طرح «پذیرش و آموزش وکالت» به کمیسیون حقوقی مجلس رسید

بررسی طرح پذیرش و آموزش وکالت در کارگروه ویژه کمیسیون قضایی و حقوقی

پایگاه خبری اختبار- طرح پذیرش و آموزش وکالت در دستور کار این هفته کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار گرفت.

به گزارش اختبار، طرح پذیرش و آموزش وکالت که در اسفندماه سال ۹۶ به صورت عادی در مجلس اعلام وصول شده بود، به دنبال ایجاد تحولات جدی در زمینه برگزاری آزمون وکالت، نحوه اعطای پروانه و طبقه‌بندی کردن وکلاست. تحولاتی که به نظر می‌رسد با مخالفت‌های جدی در جامعه وکلا روبرو باشد.

کانون‌های وکلای دادگستری نیز از ابتدای تدوین این ضمن گلایه‌مندی از عدم اعتنای مجلس به دیدگاه‌های این نهاد، خواستار خارج شدن طرح موصوف از دستور کار مجلس و انجام اصلاحات در قوانین موجود، به‌جای از میان بردن قوانین فعلی، شده‌اند.

برای دریافت متن کامل طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت در قالب یک فایل PDF کلیک کنید

علی‌رغم حاشیه‌ها و بعضاً مجادله‌هایی که بر سر این طرح در صداوسیما، کانون‌های وکلا و رسانه‌های جمعی مطرح بود، عملاً در مجلس اتفاق خاصی رخ نداده است و برای نخستین بار روز دوشنبه هفته جاری کارگروه امور ویژه کمیسیون حقوقی و قضایی به سراغ این طرح خواهد رفت.

طرحی که در به‌نظر می‌رسد در بین نمایندگان نیز برخی از جدی‌ترین حامیان خود را از دست داده است و باید دید در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو چه سرنوشتی برای آن رقم خواهد خورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۴ دیدگاه ها

  1. با احترام
    بیشتر موافقان این طرح بی طرح فارغ التحصیلان دانشگاه های غیردولتی هستن که میدونن آزمون وکالت قبول نمیشن…

  2. والا بخدا این همه زحمت کشیدیم و لیسلانس حقوق گرفتیم ولی یه آزمون غیراستاندارد شده سد راه آینده وسرنوشت همه لیسانسیه های حقوق..تو رو خدا بصورت پلکانی مدرک وکالت بدین بذارین هرکسی تونست وارد حرفه وکالت بشه و ازیکطرف هم حق الوکاله ها متعادل میشه وهم عموم مردم به وکیل دسترسی پیدا میکنن…

  3. قابل توجه همه دوستانی که بدون اطلاع از جزییات این طرح فقط متعصبانه با آن مخالفت می کنند،باید عرض کنم که این طرح اگر به صورت کارشناسی بررسی شود و برخی مفاد نادرست آن حذف شود،اتفاقا طرح بسیار خوبی است که مهم ترین تاثیر آن جلوگیری از تضییع حق آندسته از افرادیست که نه تنها از نظر علمی و سواد کمتر از بقیه پذیرفته شدگان نیستند ،بلکه چه بسا برتر از آنها بودند ولی به خاطر روش نادرست جذب وکیل در کانون وکلا و گاها به خاطر اختلاف ۱ یا ۲ تست سالهای جوانی خود را صرف تلف کردن وقت برای یک آزمون غیراستاندارد ،که هیچ ملاک مطمئنی برای باسواد تلقی کردن و متمایز کردن پذیرفته شده های آن از سایر کسانی که با اختلاف ناچیز پشت این سد باقی ماندند ،نمی باشد.ضمنا این طرح هرگز به معنای حذف آزمون نمی باشد بلکه ضمن برگزاری آزمون با همان شیوه سابق و طبق همان سرفصلها،فقط پذیرفته شدن را منوط به کسب حدنصابی می کند که بر اساس بالاترین نمره های کسب شده در هر سال تعیین می شود.

  4. این طرح غیرکارشناسی شده است.چه لزومی دارد همه لیسانسه های حقوق وکیل بشن.کانون سردفتران که هر ۵ ل
    الی ۷ سال سردفتر میپذیره بیشتر مستحق تغییر در قوانین هست.

  5. با سلام طرح خوبیه ان شاءالله به فارغ التحصیلان حقوق مانند لیسانسیه های مامایی بدون ازمون مجوز وکالت داد شود در جامعه برا ی لیسانسیه های مامایی بدون اینکه ازمونی باشه اجازه باز کردن و فعالیت مطب داده شده است برای لیسانسیه ها ی حقوق هم باید تبعیض نشه و بدون ازمون پروانه یا مجوز وکالت داده شود

    1. حقوق را با مامایی مقایسه نکنید…حقوق مردم با ناشیانه گری ها نمیشه پایمال کرد و بعلاوه باازدیاد شدن وکیل پرونده پیدا نمیشه…یه سری به کانون وکلاها بزنید تاازتخلفات وکلا اطلاع پیدا کنید چه برسد به اینکه فله ای وکیلیویی همه وکیل بشن.این طرح فقط برای کسانی که میدونن هیچ وقت با آزمون فعلی ونداشتن سواد وکیل نمیشن طرفدار داره.والسلام.

  6. ای روزگار….بیش از صد هزار لیسانس بیکار حقوق داریم….اگه قرارباشه همه یااکثریت وکیل بشن دادگاه ها ازوکیل پرمیشن اونوقت موکل کجا بود پول کجا بود حق الوکاله کجا بود.خخخخ جالبه…بابابرید ازوکلای اطرافتون بپرسید و عملا ببینید وضعیت چه خبره.به جزعده ای اندک مابقی ناراضی وناامیدند.
    بااین طرح فقط مشکلات داوطبلای بیکار بیشتر میکنید و مشکلات مردم ودادگاه ها بیشتر.

  7. جالبه،،،من لیسانس حقوق بیکارآیا بااین طرح فردا ها دغدغه شغل واشتغال ندارم….بعید میدونم تو این آشفته بازار ونبود پرونده وایا بانداشتن سواد وعلم میشه دراین زمینه کاری کرد.بعید میدونم…بااین طرحها مشکل ما فارغ التحصیلان حل نمیشه.منطق وعقل رافدای احساس نکنیم.طراحان نسنجیده باعدالت برخورد نکنید چه کسی بعدش جوابگوی بیکاری بیشترمان خواهد بود.شخصا عمرا هم قبول نشم که حتما توانش ندارم موافق این طرح نیستم.وکلای ملت تاریخ شمارا قضاوت خواهد کرد.اقدام نسنجیده نکنید انشاالله.

  8. اگر طرحی که برای فارغ التحیلان حقوق بستری برای عرضه کرذن سواد و اندوخته خود فراهم بشه بسیاز طرح خوبی خواهد بوذ ..کانون وکلا و سایر مراجع ذیزبط باید برای فارغالتحیلان ایجاد امکان استفاده از تخصص را بدون ازمون و مافیای کانون وکلا را بدهد بعد هر کس نتواند از اندخته خود استفاده کند و وکالت کنذ خود بخود از گردونه خارج میشه مثل تمام مشاغل که همه فرصت کار پیدا میکنند ولی کسی ماندگاز است که با کیفیت بیشتر و با مبلغ ارزان در خدمت جامعه بوده و ادامه کار دهد..اینکه بعد از کنکور و ۸ سال درس خولندن دانشجو بیاد پشت در کنکور دوباره کانون بماند و اخر سر خارج از رشته تحصیلی خود به کار دیگری مجبور شوذ انصاف نیست..همه فارغ التحیلان را اجازه کار دهید هر کس نتواند خودش کناره گیری خواهد کرد حتما..کنکور کانون از ترم اول برای دانشجوی حقوق یک نوع ناامیدی و استرس بهمراه دارد..خیلی باسوادها از سد کنکور کانون بر اثر استرس یا موانع دیگر نمیتونن رد نمیشن و منزوی میشن..این انصاف نیست ..به نظر بنده ورودی دانشکاه حقوق برای کارشناسی را سخت بگیرن بهتر از اینکه جوانان ما فارغ التحیل بشن و تکلیفشان مشخص نباشد و کانون با سوالات واهی اینده جوانان را تباه کند..تا سال ۹۰ که اصلا امتحان برای مشاوران حقوقی وجود نذاشت و خیلی هم خوب بود..به نظر بنده وکیلی که نتواند پول اجاره دفتر خود را دربیاورد همان بهتر که از این رشته صرف نظر کند و سراغ شغل دیگه ای بره .لطفا به همه امکان کار بدین و اگر کسی نتوانست خود بخود از کار کنار خواهذ کشید.

  9. بله دیگه هر موقع انحصار طلبی باشه .همه میخان دیگران وارد نشن .شما از خداتونه دیگه از این به بعد حتی از طریق آزمون هم وکیل نگیرن .مثل اون کسی که آرزو داشت تو صف سبد کالا باشه و واولین نفر هم باشه و وقتی که سبدش گرفت بگن دیگه تموم شد .بابا توی این اوصاع و احوال هرکسی دلال باشه بهتر میتونه کار انجام بده اصلا هم نیازی به سواد و علم نیست .خیلیا هستن سواد کلاسیک که ندارن هیچ پروانه وکالت هم ندارند ولی خیلی امور را هم انجام میدن.بابا آزمون هم چیزی جز مطالب حفظی در حافطه کوتاه مدت نیست .این همه شعار وا اسلاماه سر می دهید

    1. با سلام و عرض ادب خدمت ادمین محترم سایت اختبار و همه دوستان عزیز
      سوالی داشتم بدین مضمون: در صورت تصویب این طرح کارآموزانی که در حال طی مراحل کارآموزی می باشند آیا مشمول قانون قدیم شده و بعد از طی دوران کارآموزی پروانه پایه یک دریافت می کنند یا مشمول قانون جدید می شوند و برای آن ها پروانه پایه سه صادر می گردد؟

  10. لطفا نتیجه بررسی طرح وکالت ولایجه قانون تجارت را اطلاع رسانی بفرمایید ممنونم

  11. اقا تورو خدا از این مسخره بازیا دست بردارید میخواید بیکارای مملکت تعدادشون بره بالا؟؟؟چه وضعیشه دیگه!!

  12. این همه لبسانس حقوق بیکار و وکلای کم درآمد وبیکار الان کم نیستندحالا میخواهید فردا همه وکیل وهمه بیکارباشند تورو خدا دس بردارین ازای کارا…بسه دیگه…بیشترازاین بیکارمون نکنید آقایان طراح طرح پیش به سوی بیکاری بیشتر….بخدا دوستانم الان وکیلن هزینه اجاره ماهانه دفترواقساط درنمیارن وای به حال فرداها که بخاد این طرحها تصویب وهمه وکیل باشند و وای به حال سواد علمی وفنی وکلای این طرح…توروخدا به فکراساسی اشتغال باشید…دیگه بسه مررسی

    1. تمامی کسایی که با این طرح مخالف هستن، نظر این دوستمون رو دارن، تمام ترس و نگرانیشون از کم شدن درآمدشونه. مجلس باید اقتدار خودشو نسبت به انحصارطلبی و جفای کانون وکلا در مقابل فارغ التحصیلان رشته حقوق نشون بده

      1. جناب ترس از سرکارآمدن وکلای بیسواد بیشتره تا حق موکلین تلف نگردد.شما دارین به وکالت مثل بقالی نگاه میکنین که همه میتونن بقال بشن.

      2. پس احقاق حقوق مظلوم چی میشه ؟ درسته شما دوس داری وکیل بشی و خودت رو با این عنوان مزین کنی اما وکالت مثل پاس کردن واحد ها تو دانشگاه نیست پای جان ، آبرو و مال مرم درمیونه .

    1. با سلام و عرض ادب خدمت جمیع فارغ النتحصیلان رشته ی فقه و حقوق اسلامی و حقوق،در مقطع های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا” عرض می شود دادن اخذ مجوز پروانه ی وکالت به جمیع فارغ التحصیلان ذکر شده اللخصوص اشخاصی که سابقه ی فعالیت در شوراهای حل اختلاف چه حقوقی و چه کیفری و چه….و صد البته فارغ التحصیلان ارشد و دکترای حقوق کلیه ی رشته ها امر مبارکی ست و باید ان را به فال نیک گرفت که در توضیح مطالب نقل شده عرض می کنم،چه بسا فارغ التحصیلانی با کفایت در امر فقه و حقوق هستند که با تجربیات و معلومات زیاد و اشراف کامل بر موضوع احاطه داشته ولی با توجه به تسلط ضعیف فرد حقوقدانی که از طریق ازمون کتبی پذیرش شده و بعدا در کسوت وکالت توان انجام کار و دفاع از حکم لازم را نخواهد داشت دریافت مجوز پروانه ی وکالت را با توجه به سختی و فشردگی کسب خواهد نمود، الغرض با ید افراد نسل امروز را که اکثرا فارغ التحصیلان رشته های حقوق کلیه ی رشته ها می باشند با توجه به مشغلات کاری و… لیاقت مجوز پروانه ی وکالت امروزی را خواهند داشت.

      1. این طرح برای کسانی هست که توان قبول شدن دروکالت کانون ومشاوران ندارند.لطفا این حرف من رو قبول کنید.این واقعیته.باحقوق مثل شغل نگاه بازاری نکنید.حق مردم بااین طرح و وکلای بیسواد به قولی بیسواتی پایمال نکنید

        1. با سلام
          خانم لادن باور کنید نه آزمون وکالت نشان سواد (یا به قول آن هنرپیشه طنازان “سوبات”)است نه مردودی در آن نشان بی سوادی.آزمونی معتبر است اما نه به این اندازه از اعتبار که شما بدان تسری اش داده اید.تنها حسن آن این است که دانشجو را وادار به تدقیق می کند و او را تشویق به دوپینگ ذهنی می نماید تا مطالب را چند گاهی در ذهن نگه داشته درجلسه آزمون سرحقه آنها را بگشاید و در پاسخنامه هنری بنماید بو که بدین هنر پیروز افتد. به بیان آگاهان در این طرح آزمون حذف نمی شود بل معیار نمره تعیین می گردد البته بدون معیار ظرفیتی که محل نزاع افتاده است.معتقدم اگر آزمون سنجش با معیار کفی از تراز بماند و مکتسبین به هرتعداد که باشند در جرگه وکیلان درآیند به صواب نزدیک تر است همچو طبیبان که دانش آموختگی از دانشگاه آنان را به شروطی در جرگه مطب داران مفروض می دارد.دل غمین مدارید.بسیار وکیلان محترم هستند اکنون که قول می دهم همین امروز اگر در جرگه آزمونیان درآیند بی تردید هزیمتشان قرین است.بسی ناوکیلان که دانش بر چنته بسیار دارند و تذکره وکالت ندارند.والله اعلم للبطون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا