نامه نماینده مجلس به رئیس قوه قضاییه درباره وضعیت قبول‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ کانون‌های وکلا

پایگاه خبری اختبار- حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و عضو هیات رئیسه مجلس، تصویر نامه خود خطاب به رئیس قوه قضاییه و نیز کاربرگ تذکر به وزیر دادگستری را منتشر کرده که در آنها نسبت به بلاتکلیفی پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت سال هزار و چهارصد اعتراض کرده است.

به گزارش اختبار، او در این دو مکتوب که متن مشابهی دارند آورده است که اقدام اسکودا برای طراحی دوره آموزش و آزمون که به استناد آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا (مصوب رئیس قوه قضاییه) صورت گرفته، مغایر با حکم قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار است و ماده ۵۴ این آیین‌نامه می‌بایست با توجه به قانون تسهیل… اصلاح شود.

یکی دیگر از نکات جالب نامه حاجی‌دلیگانی، طرح این ادعاست که تشکیل اسکودا، مبنای قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید:

تذکر نماینده مجلس به وزیر دادگستری درباره لزوم تعیین تکلیف قبول‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه

متن کامل نامه این نماینده مجلس به رئیس قوه قضاییه به شرح زیر است:

جناب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای

رئیس محترم قوه قضائیه

سلام علیکم

با احترام؛ همانگونه که مستحضرید، براساس ماده (۱) قانون کیفیت أخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷، کانونهای وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران مکلفند حداقل یکبار در سال نسبت به پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت اقدام و حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از برگزاری آزمون ضمن اعلام نتایج قطعی نسبت به صدور پروانه کارآموزی وکالت برای پذیرفته شدگان اقدام نمایند.

همچنین بر اساس تبصره (۱) ماده مذکور اصلاحی ضمن ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ که از تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۸ لازم الاجراء شده است، کانونهای وکلای دادگستری مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند و برای داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (٪۷۰) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱ ٪) حائزان بالاترین امتیاز کسب کرده‌اند، به عنوان پذیرفته شده، مجوز مربوط (پروانه کارآموزی) صادر نمایند. قانونگذار نظارت بر اجرای این تبصره را به قوه قضائیه واگذار نموده است.

آزمون وکالت سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۳۰ برگزار شده است اما احکام قانونی مذکور ناقص اجرایی شده است چون تا تاریخ تنظیم این نامه (۱۴۰۱/۱۲/۲۷) که حدود هشت ماه می گذرد، هنوز پروانه کارآموزی پذیرفته شدگان صادر نشده است و اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (که تشکیل آن قائد مستند قانونی است) به استناد ماده (۵۴) آیین نامه اجرائی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۴/۲ رئیس قوه قضائیه، نسبت به صدور دستورالعمل و طراحی دوره آموزشی و برگزاری آزمون مجدد نموده است (پیوست ۱) که به نحوی نقض قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار محسوب می شود.

مستدعی است جهت رفع نگرانی پذیرفته شدگان در آزمون وکالت سال ۱۴۰۱ (پیوست ۲)، دستور فرمایید ماده (۵۴) آیین نامه اجرائی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۲۰۰/۴/۲ رئیس قوه قضائیه متناسب با حکم مؤخر التصویب مذکور در ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ اصلاح شود و اقدامات نظارتی قوه قضائیه در خصوص اجرای کامل قانون، در راستای تسریع در صدور پروانه کارآموزی پذیرفته شدگان انجام شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی

نماینده مردم شریف شاهین‌شهر، میمه و برخوار و عضو هیات‌رئیسه مجلس

ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری

کارآموز در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در سه مرحله تحت نظر کانون و وکیل سرپرست، انجام می‌دهد:

۱- مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت؛ در پایان این مرحله، از کارآموز آزمون کتبی به‌عمل‌آمده و پس از قبولی، بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا عدم قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قابل‌اعتراض در دادگاه عالی است.

۲-مرحله دوم: کارآموز مدت شش ماه هر روز (به‌غیراز ایام تعطیل) تمام‌وقت اداری در مراجع قضایی حضور می‌یابد و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می‌نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدیدنظر، دوایر اجرای احکام شرکت نموده و حضور داشته باشد. در صورت عدم تأیید کمیسیون کارآموزی، این دوره تا دو مرتبه دیگر و هر بار حداکثر به مدت چهار ماه قابل تمدید است. در پایان مرتبه سوم و عدم تأیید در کمیسیون کارآموزی، با اعلام کمیسیون و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال می‌شود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

تبصره- تهیه امکانات و برنامه اجرایی بند فوق بر عهده کانون است که با هماهنگی دادگستری کل استان اقدام خواهد کرد.

۳- مرحله سوم: مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهند:

الف- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد؛

ب- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد؛

پ- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد؛

ت- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

تبصره ۱- در صورت عدم انجام تکالیف مذکور یا عدم شرکت در اختبار کتبی و شفاهی یا عدم قبولی، مرحله سوم به ترتیب مقرر تجدید می‌شود. چنانچه کمیسیون کارآموزی مجدداً انجام تکالیف را تأیید نکند یا عذر غیبت از اختبار را موجه نداند و یا کارآموز در اختبار قبول نشود، پروانه کارآموزی به نحو مندرج در بند ۲ ابطال خواهد شد.

تبصره ۲- کارآموزان در دوره سوم می‌توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده‌هایی که احکام آن‌ها قابل فرجام است یا مرجع تجدیدنظر از احکام آن‌ها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفردأ یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

تبصره ۳- در مورد کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقرر کارآموزی می‌کنند، مدت دوره‌های سه‌گانه فوق به نصف کاهش می‌یابد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. با عرض سلام تبریک سال نو

    الان نزدیک ۹ ماهی هست آزمون برگزار شده
    اما هنوز یک نفر هم نرفته کارآموزی

    تا کی باید بلاتکلیف باشیم تکلیف ما چیه

  2. قوه محترم قضائیه رکن رکین عدالت وضامن اقتدار حاکمیت است. خدای ناکرده سستی وانفعال دربرابر انحصارطلبی کانون های وکلا موجب جسور شدن دیگر قانون شکنان شده و آن وقت سنگ روی سنگ بند نمی شود.

  3. آزمون اخیرِ کانون و مرکز مربوط به تعویقی ۱۴۰۰ بود.
    کانون و مرکز با قانون شکنی ، آزمون ۱۴۰۰ رو برگزار نکردند.
    قوه قضائیه هم باهاشون مماشات میکنه و مجابشون نمیکنه که آزمون تعویقی رو برگزار کنن و تکلیف پذیرفته شدگان رو هم مشخص نمیکنن.
    اونوقت اینا مدعیِ اجرای قانون تو کشورمون هستند…
    نمایندگان مجلس امید ما هستند که میتونن مستقل و قوی پیگیری کنه.
    ممنون از نمایندگانِ شجاع و پیگیر و قاطع.

  4. درود بر اقای دلیجانی بت شکن و انحصار شکن.نه اینک داوطلبین قبول شده بلاتکلیف و بیکار مانده اند بلکه کانون وکلا و سردفتران بعد قبولی داوطلب در آزمون کتبی بازم از داوطلب به نام آزمون مصاحبه علمی مصاحبه دیگر میگیرند که این خود قانون شکنی است اگر این مصاحبه در حد عدم سو سابقه یا ارتکاب به جرم درجه ۱ تا ۵ قانون مجازات باشند یا رعایت مسایل دینی و شرعیات خوبه،وباید انجام بشود تا افرادی ک پایبند به نظام و رهبری نیستند یا فاسدند به روی کار نیایند ولی اگر مصاحبه علمی باشد درست نیس و خلاف قانون است برای کسی که در آزمون کتبی قبول شده.باید مصاحبه علمی از مصاحبه حذف بشود وبنا به فرموده رهبر فرزانه موانع کسبو کار باید ورداشته شود و انشالله با تدبیر و تیز بینی نمایندگان مجلس و درایت و پاکدستی اقای ارژه ای آزمون مصاحبه علمی که بر همه آشکار است که برای انحصار و رانت و حق کشی و عدم اجرای قانون تسهیل کسب و کار هست برداشته میشود ان شالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا