آغاز رسیدگی به دعوای مطالبه غرامت اعضای سابق گروهک منافقین

پایگاه خبری اختبار- رسیدگی به شکایت ۴۲ عضو گروهک منافقین از اعضای ارشد این فرقه تروریستی در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی و عمومی بین‌الملل تهران آغاز شد. این همان شعبه‌ای است که سه روز پیش، حکم انحلال جمعیت امام علی را صادر کرد.

به گزارش اختبار و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ نخستین دادگاه رسیدگی به دادخواست ۴۲ نفر از اعضای سابق گروهک و فرقه تروریستی منافقین به‌سرکردگی مریم و مسعود رجوی و جمعی از اعضای کادر ارشد این گروهک برگزار شد.

خواندگان این پرونده

نخستین جلسه رسیدگی این دعوا با حضور قاضی پورمریدی در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی و عمومی بین‌الملل تهران برگزار شد و خواندگان این پرونده مسعود رجوی، مریم رجوی، مهدی ابریشمچی، ابوالقاسم رضایی، سید محمد سید محدثی، مجید حریری، محبوبه جمشیدی، مهدی مرادی، مژگان پارسایی، محمدعلی توفیقی خانیکی، محمد حیاتی، عباسعلی سیفی‌پور، هادی روشن‌روان، علیرضا جعفرزاده، محمدصادق سادات دربندی، مهوش سپهری، عذرا علوی طالقانی، مهدی علی قلی، محمدجواد غدیری مدرسی، سارا صمصامی و گیتی گیوه‌چیان هستند.

طبق اعلام رییس دادگاه اعضای این گروهک در کشورهای فرانسه و آلبانی اقامت دارند و از طریق وزارت خارجه، نیابت ابلاغ در دی ماه به وزارت دادگستری آلبانی داده شده است.

شکایات خوهان پرونده

در این جلسه خواهان این پرونده از خسارات روحی و معنوی فراوان، آزار جسمانی زنان، نداشتن حق ازدواج، عدم اجازه تردد به اماکن شهری و عمومی، شکنجه های هولناک ازقیبل زدن با کابل، داغ کردن با هوویه، بریدن اعضای بدن، کتک زدن شدید و پرت کردن فرد روی خرده شیشه داغ، اجبار به طلاق، ۱۴ ساعت کار اجباری، اخاذی از خانواده ها و… صحبت کردند.

بیشتر بخوانید

ایران یکی از پرمراجعه‌ترین کشورها به دیوان بین‌المللی لاهه

توسلی وکیل شکات پرونده با اشاره به اعلامیه حقوق بشر  بیان کرد: با توجه به اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و با توجه به اینکه این حقوق از شأن ذاتی انسان نشأت گرفته است و با عنایت به مراتب فوق و قاعده بنیادین مسئولیت مدنی مراتب صدور حکم وفق خواسته، مورد استدعا است.

سازمان ‌های بین‌ المللی باید احساس مسئولیت کنند

قاضی پور مریدی ضمن اعلام پذیرش دادخواست افرادی که خارج از ایران هستند اعلام کرد: خطاب ما دادگاه‌های بین‌المللی، دادگاه‌های فرانسه و کشور آلبانی است؛ چراکه حق این اشخاص است که بخواهند به شکایتشان رسیدگی شود و سازمان‌های بین‌ المللی باید احساس مسئولیت بیشتری از خود نشان دهند.

بیشتر بخوانید

دادسرای امور بین الملل تشکیل خواهد شد

به گفته رییس دادگاه نخستین بار در تاریخ کشور است که این دعوا در شعبه حقوقی مطرح می‌شود. علت برگزاری دادگاه به صورت علنی این است که برای نخستین بار، اشخاصی در رابطه با حبس، شکنجه، سلب حقوق و … که توسط گروهک منافقین نسبت به آنها صورت گرفته مطالبه خسارات وارده و پرداخت غرامت می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا