طرح نمایندگان مجلس برای کنترل فعالیت‌ها و اظهارنظرهای افراد مشهور (سلبریتی‌ها)

متن طرح الحاق یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده)

پایگاه خبری اختبار- طرح جدید نمایندگان با هدف نظارت بر اظهارنظرها و فعالیت‌های افراد مشهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به گزارش اختبار، در میان طرح‌هایی که در جلسه علنی امروز، چهارشنبه پنج بهمن، مجلس شورای اسلامی اعلام وصل شد نام «طرح الحاق یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده)» به چشم می‌خورد.

این طرح یک ماده جدید را به عنوان ماده «۵۱۲ مکرر» به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی الحاق می‌کند و موضوع آن «سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات، پیامها و یادداشت‌های» افراد مشهور است.

تهیه‌کنندگان طرح بدون تعریف دقیقی از این افراد صرفا آنها را چنین توصیف کرده‌اند: «هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و  نظامی جامعه است».

اظهارنظرهای این اشخاص درصورتی که از سوی مراجع رسمی تایید نشود می‌تواند مجازات‌های سنگینی را برای آنها در پی داشته باشد.

متن کامل این طرح را در ادامه می‌خوانید.

طرح الحاق یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی

(تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده)

ماده واحده– یک ماده به عنوان ماده (۵۱۲ مکرر) به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۲/۳ به شرح زیر الحاق می شود:

ماده۵۱۲ مکرر- هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و  نظامی جامعه است، در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات، پیامها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی در مورد اموری که نیاز به اظهارنظر مراجع رسمی است و هنوز اعلام نظر رسمی نشده است، مطالبی را خلاف واقع، بیان کند که بازخورد گسترده داشته باشد و در اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع موثر باشد، اگر از مصادیق افساد فی الارض موضوع ماده (۲۸۶) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ نباشد، علاوه بر محکومیت به مجازات درجه سه به مجازات نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی محکوم می‌شود و مسئول جبران خسارات وارده نیز می‌باشد.

تبصره- اشخاص مذکور به استناد این ماده علاوه بر مجازات های مذکور به مدت پنج تا ده سال به محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت به شغل و حرفه‌ای که منجر به شهرت آنها شده است، محکوم می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. این قانون مخالف آزادی بیان است و با قوانین دیگر تعارض دارد و این قانون به استبداد و بوجود آمدن دیکتاتوری کمک میکند و در ظاهر به نفع نظام اسلامی است ولی در باطن ریشه به تیشه نظام میزند و کسانی که این طرح را ارائه داده اند نه تنها دوستدار نظام نیستند بلکه دشمنان اصلی نظام و انقلاب اسلامی همینها هستند و این افراد فقط به فکر تامین و محافظت از منافعشان هستند اینها مثل موریانه از درون به جان انقلاب افتاده و نظام اسلامی را از درون تهی میکنند.

  2. عجب ماده ای … بالاخص تبصره اش عالی است… اما وجود تصویب و اجرای چنین ماده ای میره؟؟؟ اگر بشه که ما معتقد تر به نظام میشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا