پلیس افتخاری فعالیت خود را آغاز کرد

سردار مهری، رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی

پلیس افتخاری فعالیت خود را آغاز کرد

سردار مهری، رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در حاشیه دومین گردهمایی فرماندهان و کارکنان یگان‌های حفاظت دستگاه‌های دولتی در جمع خبرنگاران گفت: پلیس افتخاری از امروز پلیس افتخاری از امروز در کنار سایر پلیس‌ها در حوزه‌ کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و پلیش پیشگیری نقش خود را ایفا می‌کنند نقش خود را ایفا می‌کنند و به عنوان یک مشارکت مردمی در کشور محسوب می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر چگونگی جذب پلیس افتخاری گفت: بر اساس قانون استخدامی نیروی انتظامی می‌توان از میان مردم پلیس افتخاری را استخدام کند.

این حرکت حرکتی کاملا مردمی است و افرادی در سطح جامعه به صورت داوطلبانه تحت عنوان پلیس افتخاری به خدمت پلیس درمی‌آیند و برای آنها برنامه‌های آموزشی اجرا می‌شود و سازماندهی می‌شوند. همچنین آنها با پلیس شهرشان و محله‌اشان ارتباط برقرار می‌کنند و نقش آنها بیشتر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

http://img7.irna.ir/1393/13930102/81096414/81096414-5584118.jpg

پیش از این سردار سرتیپ محمدتقی عصار، معاون نیروی انسانی نیروی انتظامی از بکارگیری ۱۵ هزار پلیس افتخاری در ۱۵ استان کشور و در ۳ یگان استراتژیک نیروی انتظامی خبر داده بود.

به گزارش خبرنگارواحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ محمدتقی عصار در نشست خبری گفته بود: پلیس‌های افتخاری به موجب قانون مقررات استخدامی نیروی انتظامی در استانهای مازندران، اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، فرماندهی انتظامی غرب و شرق تهران، البرز، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، خوزستان و همچنین در پلیسهای فتا فرمانده یگانهای ویژه و فرمانده مرزبانی بکارگیری شده اند.

وی افزود: پلیس افتخاری افرادی هستند که به شکل داوطلبانه به نیروی انتظامی کمک می کنند.

سردار عصار با بیان اینکه در ابتدای اجرای این طرح هستیم، گفت: در این طرح به شکل نمونه و آزمایشی از امکانات موجود پلیس استفاده می شود تا در آینده فراگیر و گسترده شود.

وی افزود: از پلیس افتخاری در بخش های پیشگیری انتظامی نیز استفاده می شود.

سردار عصار با بیان اینکه تعداد پلیس های افتخاری در آینده به ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت، گفت: این افراد به شکل پاره وقت در ماموریت های خاص حضور خواهند داشت و همه آحاد مردم اعم از نوجوانان و حتی بازنشستگان در سایر نهادها و وزارتخانه ها می توانند در این طرح شرکت کنند.

معاون نیروی انسانی ناجا در مورد حقوق و مزایای پلیس افتخاری افزود: به این افراد به نوعی پاداش داده می شود و حقوق ماهیانه ثابت و مستمر ندارند.

سردار عصار با اشاره به اینکه پلیس افتخاری ازهمه تجهیزات، امکانات و اختیارات سایر کارکنان نیروی انتظامی برخوردار هستند، گفت: از پلیس افتخاری در طرح سالم سازی دریا استفاده می شود و در صورتیکه مجرمی را دیدند، اختیار دستگیری وی را دارند.

وی با بیان اینکه به موجب قانون مقررات استخدامی نیروی انتظامی، در حال حاضر مجوز جذب پلیس افتخاری را داریم گفت: در این پلیس، افرادی که به صورت داوطلبانه به کمک نیروی انتظامی می‌شتابند جذب می‌شوند.

سردار عصار با بیان اینکه همه آحاد مردم می‌توانند در صورت علاقه جذب پلیس افتخاری شوند ، گفت: روابط استخدامی بین این افراد و ناجا وجود ندارد و این افراد تنها در مواقع و ماموریت‌های خاص به کار گرفته می‌شوند.

وی افزود: ۲۰ درصد افراد جذب شده، زنان هستند.

عصارگفت: این افراد لباس مخصوص به تن کرده و در ماموریتها متناسب با آموزش‌های اخذ شده، تجهیزات پلیسی به آنها داده خواهد شد و یک پلیس هستند و مانند عناصر پلیس، ناجا در قبال عملکرد آنها پاسخگو خواهد بود.

وی در مورد ضابطیت قضایی پلیس‌های افتخاری نیز گفت: این افراد آموزش خواهند دید و متناسب با ماموریت‌هایشان به آنها تجهیزات و اختیارات لازم داده خواهد شد.

عصار در مورد گزینش این افراد نیز گفت: این افراد در صورت علاقه می‌توانند به دفاتر جذب پلیس در استان‌ها و شهرستان‌ها مراجعه کنند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و گزینش جذب پلیس افتخاری می‌شوند که دستورالعمل هفت‌گانه‌ای برای آنها پیش‌بینی شده است.

وی در مورد اجرای نظام ترفیع در پلیس افتخاری نیز با بیان اینکه نظام ترفیع و درجه شامل حال پلیس‌های افتخاری نمی‌شود، گفت: ‌در حال حاضر دو سطح یک و ویژه برای پلیس‌های افتخاری درنظر گرفته شده است که در حال تدوین شرایط ورود پلیس‌های افتخاری از سطح یک به ویژه هستیم.

وی با بیان اینکه پلیس‌های افتخاری بیمه لحظه ‌ای هستند، گفت: این افراد تا زمانی که در حال اجرای ماموریت‌های پلیس هستند تحت پوشش بیمه‌ای ناجا قرار دارند و حتی برای شهادت و یا مجروح شدن آنان نیز همانند کارکنان پلیس پیش‌بینی‌های لازم اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه شرایط سنی ۱۸ سال به بالا برای ورود به پلیس افتخاری لازم است، گفت: از وزیر تا مردم عادی می‌توانند عضو پلیس افتخاری شده و تمهیداتی اندیشیده شده است که جوانانی که سربازی نرفته‌اند این دوره آموزشی برای آنها لحاظ شود و حتی در استان محل سکونتشان خدمت خود را بگذرانند.

‌تبصره ۳ مادۀ ۲۳ قانون استخدامی نیروی انتظامی مصوب ۱۳۸۲ با اصلاحات بعدی: "نیروی انتظامی به منظور بهره‌گیری از مشارکتهای مردمی در تحکیم و‌توسعه نظم و امنیت اجتماعی می‌تواند عده‌ای را به عنوان پلیس افتخاری از بین افراد‌داوطلب واجد صلاحیت، انتخاب و پس از آموزش و سازماندهی لازم، با عناوینی چون‌پلیس محلی به کار گیرد.
‌چگونگی اجرای این تبصره به موجب آئین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط نیروی‌انتظامی با هماهنگی وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و از طریق‌ستاد کل به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد."

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا