طرح الحاق یک تبصره به بند “ه” ماده ۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران 

تاریخ وصول: ۱۴۰۰/۰۶/۲۳

طرح الحاق یک تبصره به بند “ه” ماده ۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران 

ماده واحده- تبصره بند ه ماده ۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۹۱/۱۲/۲۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحات بعدی به عنوان تبصره ۱ محسوب شده و یک تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره ۲ به این بند اضافه می شود.

تبصره ۲- کسانی که در راستای همکاری با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحت مدیریت یکی از دستگاه های اجرایی و نهاد های انقلابی دارای مجوز قانونی، اقدام به انجام وظیفه یا اجرای قرار داد همکاری خود می نمایند و به واسطه فعالیت های موظف خود مورد اتهام و کینه نظام سلطه از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته و نامشان به هر بهانه ای در لیست های سیاه و تحریمی آن ها قرار می گیرند، مشمول عنوان آزاده با یک سال سابقه اسارت شده و از امتیازات و خدمات موضوع این قانون و قوانین مربوط به ایثارگران و آزادگان برخوردار می شوند، خانواده آنان نیز جزو خانواده های موضوع بند ح این ماده تلقی می گردند.

تایید انطباق شرایط و وضعیت افراد مشمول این قانون در بخش کشوری (دولتی، عمومی غیردولتی و بخش خصوصی ) بعهده وزارت اطلاعات و در بخش لشکری بعهده ستاد کل نیرو های مسلح خواهد بود.

چنانچه این افراد تحریمی تحت تعقیب حقوقی و کیفری و یا سوء قصد و حذف فیزیکی دولت های مذکور قرار گیرند از تمامی قوانین و مقررات حمایتی و صیانتی لازم برخوردار خواهند بود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

با توجه به سیاست های غیر انسانی و غیر شرعی و غیر قانونی و مغایر حقوق بشر نظام سلطه، در اعمال فشار حداکثری به نظام، در راستای مقابله با اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا که، عناصر خدوم و موثر نظام و کسانیکه با دولت جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنند را بدون بر خورداری از هر گونه حق دفاع و بدون کوچکترین مبنای حقوقی و عقلانی، در لیست های تحریم خود قرار می دهند و مضایق گوناگونی به این عزیزان و خانواد های شان تحمیل می کنند متن زیل برای الحاق به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با قید دو فوریت پیشنهاد می شود تا افراد موضوع این طرح در پوشش حمایت های حداقلی قانون یاد شده از جمله حمایت های معنوی قرار گیرند.

ضمیمه نظر اداره کل تدوین قوانین

بیان مستندات و دلایل مغایرت:

در رابطه با طرح تقدیمی آیین نگارش قانونی و ویرایش ادبی:

۱- وفق ماده(۱۵۶) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی اصل بر عادی بودن رسیدگی طرح ها و لوایح است و در صورت اقتضای فوریت باید دلایل آن مستندا در مقدمه توجیهی آورده شود که این امر در طرح تقدیمی لحاظ نشده است.

۲- مناسب است که صدر ماده واحده به صورت زیر تغییر کند: یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به بند «هـ» ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶/۴/۳ الحاق و شماره تبصره آن به تبصره (۱) تغییر مییابد: …

۳- مفاد قانون باید صریح و منجز باشد. در طرح حاضر، عبارات «دستگاه های اجرایی و نهاد های انقلابی»، «اقدام نمودن به انجام وظیفه یا اجرای قرارداد همکاری»، «به واسطه فعالیت های موظف خود»، «قرار گرفتن مورد اتهام کینه نظام سلطه»، «به هر بهانه ای»، «قرارگرفتن در لیست سیاه و تحریمی» و «افراد تحریمی» کلی، مبهم، توصیفی و قابل تفاسیر مختلف است و از این حیث اجرای قانون را با مشکل مواجه میکند، همچنین به کارگیری بعضی از این عبارات دور از شأن متون قانونی است.

۴- عبارت «افراد مشمول این قانون» در متن طرح، به «افراد مشمول این تبصره» اصلاح شود.

۵- درخصوص اشخاص موضوع این قانون ابهام وجود دارد؛ زیرا به خلاف صدر تبصره الحاقی که در آن «افراد شاغل در دستگاه های اجرائی و نهاد های انقلابی» مطرح شده؛ در انت های آن، اشخاص شاغل در بخش های خصوصی نیز اضافه شده است. لذا لازم است که در این خصوص رفع ابهام صورت گیرد.

۶- سیاست های تنقیحی مجلس شورای اسلامی است و در صورت تصویب موجب ابهام میشود. قوانین مدنظر باید بطور دقیق، احصاء و ذکر شوند و نباید آن ها را بهطورکلی به قوانین ارجاع داد.

ضمیمه نظر اداره کل اسناد و تنقیح قوانین

نظر اداره کل به انضمام سوابق قانونی

الف- نظر اداره کل

۱- ۱. اشخاص مشمول قانون مبهم است. عبارات در راستای همکاری با نظام مقدس جمهوری تحت مدیریت یکی از دستگاه های اجرایی و نهاد های انقلابی دارای مجوز قانونی اقدام به انجام وظیفه یا اجرای قرار داد همکاری فعالیت های موظف مورد اتهام و کینه نظام سلطه از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا لیست های سیاه و تحریمی افراد تحریمی از تمامی قوانین و مقررات حمایتی و صیانتی در متن پیشنهادی ابهام دارد.

۲. پیشنهاد میشود حکم بهرهمندی از تسهیلاتی که آزادگان با یک سال سابقه اسارت برخوردارند جایگزین حکم مشمول عنوان آزاده با یک سال سابقه اسارت شدن شود.

۳. لازم است قوانین و مقررات حمایتی و صیانتی موضوع ذیل تبصره پیشنهادی احصاء و به آن ها تصریح شود.

۴. پیشنهاد میشود در حکم اخیر تبصره پیشنهادی عبارتی نظیر علاوه بر حمایت های فوق…. افزوده شود.

۵. تفکیک و تصریح به نوع حمایت های موضوع قسمت صدر تبصره پیشنهادی که بنظر میرسد به صرف قرارگیری نام افراد در فهرست تحریم از آن برخوردار میشوند و نوع حمایت های موضوع قسمت اخیر تبصره پیشنهادی که در صورتی که افراد علاوه بر قرارگیری در لیست تحریم تحت تعقیب حقوقی و کیفری و یا سوء قصد و حذف فیزیکی دولت های مذکور نیز قرار گیرند از آن بهره مند میشوند لازم بنظر میرسد. در مفاد پیشنهادی حمایت های مذکور مبهم است.

۶. متن پیشنهادی نیازمند اصلاحات نگارشی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا