نقدی بر سوال شماره ۴۵ آزمون وکالت ۱۳۹۹ (درس حقوق تجارت)

ایراد طرح سوال خارج از قوانین معرفی‌شده در آگهی آزمون وکالت

پایگاه خبری اختبار- دکتر فرشید فرحناکیان، وکیل دادگستری و مدرس حقوق تجارت، در یادداشت کوتاهی درباره سوال شماره ۴۵ در آزمون وکالت ۱۳۹۹، این پرسش را خارج از قوانین معرفی‌شده در آگهی آزمون وکالت ۹۹ و از این حیث قابل ایراد دانست.

دانلود دفترچه سوالات آزمون وکالت ۱۳۹۹ (نسخه رسمی) + پاسخنامه

متن این یادداشت که از سوی دکتر فرحناکیان در اختیار اختبار قرار گرفته است به شرح زیر است:

اگرچه در بند (۷) ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه چنین تعریف شده است: “شرکتی است که امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه را انجام می‌دهد”؛

ولی کارکرد این شرکت در ثبت انتقال مالکیت سهام شرکتهای سهامی عام پذیرفته شده در بورس به نام انتقال گیرنده موضوع پرسش ۴۵ آزمون وکالت ۱۳۹۹ در بند (پ) ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ بدین شرح مورد تصریح قرار گرفته است: “پس از معامله اوراق بهادار ثبت‌شده نزد سازمان که در یکی از بورسها یا بازارهای خارج از بورس معامله شده‌اند و کالاهای معامله‌شده در بورسهای کالایی، عملیات تسویه وجوه و پایاپای (نقل و انتقال) پس از معاملات در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه صورت می‌گیرد.”

لذا ایراد طرح سوال خارج از قوانین معرفی‌شده جهت مطالعه حقوق تجارت در آگهی ثبت نام اسکودا برای سوال شماره ۴۵ در آزمون وکالت ۱۳۹۹ قابل بررسی می‌نماید.

سوال شماره ۴۵

 

نقدی بر سوال ۴۵ آزمون وکالت ۱۳۹۹ (درس حقوق تجارت)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. در خصوص سوال ۴۹ هم گزینه دلال ضامن است غلطه. ماده قانون گفته دلال /ضامن معامله/ است نه ضامن بطور مطلق. و الا ضامن، میتونه ضامن صحت معامله باشه، ضامن اجرای معامله باشه، ضامن خسارات معامله باشه، ضامن امضائات طرفین باشه. پس نمیتونه مطلق باشه. ضمنا دلالِ سهیم به طریق اولی، منتفع هم هست.پس به صرف اعلام انتفاع به طرفی که این نکته را نمیداند چه در حالت سهیم بودن چه در حالت منتفع بودن موجب معافیت دلال از مسئولیت جبران خسارت میشود.

  2. سوال ۴۵ پاسخ ارائه شده اشتباهه. چون ماده ۴۰ ق ت هبچ منافاتی با لزوم ثبت مالکیت سهام بورسی نداره. هیچ جای قانون نگفته شرکتهای پذیرفته شده در بورس از ثبت نقل و انتقال سهام با نام در دفتر ثبت شرکتها معافند. حتی در اساسنامه شرکتهای پذیرفته شده در بورس هم اشاره شده که سهام با نام باید در دفتر ثبت سهام ثبت بشه. در عمل هم چند سال ابتدایی این اتفاق می افتاد تا اینکه شرکتها به جای ثبت کاغذی اقدام به ثبت الکترونیکی کردن

  3. سلام
    علاوه بر سوال ۴۵ حقوق تجارت سوال ۴۹ نیز دارای دو پاسخ صحیح می باشد. از همه ی داوطلب های محترم خواهش می کنم اعتراض خودرا نسبت به سوال ۴۹ تجارت جهت بررسی به اسکودا اعلام نمایند.
    ۹ -درخصوص مسئولیت دالل، کدام مورد صحیح است؟
    ۱ )در فرض سهیم بودن در معامله، دالل مسئولیت اجرای تعهدات را به نسبت سهم خود بر عهده دارد.
    ۰ )در فرض سهیم بودن در معامله، دالل مسئولیت تضامنی اجرای تعهدات را به نسبت سهم خود دارد.
    ۳ )در فرض اعالم انتفاع خود در معامله به طرف جاهل به این موضوع، دالل مسئول خسارات نیست.
    ۰ )در فرضی که یک طرف معامله به اعتبار تعهد دالل معامله کرده باشد، دالل ضامن است
    مطابق مفهوم مخالف ماده ۳۴۶ ق. ت که بیان می دارد:«در صورتی که دلال در نفس معامله منتفع یا سهیم باشد باید به طرفی که این نکته را نمی‌داند اطلاع دهد و الا مسئول خسارات وارده‌بوده و به علاوه به پانصد تا سه هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.» علاوه گزینه چهارم گزینه سوم نیز صحیح می باشد.
    با تشکر از سایت بسیار خوب اختبار

    1. سوال ۹ طبق نص ماده ۲۷۹ میشود گزینه ای که نمیتواند درجه ۶ بدهد.

      سوال ۴۱ جواب صحیح ندارد، نمیشود که درهر حال پنج میلیارد باشد، طبق نص ماده اگه در ارقام چک اختلاف باشد رقم کمتر مورد قبول است.

      سوال۴۵ خارج از منابع آزمونی طرح شده است.

      سوال ۸۲ جواب صحیح ندارد، گزینه ای که شما انتخاب کردین طبق نص ماده نیست، گفتین برای شروع به جرم کیفری مجازات میشود، درصورتی که جرایم درجه ۶ تا ۸ و بقیه جرایمی که حبس تعزیری ندارد، شروع به جرمشون جرم محسوب نمیشود و مجازات ندارد.

      سوال ۸۵ جواب صحیح در گزینه ها نیست.

      سوال ۱۲۰ جواب صحیح بین گزینه ها نیست.

  4. کتاب ساده سازش خیلی خوبه ولی اشتباه تایپی خیلی داره،بعضی سوالاشم مرجعش درست نیس، نمیشه سوالو پیدا کرد…

  5. به نظرم هم گزینه ۲ و هم گزینه ۴ صحیح هست به دلیل اینکه شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه صرفا عملیات ثبت رو انجام می دهد و منطقی به نظر می رسد که همه سهام های انتقال یافته به صورت سیستمی در دفتر شرکت که وجود فیزیکی ندارد ولی وجود مجازی دارد و بصورت داده در هر شرکت هم ثبت شود که شرکت نام مالکین سهام خود را بداند. خواهشا پاسخ این سوال را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا