موافقت رؤسای کانون های وکلای مرکز، خوزستان و اصفهان با اعمال آیین نامه سابق بر قبول‌شدگان آزمون وکالت ۹۹

پایگاه خبری اختبار- درحالیکه در هفته‌های اخیر گروه زیادی از قبول‌شدگان آزمون وکالت ۱۳۹۹ درباره نحوه کارآموزی خود و مقررات حاکم بر آن نگرانی‌هایی داشتند، روسای سه کانون وکلای دادگستری اعلام کردند که کارآموزی این افراد مطابق آیین‌نامه مصوب سال ۱۳۳۴ خواهد بود.

به گزارش اختبار، آیین نامه اجرایی جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در ۶ تیرماه ۱۴۰۰ و حدود بیست روز قبل از آزمون وکالت ۱۳۹۹ از سوی رئیس قوه قضاییه وقت ابلاغ شد.

این آیین‌نامه که جایگزین آیین‌نامه مصوب ۱۳۳۴ می‌شود، تغییرات مهمی در نحوه کارآموزی قبول‌شدگان آزمون وکالت ایجاد کرده که مهم‌ترین آنها در ماده ۵۴ آیین‌نامه آمده است. این تغییرات باعث نگرانی جدی قبول‌شدگان آزمون سال ۹۹ بود، آنها معتقد بودند با توجه به اینکه تاریخ اولیه برگزاری آزمون ۲۸ آذر ۹۹ بوده و در اثر اضطرار ناشی از شیوع بیماری کرونا آزمون آنها تا ۲۵ تیر ۱۴۰۰ به تعویق افتاده، نمی‌بایست مشمول مقررات اخیر باشند.

مراحل کارآموزی بر اساس آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰

ماده ۵۴- کارآموز در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در سه مرحله تحت نظر کانون و وکیل سرپرست، انجام می‌دهد:

۱- مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت؛ در پایان این مرحله، از کارآموز آزمون کتبی به‌عمل‌آمده و پس از قبولی، بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا عدم قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قابل‌اعتراض در دادگاه عالی است.

۲-مرحله دوم: کارآموز مدت شش ماه هر روز (به‌غیراز ایام تعطیل) تمام‌وقت اداری در مراجع قضایی حضور می‌یابد و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می‌نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدیدنظر، دوایر اجرای احکام شرکت نموده و حضور داشته باشد. در صورت عدم تأیید کمیسیون کارآموزی، این دوره تا دو مرتبه دیگر و هر بار حداکثر به مدت چهار ماه قابل تمدید است. در پایان مرتبه سوم و عدم تأیید در کمیسیون کارآموزی، با اعلام کمیسیون و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال می‌شود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

تبصره- تهیه امکانات و برنامه اجرایی بند فوق بر عهده کانون است که با هماهنگی دادگستری کل استان اقدام خواهد کرد.

۳- مرحله سوم: مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهند:

الف- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد؛

ب- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد؛

پ- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد؛

ت- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

تبصره ۱- در صورت عدم انجام تکالیف مذکور یا عدم شرکت در اختبار کتبی و شفاهی یا عدم قبولی، مرحله سوم به ترتیب مقرر تجدید می‌شود. چنانچه کمیسیون کارآموزی مجدداً انجام تکالیف را تأیید نکند یا عذر غیبت از اختبار را موجه نداند و یا کارآموز در اختبار قبول نشود، پروانه کارآموزی به نحو مندرج در بند ۲ ابطال خواهد شد.

تبصره ۲- کارآموزان در دوره سوم می‌توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده‌هایی که احکام آن‌ها قابل فرجام است یا مرجع تجدیدنظر از احکام آن‌ها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفردأ یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

تبصره ۳- در مورد کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقرر کارآموزی می‌کنند، مدت دوره‌های سه‌گانه فوق به نصف کاهش می‌یابد.

نایب‌رئیس کانون مرکز: ظرف یک ماه تکلیف کارآموزان مشخص می‌شود

هفته گذشته دکتر کارن روحانی، نایب‌رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، در پاسخ به سوال خبرنگار اختبار درباره اینکه آیا مقررات آیین‌نامه لایحه استقلال مصوب سال ۱۴۰۰ شامل قبول‌شدگان آزمون سال ۹۹ خواهد شد یا خیر گفت:

در حال حاضر هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده است. با توجه به اینکه در میانه فرایند ثبت‌نام قبول‌شدگان هستیم، در یک ماه آینده درباره این مسئله و اینکه کارآموزی پذیرفته‌شدگان جدید طبق مقررات سابق بوده یا مطابق مقررات اخیرالتصویب است، تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس کانون مرکز: کارآموزی مطابق روال سابق است

شب گذشته (۵ آذر)، روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز در خبر کوتاهی اعلام کرد:

پیرو سوالات کار آموزان محترم وکالت ورودی سال ۱۳۹۹ در خصوص نحوه کارآموزی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار داشت که کارآموزی کارآموزان ورودی سال ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری مرکز طبق روال سنوات قبل و پس از طی تشریفات مربوطه و وصول پاسخ استعلام های قانونی انجام خواهد شد.

رئیس کانون خوزستان: عطف به‌ماسبق شدن مقررات جدید کارآموزی، عادلانه نیست

سیدیزدالله طاهری نسب، رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان نیز در واکنش به این نگرانی کارآموزن جدید وکالت در توییتی نوشت:

«باتوجه به تاریخ ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون کاراموزی وکالت سال ۱۳۹۹ و اضطراری بودن تاخیر برگزاری آزمون آنان در سال ۱۴۰۰، عطف به ماسبق شدن مقررات جدید کارآموزی بر آنان را عادلانه و منطبق بر اصول حقوقی نمی‌دانم. آنان باید طبق موازین حاکم بر زمان ثبت نام پذیرفته شده و کارآموزی کنند.»

رئیس کانون اصفهان: صدور پروانه کارآموزی قبول‌شدگان آزمون ۹۹ مطابق آیین‌نامه سال ۱۳۳۴ است

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان امروز (۶ آذر) به نقل از لیلا رئیسی، درباره کارآموزان ورودی سال ۱۳۹۹ نوشت:

با توجه به الزام قانونی برای انجام امور مختلف پذیرفته شدگان آزمون وکالت و صدور پروانه کارآموزی برای نامبردگان، کانون وکلای دادگستری استان اصفهان پس از اعلام اسامی پذیرفته شدگان از طرف سازمان سنجش، همانند سال‌های قبل طبق آیین نامه سال ۱۳۳۴ اقدامات قانونی لازم را جهت ثبت نام و تشکیل پرونده برای پذیرفته شدگان شروع نموده و پس ازانجام کلیه مراحل مقدماتی و تکمیل پرونده، برای نامبردگان پروانه کارآموزی صادرمی نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. توی سایت اختبار نظراتی به اشتراک درمیادکه جای تاسف داره..ونظرات خیلی ازماهاکه انتقادی باشه نه:))

    هم وطن روسای کانون وهم مسئولین محترم که نگفتن ازشغلت بیابیرون!!!هرچی پیش بیادخُب به تصمیم خودت برمیگرده :))

    کاش یه فکراساسی بشه به حال رشته حقوق بجای این طرحای بی اساسی که هیچگونه تفکرمعقولی پشتش نیست:))

  2. شما چرا شغل دولتی رو رها کردی که البته علت کارتو گذاشتی علاقه اگه علاقه بوده چرا زودتر نبوده! دوست گرامی امثال شما که کوچ میکنید دارید کسانی که از اول راه علاقه رو طی کردن رو نابود میکنید، چرا انصاف ندارید آخه چرا وکالت شده راه دوم شکست خورده های سایر مشاغل و رشته ها؟ حالا بدون که ریسک بزرگی کردی تازه با ازدیاد وکیل از این به بعد خواهی فهمید نازنین شغلتو نباید فدای علاقت میکردی

  3. سلام خدمت همه عزیزان و خوانندگان محترم اختبار
    ابنجانب درد دلی دارم که شاید شنیدن آن خاطرتان را مکدر کند و کمی هم مسیولان امر را به خود بیاورد
    ازمون وکالت ۱۳۹۹ که قرار بود آذر ماه سال ۱۳۹۹ شروع شود برای من یک اتفاق ساده نبود چون تصمیم گرفته بودم به هر قیمتی در ابن آزمون قبول شوم و از شغل خودم که کارمند رسمی اداره ای دولتی بودم کوچ کنم به وکالت. نه بخاطر درآمد بلکه بخاطر علاقه وافرم. و اینکه یکبار سال۹۵ با اختلاف چند نفر از وکیل شدن محروم شدم. خلاصه که تا پای جان خواندم و همسر عزیزم را تا جایی رنجاندم که موهای سرش سپید شد بخاطر تحمل استرس های من. ناگهان آزمون افتاد برای اسفند ماه. من باز هم کمر هکت بستم و خواندم و تمام توجهم را به امید روزهای بهتر از خانواده ام گرفتم و به آزمون دادم. شب آزمون اعلام شد ازمون به ۲۰ فروردین معوق شده. این یعنی آب سردی بر روح من خسته و درمانده بازهم مطالعه کردم و ناگهام باز هم تعویق و تعویق. خدا خودش میداند چه رنجی کشیدم در این مدت تیک عصبی گرفتم و پرخاشگر شدم زندگیم فلج شد اما خب باری قبول شدم. بعد از قبولی از کارم استعفا دادم و الان در اسنپ مشغولم. چون ماهی ۵ میلیون قسط و قرض دارم و زندگی هم خرج دارد. همسرم و من باید زودتر بچه دار شویم چون دکتر گفته دیر میشود. به امید اینکه از دی ماه کارآموز میشوم به همسرم قول دادم برای بچه اقدام خواهیم کرد. القصه من با شرایط آیین نامه ۳۴ تمام زندگیم را چیدم و نمیدانستم ایین نامه ای که قرار است سال ۱۴۰۰ تیر تصویب شود حقوق مکتسبهو زندگی مرا نابود کند. از تمام مسیولین کانون ها قوه محترم قضاییه خواهش میکنم مساعدت کتید بخدا مثل من بسیارند. حق ما این نیست که مدام استر س تحمل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا