کیانی: زمان اجرای آیین نامه استقلال کانون وکلا هنوز مشخص نیست

پایگاه خبری اختبار- نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) زمان اجرای آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا را نامشخص دانست.

به گزارش اختبار، درحالیکه در روزهای اخیر و در پی ابلاغ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری داوطلبان آزمون وکالت ۱۴۰۰ با بلاتکلیفی و نگرانی شدیدی دست به گریبان هستند، ابراهیم کیانی در گفت‌وگوی کوتاهی با باشگاه خبرنگاران جوان به بیان اینکه «آزمون وکالت ۹۹ شمول آیین نامه جدید نمی‌شود» و «زمان اجرای آیین نامه استقلال کانون وکلا هنوز مشخص نیست» اکتفا کرد.

این آیین نامه روز ۲ تیرماه ۱۴۰۰ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده و در ۶ تیرماه ابلاغ شده است. بر اساس آنچه در ماده ۱۶۴ آیین نامه آمده است، این مقررات از تاریخ ابلاغ لازم الاجراست.

بیشتر بخوانید:

تغییرات آزمون وکالت در آیین نامه اجرایی استقلال کانون وکلا

این مصوبه تغییرات مهمی را در آزمون وکالت ایجاد می‌کند، برای مثال دو درس حقوق اساسی و متون فقه (تحریرالوسیله) به آزمون اضافه شده است. افزایش سن داوطلبان آزمون به بیست و چهار سال تمام، لزوم کسب حد نصاب شصت درصد نمره برای پذیرش در آزمون، افزایش حد نصاب علمی داوطلبان ایثارگر به هشتاد درصد نمره قبولی در کانون محل تقاضا و… از دیگر تغییرات مهم است.

همچنین پذیرفته‌شدگان آزمون می‌بایست اعلام کنند که پیشینه مؤثر و غیر مؤثر کیفری و محکومیت انتظامی ندارند، وجود یا فقدان هر نوع پرونده مفتوح کیفری را اطلاع بدهند و گواهی سلامت روان ارائه کنند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. سلام بر دوستان. البته به نظر من با در نظر گرفتن درجه بندی وکلاء قانون جدید تاثیر جدی بر درآمد وکلاء قهار و با سواد نخواهد داشت.
    مشکل و معضل بزرگتر یکی سمیه هست که واقعا ظلم در حق افراد فاقد سهمیه می باشد.
    برای این قبیل افراد میشه کلاسهای رایگان گذاشت تا از نظر علمی در شرایط مساوی قرار داشته باشند
    از طرف دیگه شما وقتی مشکل پیدا می‌کنید که ارزش مالی بالایی نداره نمی‌تونید از طریق وکیل پیگیر باشید اکثر وکلاء حداقل ویزیت کاری شون رو تو رنج پایه ۳۰ میلیون تومان خواسته قرار میدند چه شما یک میلیون بخواهید چه شما ۳۰ میلیون خواسته تون باشه.
    با این طرح قطعا مبالغ پایین را هم می‌شود از طریق وکالت مطرح نمود
    الان شما هر مشکلی داشته باشید اعم از جزایی و حقوقی و خانواده و ثبتی و…. پیش هر وکیلی تشریف ببرید بدون تامل قبول می‌کنند و این برای همه روشن هست که نباید چنین باشد.
    الان وکلا به محض پول گرفتن جواب تلفن موکل را هم نمی‌دهند و پیگیر کار نیستند در واقع وقت برای پرونده تخصیص نمیدند و در خصوص پرونده کارآگاهی عمل نمی‌کنند تا روزنه ایی برای پیروزی پیدا کنند. صرفا لایحه و اکتفاء به وضع موجود. دارند.
    اگر اجرایی بشه هر کس بهتر کار کنه موفق هست

    درسته وکالت بعنوان کسب و کار نباید مطرح بشه ولی چرا نباید وکلا سعی کنند بجای ۳ پرونده همزمان یک پرونده بگیرند ولی درست و حسابی پیگیر بشند و در واقع اسم خودشونو برند سازی کنند تا بتونند با قبول یک پرونده حق الوکاله خوبی را هم دریافت کنند.

    شما در اروپا و آمریکا دقت کنید
    طرف تصادف میکنه به وکیلش زنگ میزنه بیایید رسیدگی کنید.

    پس زیادی وکیل موجب بیکاری نمیشه بلک موجب تنوع کاری و گسترش حوزه کاری میشه. و صرفا محدود به طرح دعاوی نخواهد شد.
    یک وکیل میتونه در یک شرکت استخدام بشه و امور شرکت را رفع رجوع کنه و حقوق خوبی را هم دریافت کنه.
    شرکت‌ها بجای وکیل قراردادی وکیل استخدامی دارند و با توجه به حجم زیاد شرکت‌ها این مر حتما اتفاق خواهد افتاد.

    درخصوص سردفتر دآری هم همینطور.
    شما ببینید چه حجم درآمد بالایی دارند در حالیکه به شدت متقاضی کار هست.
    چند سال یکبار آزمون برگزار میشه ۲ نفر بر می‌دارند.
    در حالیکه بالای ۱۵ میلیارد حقوق این دفاتر رد و بدل میشه.
    .

  2. متاسفانه می بینیم برخی از وکلا که فقط به فکر منافع صنفی خود هستند به این آئین نامه ایراد گرفته و حمله کرده اند . در صورتیکه بیش از ۷۰ درصد متن ائین نامه پیشنهاد خود کانون های وکلا بوده و قوه قضائیه به عنوان متولی رسیدگی به امر قضا و یک طرف هر پرونده در رسیدگی فقط حدود ۳۰ درصد از نظرات خود را که اتفاقا جهت حفظ حقوق عامه لازم بوده اضافه کرده . این گروه افراد خرده گیر به جای ارائه برنامه هایی جامع و مدون برای کانون های وکلا فقط به فکر منافع صنفی خود هستند و به همین دلیل نهاد وکالت ما از همه نظامهای حقوقی جهان عقب مانده و به روز نیست . نه برنامه صحیحی برای جذب و تربیت فارغ التحصیلان حقوق دارند و نه برنامه ای برای تخصصی کردن وکالت و… الان در برخی از نظام های حقوقی مثل ایالت متحده وکالت از بیش از ۷۰ سال پیش تاکنون تخصصی است . امید است قوه قضائیه به عنوان قوه حافظ حقوق عامه بتواند با برنامه های دقیق و راهبردی این عقب ماندگی را جبران نماید . انشالله .

  3. متاسفانه سالهاست که نهاد وکالت با انواع فشار روبروست
    کاش روراست بگن وکالت تعطیل!
    ایده فرار از وکالت که سالها قبل مطرح شده بود حالا با این شرایط دیگه جامه عمل پوشیده
    نزدیک نیمی از وکلا بیکار و کم کارن
    خدا رحم کنه

  4. ۹۰ درصد کانون ها ۸۰ درصد قبولی هاشون زیر ۶۰ درصد قبول شدن بعد نصاب حداقل بشه ۶۰ درصد !
    نکته ی دیگه از یه طرف طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار و زدن که ورود به خرفه وکالت آسان بشه از یه طرف آقای رییسی این آیین نامه ی رو ابلاغ کرد!

    1. با سلام بدون اغماض اگه طرح تسهیل رو نگاه کنین طرح خوبیه
      شما گفتین ۸۰ درصد زیر ۶۰ درصد میزنن یعنی ۲۰ درصد از شرکت کننده ها بالای ۶۰ درصد رو در آزمون کانون وکلا میزنن
      طبق طرح ۷۰ درصد از امتیاز ۱۰ درصد اول رو بزنی قبولی اگه ده درصد اول حدودا ۶۵ درصد بزنن هفتاد درصد اونها میشه حدود ۴۵ درصد که اصلا درصد کمی برای آزمون وکالت نیست و هر کی که بتونه در این سطح سخت این درصد رو بزنه نه تنها بیسواد یا کم سواد نیست عالیه این درصد باید با ۳۲ درصد مرکز وکلا مقایسه بشه و با قدمت نهاد ها .
      ولی اینکه شرایط کارآموزی باید بر مبنای آیین نامه باشه این موضوع پیشنهاد اسکودا بوده و درصد ۶۰ از کل هم و برای کارآموزان شرایط رو سخت کرده.
      امیدوارم طرح رای بیاره و تصویب و اجرا بشه و نهاد مرکز وکلا هم شفاف و از دیکتاتوری و انحصار بیرون بیاد نه شعار زده همه رو به چالش بکشه.

  5. تو رو خدا دیگه این حرفهارو بزارین کنار با روح و روان ما بازی نکنید. دیگه تموم شد چی میگین آخه . تیشه به ریشه وکالت زدین. وکیل از دم خونه میاد بیرون تخلف محسوب میشه تا برگرده خونه. کاراموزان باید صبح و شب درگیر کاراموزی باشن. دانشپذیرها باید کلی قانون خاص و اصلی و تازه متون و فقه و حقوق اساسی هم بخونن و میانگین ۶۰ درصد هم بیارن . دیگه با این شرایط فایده نداره باید دنبال شغل دیگه ای بود.

  6. آقای کیانی:|

    لطفازودترپیگیری کن وداوطلباروازسردرگرمی دربیار..وضعیت خیلی اسفناک هست..تیرماه هستیما..وقت چندانی نیست!!

  7. داداش زده مقررات از زمان ابلاغ لازم الاجراست
    یعنی شما میفرمایید از مقررات لازم الاجرا تبعیت نخواهید کرد؟
    متاسفانه اگر چه که صحیح و منصفانه نیست لکن آزمون وکالت ۱۴۰۰ باید مطابق لایحه و شرایط برگزار گردد تا قانونی باشد .
    مگر اینکه
    لایحه نسخ شود والا بیچاره داوطلب وکالت ۱۴۰۰ که باید با منبع جدید حداقل ۶۰ درصد هم بیاره
    احتمالا صرفا رتبه های تک رقمی قبول خواهند شد

    1. بله درسته قوانین ۱۵ روز بعد از انتشار لتزم الاجراست اما طبق رای شماره (۱۵۴۴)مورخ ۲۴تیر ۳۲ شعبه ۲ دیوانعالی کشور: ماده ۲ ق مدنی که راجب لازم الاجرا بودن قوانین بعد از انتشار هستش آرا وحدت رویه و لویح قانونی که بر اساس اختیار تفویضی مجلس وصع میشود را در بر نمیگیرد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا