روش‌ های ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری

پایگاه خبری اختبار- ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری از پنج روش امکان‌پذیر است که بعضی از آنها به صورت غیرحضوری و برخی دیگر نیازمند حضور فیزیکی اشخاص است.

به گزارش اختبار، بر اساس قانون دیوان عدالت اداری دادخواست و ضمایم آن باید به تعداد طرف شکایت به اضافه یک نسخه تهیه شود. پذیرش دادخواست در شعب بدوی، تجدیدنظر و هیأت عمومی دیوان به یکی از روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

دفاتر استانی دیوان عدالت اداری

یکی از روش ها برای تقدیم دادخواست دفاتر دیوان عدالت اداری در دادگستری تمامی مراکز استانها در سراسر کشور است که بیش از ۹ سال از افتتاح آنها در سراسر کشور می گذرد، امکانی است که مسیر مسافرت به تهران را کوتاه کرده و با ارائه خدمات مربوط به ارشاد مراجعین تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری را از نظر کیفیت ارائه نیز مورد بررسی قرار می دهد.

دبیرخانه مرکزی دیوان عدالت اداری

قدیمی ترین مسیر دبیرخانه مرکزی دیوان عدالت اداری که با سازوکاری نوین در راستای کاهش اطاله دادرسی نه تنها دادخواست ها تقدیمی را دریافت می کند بلکه اقدامات مربوط به بررسی دادخواست های وارده التکرونیک را نیز انجام می دهد.

ارسال دادخواست از طریق پست

مسیر قدیمی دیگر از طریق ادارات پست سراسر کشور است که هر چند در برخی موارد بدلیل بررسی نشدن دادخواست و ضمائم از طرف افراد متخصص باعث بروز مشکلات برای تقدیم کننده دادخواست می شود و همچنین فرآیند دادرسی در اینگونه پرونده ها به صورت سنتی طی می شود ولی از این مسیر نیز همچنان امکان ارسال داد خواست را به دیوان عدالت اداری فراهم است.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

روش دیگر، مسیر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وابسته به مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه است که این مسیر هر چند نیازمند حضور فیزیکی فرد تقدیم کننده دادخواست است اما این امکان در سراسر کشور وجود دارد و نیاز به هیچ مسافرت بین شهری ندارد.

خودکاربری سامانه خدمات قضایی الکترونیک

آخرین امکان، خودکاربری سامانه خدمات الکترونیک قضایی است که در این سامانه در بخش «خدمات قضایی من» امکان ثبت دادخواست بدوی و تجدیدنظر برقرار شده است.

راهنمای تنظیم داد خواست در دیوان عدالت اداری

بر طبق ماده ۱۸ قانون دیوان، دادخواست باید حاوی نکات ذیل باشد:

الف) مشخصات شاکی

  •  نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، کدملی، شغل، شماره ثنا، تابعیت واقامتگاه برای اشخاص حقیقی.(اعم از اصیل وکیل و یا قائم مقام ذی سمت

تبصره: در صورت فوت مالک یا ذی نفع، وراث با ارائه گواهی انحصار وراثت می توانند در دیوان اقامه دعوی نمایند.

  • نام، نام مؤسسه یا شرکت ، شماره ثبت، اقامتگاه اصلی و شماره تلفن تماس برای اشخاص حقوقی ضروری است

ب) مشخصات طرف شکایت

  1. نام و نام خانوادگی، سمت و نشانی دقیق محل کار مأمور دولت در صورت امکان
  2. نام کامل دستگاه های موضوع ماده ۱۰ این قانون به نحوی که ابلاغ اوراق دادرسی به سهولت ممکن باشد.

پ) نام ونام خانوادگی و اقامتگاه وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی شاکی، در صورت تقدیم دادخواست توسط آنان

ت) موضوع شکایت وخواسته

موضوع شکایت و خواسته می بایست صریح و منجز باشد. از طرح خواسته های متعدد در ضمن یک دادخواست که با یکدیگر ارتباط ندارند خودداری شود.

ث) شرح شکایت

– از نوشتن متن های طولانی اجتناب شود و مطالب به صورت خلاصه، بدون ابهام و عاری از خط خوردگی و غلط املایی نوشته شده و قبل از ارائه به دیوان ابتدا  تصحیح وپس از اصلاح به دیوان تقدیم  شود.

ج) مدارک و دلایل مورد استناد

– درثبت غیر الکرونیک دادخواست و کلیه مدارک و ضمائم پیوستی باید به تعداد طرف شکایت بعلاوه یک نسخه باشد.

تذکر: کلیه مدارک و ضمائم قبل ازتحویل تفکیک و هر دسته پیوست یک برگ دادخواست گردد.

اثبات ادعا و احراز استحقاق مدعی، بستگی تام به مدارک و دلایل ابرازی او و ارزش اعتبار آنها دارد و مستندات مدعی از جمله مهم ترین وسایل کشف حقیقت و عمده ترین دلایل  در احقاق حق محسوب می شود و اغلب بدون ارائه اسناد و مدارک معتبر احقاق حق و نیل به مقصود میسر نیست.

دلایل و مدارک مثبت هر دعوی را از جهت موضوعی می توان به دو دسته تقسیم کرد:

اول: دلایل و مدارکی که مثبت وجود حق و موید تعلق آن به مدعی می باشد.

دوم: دلایل ومدارکی که مبین تعدی و تجاوز مدعی علیه نسبت به حق مورد ادعا می باشد.

دلایل مثبت دعاوی در دیوان عدالت اداری همان است که در ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی و نیز در قانون آیین دادرسی مدنی تحت عناوین اقرار، اسناد ، شهادت ،امارت، کارشناسی و غیره بیان شده است و به همین جهت شاکی باید برای اثبات دعوی خود کلیه مدارک و دلایل مثبت دعوی را در دادخواست متذکر شود و به تمام آنها اعم از اینکه در اختیار او یا نزد طرف شکایت و یا سایر واحدهای دولتی باشد استناد نماید.

تبصره: ذکر مستندات و مواد قانونی جهت تسهیل و تسریع در رسیدگی و احقاق حق مؤثر است.

برابر ماده ۲۰ قانون، رونوشت یا تصویر خوانا و گواهی شده اسناد و مدارک مورد استناد می بایست پیوست داد خواست شود و تصویر مدارک باید در دفاتر خدمات  قضایی یا دفاتر دیوان مستقر در مراکز استانها و یا دفاتر دادگاه های عمومی دفاتر اسناد رسمی یا وکیل شاکی یا واحد های دولتی و عمومی تصدیق شود.

چ) امضاء یا اثر انگشت شاکی یاوکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی وی یا امضاء و مهر شخص حقوقی ذیل دادخواست باشد.

ح) مدرک اثبات کننده سمت برای اشخاص حقوقی و نمایندگان قانونی

تبصره: شاکی علاوه بر شماره ثبت ثنا می تواند نشانی پستی، نشانی پست الکترونیکی یا شماره تلفن همراه یا نمابر خود را به منظور ابلاغ اوراق اعلام نماید که در این صورت امر ابلاغ به یکی از طرق مزبور کافی است.

هزینه دادرسی

هزینه دادرسی در مرحله بدوی الصاق دویست هزار(۲۰۰۰۰۰) ریال تمبر دادگستری بر روی صفحه اول دادخواست و در مرحله تجدیدنظر و اعاده دادرسی چهارصد هزار (۴۰۰۰۰۰) ریال بر روی دادخواست الزامی است.

هزینه تصدیق هر یک از مدارک و اوراق پیوستی پانزده هزار(۱۵۰۰۰) ریال تمبر داد گستری بوده که بایستی بر روی آنها الصاق گردد.

تبصره:طبق ماده ۱۹ قانون دیوان عدالت اداری مبلغ مذکور در این ماده به تناسب نرخ تورم اعلام شده به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر سه سال یک بار به پیشنهاد رئیس دیوان و تأیید رئیس قوه قضائیه و تصویب هیأت وزیران قابل تعدیل می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید بنده کارشناس رشته بهداشت حرفه ای از دانشگاه علوم پزشکی هستم با توجه به انتشار دفترچه آزمون استخدامی آموزش پرورش همه رشته ها برای آموزگاری و دبیری و هنرآموز متونند شرکت کنند بجز رشته بهداشت حرفه ای لطفا رشته بهداشت حرفه ای هم در دفترچه قرار بدین چرا همه رشته های مهندسی و حقوق و حسابداری و مدیریت میتونند شرکت کنند ولی بهداشت حرفه ای نمیتونه شرکت کنه درصورتی که سایر گرایش های بهداشت میتونه شرکت کنه ولی باز هم رشته بهداشت حرفه ای مظلوم واقع شده تو رو خدا کاری کنید به فکر رشته ما هم باشین ما چه گناهی کردیم این رشته رو خوندم تورو خدا رشته بهداشت حرفه ای هم بذارین چند ماهه چشم انتظار این دفترچه بودیم ولی متاسفانه رشته مارو قرار ندادین ممنون میشم این رشته بهداشت حرفه ای هم بذارید سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا