نحوه تعیین از کارافتادگی کلی جانبازان و آزادگان

آیین‌نامه اجرایی تعیین نحوه از کارافتادگی کلی جانبازان و آزادگان

تصویبنامه شماره ۱۶۱۷۹۴/ت۵۴۷۰۴ه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ هیات وزیران

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

بنیاد شهید و امور ایثارگران- سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۴/۱۲/۱۳۹۸ به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح (با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد ماده (۱۸) اصلاحی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران -مصوب ۱۳۹۵- آیین نامه نحوه تعیین از کارافتادگی کلی جانبازان و آزادگان را به شرح زیر تصویب کرد.

آیین نامه اجرایی نحوه تعیین از کارافتادگی جانبازان و آزادگان

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

۲- نیروهای مسلح: ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

۳- کمیسیون پزشکی: کمیسیون پزشکی تخصصی بنیاد و کمیسیون‌های عالی پزشکی نیروهای مسلح.

۴- از کارافتادگی کلی: وضعیت جانبازان و آزادگان دارای اختلالات و نقص‌های جسمی یا روانی ناشی از جانبازی با تشخیص کمیسیون پزشکی و همچنین وضعیت‌های اجتماعی، اقتصادی، شغلی و سابقه حضور در جبهه آنها به گونه‌ای است که آنان را با محدودیت‌هایی مواجه نموده که بر اساس مفاد این آیین‌نامه از کارافتاده کلی تشخیص داده می‌شوند.

ماده ۲– جانبازان و آزادگانی که بر اساس تشخیص کمیسیون پزشکی و با توجه به سایر عوامل مندرج در جدول زیر حداقل (۶۶) امتیاز از مجموع امتیازات را کسب کنند، مشمول از کارافتادگی کلی قرار می‌گیرند:

تبصره- تعیین مصادیق ردیف‌های (۳) و (۴) جدول موضوع این ماده بر عهده بنیاد بر اساس آزمون وسع و تعیین مصادیق ردیف (۵) جدول یاد شده بر اساس گواهی‌نامه‌های صادره از مراجع ذی‌صلاح اعزام کننده می‌باشد.

ماده ۳- جانبازان و آزادگان با حداقل سن (۱۸) سال تمام و تا زمان سن بازنشستگی بر اساس قوانین مربوط، مشمول این آیین‌نامه می‌باشند.

ماده ۴- تشخیص از کارافتادگی کلی برای کارکنان پایور نیروهای مسلح بر عهده کمیسیون‌های پزشکی نیروهای مسلح و برای بسیجیان، سربازان و نیروهای مردمی، بر عهده کمیسیون پزشکی می‌باشد.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. باسلام.برادربزرگوار طبق استعلام های ارائه شده شماازکارافتادگی کلی محسوب میشوید .شمابه بنیاد محل پرونده مراجعه کنید وپرونده ایثارگری خودراتعیین تکلیف کنید

  2. جانبازان فاقدمدارک اگرهم ازکارافتاده کلی هم باشند بنیاددرصدجانبازرا۵ یا۱۰درصداعلام میکنه وازدریافت حالت اشتغال محرومش میکنند مگر تمام کارهای محاسبه رابه نیروهای مسلح واگذارکنند وبنیادفقط عامل پرداخت حقوق باشه درغیراینصورت کسی ازمزایای حالت اشتغال برخوردارنمشود. کارمندان بنیادبچه های جبهه وجنگ را اذیت نکنید

  3. با سلام و عرض ادب.
    جسارتا بنده فکر میکنم که موضوع ردیف اول بخودی خود برای تمام جانبازان مصتاق دارد.
    چنانچه مورد اول منفک شود کل موضوع جانبازی منفک خواهد شد.
    پس نتیجه اینکه نیاز به ۱۱ امتیاز دیگر است تا ۶۶ امتیاز لازم را کسب کنند.
    که این هم غیر معقول و غیر متعارف است.
    اما سوال اینجاست؟
    که چرا جانباز زیر ۲۵ % از کار افتادگی نباید حقوق و مزایا داشته باشد.
    آیا کسی که یک چهارم توانایی خود را از دست میدهد هم ردیف با افراد طبیعی جامعه است؟
    یا شخصی که ده % از کار افتادگی دارد به این معنا نیست که فقط ۹۰ % از فعالیت خود را می تواند انجام دهد؟
    ایراد کار در نحوه ارائه خدمات و حقوق و مزایا است.
    به نظر من کسی که یک % از کار افتادگی دارد در روال طبیعی کار بیش از ۱۰ % ناتوان است و باید در مقابل همان یک درصدی که دارد حقوق و مزایای دریافت کنند. مصداق بی عدالتی در این است که افراد زیر ۲۵ % دارای هیچ حقوقی نیستند که این عین بی‌عدالتی است آیا کسانی که به جنگ دشمن رفته اند بابت گرفتن چیزی بوده است. و حال چرا به آنان رسیدگی نمی شود؟ و سلام

  4. سلام. فرض کنیم جانباز خوش شانسی که همه امتیازات ردیف های ۲ تا ۵ جدول از کارافتادگی را برابر آیین‌نامه اجرایی تعیین نحوه از کارافتادگی کلی جانبازان و آزادگان(تصویبنامه شماره ۱۶۱۷۹۴/ت۵۴۷۰۴ه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ هیات وزیران) کسب کند در این صورت مجموع امتیازات مکتسبه وی میشود ۴۵- حال تا مرز از کارافتادگی کلی (۶۶درصد) ۲۱ امتیاز کم دارد.
    پس با این احتساب جایگاه جانبازان کمتر ۵ و ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ درصد کجای این مصوبه قرار دارد.
    در حالی که قوانین و مصوبه موصوف نیز به درصد خاصی اشاره نکرده و کلیه جانبازان رو مشمول نموده.
    صرف نظر از این که مغایرت مصوبه با قانون مصداق بی عدالتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا