نامه مجدد معاون سازمان سنجش درباره استفاده از حد نصاب علمی در آزمون‌ها

پایگاه خبری اختبار- معاون فنی و اداری سازمان سنجش آموزش کشور با ارسال نامه ای به رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری، توضیحاتی تکمیلی درباره نامه روز ۱۷ مهر خود درخصوص سنجش علمی داوطلبان آزمون‌ها ارائه داد.

 

تاریخ: ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
شماره: ۵۵۱۰۷

جناب آقای کوشا

رئیس محترم اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

با سلام و احترام

پیرو نامه شماره ۵۴۶۴۹ مورخ ۱۴۰۰/۷/۱۸ و در پاسخ به نامه شماره ۷۶۷ مورخ ۱۴۰۰/۷/۳ جنابعالی در خصوص تعیین حدنصاب در آزمون کانون وکلای دادگستری ایران و ادعای حمایت سازمان سنجش آموزش کشور از ادامه انحصار در کسب و کارهای خصوصی و عدم وضوح نامه استعلام آن کانون، ضمن تاکید بر اینکه این سازمان یک سازمان تخصصی است و در امور قانون گذاری دخالتی ندارد و در جهت تثبت یا ادامه انحصار دخالتی ندارد و استفاده صنفی از نظرات این سازمان قابل پیگیری می باشد لذا توضیحات تکمیلی ذیل جهت تبیین و روشن نمودن نامه ارسالی اعلام می شود:

عموماً تعیین حدنصاب در آزمون ها برای دو هدف ذیل صورت می گیرد

۱- برای حفظ کیفیت کل ورودی ها یا انتخاب شوندگان، مانند تعیین حداقل نمره ۱۵ یا هر عدد دیگری از ۱۰۰ در آزمون های تحصیلات تکمیلی برای تمام ورودی ها که در این بخش اصولا ظرفیت تاثیرگذار نیست

۲- برای انتخاب متقاضیان در یک رشته محل یا شغل محل استخدامی یا تعیین حدنصاب برای سهمیه های ورودی مانند ایثارگران، که در این بخش علاوه بر نمرات ظرفیت تاثیر گذار است.

لذا با توجه به موارد مذکور اعلام می گردد اعمال حدنصاب ۷۰ درصد نمره میانگین نفرات یک درصد برتر یا هرگونه حدنصاب دیگر صرفا اگر در راستای بند ۱ باشد می تواند به عنوان یک ملاک علمی به منظور حفظ کیفیت مورد استفاده قرار گیرد و خلاف قواعد سنجش و اندازه گیری نیست.

احسان جمالی
معاون فنی و اداری

 

نامه مجدد معاون سازمان سنجش به رئیس اسکودا و ارائه توضیح تکمیلی درباره استفاده از حد نصاب در آزمون‌ها
نامه مجدد معاون سازمان سنجش به رئیس اسکودا و ارائه توضیح تکمیلی درباره استفاده از حد نصاب در آزمون‌ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. در پاسخ به سعید آقا . اگر نمره ثابت در نظر بگیرند اسکودا با طراحی غیر استاندارد سئوالات آزمون را به گونه ای طرح می کند که کمتر کسی قبول شود . مگر اینکه آزمون و طرح سئوالات از دست اسکودا خارج شود و در اختیار هیئت یا شورایی مشترک با نظارت یک قوه مثل مجلس قرار گیرد و بعد بگویند ۵۰ درصد هرکس نمره بیاورد قبول است و آن موقع می شود یک روش استاندارد . البته الان متقاضیان با نمرات ۴۵ درصد میانگین درصدی در بسیاری از کانون ها قبول شدند .

  2. با سلام. درود بر سازمان سنجش که بدون تعصب و رعایت منافع شخصی برخی از دوستان کانون وکلا حقیقت رو اعلام کرد. خدا به داد کشوری برسه که عده ای مثل این عزیزان بخوان از عدالت در اون کشور پاسداری کنن. عدالت برای این عزیزان من رو یاد یکی از قوانین مزرعه حیوانات جورج اورل میندازه که میگفت همه برابرند اما عده ای برابرترند.

  3. برای قبولی، یک نمره ثابت در نظر بگیرید و مثلا بگویید هرکس نمره ۵۰ از ۱۰۰ بیاورد قبول است. کاری که در آزمون ورود به حرفه مهندسان انجام میشود و مهندسان زیادی در هر دوره قبول میشوند و آزمون نظام مهندسی اصلا ظرفیت ندارد و حتی اگر همه داوطلبان نمره ۵۰ بیاورند قبول خواهند شد و این به نفع مردم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا