مراسم بزرگداشت استاد کاتوزیان در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد

مراسم بزرگداشت استاد کاتوزیان در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت که استاد کاتوزیان همانند نگینی بر انگشتر بودند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهمن کشاورز در مراسم یادبود استاد کاتوزیان که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد با بیان اینکه افتخار شاگردی استاد را نداشتم و از طریق آثار و کتب وی، شاگردش بودم، اظهار کرد: هر بار که از استاد کاتوزیان برای حضور در همایش‌های اتحادیه دعوت می‌کردیم، ایشان حاضر می‌شدند و صحبت‌هایشان وحدت آفرین بود.

وی با قدردانی از همسر استاد کاتوزیان برای همراهی وی در همه مراحل زندگی‌اش ادامه داد: اگر همسر استاد کاتوزیان همراه وی نبودند ما اکنون این گوهر گرانبها را نداشتیم. استاد کاتوزیان همانند نگینی بر انگشتر یا دستبندی که حلقه‌های آن را گروه عظیمی از حقوقدانان تشکیل داده‌اند مانند مرحوم دکتر شهیدی و علی‌آبادی است. فعلا از این حلقه فقط آقای جعفری لنگرودی باقی مانده که خداوند حفظش کند. امیدوارم که همه ما سعی کنیم از اخلاق استاد کاتوزیان پیروی کنیم.

در ادامه این مراسم محمدعلی دادخواه با بیان اینکه سخن گفتن در مورد بزرگمردی که همه سوگمند او هستیم سخت است، گفت: انتظار ما این بود که اصحاب قلم در مورد اینکه تاریخ ما در برابر استاد کاتوزیان چه رسالتی داشته‌ است، سخن می‌گفتند. گویا این موضوع را از یاد برده‌اند. استاد کاتوزیان از کسانی بودند که از قانون، حق و درستی دفاع کرده‌اند. بهتر است که من از وی سخن نگویم و سکوت کنم.

او از حاضرین تقاضا کرد که بایستند و یک دقیقه به احترام استاد سکوت کنند.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه کاتوزیان در تاریخ ما حافظ قانون بود، ادامه داد: حقوقدانان زیادی در کشور داریم اما همانند کاتوزیان که در طول تاریخ از عدالت دفاع کند اندک داریم و استاد کاتوزیان یکی از نادره‌های تاریخ است.

در ادامه این مراسم همسر استاد کاتوزیان با تشکر از حاضرین برای حضور در این مراسم گفت: ناصر همه شما را دوست داشت و همه چیز را برای شاگردانش می‌خواست و هر کتابی که می‌نوشت در مقدمه‌اش از آنان یاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه استاد کاتوزیان در همه مراحل زندگی با وی دوست بوده و با وی مشورت می‌کرده است، گفت: از ۱۸ سالگی دانشگاه خانه‌اش بود و اگر کسی از شاگردانش می‌خواست مقیم خارج شود ابراز نارضایتی می‌کرد و می‌گفت انگار پشت من خالی شده است و چرا باید کسانی که این همه درس خوانده اند بازدهی‌شان را برای جای دیگری خرج کنند. همسرم امیدوار بود که همه شاگردانش که فرزندانش بودند در ایران بمانند و به ایران احترام بگذارند. شماها همه همیشه عزیز ناصر بوده‌اید.

وی افزود: همه شما با عشق در اینجا حاضر شده‌ و از ترس نیامده‌اید بلکه از روی عشق بوده‌ است که خواسته‌اید در اینجا حاضر شوید برای من مهم است که عشق‌تان را این گونه ثابت کردید. عشق ناصر این بود که شما تا می‌توانید کتاب بخوانید، موفق باشید و حرف‌تان را بزنید. چرا که راستگویی هراسی ندارد و باید همه احترام هم را نگه داریم.

وی در پایان با ذکر دعای استاد کاتوزیان در زمان نماز صبح گفت:‌ استاد کاتوزیان در زمان نماز صبح دعا می کردند که خدایا هدایتم کن! خدایا هیچ وقت از من روی نگردان! من همیشه به تو احتیاج دارم.

در این مراسم اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، اساتیدی همچون بهروز اخلاقی، فیضی چکاب ،‌ فریده غیرت، نیکبخت، رییس‌الساداتی (معاون وزیر دادگستری)، علی مندنی پور (رییس سابق اتحادیه کانون‌های وکلا) جمشید نورشرق، سعید باقری و … حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد در مراسم یادبود دکتر کاتوزیان که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، اظهار کرد: استاد کاتوزیان برای عدالت و حقوق مردم ایران قدم می‌زد و فریاد می‌کشید و بهای فریاد خود را می‌پرداخت بنابراین از آنجا که ملت ایران جاوید است استاد کاتوزیان هم جاوید می‌ماند.

وی افزود: ما باید خودمان را سرزنش کنیم که شاید قدر وی را ندانسته‌ایم لذا باید قدر همدیگر را بدانیم.

رییس فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه هیچ آتشی سوزنده‌تر از آتش جهل نیست، ادامه داد: جهنمی که جاهل برای خود تحمل می‌کند جهنم جهل است. همچنین بالاترین حق یک جامعه آزادی بیان است و اگر آزادی بیان باشد جهل برطرف می‌شود، استاد کاتوزیان در دورانی بود که چنین میراثی را برای ما برجای گذاشت و آن هم این بود که آزادتر بنویسد و آزادی بیان در کشور وجود داشته باشد.

محقق داماد یادآور شد: استاد کاتوزیان دلش می‌خواست که شب صبح شود و ظلمت شب از بین برود و هر آنچه را که دلش می‌خواهد در دفاع از حقوق مردم بنویسد.

در ادامه این مراسم سید محمد جندقی کرمانی پور رییس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات مدیره این کانون با بیان اینکه استاد کاتوزیان بسیار به جامعه وکالت علاقه داشتند و در تمامی مراسم‌ها و همایش‌ها با همه سختی‌ها حضور می‌یافتند گفت: وی انسانی بزرگوار و حقوق‌دانی برجسته بود و به درستی نام پدر علم حقوق را بر وی گذاشتند.

جندقی کرمانی پور با اشاره به اینکه جامعه وکالت یکی از بهترین اساتید را از دست داده است گفت: استاد کاتوزیان همیشه بر این مطلب تاکید داشتند که اتحادیه کانون‌های وکلا، اتحاد تمام کانون‌ها و آن را از دست ندهید.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه استاد کاتوزیان از میان ما رفت ولی خاطرات خوب وی همچنان پابرجاست ادامه داد: یک مجموعه ارزشمندی از آثار وی در میان ما برجای مانده و ما موظف هستیم که راه استاد را ادامه دهیم و دفاع از حقوق مردم را در پیش گیریم.

وی تاکید کرد که استاد کاتوزیان یک انسان آزاده و مبارز بود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که دکتر کاتوزیان یکی از موثرترین چهره‌های اثرگذار در علم حقوق ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی نجفی توانا در مراسم یابود دکتر ناصر کاتوزیان که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد ضمن تسلیت فقدان اسوه علم حقوق استاد کاتوزیان گفت:‌ دکتر کاتوزیان نمرده و زنده است. وی همانند بسیاری از چهره‌های حقوق اثری بر جای گذاشته که با فقدان وی کماکان تا جایی‌که جامعه بشریت باقی است، پابرجا است و آن هم تحقیق در علم حقوق است.

وی با بیان اینکه نگاه استاد کاتوزیان در رشته حقوق همچنان باقی است ادامه داد: در واقع استاد کاتوزیان از موثرترین چهره‌های اثرگذار در علم حقوق در ایران است و وی یکی از بهترین‌هاست.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه استاد کاتوزیان بیش از ۴۰۰ اثر از خود باقی گذاشته است ادامه داد: هرکدام از آثار استاد کاتوزیان حرف جدیدی دارد و من افتخار می‌کنم که در دوره دانشجویی و کارآموزی شاگرد وی بودم و در هر کجا که مشکلی داشتم به استاد کاتوزیان مراجعه می‌کردم.

نجفی توانا با برشمردن ویژگی‌های استاد کاتوزیان ادامه داد: یکی از ویژگی‌های استاد کاتوزیان رعایت تمام شئون در تمام زندگیشان بود و با وجود اینکه دکتر کاتوزیان زیاد وکالت نکرده بودند اما وکالت را به ما آموخت و ما باید از قانون دفاع کنیم همان‌گونه که استاد کاتوزیان به ما آموخت.

وی افزود: ویژگی دیگر استاد کاتوزیان سلامتی‌اش بود و استاد در شغل معلمی و وکالت سلامت را در چارچوب قانون رعایت می‌کرد. همچنین استاد در دفاع از حق مستحکم بود و به زور و زر نه می‌گفت.

نجفی توانا با بیان اینکه هرکلام استاد کاتوزیان آموزنده بود و وی الگوی رفتار همه ما تلقی می‌شد گفت:‌ استاد کاتوزیان از دست ما رفته است اما از دست نرفته است زیرا زنده است و هرجا که استاد کاتوزیان بیشتر شناخته شود ماندنی‌تر است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه نقش کاتوزیان در عدالت قضایی ماندنی است خاطرنشان کرد: وی در چارچوب قانون به ما آموخت که از عدالت دفاع کنیم حتی اگر بخواهیم هزینه بپردازیم. امیدوارم که خداوند روح آن مرحوم را قرین آمرزش کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا