فروش سربازی منتفی شد؛ متاهل های دارای فرزند مجانی معاف می شوند

سرگردانی کمیسیون تلفیق در دوراهی درآمدزایی و افکار عمومی

پایگاه خبری اختبار- کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور مجلس شورای اسلامی امروز برای سومین بار در چند روز اخیر از تصمیم جدید درباره فروش سربازی ضمن این لایحه خبر داد.

اعلام مخالفت کمیسیون به علت مبالغ بالای فروش سربازی

ابتدا رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری خود در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۰ از رای کمیسیون به فروش دلاری خدمت سربازی به مشمولان خارج از کشور خبر داد و گفت که پیشنهاد فروش سربازی به مشمولان غایب داخل کشور به علت مبالغ بالای مطرح شده نتوانست رای موافق کمیسیون را به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید:

زارع گفته بود: در خصوص موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور در کمیسیون تلفیق پیشنهادی ارائه شد که به دلیل بالا بودن مبالغ رای نیاورد برای مثال در این پیشنهاد برای دیپلم ۲۰۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ارشد ۳۰۰ میلیون تومان، برای دکترای عمومی ۴۰۰ میلیون تومان و برای دکترای تخصصی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بود.

اعلام تصویب فروش سربازی به قیمت های بالاتر از قبل!

با این وجود رحیم زارع ۹ بهمن ۱۴۰۰ به خبرگزاری خانه ملت متعلق به مجلس شورای اسلامی گفت که کمیسیون تلفیق با پیشنهاد فروش سربازی به مشمولان غایب موافقت کرده است.

ولی مبالغی که برای خرید سربازی در این مصوبه اعلام شده بود خیلی بیشتر از مبالغی بود که قبلا گفته شده بود به علت بالا بودن آن ها کمیسیون به مصوبه رای موافق نداده است.

بیشتر بخوانید:

بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن با مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان می توانستند خدمت سربازی خودشان را بخرند.

واکنش منفی افکار عمومی

انتشار خبر تصویب فروش خدمت سربازی با این مبالغ کلان بلافاصله فضای مجازی فارسی را انباشته از واکنش های منفی کرد.

حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ امروز در چرخشی کامل نسبت به مصوبه دو روز قبل کمیسیون، به خبرگزاری ملت از لغو تصمیم به فروش و اتخاذ تصمیم تازه ای در مورد سربازی خبر داد.

اخطار اصل ۱۱۰ قانون اساسی

حاجی بابائی علت این تغییر تصمیم کمیسیون تلفیق را اخطاری در مورد مغایرت مصوبه مربوط به فروش سربازی با اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کرد: در نشست امروز این کمیسیون طی اخطاری مصوبه پیشین کمیسیون تلفیق در مورد خرید خدمت سربازی مشمولان غایب با رای دو سوم از نمایندگان مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی و عدالت شناخته شد.

اصل ۱۱۰ چه می گوید ؟

اصل ۱۱۰ قانون اساسی به تشریح وظایف و اختیارات رهبری اختصاص دارد و بند ۴ ذیل این اصل «فرماندهی‏ کل‏ نیروهای‏ مسلح» را هم از اختیارات رهبر قرار داده است.

نکته جالب توجه اینجاست که کمیسیون تلفیق از ابتدا هم با در نظر داشتن اصل ۱۱۰ قانون اساسی در مورد سربازی تصمیم گیری می کرده است، کمااینکه رحیم زارع چه در نشست خبری ۲ بهمن و چه در ۹ بهمن به ضرورت رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و اخذ تایید فرماندهی کل قوا برای اجرای مصوبات کمیسیون در زمینه سربازی تاکید و تصریح کرده بود.

دوراهی تامین منابع مالی و افکار عمومی

از ابتدای مطرح شدن موضوع فروش سربازی به قرینه محدودیت های شدید بودجه ای دولت و تلاش برای اجتناب از استقراض و افزایش حجم نقدینگی برای جبران کسری بودجه، کاملا قابل پیش بینی بود که اراده ای برای تمسک به این شیوه قدیمی تامین منابع برای دولت وجود دارد.

ولی به نظر می رسد واکنش منفی افکار عمومی به این مصوبه کمیسیون تلفیق خیلی شدیدتر و بزرگ تر از انتظار بوده است به حدی که کمیسیون را وادار به اقدامات شتاب زده ای برای جبران بکند.

بیشتر بخوانید:

با این حال باید توجه داشت که لایحه بودجه هنوز در مراحل ابتدایی بررسی است و حتی تا آخرین لحظه بررسی در صحن علنی ممکن است با حذف و اضافات و تغییرات پیشنهادی نمایندگان مواجه شود.

بر این اساس و با توجه به همان محدودیت های شدید منابع دولت، باز هم احتمال تصویب فروش سربازی به شکلی دیگر در قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور را نمی توان به طور کامل غیر محتمل دانست.

رئیس کمیسیون تلفیق: مصوبه با هدف استحکام بنیان خانواده، فرزندآوری و تاهل

حاجی بابائی در ادامه هم از یک مصوبه جدید کمیسیون تلفیق درباره سربازی در راستای «استحکام بنیان خانواده، فرزندآوری و تاهل» خبر داده و گفته است: با پیشنهاد یکی از نمایندگان و تصویب دیگر اعضا، مصوبه ارائه کارت معافیت رایگان به مشمولان متاهل دارای دو فرزند و بالاتر از آن  جایگزین مصوبه قبلی شد. این مصوبه با هدف استحکام بنیان خانواده، فرزندآوری و تاهل به تایید کمیسیون تلفیق بودجه رسید و امیدواریم موثر باشد.

نایب رئیس کمیسیون: ارائه کارت رایگان معافیت به مشمولان متاهل دارای دو فرزند

سیدمحسن دهنوی نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱هم امروز به خبرگزاری خانه ملت گفت: امروز در راستای مصوبه چند روز پیش کمیسیون تلفیق در خصوص خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب، اخطار قانون اساسی توسط یکی از نمایندگان در صحن تلفیق در مورد مغایرت این مصوبه با اصل ۱۱۰ قانون اساسی و عدالت مطرح شد که این اخطار مورد پذیرش رئیس کمیسیون قرار گرفت و به رای گذاشته شد و در ادامه برای رفع این اشکال پیشنهادی برای ارائه کارت رایگان معافیت به مشمولان متاهل دارای دو فرزند داده شد که با رای موافق نمایندگان تصویب شد.

بیشتر بخوانید:

 

دهنوی توضیح نداده است که در جلسه دو روز قبل کمیسیون تلفیق که مصوبه فروش سربازی با شرایط اعلام شده از سوی سخنگوی کمیسیون مورد بحث بوده و به تصویب رسیده، رئیس و نایب رئیس کمیسیون و نماینده اخطار دهنده کجا بوده اند.

سربازی اجباری میراث یکصد ساله

موضوع خدمت سربازی به شکل فعلی که میراث یک قرن پیش و شرایط قبل از جنگ جهانی دوم است، نیاز به اصلاح ساختاری و اساسی منطبق با شرایط امروز کشور و جهان دارد.

اصلاح ساختار سربازی یکی از مطالبات جدی جوانان کشور است که علاوه بر همه سختی های اشتغال و تشکیل زندگی با مانع بزرگ خدمت سربازی هم مواجه هستند.

بدیهی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر اساس وظایف ذاتی قانونی شان نمی توانند و نباد نسبت به این مطالبه قشر عظیمی از جامعه بی تفاوت باشند، با این حال تصمیم گیری های غیرکارشناسی و یا تلاش برای استفاده رسانه ای و تبلیغاتی از این فضا ابدا موجه نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. دمتگرم داداش.من خودم متاهلمو سی وسه سالمه.مدرک کاردانیم دارم.ولی بخاطر نداشتن کارت نتونستم برم سرکاری که تحصیلاتشودارمو کارکرموندم.حالاهم که اومدن میگن دوتا فرزند باید داشته باشی.اقا من خرج خودمونمیتونم بدم حداقل بیاید به ماهم کارت بدین که اگه بچه دارم شدیم بدونیم یه شغلی داریم که خرجشو بدیم.

  2. این طرح معافیت سی سال به بالا که دو فرزند دارند ناقصه مگه مجردهای بالا سی سال چه گناهی کردن که نباید معاف بشن من ۳۵ سالمه بخاطر قانون غلط سربازی اجباری تو این مملکت به این روز افتادم نه کار دارم نه شغل دارم نه پول دارم فقط فکر خودکشی را میکنم شما اگه فکر جوونایید بیایید همه افراد بالا سی سال را معاف کنید چه مجرد چه متأهل اینا که مجردن بخاطر همین کارت پایان خدمت هست که نتونستن ازدواج کنند اون وقت شعار حمایت از فرزند آوری و خانواده سر میدید اگه راست میگید و دلتون به حال جوونا میسوزه مثل سال ۸۲ معافیت سنی بدید به سی سال به بالاحداقل غایبین سن بالا تکلیفشون معلوم بشه لطفاً اطلاع رسانی شود با تشکر

  3. کلآاین طرحهااشتباهست چراکه باعث میشه آمارغایبین بالاتر بره ودیگه کسی نمیره سربازی بعدش کسی که تاالان نرفته سربازی وقانون روبه سخره گرفته چراباید بهش جایزه داد که نرفتی سربازی بیا اینم جایزه ات رایگان کارتت روبگیر🤔🤔🤔اگه واقعآنماینده های مجلس به فکر فرزندآوری هستن مشکل مسکن وهزینه های ازدواج جوانان رو درست کنن/آقای نماینده مجلس میگه بایدآمارتعدادغایبین که ازدواج کردن روبگیریم که چه تعدادشان وچراسربازی نرفتن؟؟؟؟آقای نماینده شمااگه واقعابه فکرفرزندآوری وجوان شدن جمعیت هستید بریدآمار جوانانی که ۲سال برای کشور عمرشون روپای سربازی گذاشتن وهنوز به دلیل‌ مشکلاتی مثل مسکن وغیره نتونستن ازدواج کنن روبگیرید😔😔😔😔😔😔😔

  4. بنظر بنده بایستی مقررات نظام وظیفه و سربازی تغییرات کلی و اساسی کند . الان در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان بکارگیری سرباز حرفه ای را داریم که افراد مشخصی را که دوست دارند خدمت نمایند انتخاب و آموزش های ویژه ای هم به این افراد داده می شود و این افراد در مقابل دستمزد های مناسب سربازی می کنند و می توانند تا چندین سال مثلا ۵ یا حتی ۱۰ سال خدمت کنند و حقوق و مزایای مناسب هم بگیرند و سایر اشخاص بنا بر وضعیت یا کلا معاف می شوند یا فقط یک آموزش آمادگی ها دفاعی می بینند و متعهد می شوند که به عنوان نیروهای ذخیره آماده باشند تا در زمان بروز جنگ به نیروهای مسلح کشور بپوندند .پس بنابر این کشور ما هم ضرورت دارد به این سمت حرکت کند . امید است مسئولین در این خصوص اقداماتی به انجام برسانند .

    1. سلام خسته نباشید بنده متاهل داری یک فرزند ۳۳سالم هست خدارو خوش میاد من که ماهی یک وپونصد اجاره میدم یک میلیون پول مای بیبی میدم با این وضیعت برم سربازی اون موقع کی میاد از همسر و بچه من مواظبت کنه

      1. من ۳۱ سالمه بچه ام دو ماه دیگه به دنیا میاد من از چی واستون بگم به خاطر مشکلات خانواده ام نتونستم برم الآنم داره بچه ام به دنیا میاد بابا تورو خدایی محمد تمومش کنید بابا تا کی من نمیتونم برم واقعا نمیتونم زندگیمون به زور می‌چرخه چجوری واس پایان خدمت هزینه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا