گلایه جلیل مالکی از سیستم دوگانه برای تعیین تعداد کارآموز وکالت

پذیرش ۵ هزار یا ۷ هزار کارآموز توسط مرکز قوه قضاییه برخلاف سیاست‌های کلی قوه قضائیه است

پایگاه خبری اختبار- رییس کانون وکلای دادکستری مرکز با گلایه از سیستم دوگانه تعیین ظرفیت برای جذب کارآموز وکالت، جذب بالای کارآموز توسط مرکز وکلای قوه قضاییه را مغایر با سیاست‌های ضد فساد این قوه دانست.

به گزارش اختبار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کانون وکلای مرکز در خصوص چگونگی تعیین ظرفیت آزمون وکالت امسال اعلام کرد: کانون وکلا مکلف به پذیرش ظرفیتی  است که اعضای کمیسیون قانون کیفیت تعیین می کنند.

دکتر مالکی، رییس کانون وکلای مرکز افزود: این کمیسیون با توجه تعداد پرونده‌های قضایی، تعداد پرونده‌هایی که با وکیل یا بدون وکیل پیش می‌روند، جمعیت حوزه قضایی، تعداد وکلای که در آنجا وجود دارند و تعداد شعب به محاکم، تعداد ظرفیت کارآموزان در هر سال و در هر حوزه قضایی  را مشخص می‌کند.

دکتر مالکی اعلام کرد: اعتراض ما به قوه قضاییه این موضوع است که چرا سیستم دوگانه وجود دارد چرا مرکز قوه قضاییه دو برابر تعداد را به عنوان کارآموز پذیرش می‌کند و سوال اینجاست که چه تفاوتی میان مرکز وکلا و کانون‌های وکلا وجود دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه این موضوع همیشه مورد اعتراض ما قرار داشته است گفت: کانون وکلای دادگستری مرکز مراتب اعتراض خود را به قوه قضاییه اعلام کرده و با توجه به صحبت‌های رئیس قوه قضائیه که ازدیاد وکیل را موجب فساد دانسته است، پذیرش ۵ هزار یا ۷ هزار کارآموز توسط مرکز قوه قضاییه برخلاف سیاست‌های کلی قوه قضائیه است.

در پایان مالکی بیان کرد: انتظار داریم قوه قضائیه این وضعیت را حل کند و اجازه ندهد با وجود ۲۵ کانون وکلای دادگستری سراسر کشور آزمون و پذیرش کارآموز توسط مرکز وابسته به قوه قضائیه انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. کیه اینو بفهمه که ظرفیت لازم نیست برای انتخاب شغل طرف خودش باید ازادانه انتخاب کنه منتهی یه عده میخوان فقط خودشون باشن و این باعث فساد و دست بردن در پرونده ها میشه شما یه وکیل پیدا کن با دلوجون از حق موکلش دفاع کنه از هزارتا یه نفر همین پیدا شه همه فقط به فکر پولن تا موکل این وسط بدبخت شه یا نشه

    1. خب شما برو بانک مرکزی بگو بدون آزمون هر کی اومد، کارمند بانک بشه؟! حرفتون اصلاً فاقد منطق و استدلال و اعتبار است. یک جمله از دیگران میش

  2. راست میگین چرا جلو قضات بازنشسته یا کارمندانو نمیگیرین که بدون ازمون و گذراندن دوره حتی کاراموزی و ازمون اختبار پروانه بهشون داده میشه؟(طرف میشناسم هم عضو هیت علمی دانشگاهه هم استاده دانشگاهه هم حقوق بازنشستگی هم یه موسسه زده همم داره وکالت میکنه بازم میگه کمه)
    اگه ظرفیت ندارین چرا برای این افراد سن پا گذشته دارین؟ فرق دارین میزارین بین جوانان کاملا فاحشه و با سو نیت دارین سوالات فضایی و اختلافی طرح میکنید چیزی که قوه قضاییه داره عکسش عمل میکنه و به جوان ها بها میده منه یه جونم ازش حمایت میکنم همه جوره اقای ریسی که دارن جلو فساد شمارو میگیرن.

  3. بعد تکلیف اون موکل بیچاره که تمام هست و نیستش رو به چنین وکیلی سپرده چی میشه؟! بعد که اموال اون بنده خدا رو به باد داد اون موقع میره اسنپ! جنابعالی حتی یک استدلال منطقی نمی‌تونید برای ادعایی که دارید، بیارید! بعد انتظار دارید که از راه نرسید به شما پروانه وکالت بدهند؟! خیلی جالبه…

  4. این یه پیش داوری ساده انگارانه هست که بگید هر کی درآمد نداره بیسواد هس هر کی هم کارش به راهه و پول می سازه باسواد ‌؛ شما دو روز برو تو یه دفتر حقوقی داوطلبانه کار کن اون وقت می فهمی

  5. آواز دهل از دور شنیدن خوش است حالا پروانه رو هم گرفتید با کار محسوب می شید؟ جریان عرضه و تقاضاست یک طرفه نمیشه دید

  6. جناب چرا نظرات بنده رو پخش نمیکنید نکنه میترسید بنده دارم حقایق بی سوادی یه عده رو دارم میگم که کمپین حذف ظرفیت این جور چیزا مطرح میکنن

  7. جوان تازه کاری که با سختی آزمون و مطالعه زیاد به حرفه وکالت وارد شده اگر تعدادشان زیاد باشد از موجبات مفسده است زیرا ممکن است دست به زد و بند و کارهای خلاف بزند.
    ولی ..
    به تعداد همان جوانها افرادی میانسال \ کهنسال، بعد از مدتها قضاوت و سایر مشاغل مرتبط (بدون آزمون) پروانه وکالت میگیرند، که مشخصا به علت عدم آشنایی با سیستم، عدم وجود دوست و رفیق در بدنه سیستم، به علت عدم استفاده از عبارت و .. امکان مفسده در این گروه بسیار پایین بوده و نیازی به تقلیل تعداد صدور بدون آزمون پروانه برای این افراد دیده نمیشود.
    به نظرم برای باقی رشته ها، هم محدودیت باید باشد تا جمعیت فعال در آن رشته نانشان کم نشود، یا اینکه وکالت شق القمر است و سایر رشته ها خیلی مهم نیست ؟

  8. متاسفم که کانون وکلا و سران آن به طور مداوم می‌خواهند به انحصار طلبی خود ادامه دهند
    در هیچ کشوری چنین انحصارطلبی فجیعی وجود ندارد
    ایشان به جای حمایت از فارغ التحصیلان حقوق و سازماندهی آنها به فکر منافع مادی هست
    البته اگر حقوقدانان نیز مانند رشته های علوم پزشکی مورد حمایت هم صنف های خود بودند و در عین حال مورد نظارت و توجه واقع می‌شدند اکثر فسادهای حقوقی حذف میشد
    یک حقوقدان هیچ وقت حقوقدان بودن خود را از کانون وکلا نمی‌گیرد اما این که در جامعه به عنوان یک شخص محترم و دارای شان و شغل باشد او را به شخصی متعهد تبدیل میکند
    قطعا کانون وکلا نمی‌تواند به این شکل به فعالیت خود ادامه دهد.

  9. وکیل محترم.معنی فساد رو میدونید چیه؟؟بیکاری نداشتن پول و تضاد بین درامدوهزینه زندگی چیزی در مورد نظریه فشار توی حقوق میدونی؟؟دادگاه پر از مراجعه کننده شده به جای این افراد وکیل باید وارد بشه .شما میدونی چقدر استعداد پشت این آزمون مزخرف که هر سال چند سال اشتباه تو برگه سوال هست و خودتون اعلام میکنید حیف میشن .وکیل اگر وکیل باشه چه ۱۰ چه ۱۰۰ تا باید قدرت این رو داشته باشه که پرونده جذب کنه.اگر وکیل نمیخواید چرا مرتب دانشگاه ها دارن دانشجو حقوق میگیرن ؟مردم الاف میکنید توی کلاس و پرداخت هزینه ؟؟؟چرا رشته حقوق حذف نمیکنید؟شماها فقط به فکر خودتون هستید همین .

    1. ببخشید رئیس کانون وکلای مرکز؛ وزیر وزارت علوم نیست که تعیین کنه که دانشگاه‌های دوغوزآباد دانشجوی حقوق بگیرند یا نه! شما باید وزیر علوم رو مخاطب قرار بدید و نه رئیس کانون وکلای مرکز. جالب برام اینه که چرا جنابعالی این مطالبات رو از رئیس قوه قضائیه ندارید و حتی جرأت ندارید زیر یه خبر در مورد ایشون کامنت انتقادی بزارید!

  10. با سلام عالیه همه رو وکیل کنید هر کس خودش میدونه چکار کنه کار نبود میپذیرد میاد کار آزاد اسنپ،مغازه،طرح گردشگری.کشاورزی.چون دانشجویی که ۵-۶ساله زحمت کشیده نمیتونه رها کند بیاد کار آزاد ما هم جوری هستیم تا اخر ادامه میدهیم تا به نتیجه برسیم ولی اگه ظرفیتا بالا باشه سال اوا دوم فرد قبول میشه زود تصمیم میگره که آیا وکالت کارشه یا نه نه بعد از ۶سال خوندن و بدبختی پذیرش زیاد بشه مردم از این بلاتکلیفی آزاد بشن.با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا