همه چیز درباره آمادگی آزمون‌های وکالت و قضاوت

از زبان استاد هوشمند

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

همه چیز در باره آزمون وکالت از زبان اساتید زبده

در آذرماه هر سال، آزمون وکالت توسط سازمان سنجش آموزش کشور براساس نیازسنجی کانون‌های وکلای استان‌ها برگزار می‌شود. این آزمون به قدری در سرنوشت فارغ‌التحصیلان گرایشات حقوق حائز اهمیت است که تقریباً تمام فارغ‌التحصیلان این رشته علاقمند به شرکت در آن هستند. در ادامه به بیان تمام موارد تأثیرگزار در این آزمون از زبان استاد هوشمند می‌پردازیم.

کلیات آزمون:

آزمون وکالت یک بار در سال و در آذرماه هر سال توسط سازمان سنجش آموزش کشور براساس نیازسنجی کانون‌های وکلای استان‌ها برگزار می‌شود. معمولاًً محل برگزاری آزمون‌ها در دانشگاه‌های مراکز استان‌ها است که آدرس آنها قبلاً از طریق وب سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌گردد. در چند سال گذشته، زمزمه‌هایی برای حذف این آزمون مطرح شده اما به نظر نمی رسد که این موضوع عملی شود زیرا کانون وکلای مراکز با حذف این آزمون مخالف بوده و دلیل آن را کاهش قابل توجه تخصص وکلا و پایین آمدن کیفیت خدمات می‌دانند. آزمون وکالت در ۱۳۵ دقیقه برگزار می‌شود که شامل ۱۲۰ تست است. بودجه بندی و ضرایب آزمون وکالت به شرح زیر است:

مواد آزمون

تعداد سوال

ضریب

حقوق مدنی

۲۰

۳

آیین دادرسی مدنی

۲۰

۳

حقوق جزا

۲۰

۲

آیین دادرسی کیفری

۲۰

۲

حقوق تجارت

۲۰

۲

اصول فقه

۲۰

۱

در آزمون قضاوت درس استعداد شغلی جایگزین اصول فقه می‌گردد که تعداد سوالات و زمان آزمون افزایش می‌یابد. همچنین میزان سوالات و بودجه بندی آن نیز تغییراتی دارد. این آزمون ابتدا بصورت تستی و پس از قبولی در آن بصورت تشریحی برگزار می‌شود. در نهایت از قبول شدگان مصاحبه بعمل می‌آید.

شرایط عمومی داوطلبان و پیش‌نیازهای آزمون وکالت و قضاوت چیست؟

داوطلبان آزمون وکالت و قضاوت باید حداقل مدرک کارشناسی حقوق را در یکی از دانشگاه های مورد تایید سازمان سنجش آموزش کشور کسب کرده باشند لیکن داشتن مدارک سطح ۲ حوزوی نیز قابل قبول است. همچنین برای داوطلبان ذکور، داشتن کارت پایان خدمت جهت شرکت در آزمون وکالت لازم است اما در آزمون قضاوت، داوطلبان می‌توانند تعهد خدمت به مدت پنج سال را اعلام نمایند. معمولاًً هزینه تامین دفترچه که توسط سازمان سنجش آموزش کشور عرضه می‌گردد حدود هفتصد هزار ریال بوده است.

ظرفیت پذیرش آزمون وکالت و قضاوت چقدر است؟

ظرفیت پذیرش در آزمون وکالت توسط کانون وکلای استان‌ها اعلام‌می شود و معمولاً بیشترین ظرفیت مختص کانون وکلای مرکز است. در سال ۹۶ حدود ۷۳ هزار نفر در آزمون وکالت شرکت کردند که ۲۶ هزار نفر در تهران رقابت کردند اما ظرفیت پذیرش در کل کشور حدود ۲۴۶۰ نفر بود که همین موضوع باعث رقابت بسیار شدید می‌شد. جالب است بدانید که درصد بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون وکالت بدون آمادگی قبلی در این آزمون شرکت می‌کنند و رقابت عملاً بین تعداد کمی از داوطلبین خواهد بود. همچنین پیشبینی می‌شود که کل پذیرش در استان تهران ۵۰۰ الی ۹۰۰ نفر باشد که باعث ایجاد رقابت بسیار خواهد شد و این رقابت با توجه به میزان پذیرش در کانون وکلای استان‌ها که بسیار کمتر از مرکز است، شدیدتر هم خواهد بود. توجه به آمار سال‌های گذشته می‌تواند موضوع را کمی روشنتر کند مثلا کل میزان قبولی در آزمون وکالت سال ۹۶ در استان البرز که یکی از متراکم ترین استان‌ها است حدود ۱۰۰ نفر بود. در آزمون قضاوت نیز جامعه فوق شرکت می‌کنند که در طی مراحل آزمون تستی، تشریحی و مصاحبه کاهش می‌یابد.

بعد از قبولی در آزمون قضاوت و وکالت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

معمولا نتایج آزمون وکالت و آزمون قضاوت مدتی بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌شود. داوطلبینی که در این آزمون قبول شده باشند، پروانه کارآموزی را دریافت و به مدت ۱۸ ماه در کانون وکلای استان خودشان کارآموز خواهند بود. پس از گذشت این مدت، از ایشان آزمون اختبار که آزمونی شفاهی و کتبی است گرفته می‌شود و درصورت قبولی، برای تبدیل پروانه کارآموزی به پروانه وکالت پایه یک به‌عمل می‌آید. پروانه وکالت پایه یک توسط کانون وکلای استان‌ها صادر می‌شود. همچنین افرادی که برای ایشان پروانه وکالت پایه یک صادر شده است می‌توانند با طی دوره‌های دو ساله در کشورهای دیگر مانند انگستان، آنرا به مدرک بین‌المللی تبدیل کنند که البته برای وکالت در جمهوری اسلامی ایران به آن نیاز ندارند. در مورد آزمون قضاوت نیز باید گفت با توجه به اعلام ظرفیت این آزمون توسط قوه قضائیه، دوره کارآموزی نیز به مدت دو سال خواهد بود که پس از قبولی در آزمون اختبار، حکم تصدی قضا اعطا می‌گردد.

منابع آزمون وکالت و قضاوت چیست؟

متاسفانه برای آزمون وکالت و آزمون قضاوت هیچگونه منبعی از طرف سازمان سنجش آموزش کشور معرفی نمی شود و داوطلبین می‌بایست خودشان به جستجو و انتخاب منابع قابل اعتماد بپردازند که همین موضوع باعث سردرگمی اکثر داوطلبین می‌شود. در اینجا لازم است که به یکی از بهترین راهکارهای قبولی در آزمون وکالت نیز اشاره شود. مؤسسه آموزش عالی ماهان "با شعار کافیست ماهانی شوید" به‌عنوان مؤسسه پیشرو در عرصه آموزش کشور و دارای تاییده‌های مختلف جهت برگزاری کلاس‌های حضوری و آنلاین اقدام به برگزاری کلاس‌های آمادگی آزمون وکالت و آزمون قضاوت می‌نماید و با همکاری استاد هوشمند و تیم ایشان که از اساتید زبده و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز می‌باشند، بستری را فراهم نموده تا داوطلبین آزمون وکالت و آزمون قضاوت بتوانند قبولی خود را در آزمون‌های فوق محقق‌شده بپندارند.

ین مؤسسه به‌عنوان تنها برگزارکننده کلاس حضوری و آنلاین وکالت تبعیض آموزشی بین داوطلبین شهرستان و تهران را رفع نموده تا ایشان نیز بتوانند از کلاس‌های بهترین اساتید کشور بهره ببرند. همچنین این کلاس‌ها با وجود ساعات بسیار زیاد و هزینه بسیار کم و حتی اقساط شهریه و تخفیفات ویژه، امکان سهولت در قبولی عادلانه را برای همه ی داوطلبین فراهم نموده است.

منبع: سایت مؤسسه ماهان    
خبر: هادی امیری فلاح

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. من واحد دانشگاه ازاد دیدم که دو نفر هیات علمی داره تو رشته حقوق جزا بعد دکتری حقوق جرا و حقوق خصوصی میده

  2. ریشه اصلی مشکل برمیگرده به دانشگاه آزاد اسلامی چون این دانشگاه در هر شهرستانی و در بالای هر کوه و جنگل و بیابانی قطعا یک شعبه تاسیس کرده و صددرصد هم رشته حقوق در آن دانشگاه وجود دارد لذا این مساله باعث افزایش بی رویه فارغ التحصیلان حقوق شده وبدنبال آن نتیجه همین میشه که ما الان عین چیز چند ساله تو گل گیر کردیم.لذا پیشنهاد میگردد شعبات غیر مرکز استان منحل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا