فقدان بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری

بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری وجود ندارد

رشد جمعیت دانشجویی کشور ۵ برابر بیشتر از نرم جهانی است

پایگاه خبری اختبار- معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری را تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از دانشگاه علم و صنعت، مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تقدیر از اساتید ممتاز دانشگاه علم و صنعت گفت: اوایل انقلاب، جمعیت دانشجویی کشور بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر بود و در سال ۹۵ این جمعیت به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید که رشد ۲۵ برابری را در این حوزه شاهد بودیم.

وی افزود: این درحالی است که در مقیاس جهانی رشد جمعیت دانشجویی کشور ۵ برابر بیشتر از نرم جهانی است که این آمار ایران را در جایگاه اول منطقه در این زمینه قرار داده است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: حدود ده سال پیش جمعیت دانشجویی کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ درصد افزایش جمعیت دانشجویی داشته ایم.

شریعتی نیاسر گفت: در ۱۰ سال گذشته تعداد مراکز آموزش عالی دولتی، ۴۵ مرکز بود که اکنون به ۱۴۳ مرکز رسیده است.

وی افزود: مراکز آموزش عالی غیر دولتی کشور نیز از حدود ۶۰ تا ۷۰ موسسه به ۳۵۳ موسسه غیردولتی آموزش عالی افزایش یافته است.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: شرط عقل حکم می کند مدیران از آمارهای موجود آموزش عالی به عنوان فرصت استفاده کنند و چاره ای بیندیشند که از این جمعیت دانشجویی و دانش آموختگان آموزش عالی بهره مناسبتری عاید کشور کنند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: از یک زاویه می توان به این رشد به دید مثبت نگاه کرد که به هر حال ویژگی های جمهوری اسلامی ایجاب می کرده که بستر آموزش عالی را برای همه فراهم سازد اما متأسفانه آمار می گوید وضعیت اشتغال ما متناسب با فارغ التحصیلان نیست.

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: براساس فراخوان جذب هیأت علمی این وزارتخانه سالانه حدود ۳۰ هزار نفر که ۷۰ درصد آنها دارای مدرک دکتری هستند، ثبت نام می کنند.

شریعتی نیاسر افزود: به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری شغل خود را در دانشگاه می بینند در حالی که در بهترین حالت میان ۵ تا ۶ هزار نفر از ۲۰ هزار نفر شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه می شوند و این موضوع به این معنا است که سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری را تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و عرض  ادب 

    آخه کدوم مقطع تحصیلی کارش و بسترش  محیاست  که که کار دکتری محیا نیست .

    به فکر جوانان ایران زمین باشید.مصلحت را که داند و که خواهد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا