مصاحبه با طاها عرب‌اسدی رتبه ۲ آزمون دکتری ۹۹ رشته حقوق خصوصی

پایگاه خبری اختبار- طاها عرب‌اسدی، رتبه ۲ آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ در رشته حقوق خصوصی را به دست آورده است. او که هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد را در دانشگاه تهران به اتمام رسانده، برای مقطع دکتری نیز تنها به تحصیل در دانشگاه تهران علاقه دارد. از او درباره شیوه مطالعه و آمادگی‌اش برای آزمون دکتری ۹۹ که در شرایط خاص کرونایی برگزار شد سؤال کردیم.

حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

ضمن تبریک مجدد بابت موفقیت ارزشمدتان؛ لطفا مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلیتان بفرمایید.

من طاها عرب‌اسدی متولد بیست و شش شهریور ۱۳۷۵، ورودی سال ۹۳ حقوق دانشگاه تهران هستم و پس از پایان کارشناسی با سهمیه استعداد درخشان بدون کنکور وارد مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در همان دانشگاه شدم و همچنان دانشجو محسوب می‌شوم. همان سال ۹۷ کانون وکلای دادگستری مرکز قبول شدم و اکنون در اواخر دوره کارآموزی خود هستم.

دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

دفعه اولی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردم و از آن‌جا که فعالیت پژوهشی و آکادمیک علاقه و اولویت اول من در زندگی است، از ابتدای شروع به تحصیل علاقه‌مند به ادامه دادن آن در مقاطع بالاتر بودم.

بیشتر بخوانید:

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟ منابع مطالعاتی‌تان چه بود؟ امکان مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

من زمان خاصی را مشخصاً برای به شروع به آزمون در نظر ندارم، چون سعی می‌کنم همیشه مطالعه مستمر حقوقی داشته باشم.

ترم سه ارشد همچنان برای من باقی بود و نگارش پروپزال و بعد از آن پایان‌نامه که هنوز هم ادامه دارد، در کنار انجام تکالیف کارآموزی، بی‌تردید بر زمان مطالعه برای آزمون دکتری تاثیر گذار بود.

برای دروس اختصاصی مدنی و تجارت منبع خاصی را مطالعه نکردم و به همان مطالعاتی که در گذشته داشتم اکتفا کرده و مواد قانونی را مطالعه نمودم، اما برای درس فقه دوبار خود کتاب شرح لمعه را مطالعه کردم.

برای زبان از کتاب Advanced Grammer in Use برای بخش گرامر و کتاب ۱۱۰۰ برای بخش لغات استفاده کردم، اما متاسفانه در بخش زبان ده غلط داشتم که تاثیر بدی بر روی درصد این درس گذاشت.

در خصوص استعداد هم مشاهده و بررسی ۱۵ یا ۲۵ سوال اولِ سه چهار آزمون سال‌های گذشته کفایت می‌کند.

دروس تخصصی ارتباطی ناگسستنی با یک دیگر دارند، به نحوی که مطالعه هریک موجب تعمیق مطالب بخش‌‌های دیگر می‌گردد. این ارتباط در خصوص درس‌های فقه و حقوق مدنی نمایان‌تر است. آنچه به نظر بنده می‌رسد این است که سطح سوالات دکتری بسیار بالاتر و تحلیلی‌تر است، برخلاف آزمون وکالت که بر حفظ مواد تمرکز دارند. در نتیجه برای موفقیت در آزمون دکتری دواطلب با گستره بسیار محدودتری از قوانین مواجه است، اما برای پاسخ بدان‌ها شخص باید به سطحی فراتر از نص مواد تسلط داشته باشد. هرچند این استدلال در خصوص قانون تجارت به میزان کم‌تری صادق است و همچنان نیاز است تا داوطلب به سطح بالایی از تسلط به مواد این قانون دست یابد. در خصوص درس فقه نیز تمرکز بر متن شرح لمعه از ابتدای قضا و شهادت تا انتهای ارث، نتیجه مطلوبی را برای داوطلب رقم خواهد زد.

طاها عرب اسدی
طاها عرب اسدی

بیشتر بخوانید:

آزمون امسال در شرایط خاصی برگزار شد و چند مرتبه هم به تعویق افتاد. این شرایط خاص روی شیوه مطالعه شما چه اثری داشت؟ بی‌انگیزه نشدید در مطالعه؟

شاید تعویق‌های مکرر از همه بیشتر برای کسانی که دو ساله ارشد را می‌خواهند تمام کنند و هنوز پایان‌نامه ننوشته‌اند تاثیر منفی گذاشت، دفعات بسیاری تا نزدیک‌های آزمون پیش رفتیم و بلافاصله پس از شنیدن خبر تعویق از مطالعه منابع آزمون به نگارش پایان‌نامه روی آوردم و این مساله شرایط را بسیار سخت، استرس‌زا و فرسایشی می‌کرد. بارها تصمیم گرفتم سال دیگر شرکت کنم، البته هنوز هم پایان‌نامه به اتمام نرسیده و فعلاً چیزی مشخص نیست. درعین حال از نظر من شرایط آزمون مطلوب بود و پاسخ دادن به سوالات با ماسک و… تاثیر چندانی بر روی من نگذاشت.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟ رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

برای ادامه تحصیل تنها دانشگاه تهران را مدنظر دارم و یک مقاله علمی‌ترویجی دارم و بقیه کارهای پژوهشی به مصاحبه امسال نمی‌رسند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر ویژه از پایگاه خبری اختبار
    اگر امکانش هست با رتبه های برتر دکتری آموزش زبان انگلیسی سال ۹۹ هم مصاحبه ای ترتیب دهید.

  2. با سلام
    لطفا مصاحبه با رتبه برتر شاخه جزا هم بذارید
    نوع مطالعه و کتبی که میخوندن

    اگر امکانش هست ایمیلی چیزی ازشون بگیرید که راهنمایی بگیریم از رتبه های برتر

  3. احسنت به جناب اسدی.لطفا با رتبه های برتر گرایشات عمومی ووجزا و بین الملل و نفت و گاز هم مصاحبه کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا