مرجع تشخیص مشمولان سهمیه ایثارگران

مرجع تشخیص مشمولان سهمیه ایثارگران

آیا کانون های وکلا صلاحیت ورود به احراز مصادیق ایثارگری را دارند ؟

سهمیه ایثارگران همواره از موضوعات مورد بحث در ارتباط با آزمون های حقوقی و از جمله آزمون وکالت بوده است، پیش از تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، مبنای اعمال این سهمیه ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ بود بر اساس قانون سابق، سی درصد ظرفیت پذیرش کانون های وکلا به ایثارگران اختصاص می یافت که از لحاظ ترکیب با وضعیت مقرر در قانون خدمات رسانی متفاوت بود.

تغییر دامنه شمول سهمیه ایثارگری

در قانون سابق سهمیه ایثارگران مشمول خود رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه یا اسارت و خود جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و بستگان درجه یک شهدا و جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر بود.

ولی با تصویب و اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و الحاقات بعدی بر اساس ماده ۵۹ مکرر این قانون طیف افراد مشمول سهمیه ایثارگران گسترش زیادی پیدا کرد، و شامل  فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ۱۰ درصد جانبازی، آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و همسر و فرزندان آنان، رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه و گروه های مختلفی از جمله همسر و فرزندان جانبازان کمتر از ۵۰ درصد و آزادگان و رزمندگان برای نخستین مشمول استفاده از سهمیه شدند.

این گسترش دامنه شمول سهمیه موجب بر هم خوردن ترکیب داوطلبان سهمیه ایثارگران شد و مخصوصا با توجه به بی سابقه بودن این امتیاز برای این گروه ها اقبال زیادی برای استفاده از آن ایجاد شد.

در این میان، تکلیف داوطلبانی که در ارتباط با جانبازی یا آزادگی مشمول استفاده از سهمیه می شدند روشن بود و رزمندگانی هم که حضورشان در جبهه ها داوطلبانه بود مشکلی نداشتند، ولی در مورد آن دسته از داوطلبان که بهره مندی آنان از سهمیه ایثارگری ناشی از حضور غیر داوطلبانه (نیروهای وظیفه) در جبهه ها بود از همان ابتدا ابهاماتی وجود داشت.

ابهام از کجا ایجاد شد ؟

منشا بروز این ابهام، تصریح قانون گذار به شمول سهمیه نسبت به همسر و فرزندان و خود رزمندگان «با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه» بود، با این حال بر اساس برخی مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح، از جمله آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین فوق‌العاده ایثارگری، نشان‌ها و خدمات اداری در مناطق جنگ‌زده (موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری) که طی گردش‌کار شماره ۴۶۵۶-۲۰ مورخ ۷/۸/۱۳۸۸ با تایید مقام معظم رهبری جهت اجرا در نیروهای مسلح ابلاغ شده است، مقرر کرده بود سه چهارم خدمت وظیفه رزمندگان در جبهه ها به عنوان خدمت داوطلبانه تلقی و مشمول بهره مندی از امتیازات قانونی مربوطه باشند.

دادنامه شماره ۲۳۹۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع با صدور دادنامه شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری پیچیده تر شد، این رای در فاصله زمانی بین برگزاری آزمون وکالت ۹۸ و اعلام نتایج نهایی از سوی کانون ها منتشر شد و موجب ایجاد سردرگمی در میان کانون ها و همچنین نگرانی داوطلبانی که از این طریق مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران بودند شد.

در پرونده منتهی به صدور دادنامه شماره ۲۳۹۷ فردی با شکایت به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال دستور رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور مبنی بر مبدا محاسبه فوق العاده ایثارگری آن دسته از کارمندانی که مشمول محاسبه سه چهارم خدمت وظیفه به عنوان داوطلبانه شده بودند، بود؛ با این حال مشخص نیست چطور این پرونده به هیات عمومی ارجاع شده و نهایتا هیات عمومی با این استدلال که مقررات مربوط به محاسبه سه چهارم خدمت وظیفه به عنوان داوطلبانه صرفا در نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد «مقرره مورد شکایت» را اساسا ابطال کرده است.

البته «مقرره مورد شکایت» در این پرونده همان دستور رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور که راجع به تعیین مبدا محاسبه فوق العاده ایثارگری بوده است و نمی توان ابطال آن را به مفهوم ابطال مقررات مربوط به اصل محاسبه بخشی از خدمت وظیفه رزمندگان به عنوان داوطلبانه تلقی کرد.

اتفاقات پس از صدور دادنامه شماره ۲۳۹۸

پس از صدور این رای، نگرانی و اعتراض زیادی ایجاد شد از جمله حتی برخی مسوولان ستاد کل نیروهای مسلح نیز با این تصور که مفهوم دادنامه شماره ۲۳۹۷ انتفای محاسبه خدمت وضیفه کارکنان به عنوان داوطلبانه است نسبت به این دادنامه و اقدام دیوان عدالت اداری انتقاد کردند.

از سوی دیگر از جمله وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه شماره ۶۹-۹۸ مورخ ۹۸/۱۰/۲۱ اعلام کرد به استناد دادنامه دیوان عدالت اداری در فرآیند مصاحبه استخدامی قبول شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدام پیمانی سه چهارم مدت خدمت وظیفه را به عنوان داوطلبانه نخواهد پذیرفت.

نهایتا به فاصله کوتاهی معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بخشنامه شماره ۲۲۱۳/۱/۱۲/۹۸۱۱۸۴ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۸ با اشاره به دادنامه شماره ۲۳۹۷ نهایتا بر ادامه اجرای شیوه سابق در محاسبه سه چهارم مدت خدمت وظیفه رزمندگان به عنوان داوطلبانه تاکید کرد.

مرجع تشخیص شمول سهمیه ایثارگری کجاست ؟

مخصوصا پس از صدور دادنامه شماره ۲۳۹۷ برخی هیات مدیره های کانون های وکلای دادگستری، در این زمینه دچار تردیدهایی شدند و از جمله رییس کانون وکلای دادگستری مرکز از بررسی موضوع پذیرش کارآموز از طریق آزمون وکالت ۹۸ بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در هیات مدیره این کانون خبر داد.

هرچند دادنامه ۲۳۹۷ اساسا ناظر بر ابطال اصل مقررات مربوط به محاسبه خدمت وظیفه به عنوان داوطلبانه نیست و هیات عمومی در توضیح مبنای استدلال دادنامه به اختصاص شمول حکم این مقررات در سطح نیروهای مسلح اشاره کرده است، با این حال باید دید مرجع صالح در تشخیص مصادیق ایثارگری کجاست و آیا کانون های وکلا اصولا صالح به تشخیص در این موضوع هستند یا خیر ؟

به نظر می رسد، کانون های وکلای دادگستری، صلاحیت ورود به تشخیص مبنای وضعیت ایثارگری داوطلبان را نداشته باشند

طبق تبصرۀ ذیل مادۀ یک قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، احراز مصادیق ایثارگری در چهارچوب قوانین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

آیین نامه مذکور با عنوان «آیین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر)» در تاریخ ۲۴ /۲ /۱۳۹۳ به تصویب رسیده است، و طبق بند یک ذیل قسمت (الف) مادۀ ۱۱ آن مسوولیت تشخیص و تعیین تکلیف و احراز اولیه مصادیق، حسب مورد به عهده نیروی مسلح مربوط و وزارت اطلاعات خواهد بود.

بنا بر این به نظر می رسد، کانون های وکلای دادگستری در وضع حاضر، صلاحیت ورود به تشخیص مبنای وضعیت ایثارگری داوطلبان را نداشته باشند و صرف ارائه گواهی و تاییدیه از سوی مرجع قانونی مربوطه (سازمان متبوع داوطلب) که در قالب کد ایثار ارائه و از سوی داوطلبان در موقع ثبت نام اعلام می شود، کافی بوده و برای کانون وکلا تکلیفی زائد بر آن برای احراز وضعیت ایثارگری داوطلبان متصور نیست.

این طور به نظر می رسد که در صورت کشف تقلب یا سوء استفاده در صدور گواهی ایثارگری یا بر فرض بروز اختلاف نظر میان سازمان صادر کننده گواهی ایثارگری داوطلب با کانون های وکلا، کانون وکلا صرفا می تواند از مجاری قضایی و انتظامی تخلف در صدور گواهی را اعلام و درخواست ابطال آن را داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. سلام‌وقت بخیر پدر من ۲ سال سرباز وظیفه بود تو جنگ سال ۶۶ تا ۶۸ توی سپاه قدس که ۱۳ ما و ۱۶ روز جبهه بوده و من بابتش کسری خدمت گرفتم
    میخواستم بدونم میتونم سهمیه ایثارگری ازمون وکالت بگیرم؟سهمیه ازمون استخدامی چطور؟

  2. سلام میشه بفرمایین با ۱۶ ماه سابقه ی جبهه یعنی کل سربازی(غیر داوطلبانه)میشه شامل موارد سهمیه شد که با سهمیه شرکت کنم؟

  3. سلام .پیامکی مبنی برعدم قبولی امده.درحالی که سهمیه بنده به اشتباه مورد تایید قرار نگرفته.حال ایا عدم قبولی بنده شامل افراد ازاد حساب شده یا باسهمیه؟؟؟؟؟

  4. سلام بنده ۹ماه داوطلب بسیجی دارم و سنم نیز در شهریور ۹۹ وارد ۵۱ می شود و در ماده ۸۸ قانون برنامه ششم محدودیت سنی را برای ایثارگران برداشته اند و در اطلاعیه ثبت نام ۹۸ کانون به این موضوع اشاره نشده بود لطفا راهنمایی بفرمایید از کدام مرجع برای التزام کانون به تبعیت از احکام برنامه ششم اقدام نمایم

  5. با سلام خدمت شما خانم زنده دل ، میخوام برای سال ۹۹ کانون وکلا بخونم یه سوال از حضرتعالی داشتم که سهمیه ۱۲ ماه جبهه پدر به صورت داوطلبانه (خدمت وظیفه پدرم که سه چهارم به عنوان داوطلبانه محسوب می گردد )هنوز قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟ممنون میشم جواب سوال بنده را بدهید با تشکر

  6. سلام پدر من شش ماه حضور در جبهه و ۱۵ درصد جانبازی دارد آیا بنده از سهمیه ایثار گری می توانم استفاده کنم تو رو خدا جواب سوالم رو بدید

    1. گروه های مختلفی از جمله همسر و فرزندان جانبازان کمتر از ۵۰ درصد و آزادگان و رزمندگان برای نخستین مشمول استفاده از سهمیه شدند. این شامل چه کسایی

  7. سلام برا من امروز پیام اومد سهمیه شما تایید شده ولی فعلا حایزشرایط ورود به مرحله تکمیلی فرایند جذب نشده اید و نتیجه نهایی پس اتمام فرایند مصاحبه اعلام میشود ایا احتمال قبولی و دعوت به مصاحبه وجود داره؟ اگه داره تا کی مشخص میشه؟

  8. سلام خانم زنده دل
    وقت بخیر
    برای بنده پیام اومده از مرکز وکلا که سهمیه ایثارگری بنده تایید نشده،در صورتی که من سهمیه ی””فرزنده رزمنده با ۱۲ ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه”” رو دارم.و در پایان پیام گفتند که من پذیرفته نشدم.
    دلیل این موضوع چی میتونه باشه؟مدارک بنده در ستاد مربوط کامل بود زمان ثبت نام و دریافت کد رهگیری.
    ممنون میشم پاسخگو باشید

  9. سلام بنده بسیجی ۹ماه داوطلبانه دارم و لیسان حقوق دارم و سنم از ۵۰ گذشته است آیا می توانم در آزمون وکالت شرکت کنم

      1. سلام در برنامه ششم توسعه ماده ۸۸ محدودیت سنی را برداشته اند باز هم نی شود شرکت کرد و در صورت عدم اجرای قانون می توان از مراجع قانونی الزام کانون وکلا را درخواست کرد

  10. سلام خانم زنده دل. من مرکز مشاوران ٩٨قبول شدم شیراز واسه مرحله دوم نوشته بود ٢٧تا ٢٩فروردین ٩٩الان! میگن ثبت نام افتاده اسفند ومهلت تموم شده توروخداراهنمای بفرمایید من باید کجامراجعه کنم وثبت نام مرحله دوم رو انجام بدم اخه قرار بود پیام بدن ولی خبری نشد ممنون میترسم مهلت تموم شه خبربدید ممنون

    1. سلام
      مصاحبه‌های سال ۹۸ همه لغو شده
      متوجه سوالتون درباره ثبت‌نام نشدم. اگر مرحله اول پذیرفته شدین و هنوز مصاحبه شرکت نکردید، منتظر تعیین زمان جدید باشید که در سال ۹۹ خواهد بود. نیازی به ثبت‌نام نیست.

  11. سلام خانوم زنده دل یه سوال داشتم لطفا جواب دهید چون از چند نفر دیگر پرسیدم هرکس یک جوابی داد ملاک محاسبه سهمیه چیست ؟ ایا همه سهمیه ها برابر است ؟ یا باهم فرق دارند مثلا کسی که هم فرزند جانباز بالا ۲۵ درصد باشد وهم اینکه پدرش اسارت بالا ۷ سال داشته باشد که در دفترچه(فقط زده اسارت بالاسه ماه) باید کدام یک از این ها را برای محاسبه سهمیه انتخاب کنند ایا هر دو برابر است یا برهم برتری دارند ؟ لطفا جواب دهید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا