طرح منع تصرف، تخریب و تغییر کاربری بقاع متبرکه

اعلام وصول شده در جلسه علنی 1399/12/26 مجلس شورای اسلامی

طرح منع تصرف، تخریب و تغییر کاربری بقاع متبرکه

باسمه تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای ۳۲ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

 کافی است موتور جستجوی گوگل را با کلمات کلیدی “تخریب امامزاده” جستجو کنید. با انبوهی از عکس ها و گزارشات دلخراش و تکان دهنده مواجه خواهید شد. بدیهی است که یکی از دلایل وقوع این حادثه و جرایم عدم وجود قانون شفاف و مشخص برای صیانت از بقاع متبرکه می باشد.

لذا طرح ذیل تقدیم می شود:

محمد تقی نقدعلی – علیرضا ورناصری قندعلی – حسن همتی – رحمت اله نوروزی – قاسم ساعدی – احمد حسین فلاحی همدان – مجید نصیرائی – حسین امامی راد – عبدالجلال ایری – غلامرضا منتظری – بهروز محبی نجم آبادی – روح اله ایزدخواه – عباس مقتدایی – احمد محرم زاده یخفروزان – مهدی عسگری – حسین میرزائی – غلامعلی کوهساری – علیرضا عباسی – علیرضا زندیان – رحمت اله فیروزی پوربادی – حسینعلی حاجی دلیگانی – سید موسی موسوی – جواد نیک بین – غلامحسین کرمی – سید جواد حسینی کیا – فاطمه رحمانی – علی اکبر بسطامی – موسی احمدی – رسول فرخی میکال – سید کاظم دلخوش اباتری – یعقوب رضازاده – محمدرضا رضائی کوچی

طرح منع تصرف، تخریب و تغییر کاربری بقاع متبرکه

ماده ۱ – از تاریخ تصویب این قانون هرگونه تصرف، تخریب و تغییر کاربری بقاع متبرکه ممنوع می باشد.

ماده ۲- منظور از بقاع متبرکه در این قانون کلیه مکان های مقدس از جمله مزار و یا مقام پیامبران الهی، امامزادگان، شهدا، اولیا خدا، بزرگان دینی و نیز بناهای خاص مذهبی مانند تکیه ها و سقاخانه های تاریخی است که بر اساس عرف محلی و یا اسناد و یا کتب تاریخی و یا کتب مرجع، زیارتگاه محسوب می شوند.

ماده ۳- هر بقعه متبرکه دارای شخصیت حقوقی و اداره آن تابع قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه است. جنبه های تاریخی مربوط به بقاع متبرکه تابع قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

ماده۴ – هرگونه تغییر کاربری در اراضی حریم بقاع متبرکه و هرگونه توسعه، مرمت و بازسازی بقاع متبرکه باید ضمن رعایت استانداردها، اصول و ضوابط فنی زیر نظر شورایی مرکب از نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و سه نفر از معتمدین محلی انجام شود. نمایندگان سایر دستگاههای اجرایی ذی ربط می تواند حسب مورد و بدون حق رأی در جلسات مذکور شرکت نماید.

تبصره – تغییر کاربری در اراضی “حریم بقاع متبرکه” از جمله ایجاد واحد های تجاری و اقامتی در جهت منافع بقعه بلا مانع است. بقعه متبرکه مالک این واحدها خواهد بود و فروش این واحد ها ممنوع بوده و حداکثر مدت اجاره ۲ سال می‌باشد و تمدید این مدت زمان تابع قوانین و آیین نامه های سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود. این واحد ها معاف از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض شهرداری می باشند.

ماده ۵-در راستای توسعه، مرمت و بازسازی بقاع متبرکه، تأمین نیازمندی ها در حوزه های مالی، خدماتی، تجهیزاتی و نیز زیرساختهای مورد نیاز مانند راه، آب، فاضلاب، برق، گاز، دفع زباله و فناوری های مخابراتی از سوی دستگاههای ذی ربط ضروری می باشد.

ماده ۶- شهرداری ها و شورای اسلامی شهرهای دارای بقاع متبرکه، مکلفند در تخصیص بودجه عمرانی سالانه شهر، بافتهای شهری واجد بقاع متبرکه را به منظور تأمین خدمات و فضاهای عمومی فرهنگی، گردشگری، آموزشی و مذهبی در اولویت قرار دهند.

تبصره ۱- هر گونه مرمت، احیاء، تعمیرات اساسی و بهره برداری از بقاع متبرکه موضوع این قانون، از هزینه های مربوط به تغییر کاربری، تراکم، عوارض شهرداری و نوسازی معاف می باشند.

تبصره ۲- هزینه هایی که بنگاه های اقتصادی و افراد حقیقی و حقوقی صرف حفاظت، توسعه، مرمت و بازسازی بقاع متبرکه کنند، هزینه قابل قبول مالیاتی مؤدیان تلقی می شود

ماده ۷- سازمان اوقاف و امور خیریه مکلف است تدابیر و اقدامات لازم برای بیمه بقاع متبرکه را انجام دهد.

ماده ۸- سازمان مدیریت بحران کشور (وزارت کشور) مکلف است برای جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و زلزله پیشگیری های لازم را در بقاع متبرکه را به عمل آورد.

ماده ۹ – سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس این قانون مکلف به ثبت ملی و تهیه فهرست بقاع متبرکه و تشکیل یگان حفاظت از بقاع متبرکه با سلسله مراتب خاص و سازماندهی و فرماندهی متمرکز تحت نظر بالاترین مقام سازمان اوقاف و امور خیریه است. بودجه این یگان از درآمد موقوفات منطقه تامین می گردد.

ماده ۱۰- وظیفه یگان ویژه حفاظت از بقاع متبرکه در مقام ضابط خاص دادگستری، حفاظت از اماکن، تاسیسات، تجهیزات، میراث فرهنگی مذهبی، حفظ نظم و امنیت و انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقوع جرایم علیه بقاع متبرکه می باشد. در خصوص حفاظت از جنبه‌های تاریخی بقاع متبرکه همکاری با یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی ضروری است.

تبصره – در صورت بروز تخلف، مأموران یگان حفاظت از بقاع متبرکه موظفند نسبت به توقف روند تخلف اقدام نمایند و با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه محل ضمن تنظیم صورتمجلس وضعیت بقعه متبرکه را به حالت اولیه اعاده نمایند.

ماده ۱۱ – هر شخص حقیقی و حقوقی که از اجرای این قانون به تشخیص دادگاه صالحه تخطی نموده باشد علاوه بر جبران خسارات مادی وارد آمده بر بقعه متبرکه، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر میزان خسارت کارشناسی شده به بقعه متبرکه و حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

ماده ۱۲- سازمان اوقاف و امور خیریه مکلف است بقاع متبرکه ای که قبل از تصویب این قانون تصرف، تخریب و تغییر کاربری داده شده اند را شناسایی و پس از احراز تخلف در دادگاه صالح و با حکم این دادگاه نسبت به آزاد سازی، قلع و قمع بنا و مستحدثات و اعاده به حالت اولیه بقعه متبرکه اقدام نماید. جزای حبس موضوع این ماده شامل متخلفان قبل از تصویب این قانون نمی باشد.

ماده ۱۴- سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان مسئول اجرای این قانون موظف است آیین نامه اجرایی آن را را ظرف مدت سه ماه تهیه و پس از تصویب هیأت دولت به اجرا در آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا