هم لایحه دولت و هم لایحه قوه قضاییه برای مجلس در حد پیشنهاد است

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی :

هم لایحه دولت و هم لایحه قوه قضاییه برای مجلس در حد پیشنهاد است

مجلس علاوه بر لایحه دولت و قوه قضاییه، نظرات کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناسان مستقل، وکلای کانون وکلا و مشاوران مرکز مشاوران قوه قضاییه را لحاظ خواهد کرد

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: مجلس در بررسی لایحه جامع وکالت، نظرات قوه قضاییه، دولت و همه صاحب نظران را مورد توجه قرار خواهد داد تا در نهایت این لایحه با توجه به مصالح کشور به یک قانون قوی و محکم تبدیل شود.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی میزان در خصوص لایحه جامع وکالت که روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد، اظهار کرد: لایحه‌ جامع وکالت که به تازگی در مجلس اعلام وصول شد، لایحه دولت است ولی باید به این نکته توجه داشت که هم لایحه دولت و هم لایحه قوه قضاییه برای مجلس در حد پیشنهاد است.

وی با بیان اینکه مجلس در رسیدگی به لوایح همه متون و پیشنهادات را مدنظر قرار می‌دهد، افزود: مجلس در زمینه بررسی لایحه مذکور، علاوه بر لایحه دولت و قوه قضاییه، نظرات کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناسان مستقل، وکلای کانون وکلا و مشاوران مرکز مشاوران قوه قضاییه را لحاظ خواهد کرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: از نظر ماهوی تفاوتی نمی‌کند که چه لایحه‌ای و با چه متنی در مجلس اعلام وصول می‌شود ولی از نظر شکلی این موضوع با تفاوت‌هایی مواجه است.

دهقان با بیان اینکه لایحه جامع وکالت در نهایت بر اساس نظرات کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب می‌شود، تصریح کرد: از نظر شکلی و طبق قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس، لوایح دولت باید در مجلس اعلام وصول شود ولی در نهایت مجلس لوایح وارد شده را به گونه‌ای که مصلحت کشور باشد به تصویب می‌رساند.

وی اضافه کرد: البته لوایح قضایی باید توسط قوه قضاییه تدوین و به دولت ارسال شود و طبق تفسیر قوه قضاییه دولت نمی‌تواند تغییراتی در لایحه ارسالی قوه قضاییه اعمال کند؛ اما این مسایلی که مطرح می‌شود ایرادات شکلی است و برای مجلس ماهیت یک لایحه و رسیدگی به محتوای یک مطلب مهم است.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: مجلس در بررسی لایحه جامع وکالت، نظرات قوه قضاییه، دولت و همه صاحب نظران را مورد توجه قرار خواهد داد تا در نهایت این لایحه به یک قانون قوی و محکم تبدیل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا