رشته محل‌های جدید مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد فردا (شنبه ۱۷ تیر) اعلام خواهند شد

معاون آموزشی وزیر علوم :

رشته محل‌های جدید مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد فردا (شنبه ۱۷ تیر) اعلام خواهند شد

رشته‌محل‌های جدید این دانشگاه ظرف ۴۵ روز آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد، در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم متوجه اشتباه و یا خطا در اطلاعات انعکاس‌داده‌شده ازسوی دانشگاه آزاد شود، مجوز این رشته محل‌ها باطل و ظرفیت آن‌ها نیز صفر خواهد شد

پایگاه خبری اختبار – معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه آمار رشته محل‌های جدید دانشگاه آزاد فردا اعلام خواهد شد، گفت: اطلاعات اولیه رشته‌محل‌های جدید این دانشگاه ظرف ۴۵ روز آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد، در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم متوجه اشتباه و یا خطا در اطلاعات انعکاس‌داده‌شده ازسوی دانشگاه آزاد شود، مجوز این رشته محل‌ها باطل و ظرفیت آن‌ها نیز صفر خواهد شد.

لیست رشته محل های دانشگاه آزاد ارشد ۹۶

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: در صحبت‌هایی که با مسؤولان دانشگاه آزاد داشتیم، مسؤولان این دانشگاه تاکیدات وزارت علوم را بر لزوم توجه به کیفیت رشته‌محل‌های این دانشگاه بسیار قبول دارند و من تصور می‌کنم این را باید به فال نیک بگیریم. بنابراین با همکاری که با مدیریت دانشگاه آزاد داریم و خواهیم داشت، می‌توانیم کمک کنیم وضعیت دانشگاه را از آن چه که هست به آنچه که باید باشد، تغییر دهیم. 

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته وزارت علوم برای دانشگاه آزاد بالغ بر ۴ هزار و ۶۰۰ رشته محل در مقاطع مختلف تحصیلی برای یک بار پذیرش مجوز داد، اما ادامه این مجوزها در گروی انطباق شرایط با ضوابط شورای گسترش آموزش عالی بود.

۲۵۰۰ رشته محلدر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد فاقد اعتبار هستند

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: مجوز رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد به دلیل اینکه در خصوص همه مقاطع تحصیلی بود، به تدریج در زمان خودشان مورد بررسی قرار گرفتند؛ اما از مجموعه فوق که عنوان کرده‌ام، حدود دو هزار و ۷۸۰ رشته‌محل مربوط به مقطع کارشناسی ارشد بود که امسال در بررسی‌های اولیه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ رشته محل ارشد دانشگاه آزاد فاقد شاخص‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تشخیص داده شد.

اعتراض دانشگاه آزاد به عدم تائید مجوز رشته‌محل‌های مقطع کارشناسی ارشد

دکتر شریعتی گفت:‌ عدم تائید مجوز دو هزار و ۵۰۰ رشته‌محل دانشگاه آزاد موجب شد همکاران این دانشگاه به تصمیم وزارت علوم اعتراض کنند که البته اعتراض در نظام آموزش عالی امری بدیهی است،  بسیاری از زیرنظام‌ها از جمله دانشگاه صنعتی شریف اگر درخواستی را به وزارت علوم ارائه می‌دهند، ممکن است ما تصمیم بگیریم و درخواست آن‌ها را پاسخ ندهیم؛ بنابراین اعتراض حق همه دانشگاه‌ها و قابل بررسی است، چرا که ما به تناسب تشخیص خودمان تصمیم می‌گیریم. بنابراین اعتراض دانشگاه آزاد با مشورتی که با مجموعه همکاران در ستاد و مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد صورت گرفت و با هماهنگی وزیر مورد بررسی قرار گرفت.

تمدید مجدد مهلت انتخاب رشته داوطلبان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: در بررسی اعتراض دانشگاه آزاد به تائید مجوز رشته‌محل‌ها با محدودیت زمانی داوطلبان که می‌خواستند انتخاب رشته کنند مواجه شدیم، به همین دلیل انتخاب رشته این داوطلبان را تا روز چهارشنبه، ۲۱ تیرماه [مهلت انتخاب رشته بعدا از سوی مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی تا روز ۲۷ تیرماه تمدید شده است] جاری تمدید کردیم. در واقع دلیل این تمدید نیز این است که مجوز رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد که در وزارت علوم مورد تائید قرار نگرفته بود، مجددا مورد رسیدگی قرار بگیرد.

رشته‌محل‌های جدید دانشگاه آزاد فردا اعلام می‌شود

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه نتایج بررسی تائید مجوز رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی تا فردا اعلام خواهد شد، گفت:‌ پیش‌بینی من این است که همانگونه رئیس سازمان سنجش آموزش اعلام کرد رسیدگی به اعتراض رشته‌محل‌های این دانشگاه حداکثر تا فردا پایان پذیرد و آمار رشته محل‌های جدید به اطلاع داوطلبان برسد.

قول دانشگاه آزاد برای اصلاح کیفیت این دانشگاه در سال جاری

دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم با مراودات و گفت‌وگوهایی که با مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد داریم، بتوانیم دغدغه آموزش عالی را نسبت به بی‌توجهی به کیفیت توسط این دانشگاه را رفع کنیم و مدیریت دانشگاه نیز قول دادند به طور جدی شاخص‌های جدی را از سال جاری مورد توجه قرار دهند.

معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: بر این باور هستم که آموزش عالی غیردولتی اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات غیردولتی ملاحظات خود را برای پذیرش دانشجو به کار می‌گیرند، به دلیل اینکه مشکلات اقتصادی در بخش‌های غیردولتی باید توسط خود این مراکز رفع شود و نه با افزایش ظرفیت  پذیرش دانشجو.

دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: بر این باور هستم که مراکز غیردولتی چون سربار دولت نیستند و مشروط بر اینکه شاخص‌ها را رعایت کنند باید مورد حمایت جدی آموزش عالی قرار بگیرند، چون اگر کیفیت را رعایت کنند به مراتب بهتر از مراکز دولتی می‌توانند نیاز نسل جوان یا جامعه مخاطب را تامین کنند.

تحصیل یک میلیون و ۷۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد

دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: جامعه ما نیازمند تحصیل علم است و انتظار دارد مسؤولان در ازای پرداخت پول به کیفیت آموزش عالی توجه داشته باشند. لذا انتظار از دانشگاه آزاد که سهم قابل توجهی از آموزش عالی را به خود اختصاص داده، این است که در رعایت شاخص‌های کیفی بسیار جدی عمل کند.  مثلا دانشگاه صنعتی شریف اگر جایی نقطه ضعف کیفی داشته باشد، اگر چه به لحاظ اعتباری ضربه سنگینی به آموزش عالی وارد می‌کند، ولی به لحاظ کمی در حد مقیاس کمی این ضربه وارد می‌شود، ولی دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون و ۷۰۰ نفر جمعیت دانشجویی باید به رعایت شاخص‌های کیفی توجه کند.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: ما باید کمک کنیم این تفکر حاکم در جامعه آموزش عالی را مبنی بر این‌که فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد ضعیف هستند، به کمک خود مدیران این دانشگاه اصلاح کنیم.

تایید ۲۳۰۰ رشته محل آزاد را تکذیب می‌کنم

معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا مجوز دو هزار و ۳۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد را که اخیرا از قول وی در رسانه‌ها اعلام شده است، تائید می‌کند یا خیر، گفت: مجلس شورای اسلامی یک نهاد قانونگذاری و نظارتی است، نه نهاد اجرایی؛ بنابراین نهاد قانونگذاری نمی‌تواند جانشین شوراها و مراکز تصمیم‌گیری اجرایی باشد. اگر هم کمیسیون های مجلس از دستگاه‌های اجرایی من یا وزیر سوال می‌کنند، حق قانونی آن‌ها است؛ ولی نمی‌توانند جای شورای گسترش آموزش عالی تعداد رشته‌محل‌ها ، نوع شاخص‌ها و نحوه شاخص‌های تعیین کیفیت این رشته محل‌ها را در نازل‌ترین سطح تصمیم‌گیری تعیین کنند، چرا که این تصمیم در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط نظیر شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تصمیم‌گیری شوند.

دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: تائید مجوز دو هزار و ۳۰۰ رشته‌محل دانشگاه آزاد را که اخیرا از قول من در رسانه‌ها عنوان شد، تکذیب می‌کنم؛ چراکه جلسه ما با  کمیسیون آموزش عالی بیشتر جلسه تفاهمی و برای توجیه نمایندگان مجلس بود تا آن‌ها در جریان و چگونگی وضعیت این موضوع قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: در جلسه فوق ما ترسیمی از وضعیت آموزش عالی به اطلاع نمایندگان مجلس رساندیم، ولی تصمیمی که گرفته شد با هماهنگی، تفاهم و توافقی است که با مسؤولان دانشگاه آزاد انجام دادیم. بنابراین تعداد دقیق مجوز رشته‌محل‌های مصوب این دانشگاه بعد از بررسی‌های لازم تا فردا اعلام خواهد شد.

بررسی مجدد اطلاعات رشته‌محل‌های جدید آزاد ظرف  ۴۵ روز آینده

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان با تاکید بر اینکه در صورت تائید مجوز رشته‌محل‌های جدید دانشگاه آزاد، اطلاعات ارسال‌شده توسط دانشگاه آزاد در خصوص این رشته‌محل‌ها تا ۴۵ روز آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: ما با دانشگاه آزاد توافق کردیم به دلیل محدودیت زمانی اطلاعات اولیه رشته‌محل‌های این دانشگاه را بر اساس اعتماد متقابل بررسی کنیم و ظرف ۴۵ روز دیگر اگر مدیریت گسترش شورای عالی آموزش وزارت علوم متوجه اشتباه و خطایی در اطلاعات منعکس شده از سوی دانشگاه به این وزارتخانه شده باشد این خطا موجب از دست رفتن شرایط قانونی صدور مجوز رشته‌محل‌ها شده و ظرفیت آن رشته‌محل‌ها صفر خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا