طرح اصلاح مواد (۵۳) و (۷۱) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

تاریخ وصول:1399/5/20

طرح اصلاح مواد (۵۳) و (۷۱) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

ماده ۱- ماده (۵۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ به شرح زیراصلاح می شود:

ماده۵۳– نظارت برانتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاو شهردار و دهیار در شهرها و روستاهایی که جمعیت آنها بیش از پنج هزار نفر است به عهده شورای نگهبان می باشد.

ماده۲– تبصره (۱) ماده (۷۱) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به شرح زیراصلاح می شود:

تبصره۱- شهرها و روستاهایی که بیش از پنج هزارنفر جمعیت دارند، شهردار و دهیار از میان نامزدها همزمان با انتخاب شوراها اسلامی انتخاب می گردند و در صورت استعفاء و یا تعلیق طبق مقررات قانونی شهردار و دهیار توسط شورای اسلامی شهرو روستا انتخاب می گردند.

بر اساس نظر اداره کل اسناد و تنقیح، اشتباهی به شرح زیر در این طرح صورت گرفته است:

طرح درصدد اصلاح ماده ۵۶ و تبصره ۱ ماده ۸۰ است اما در مفاد طرح به اشتباه ماده ۵۳ و تبصره ۱ ماده ۷۱ ذکر شده است که باید اصلاح شود

مقدمه (دلایل توجیهی) :

بلحاظ تثبیت مدیریت شهری و ابتعاد اعضای شوراها از دخالت در وظایف شهردار و نظارت اصولی در بررسی و دست در صلاحیت کاندیداهای شهر و روستا اصلاحیه زیر تقدیم می گردد چه گزینش دهها هزار کاندیدا توسط ۵ نماینده در مرکز و ۳ نماینده در استان عملا غیرممکن است درحالی که ثبات و کارکردهای مداوم شورای نگهبان این نهاد را دارای تخصص واقعی دراین فن نموده است.

اسامی امضا کنندگان طرح اصلاح مواد (۵۳) و (۷۱) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران:

از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران:

‌ماده‌۵۳ ـ

هیأت‌های اجرائی مکلفند در انجام وظایف خود بی‌طرفی کامل را رعایت نمایند و در صورت تخلف، فرماندار یا بخشدار موظف است ‌با رأی اکثریت اعضای هیأت اجرائی نسبت به تعویض هر یک از معتمدین هیأت اجرائی و در مواردی که انحلال هیأت اجرائی ضروری باشد با تأیید ‌استاندار و هیأت نظارت استان اقدام نماید. تشکیل مجدد هیأت اجرائی با رعایت مقررات مندرج در این قانون انجام می‌گیرد و تصمیمات متخذه هیأت ‌اجرائی منحله عنداللزوم وسیله هیأت اجرائی جدید قبل از انقضای مهلت قانونی رسیدگی به صلاحیت داوطلبان قابل تجدید نظر خواهد بود.

‌تبصره۱ـ داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای ­اسلامی روستا و شهر که صلاحیت آنان در هیأت اجرائی و نظارت بخش و روستا رد شده است می‌توانند ظرف مدت ۴ ‌روز از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای انتخاباتی شکایت خود را به ترتیب داوطلبان شورای اسلامی روستا به هیأت نظارت شهرستان و داوطلبان شورای ‌اسلامی شهر به هیأت نظارت استان تسلیم نمایند.

‌تبصره۲ـ شاکیان می‌توانند شکایت خود را ظرف مهلت مقرر به هیأت اجرائی مربوط نیز تسلیم نمایند. هیأت اجرائی موظف است بلافاصله‌ شکایات دریافتی را به هیأت نظارت ذیربط ارسال نماید.

‌تبصره۳ـ هیأت نظارت موظف است ظرف مدت ۱۰ ‌روز از تاریخ دریافت شکایات به آن‌ها رسیدگی و نتیجه را به هیأت اجرائی مربوط اعلام ‌نماید. نظر هیأت نظارت در این خصوص قطعی و لازم‌الاجرا است.

‌تبصره۴ـ فرماندار یا بخشدار به عنوان رئیس هیأت اجرائی موظف است پس از وصول نظریه هیأت نظارت، اسامی آن تعداد از داوطلبانی را نیز که صلاحیت آنان مورد تأیید هیأت ‌نظارت قرار گرفته است از طریق انتشار آگهی به اطلاع اهالی برساند.

ماده۷۱ـ

کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ادارات دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادهای انقلابی و شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری موظفند حسب درخواست هیأت‌های نظارت بر انتخابات شوراها، وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران، کارکنان و سایر امکانات پشتیبانی و مالی خود را تا تأیید نهائی انتخابات توسط هیأت‌های مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اختیار آنان قرار دهند.

بدیهی است مدت همکاری کارکنان مذکور جزء ایام مأموریت نامبردگان محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا