واکنش معاونت حقوقی قوه قضاییه به بیانیه هیات عمومی اسکودا: آیین نامه لایحه قانون استقلال،‌لازم‌الاجراست

پایگاه خبری اختبار- قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در واکنش به بیانیه هیات عمومی اسکودا که  آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را مغایر با قانون و ناقض استقلال کانون‌ها دانسته بودند، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش اختبار به نقل از ایرنا، قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه اعلام کرد: در پی تصویب و ابلاغ «آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری»، مراتب لازم الاجرا بودن این آیین نامه به کانون‌های وکلا، مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه و مراجع قضایی کشور ابلاغ شد.

این آیین نامه در اجرای سیاست‌های کلی امنیت قضایی مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ با اصلاحات بعدی‌، و بنا به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری در ۱۶۴ ماده تهیه و تدوین شده و بر اساس ماده ۱۶۳این مقرره، در اجرای مواد ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۱ و ۲۶ لایحه استقلال، معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه  مأمور هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آن است.

با اجرایی شدن آیین نامه اخیرالتصویب، «آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۴» و«آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب۱۳۸۸» از تاریخ (۱۴۰۰/۴/۲) نسخ می‌شود.

علاوه بر نسخ آیین نامه‌های مذکور،‌ «نظامنامه وکالت مصوب ۱۳۱۶» نیز در موارد مغایر، در پی ابلاغ و اجرایی شدن «آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» مصوب ۱۴۰۰/۴/۲، ملغی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. وکالت اصلا نیازی به ازمون نداره بلکه به تجربه و مهارت نیاز داره فردی که ندونه فرق دادخواست با درخواست یا چه موضوعی طرح دعوا کنه برنده تره وکیل نیست با خوندن کتب مختلف هیچ وقت به این تجارب و مهارتا نمیرسید وقتی ورود پیدا نشده به یک جلسه دادگاه و یا حتی مهارت نوشتن ندارن بهتره کانون و قوه قضاییه ازمونو برای وکالت لغو کنن عوضش دوره کاراموزی افزایش تا فرد پخته بدن بیرون نه تنها وکالت قضاوت هم خیلی از قضات ما متاسفانه راحت میتونم بگم به روز نیستن

  2. آفرین بر قوه قضائیه مقتدر و قانونمدار . بیش از ۷۰ درصد از این آئین نامه به پیشنهاد کانون های وکلا بوده و متاسفانه این کانون ها اینقدر یک جانبه گرا هستند و به فکر منافع صنفی خود می باشند که حتی حاضر نیستند این ۳۰ درصد نظرات قوه قضائیه را هم تحمل کنند و بر نمی تابند نظری غیر از نظرات خودشان باشد . متاسفانه کانون های وکلا از چندین سال پیش نشان داده اند که برنامه های مدونی برای آینده جامعه وکالت و فارغ التحصیلان حقوق و تخصصی کردن امر وکالت ندارند . حال آنکه در اغلب کشورهای جهان و نظام های حقوقی خدمات وکالت به صورت بسیار تخصصی به شهروندان ارائه می شود . امید است با هماهنگی های قوه محترم قضائیه کاستی های وارد بر وکالت جامه عمل بپوشد . انشالله .

  3. با سلام
    یه مورد :( مراتب لازم الاجرا بودن این آیین‌نامه به کانون‌های وکلا، مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه و مراجع قضایی کشور ابلاغ شد.)
    مرکز وکلا هم آیا مشمول آیین نامه میشود ؟ در حالی که در آن هیچ اشاره ایی به این نهاد نشده است .
    با توجه به عدم اطلاع رسانی و نزدیک شدن زمان آزمون خواهش میکنم اعلام نمایید.

    1. سلام
      بحث آزمون ربطی به مرکز وکلا نداره
      تنها موردی که در آیین نامه به این مرکز اشاره شده این ماده است:

      ماده ۱۴۸- حکم محکومیت در کانونی اجرا می‌شود که صادرکننده حکم است. درصورتی‌که وکیل محکوم‌علیه عضو کانون دیگری باشد، رونوشت حکم به کانون متبوع وکیل ارسال می‌شود. رونوشت حکم محرومیت دائم یا ابطال پروانه به کلیه کانون‌ها و مرکز وکلا، مشاوران و کارشناسان قوه قضاییه ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا