طرح اصلاح ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

تاریخ وصول: ۱۴۰۰/۰۶/۲۳

طرح اصلاح ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

ماده واحده– ماده۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۸ /۱۲ /۱۳۹۴ به شرح ذیل اصلاح و یک تبصره به آن الحاق میشود:

ماده۴– سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بر اساس سوابق تحصیلی توسط وزارتین انجام میشود.

تبصره- نحوه محاسبه سوابق تحصیلی براساس آیین نامه ای خواهد بود که ظرف مدت دو ماه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.

مقدمه دلایل توجیهی:

اساسا کنکور به عنوان آزمونی که ظرف چهار ساعت سرنوشت دانش آموز یا دانشجو را تعیین میکند، روش دقیقی نیست. برگزاری کنکور همواره موجب اضطراب، نگرانی و فشار عصبی برای شرکت کنندگان بوده است. همچنین برگزاری این نحوه امتحان عمومی در اکثر کشور های جهان متداول نیست.

ما در بسیاری از روش های آموزش عالی میبینیم که یک فرآیند چهارساله تعیین میشود که طی آن، مجموع نمرات مثلا دروس مرتبط با رشته های که میخواهد به آن وارد شود، یا میانگین معدل او در چهارسال آخری که تحصیل کرده، مبنا قرار میگیرد.

به عنوان اولین اقدام در ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشگاه ها لازم است کنکور کارشناسی ارشد حذف شود و پذیرش دانشجو در این مقطع براساس سوابق تحصیلی و تأثیر معدل دانشجویان انجام شود.

ضمیمه نظر اداره کل تدوین قوانین

بیان مستندات و دلایل مغایرت:

در رابطه با طرح تقدیمی آیین نگارش قانونی و ویرایش ادبی:

حذف آزمون در مقطع ارشد، و ادامه برگزاری آزمون در دو مقطع لیسانس و دکتری ؛ جای سوال دارد طبعا حذف کنکور باید از مقطع لیسانس شروع شده و سپس به مقاطع بعد تسری یابد.

طرح موضوعاتی این چنینی نیاز به صرف مطالعات کارشناسی فراوان و با ملاحظه جمیع جوانب صورت گیرد. بطور مثال هر دانشگاهی رویه خاص خود را در ارزشیابی و دادن نمره به دانشجویان دارد و حتی در خود یک دانشگاه اساتید ملاکات متعددی برای ارزیابی و نمره دهی دارند…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا