال شکل گیری بودند و هر ده سال نوبت یک کانون می شد اما باید بر اساس مقتضیات زمان عمل کنیم امروز هزینه های رفت و آمد،هتل و …خیلی گران شده و بهتره ۶ ماه یکبار برگزار شد.
دکتر شهبازی نیا: بحث سالی یکبار در اسکودا مطرح شد. عده ی بیشتری از کانون های شهرستان مخالف بودند ولی کارآیی این همایش ها اینقدر کم است که برگزاری سالی یکبار آن هم زیاد است باید یک راه بینا بین انتخاب کنیم مثلا همایش روسای کانونها بشود و اجلاس عمومی اعضای کانون ها را دوسال یکبار برای انتخاب اعضای هیات رئیسه برگزار کنیم بهتره به این ترتیب ۲۲ رئیس کانون بهتر و کم هزینه تر می توانند تصمیم بگیرند و بیشتر جمع شوند.
آقای دکتر نجفی توانا خطاب به آقای شهبازی نیا اظهار داشتند که پیشنهادتان را کتبی کنید
ساعت ۱۰.۳۰ آقای دیوسالار در جلسه حضور یافتند.
نجفی توانا: موافق هستید نامه ای بنویسیم و معضلات توسط شورای اجرایی بررسی شود همایش فقط با سران کانون برگزار شود و دوسال یکبار هم مجمع عمومی برگزار شود که این موضوع به اتفاق آرا تصویب شد.و مقرر شد تا اجلاس کرمان نامه مربوطه ارائه شود. چون موضوع اجلاس کرمان اصلاح اساسنامه است.
دستور بعد
دکتر نجفی توانا: در مورد تعداد پذیرش کارآموزان ازمون امسال با استفتایی که از اقایان جندقی و کشاورز کردم گفتند هرچه تعداد کارآموزان کمتر باشد بهتر است . در جلسه سه نفره اقای اسماعیلی رئیس کل دادگستری و آقای موحدی رئیس دادگاه انقلاب حضور داشتند. در کنار موضوع اصلی بحث بازرسی بدنی وکلا مطرح شد قرار شد کمیته ای برای ان تشکیل شود آقای اسماعیلی خیلی با وسعت نظر برخورد کردند راجع به پوشش وکلا هم صحبت شد من هم گفتم نظر من هم این است که وکیل باید لباس وزین بپوشد و احتمالا مصوب خواهیم کرد که همکاران لباس فرم بپوشند به شرط اینکه اتاقی باشد که بتوانند لباس خود را تعویض نمایند . در خصوص تعداد کارآموزان توجیهات را مطرح کردم و اقای اسماعیلی هم پذیرفت کم کنیم لذا ۱۰۰۰ نفر تصویب کردند به شرط آنکه ۱/۳ آن را برای تهران و مابقی برای سایر استان ها باشندلذا تعداد کارآموزان ۱۰۰۰ نفر شد.
آقای سمامی: من مخالفم. چون ما مصوبه داشتیم مصوبه ما این بود از ۱۲۰۰ شروع می کنیم تا ۱۴۰۰ حداکثر که خلافش عمل شده . مخالفت دوم من این است که منطقا اگر سال قبل ۱۲۵۰ تا کارآموز گرفتیم با این همه افزایش لیسانس حقوق باید ۱۳۰۰ می گرفتیم. ما تمام مشکلات ۱۸۷، قانون لایحه جامع و همه و همه به خاطر برخوردهای قدیم بوده که ما نیروی کمتر گرفتیم لذا من مخالفم.
آقای فرض پور: ما تصویب نکردیم تبادل نظر کردیم تصویب زمانی معتبره که کمیته سه نفره تصویب کرده باشه.
آقای جندقی: نقش قانونی را کمیته سه نفره دارد در ضمن تصمیمات کانون نقشی در تشکیل ماده ۱۸۷ نداشته است ۱۶ سال کانون تعطیل بوده و هیچ نیرویی نگرفته و ۱۸۷ هم بوجود نیامد ما مسئول کاریابی نیستیم. ما دروازه ها را نبستیم لطفا اینطور نگویید.
آقای حامد توسلی: من هم با آقای سمامی موافقم چون در جلسه هیات مدیره بحث شده بعد رفتید مشورت گرفتید و به ۱۰۰۰ نفر تقلیل دادید.
دکتر کامیار: من شنیده ام برخورد کانون وکلا با برخی از متقاضیان مثل خانم بداغی، دکتر میر محمد صادقی، دکتر عرفانی و امثالهم باعث شکل گیری ماده ۱۸۷ بوده است آما آقای جندقی بهتر می دانند لطفا اگر اشتباه شنیده ام اصلاح نمایید.
دکتر محمد نبی،: مشکل ما اینست که دانشگاههای حقوق در جاهای دور تشکیل شده که حاصل آن افزایش تعداد فارغ التحصیلان است ما باید با وزارت علوم هم وارد مذاکره شویم.
دکتر نجفی توانا: من هم علاقمندم که همه ی جوانان بیایند اما توجه داشته باشید بعضی از وکلا بی کارند.ما هیات مدیره وکلا هستیم هیات مدیره لیسانسیه های حقوق نیستیم و تامین کار هم از وظایف ماست.با انتقالی ها وقضات و ……سالی ۲۰۰۰ نفر وکیل جدید می شود.برای برگزاری سخنرانی کارآموزان جا برای ۱۲۰۰ نفر نداریم .۱۰ میلیون هزینه برگزاری هر جلسه سخنرانی می شود.
آقای سمامی: در خصوص ماده ۱۸۷ من قصد نداشتم بگویم تمام تقصیربه عهده کانون است .
آقای جندقی: آقای سمامی تعداد کارآموزان را فقط کمیته می تواند تعیین کند و نمی توان اعتراض کرد.وکیل سرپرست هم کم داریم دادگاهها هم معترضند که نمی توانند کارآموزان را بپذیرند بس که زیادند. صحبت دکتر کامیار در مورد دکتر میر محمد صادقی را تایید می کنم ایشان تقاضای پروانه کردند خیلی طول کشید تاقانون کیفیت تصویب شد و در حق ایشان ظلم شد اما در دوران فترت بود و ربطی به ما نداشت.
آقای دیوسالار: تصمیم ما مشورتی بود.
دکتر کامیار: از نظر شخصی من دوست دارم تعداد بیشتری کارآموز بگیریم.اما در جلسه قبل هیات مدیره نظرمون این بوده که قوه دوست دارد بیشتر بگیریم لذا از ١٢۵٠ نفر سال قبل دفاع کنیم جو حاکم بر جلسه این بود که تعداد کمتری بگیریم و ما کف را تعیین کردیم
آقای توسلی: انتظار من این بود که رئیس از ۱۲۵۰ دفاع می کردید.
دکتر محمد نبی: ۱ ماه و نیم است معاونت آموزش قبول نمی کند کارآموزان را توزیع کند رئیس دادگاه تجدید نظر هم گفته بود .مشکل اصلی عدم فضای کافی برای آموزش است. دکتر نجفی توانا: مسول وکلای بیکار وزارت علوم است. اگر موافق باشید در خصوص استان هاو تقسیم بندی اقای فرض پور را مسوول ارایه پیشنهاد کنیم کهً انجام دهند.
دستور بعد
آقای دکتر نجفی توانا نامه ی گروه جامع وکلای دادگستری یزد در خصوص وکالت اتفاقی را قرائت کردند و خلاصه آنکه در نامه آمده که هیات مدیره بر اساس مصوبه ۲۰/۱۰/۹۰ به ما اختیاراتی برای معاضدت و وکالت اتفاقی داده است حال سئوال این است که ما آیا اجازه اخذ مبلغ مندرج در ان خصوص را داریم و تعیین مبلغ ؟
آقای جندقی: وکلای یزد اصرار داشتند که زیر نظر کانون مرکز باشند به همین دلیل گروه جامع وکلای یزد را تشکیل دادند که اختیاراتی بهشون تفویض شد اما پول باید به حساب کانون واریز شود.
دکتر کامیار: در مورد تفویض مدیریت که قایم به شخص است سوال این است که ایا می شود این اختیار را تفویض کرد؟به نظرم این تفویض اختیار قانونی نیست.
دکتر نجفی توانا: این تفویض اختیار با عنایت به شخصی بودن نمایندگی هیات مدیره جای بحث دارد و من هم مردد هستم لذا بحث کنیم تا به نتیجه برسیم.
آقای شهبازی نیا : بهتره که بطور منظم به استانهاسرکشی کنیم و اگر جلسه واسشون بذاریم خوبه.
دکتر کامیار: سالی یکبار جلسه هیات مدیره را در استان ها ی عضومون برگزار کنیم.
آقای محمد نبی: طرحی داریم برای بندرعباس یزد سمنان شاهرود و … سفر ها را انجام می دهیم و جلسه می گزاریم . در بحث تفویض مدیریت به اشخاص بنظرم اشکال ندارد در بحث پول مهم است که باید وجه به اینجا منتقل شود.
نهایتا چنین مقرر شد که در مورد وکالت اتفاقی بر اساس میزان دریافتی کانون مرکز یزد هم اخذ وجه کنند و به حساب کانون واریز نمایند.
سپس آقای دکتر نجفی توانا دستور بعدی را قرائت کرد که یکی از اعضای هیات مدیره(آقای سمامی) با اخذ امضای ۵ نفر از سایر اعضا تقاضای تشکیل کمیسیون رفاه را داشتند.
دکتر توانا : به نظر من تشکیل این کمیسیون توقع زیادی ایجاد می کند بنابراین باید حدود و ثغور آن تعیین شود تا جنبه ی عملی پیدا کند تا تبلیغات.
آقای سمامی: این پیشنهاد من است قصد من این است که با ایجاد کمیسیون رفاه کمک به وکلا شود احساس کردم همه ی ارگان ها یه کمیسیون رفاه دارند ما همه جور کمیسیون داریم اما کمیسیون رفاه می تواند خیلی کارها انجام دهد انعقاد قرارداد با خیلی ارگان ها ، بیمارستان ها هتل لیزینگ….
دکتر نجفی توانا: تعیین کنید این کمیسیون چه تکالیفی دارد؟
آقای سمامی: وقتی کمیسیون رفاه را شکل دهیم کمیسیون قادر است وظایف خود را تعیین کند قصد این است که با توجه به موضوعات رفاهی و حجم زیاد وکلا از این منفعت استفاده کنند و هزینه هایشان
پایین بیاید.
دکتر شهبازی نیا: من با این پیشنهاد موافقم در دوره قبل کمیسیون کارآفرینی را پیشنهاد دادم ولی رفاه و کارافرینی تصویب شد لذا اصل آن تصویب شده است کن کانون های وکلای دنیا را بررسی کردم و دیدم خیلی از کانون ها هم کمیسیون کارآفرینی دارند هم رفاه. جای کار دارد مثلا من بررسی کردم ۱۸۰ شهرک صنعتی داریم اگر کانون وکلا قرارداد ببنده با اداره شهرک صنعتی فضایی فراهم شود تا وکلا در شهرک ها حاضر شوند و خدمات ارائه کنند و درآمد کسب نمایند. در مورد رفاه مثلا کانون وکلای شیکاگو سالی ۴۰۰الی ۵۰۰ برنامه می گذارد و با هتلها قرارداد می بندد یا بانک ها . بدون تعهد مالی برای کانون.اما برای این کمیسیون به کادر اداری احتیاج است نه وکیل.
آقای جندقی: ضمن اعلام موافقت با این پیشنهاد مجبورم جلسه را ترک کنم. اقای جندقی ساعت ۱۱.۴۵ جلسه را ترک کردند.
آقای دکتر نجفی توانا: آقای شهبازی لطفا سابقه را ارزیابی کنید و آیین نامه ی آن را اصلاح کنید.
آقای دکتر محمد نبی: پیشنهاد خوبی است در مورد کانون های جهان مطالبی را گفته اند ما هنوز نتوانستیم تصمیم بگیریم اسپانسر بگیریم یا نه . در آمریکا خود شرکت ها می آیند پیشنهاد می دهند لذا می توانیم هرنوع ارائه خدمات را پذیرا باشیم به کمیسیون اجازه بدهیم از منابع مالی شرکت ها با مصوبه هیات مدیره استفاده کنیم.
آقای سمامی: از دکتر شهبازی نیا تشکر می کنم چون این کمیسیون کارآفرینی تشکیل شده فقط باید اعضایش انتخاب شود اما من خواهشم تشکیل کمیسیون رفاه است اما من خودم حاضرم تمام عیار کار کنم من دوست دارم در این کمیسیون رفاه انتخاب شوم تا کاری بکنیم تا سرمان را بلند کنیم که برای معیشت وکلا کاری کردیم.
آقای نجفی:اگر تصویب شد شما آیین نامه اش را بنویسید چون نامه ی تان روشن نیست. آقای فرض پور: کمیسیون رفاه بسیار گسترده است ما تعاونی مسکن داشته ایم. یه دوره ای کارهایی می کردند.در گیری ایجاد شد تعاونی جدیدی تشکیل شد اما هیچ نتیجه ای عاید نشد. در مورد زمین هم باز به نتیجه نرسیدیم.بالاخره کمیسیون رفاه توقع کاذب ایجاد می کند و باعث دلسردی مضاعف می شود. اگر قرار است این کار را انجام دهیم باید فکر شود.
آقای توسلی: آقای شهبازی نیا و سمامی آیین نامه را تنظیم کنند.
آقای دیوسالار: کانون وکلا در موقعیتی نیست که کارآفرینی کند این کارآفرینی همیشه شعار انتخاباتی بوده است.
سپس رای گیری و به اتفاق ارا تصویب شد راجع به وظایف و اختیارات کمیسیون رفاه آقای سمامی و شهبازی بررسی کنند و بعدا تصمیم گیری شود.
سپس جلسه به علت بررسی پرونده های صدور پروانه غیر علنی گردید و ساعت ۱۲.۴۵ خاتمه یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا